Opel Astra Stationwagon 1.9 CDTi 100pk Essentia (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra Stationwagon 1.9 CDTi 100pk Essentia |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Mijn vorige auto was een Opel Astra G Hatchback 1.7 DTi en deze was aan het eind van zijn leasecontract. De keuze die ik nu had was Hatchback / Station en 1.3CDTi of 1.9CDTi. Daar ik de 1.3CDTi wat licht vind om daarmee een aanhanger / caravan etc etc. te trekken heb ik gekozen voor de 1.9CDTi. Verder wilde ik een wat ruimere auto en dus werd het de Station.
Deze 1.9CDTi rijdt een stuk soepeler dan mijn vorige Astra 1.7 DTi
Pluspunten:
Bij gas geven gaat hij netjes vooruit zonder een turbogat te laten voelen zoals de vorige dat wel deed.
Het sturen gaat ook lichter en dat is wel even wennen.
De auto is opvallend stil voor een Diesel en dat vind ik erg prettig.
De stoelen zitten prima en de bestuurdersstoel is prettig in te stellen.
De bediening op het dashboard is goed en overzichtelijk.
Achterklep gaat goed ver open zodat je geen last hebt dat je je hoofd stoot.
Redelijk veel beenruimte achterin wat prettig is voor eventuele passagiers.
Het is even wennen met zo’n 6e versnelling maar het rijdt echt geweldig op de lange afstanden.
Minpunten:
De richtingaanwijzer- en ruitenwisserhendels zitten een beetje vreemd voor je gevoel.
De standaard Opel-radio CD30 zit erin en ik vind deze maar matig klinken. Ook al ga je alle instellingen zoals bass/trebble proberen, het blijft matig.
Verder zijn de deurbakken erg klein en is er in het dashboard geen vakje waar je even handig je zonnebril in kwijt kan.
Er is geen bekerhouder en de fleshouders in de deur zijn veel te krap.
Er is algemeen minder bergruimte in het interieur dan in het vorige model Astra.
PROBLEMEN
07-09-2006 De km-teller staat nu bijna op 9000km
Rond de 2300 toeren zit er een hik in de motor wat vooral bij rustig optrekken merkbaar is. In de eerste en tweede versnelling is dit het sterkst merkbaar. Vervelende is wel dat niet altijd het geval is. Ik ben hiermee naar de Dealer geweeest en daar had me
27-11-2008 De km-teller staat nu op bijna 78000km
Eerst begon een waarschuwingslampje te brangen (auto met steeksleutel) maar al vrij snel begon er nog een ander waarschuwingslampje af en toe te branden. Even in het boekje opgezocht, dit zou iets met het roetfilter te maken hebben. Even gebeld met de dealer en ik moest maar snel even langskomen om de storing uit te lezen. Bleek iets met de EGR-klep te zijn. Deze hebben ze schoongemaakt maar 2 uur later brandden beide lampjes weer dus toen de auto terug gebracht naar de dealer en daar hebben ze de EGR-klep vervangen. Nu rijdt de auto weer prima !
02-02-2009 De kmteller staat nu op 80.000
Het woord DIMLICHT verscheen op de display. De linkerkoplamp was stuk. Maar dat is geen eenvoudige opgave om deze te vervangen. Tenminste, langs de weg is dat niet goed te doen.
Klepje in het spatscherm verwijderen om erbij te kunnen. Gat is veel te klein. Rubber verwijderen en lampje eruithalen. Dan blijkt dat het snoertje veel te kort is en moet je dus in een lastige positie het lampje van het stekkertje afhalen. Dan heb je nog een stom blikje wat tussen het stekkertje en het lampje zit.
Maar om dan het nieuwe lampje weer vast te krijgen in de koplamp is een drama. Heb je dat eindelijk voor elkaar dan moet die stomme rubberdop er nog op. Dat is gewoon waardeloos (netjes gezegd) Het is gelukt maar ik snap niet dat dit niet beter geregeld wordt door de autofabrikanten.
31-07-2009
De auto heeft recent een APK keuring gehad maar hierbij waren geen bijzonderheden geconstateerd. Wel heeft de auto nu een vreemde hik rond de 2200 toeren. Dit zou te maken hebben met de overgang naar de turbo. vreemd want voorheen heb ik dit nooit zo duidelijk ervaren.. maargoed
04-07-2010
Afgelopen vrijdag heb ik de auto bij de leasemaatschappij ingeleverd. Het leasecontract was afgelopen.
Bij de laatste grote beurt bleek dat de achterrem werking wel heel slecht was. De remblokken waren volledig versleten. Wel vreemd want je zou verwachten dat de voorwielen meer te lijden hebben maar blijkbaar niet dus. Verder had ik weer last van een soort hik / inhouden rond de 2000 a 2200 toeren. Vaak bleek dat aan de EGR klep te liggen. Maar ze hebben daar alleen een software update voor uitgevoerd. Wat het helaas niet opgelost heeft maargoed, omdat het leasecontract afliep heb ben ik niet weer terug gegaan naar de dealer.
Eindconclusie:
Een zeer fijne en goed lopende motor. Een heerlijk rijdende auto.
Alleen Opel moet echt eens aandacht besteden aan die EGR klep problemen. Maar verder heb ik geen noemenswaardige problemen gehad met deze auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.