Opel Astra Stationwagon 1.7 CDTi Njoy (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra Stationwagon 1.7 CDTi Njoy |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 106.000 km |
KM-stand laatst | 200.000 km |
1 jaar en 20.000 km verder
- 127.000 km
Na een jaar sturen in de Astra zijn we aardig onder de indruk van de kwaliteiten van deze auto. De 1.7 CDTI doet zijn werk prima, inhalen gaat vlot, rond 130 km/u op de snelweg is heerlijk en tijdens de vakantie gaat'tie gestaag, helemaal vol bepakt, bergop (wel rond de 2700 toeren houden in de 4e of 5e versnelling). Bij optrekken is de motor wat rumoerig, bij constant toerental raakt het geluid op de achtergrond. De weglegging is stabiel, voorspelbaar. Geen auto om mee te hoeken, dat is vanzelfsprekend.
Het is een van de laatste van zijn lichting, dus voorzien van de nodige luxe als cruisecontrol, airco, verwarmde spiegels en standaard LM-velgen (inmiddels vervangen voor een nieuw setje).
Ook een mooie auto om te zien met donkere voor -en achterlichten, alles meegespoten in de lak en tijdloos design. Persoonlijk vind ik hem mooier dan de opvolger, de Astra van 2004-2010.
Kortom, een solide en prima auto, bevalt prima. We rijden de komende tijd gewoon door.
Aandachtspunten:
-roest bij einddemper
-airco rumoerig op stand 1
Update
- 131.000 km
Tijd voor een kleine beurt en APK. Voor de APK waren nieuwe stuurkogels nodig. Verder alleen gebruikelijk onderhoud zoals filters, olie verversen en vloeistoffen bijvullen. Op naar de 150.000, dan komt de distributieriem eraan.
Update II
- 139.000 km
Nog steeds veel rijplezier met deze Opel. Ben ook erg blij met winterbanden.
En de nieuwste Astra Sports Tourer is een fraaie, over een aantal jaartjes wordt dat de opvolger.
In verband met een nare rammel onder de auto even langs de garage geweest: stabilisatorstangetje à 40,00. Als dat alles is...
Update III
- 149.000 km
Afgelopen week is de auto voor een grote beurt en het vervangen van de distributieriem naar de garage geweest. De airco is opnieuw gevuld en verder mankeerde er niets aan. Geen problemen met uitlaat, remmen of andere toestanden.
Enige probleem sinds kort: als ik de auto eventjes uitdoe om te tanken o.i.d. en je komt na twee minuten weer, dan wil hij niet starten. Na enkele minuten start hij dan alsnog. De startblokkering staat ws. dan nog ingeschakeld. Volgens de garage een krukassensor, maar dat is niet helemaal zeker. Ben nog over het nadenken om het te vervangen. Zou een duur gokje zijn van 150,00...
Update IV
- 151.000 km
Na enkele keren een kwartier in de auto hebben zitten koekeloeren omdat hij niet wilde starten, toch maar de krukassensor laten vervangen. Hopelijk is het probleem nu verholpen. Straks de auto weer volladen voor een vakantie naar Frankrijk. Alle vertrouwen in een vlotte en prettige heen- en terugreis.
Update V
- 155.000 km
Mmm, de verwachtingen waren hoog, maar helaas... Een week voor de vakantie gaf de dynamo de geest. Nou ja, beter dan, als in de vakantie zelf. Onderweg naar F'rijk leek het allemaal goed te gaan, tot de laatste kilometers voor ons hotel in Lyon...De temperatuurmeter schoot ineens naar rechts in het rode gebied, dus auto maar aan de kant gezet. Bleek een gescheurde koelslang te zijn. Vervelend, kost je twee vakantiedagen en een boel gezeur. Maar goed, na tweeeneenhalve week vakantie, maken we ons op om huiswaarts te keren, start de auto niet... Aangedrukt, naar de garage: accu defect.
Kortom, ik was in eerder update's lovend over de kwaliteit van de Astra, maar het vertrouwen neemt wat af. Hopelijk keert dat wat terug in de komende maanden, want we vinden het nog steeds een mooie, goedrijdende en solide auto.
Update VI + slot
- 200.000 km
De Astra is inmiddels ingeruild. De afgelopen 4 jaar hebben we eigenlijk zonder noemenswaardige problemen gereden in deze auto. Eén keer pech met een gescheurde slang in het koelsysteem. De rest van het onderhoud en de reparaties waren allemaal verklaarbaar: remtrommels,remschoenen, aircocondensator (steentje tegen aangehad), elke jaar een grote beurt.
Ik zou dan ook zo weer een Opel kopen. We waren op zoek naar iets MPV-achtigs, maar de Meriva is te oubollig. Daarom een Ford C-Max gekozen. Als die ons de komende 4 jaar ook een ton verder brengt op deze manier zijn we heel tevreden.
De reden dat we de auto toch verkocht hebben is omdat we er nu een redelijke inruilprijs voor konden vangen. Bovendien wist ik dat de uitlaat op z'n eind liep en zowel de winterbanden als de zomerbanden niet best meer waren. Inclusief een grote beurt ben je dan zo 2000,- verder. Dat geld steken we dan liever in een nieuwere auto. Deze auto afrijden was ook een optie. Maar dan moest er eigenlijk wel een trekhaak onder. Ben je ook weer 400,- verder.
Afijn: tot zover ver vier jaar Opel Astra, van 2009-2013, van 100.000 tot 200.000.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren