Opel Calibra 2.0i Turbo 4x4 (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Calibra 2.0i Turbo 4x4 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand bij aanschaf | 120.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
In 2000 heb de auto gekocht die ik altijd al wilde hebben, en dat was dus de Calibra. Na een tijdje zoeken stuitte ik op een mooie blauwe Calibra. Aangezien dit mijn tweede auto werd en ik pas een jaar mijn rijbewijs had was het niet mijn bedoeling om deze uitvoering te kopen. Maarja een gepoetste Calibra in topconditie... Die moest ik hebben. Zeker na de proefrit. Tot op de dag vandaag geen spijt van gehad. De auto had een bijna nieuwe motor ivm een kapotte motor door geen distributie onderhoud (hier ben ik na aankoop achter gekomen via plaatselijke opel-dealer.
Ondanks dit reed de auto als nieuw. En al dit geweld kon ik zonder echte brokken toch als beginnend rijder in toom houden. Dit door de erg goede wegligging. De stoelen zitten ook best lekker. Het leer vond ik toch van wat minder kwaliteit. Ook jammer vond ik dat veel was overgenomen van de Vectra in het interieur. De auto trekt op als een beest en rijdt op top makkelijk de 260 voorbij (op teller). Het verbruik is ook best redelijk op normale snelheid. Kortom een hele beste auto.
De auto heb ik destijds ingeruild tegen een rover diesel, waar ik nu een beste spijt van gehad heb. Daarom ben ik nu op zoek naar weer een turbo in goeie staat, wat best moeilijk is.
PROBLEMEN
Eerste probleem was de tussenbak na ongeveer 140000 km. De auto had niet onderhoud gehad aan de module. Die volgens de Opel-dealer bij 100000 vervangen had moeten worden.
De kosten zijn ongeveer 1200 euro als je dit op tijd doet.
Einddemper doorgerrot na ongeveer 175000 km. Dit was ouderdom. Kosten 500 gulden (imitatie).
Wiellagers voor versleten door het rijden op 2 wheel drive ivm module. Dit gaat sneller dan je verwacht.
Dit was een probleem want na reperatie zaten ze niet goed op. Net op tijd achter gekomen. Kosten +/- 300 gulden.
1 keer nieuw voorruit. Na barst niet goed gerepareerd dus op hoge snelheid hele raam gescheurd. Kosten raam 1140 gulden of verzekering.
Bij ongever 200.000 km motormanagement problemen waarschijnlijk door defecte kat.
verder geen.
tip: Zoek bij aankoop uit of de tussenbak is onderhouden rond de 100000km. Als je het niet zeker weet laten doen de kosten van een tussenbak zijn erg hoog. En op de sloop vind je ze niet snel.
Rijd de auto goed warm en laat hem even stationair draaien als je hard gereden heb.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort3
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren