Opel Astra Stationwagon 1.9 CDTi 100pk Enjoy (2006)

autoreview

Opel Astra Stationwagon 1.9 CDTi 100pk Enjoy (2006)

Signalement

UitvoeringAstra Stationwagon 1.9 CDTi 100pk Enjoy
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Sinds 18 juni 2006 rijd ik in een Opel Astra Stationwagen 1.9 CDTI executive met 100 pk. De executive is de duurdere uitvoering voor de zakelijke markt (lease). Voor zover ik weet ligt de basis van de executive bij de enjoy-uitvoering, maar is de uitrusting standaard hoger met o.a. climate control, cruise control en navigatie. Ik heb de extra verstellingen aan de bestuurdersstoel als optie erbij genomen en daarnaast de donkere achterramen (wagon beauty) en inklapbare buitenspiegels. Ook de automatische inschakeling verlichting met de automatische ruitenwissers (zicht en lichtpakket). Door de wagon beauty zitten er ook aluminium dakrails op de auto. Samen met sapphire zwart oogt ie erg mooi. Om de uitstraling compleet te maken heb ik mistlampen voor genomen. De 205 banden zitten om stalen velgen, maar door de wieldoppen lijken het overigens net echte lichtmetalen velgen.

Vanuit een 1998 Toyota Avensis TD met ongeveer 200.000 op de teller naar een nieuwe Astra met commonrail diesel motor is toch wel een grote verbetering al lag mijn hart al jaren bij Toyota. De 100 pk 1.9 CDTI motor van de Astra is echt een lekkere motor. Met 260 NM trekt ie zeker lekker door. Vooral de 5e versnelling is vanaf 100 km/uur ideaal om even op de snelweg vlot in te halen. Zoals bij vele auto’s is de 6e versnelling echt een overdrive, maar ondanks dat trekt ie toch best door. Afgelopen weekend de Duitse Autobahn ’verkend’. De top (op de teller) ligt op 195 km/uur en dan maakt de motor ’slechts’ 3500 toeren/minuut. Je hoort hem niet ! Uiteraard bij zulke snelheden wat windgeruis, maar dat vind ik logisch. Echt een heerlijk auto om dus ook snel mee te rijden. Wellicht dat de 120 pk en uiteraard de 150 pk een hogere topsnelheid hebben en qua trekkracht ook bij hogere snelheden nog acceleratievermogen over hebben. De 100 pk krijgen het vanaf 160 km/uur wel wat moeilijker en naar de top duurt het uiteraard wel wat langer maar dat heeft mij niet gehinderd. Bergje op is het verstandig om even terug te schakelen naar de 5.

Het gebruik van de Astra (nu ongeveer een maand verder) bevalt heel goed. Het rijcomfort is boven verwachting goed. Met de stugheid valt het eigenlijk best wel mee (al is een Toyota ook geen Fransman). Ik vind de stuurbekrachting wel wat tam. Uit stilstand draai je niet even met 1 handje het stuur rond, maar moet je deze goed vastpakken (is misschien ook wel de bedoeling). De wegligging is prima. Het zicht rondom ook. De brede binnenspiegel hindert mij niet. De zit achterin is (te) krap voor grotere mensen, zeker wanneer de voorstoelen ver naar achteren staan.

Voor zover ik nu kan beoordelen (ik heb de Astra immers pas zo’n 4 weken) ben ik erg tevreden. Ik vind het uiterlijk erg mooi, zeker in zwart met de zwarte achterramen en een stoere neus. De kritiek op de weinig bergruimte voorin vind ik wel terecht. De bakken in de deuren zijn zeker erg smal. Ik heb het voordeel van een armleuning met bakje, maar behalve in het dashboard-kastje heb je voorin weinig opbergruimte.

Kortom, comfort en prestaties vind ik uitstekend. Hoe het met de betrouwbaarheid en de gebruikskosten zit weet ik nog niet, maar ik verwacht goed.

Update 30 juli 2006:
Ik ben niet bekend met de kwaliteit van de CD30 of CD50 maar mijn CD70 met mp3 en navi en 7 speakers klinkt toch best naar behoren. De tweeters klinken soms wat schel maar dat kan ook aan de kwaliteit van de cd of mp3 liggen. Het hindert mij niet heel erg en er zijn nog voldoende afstelmogelijkheden van het geluid. De speakers in de deuren geven een mooi laag geluid en geven soms zelfs het gevoel van een woofer. De audio kan in ieder geval flink hard zonder te merken dat het geluid vervormt.

PROBLEMEN

Al vanaf het begin merkte ik dat de auto met name in de 2e versnelling en ook af en toe in 3 en 4 bij zo’n 2.000 toeren hapert. Het lijkt op een kortstondig brandstof tekort. Hij doet het niet altijd maar wel erg vaak en het maakt niet uit of de motor koud of warm is. Dit hoort uiteraard niet en is erg irritant. Ik zit er voortdurend op te letten. De afspraak bij de dealer is al gemaakt.

Daarnaast merkte ik dat de versnellingspook vanuit de achteruit (deze zit links naar voren door een hendel op te tillen) bij het terugduwen wat klemt om deze weer in z’n vrij te krijgen. Heb ik ook melding van gemaakt en ook daar wordt van de week naar gekeken. Volgens de dealer hoort dit niet en moet de pook soepel terugschieten naar z’n vrij.

Update 22 juli 2006:
De Astra is bij de Opel-dealer geweest en voor zover ik heb kunne nagaan is de hapering in de 2e versnelling opgelost. De dealer heeft iom Opel-Nederland een software-update doorgevoerd. De versnellingspook voelt ook weer soepeler aan nadat deze gesmeerd en gesteld is.

Update 30 juli 2006:
Helaas mocht de software-update niet baten en heb ik andermaal een afspraak gemaakt bij de dealer. Het schokken is niet over. Op het forum van problemcar.nl lees ik dat dit aan de strengere emmissienormen ligt (euro4) in relatie tot de EGR. Opel schijnt hier hard aan te werken. Ben alleen bang dat ik er voorlopig nog last van blijf houden. Oplossing is voorlopig veel sneller doortrekken in z’n 2 (dan schokt hij niet) of vrij snel doorschakelen naar z’n 3.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.