Opel Astra Stationwagon 1.6i Edition (1997)

autoreview

Opel Astra Stationwagon 1.6i Edition (1997)

Signalement

UitvoeringAstra Stationwagon 1.6i Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf1999
KM-stand bij aanschaf30.000 km
KM-stand laatst262.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 226.000 km

*Het gaat hier over de Opel Astra SW 1.6 van mijn ouders*

Toen onze oude Mazda 323 station uit ’87 compleet af was, gingen mijn ouders op zoek naar een andere auto. Na wat zoeken bij dealers hebben ze in ’99 deze Astra 1.6 8V SW gekocht. De uitvoering is bij mij niet bekend, maar ik denk dat het de ‘Edition’ versie is.

Toen de auto gekocht werd stond er 30.000 op de teller, inmiddels is de 225.000 gepasseerd. De wagen reed bij aanschaf goed, en nu nog steeds.

Comfort:
Het comfort in de auto is goed, al had de demping EN vering voor wel iets steviger mogen zijn. Het comfort met de standaard luchtgeregelde dempers was echt super! Altijd de goede bodemspeling achter, en ook een goed comfort. Verder zitten de stoelen erg goed, en geven goede steun in de onderrug. De achterbank ervaar ik echter als een ramp. Ik hoef er maar een kwartiertje te zitten, en ik heb last van mijn rug (dit kan ook persoonlijk zijn, dat weet ik niet).
Verder is de auto ruim genoeg voor vier volwassenen van ~1,80M. Met vijf is het behelpen, je zit dan op de schuine en hogere zijkant van de bank. En de ruimte in de koffer is super, zeker voor een auto van 4,28M. Ook met een verhuizing kan er heel wat in, met de bank opgeklapt(de zitting klapt voorover, en kunnen de voorstoelen niet volledig naar achter) gaan er 1630 liters in het ruim. Daar kan de nu oude Volvo V70 zelfs niet aan tippen. Ook is de standaard radio voor die tijd goed, en geeft door de 6 Speakers een mooi geluid. Ook is de lange 5e versnelling lekker, met 80 draait de motor dan 2000 toeren, bij 100 2500 toeren en bij 120 3000 toeren. De auto is voor zijn leeftijd en toenmalige prijs redelijk uitgerust. Elektr. Ramen voor, elektrische en verwarmbare spiegels, het enige wat we eigenlijk missen in hoofdsteunen achter en een airco zou ook fijn zijn, maar wat je nooit hebt gehad mis je niet toch?

Carrosserie:
De auto zal echt geen schoonheidsprijs winnen. Zeker niet zonder lichtmetaal. Al vind ik de achterkant wel redelijk geslaagd, daarentegen oogt de voorzijde wel heel iel. En verder heeft onze Astra natuurlijk ook de duivel in zich. De roestduivel wel te verstaan. Niet normaal wat gaat dat hard! Overigens is de zijkant van de auto VÓÓR de 6-jarige garantie afgelopen was opnieuw behandeld en gespoten, er kwam toen al roest door! Nu zit er ook weer flink wat roest op, de achterwielkasten, onder de houder van de kenteken verlichting en ruitenwisser achter, links naast het achterruit, midden op de rechter achterdeur, de raamstijl van het rechter achterraam, onder de tankklep en inmiddels zelfs op de dakdragers!

De motor:
De X1.6SZR is echt geen sprinter, hij is zelfs ronduit traag. Zelfs van 75PK verwacht je meer. Maar de keerzijde hiervan is dat je rustiger gaat rijden, en dat levert een redelijk laag verbruik op. Hoe het verbruik in de stad is weet ik niet, maar onder onze normale omstandigheden (80KM/u en een klein stukje 100) is een verbruik van 1 op 16,4 makkelijk te halen, maar op de snelweg met rond de 130 op de teller haal je nog zo’n 1 op 14,3. Best netjes toch? Wel moet ik hierbij vertellen dat mijn ouders gewoon rustig en ‘nieuw’ rijden. Afgelopen zomer niet zo ver weg geweest, vanuit het verre Friesland naar Zeeuws-Vlaanderen. We gingen met 5 man, volle belading, dakkoffer erop en de aanhanger erachter met 5 fietsen. Het verbruik, 1 op 8,3! En natuurlijk kom je onderweg dan ook door de Zeeland tunnel. Deze heeft een hellingshoek van maar 4,5%. Toch had de auto toch echt de grootste moeite om in de drie de 100 aan te houden, hij had niks meer over. Maar verder hebben we nooit problemen met het motorblok gehad, gewoon het reguliere onderhoud en verder altijd starten-lopen, en verbruikt nagenoeg geen olie. We hoeven zelf
nooit bij te vullen.

Op en/ of aanmerkingen zijn van harte welkom!

Als ik binnenkort even mooie foto\'s heb, EN hij is gewassen, zal ik ze plaatsen.

(Ik heb de beoordeling voor de auto gegeven op basis van wat er gekocht is, en bv. niet 1 ster voor de prestaties geven, het is niet voor niets een instap motor)

PROBLEMEN

  • 226.000 km

De problemen weet ik niet helemaal 100% en compleet, en mijn ouders ook niet meer. Dus hieronder zover wij de problemen weten. En dingen als banden, remmen, distributieriemen en olie ed. ga ik hier niet vermelden, dit is gewoon het standaard onderhoud.
●Eind ’99 is ook nog de leiding van de achterruitsproeier vervangen, deze was geknapt.
● Ook is in 2000 de thermosstaat vervangen, de temperatuur bleef altijd op 0 staan.
●De linkervoordeur maakte steeds een vrij irritant geluid, en na het afstellen van de deur(kan dat?) is het opgelost.
● In 2001 t/m 2003 veel problemen gehad met de centrale vergrendeling. De auto is hier zeker wel 8 keer voor naar Siton geweest. Als de auto op slot stond en je trok 1x aan de handgreep dan wilde de auto niet meer van het slot, en moest je via de koffer de auto inkruipen en openen. We hebben wel elke keer netjes een leenauto meegekregen variërend van Corsa tot Zafira en Omega. Maar toch bleef het lastig om de auto steeds kwijt te zijn, en na enig aandringen is het toch gelukt om de dealer het hele slot te laten vervangen.
● Ergens in 2002 is de al eerder genoemde zijkant compleet behandeld en gespoten, er was roest!
●Nadat de garantie verlopen was, de auto voor onderhoud naar de kleine dorpsgarage gebracht, sindsdien soepelere loop en véél beter in de remmen.
●Beide ruitenwisserbladen voor vervangen, na 6 jaar.
●In 2006 met vakantie in Denemarken een ree voor de auto gehad, de auto was eigenlijk total-loss, maar we hebben 1 bumperstrip niet laten vervangen, en zo konden we gelukkig doorrijden met onze Astra.
●Voorjaar 2007 vond het 1e setje achterschokbrekers het tijd om ermee te stoppen. We hebben er geen luchtdempers meet onder laten zetten, deze waren 3 keer zo duur als standaard denpers.
●In Mei ’08 is ook de 1e accu vervangen, maar dit is na 11 jaar niet meer aan de auto te verwijten.
●Kort daarna heeft mijn moeder een klapband gehad, terwijl de bank er nog maar 10K op had zitten(was gewoon een Michelin Energy). Daarbij is ook een wieldop verloren gegaan, en zitten er geen standaard doppen meer op. Helaas wouden mijn ouders geen setje 2e hands lichtmetaal kopen…Dat veranderd het uiterlijk van de auto toch zo’n stuk!
●Achterruitenwisser blad vervangen.
●Oktober ’08 weer een nieuwe APK gekregen, totale rekening €92,00(!)
●Meer weet ik op dit moment even niet, er zullen vast nog wel wat bijkomen in de loop van de tijd.

Update

  • 232.000 km

Hier weer even een update.
Van de week zag ik dat het glas van de RV knipperlicht ontbrak. De hele unit was er nog, maar het glaasje was er gewoon af, geen scherven of iets. Vandaag is de unit vervangen, voor niet schrikken €51,06 (!!). Voor zo'n klein dingetje, volgende keer maar naar de sloop, en daar zoeken. Maar bij de dealer natuurlijk wel even kunnen neuzen, en wat is de Insignia een grootte bak zeg! Echt groot (&mooi)..Zitten erg dikke diepe stoelen in, zit erg goed.

Verder erachter gekomen dat het interieur filter vervangen moet worden, de warmte komt minder in de auto, en de ruiten beslaan snel. Al even op internet & onder de motorkap gezocht, en tot de conclusie gekomen dat dit niet iets is voor een half uurtje. Het schijnt dat de wisser armen en de afdekplaat eronder eraf moeten, en dat daaronder het filter licht. Kan iemand mij misschien vertellen hoe lang dit voor een onervaren persoon ongeveer duurt, hoe het precies moet, en waar je het filter kunt kopen en hoe duur het ongeveer is??
Vandaag de auto samen met m'n Ma even snel gewassen, viel me op dat hij echt roestig is, en er enorm veel steenslag aanwezig is.
Verder niks te vertellen.

Ervaring 237.200

  • 237.200 km

Auto doet zijn werk nog steeds prima, maar we weten wel dat de dealer ons niet de waarheid heeft verteld. De motortemp meter kwam nagenoeg nooit uit het blauwe vakje, alleen bij filerijden. De dealer zei dat er niks aan de hand was, maar dat alleen de sensor niet helemaal spoorde en dat de temperatuur gewoon in orde was. Nou, niet dus! Laatst in de spits moesten we Groningen uit (druk druk druk dus) De meter liep na een tijdje op tot ongeveer 95 graden, en toen konden we weg. We stonden op de linkerbaan, dus een beetje pittig weg gereden. En met aanhanger zaten we in 14 sec. op de 100 schakelen bij ~5200 toeren (gemeten in filmpje, dus weet niet of het helemaal klopt). De motor pakte echt lekker soepel op, en gaf een lekker geluid. Als de temp lager is pakt de motor vrij nukkig op, maar dat was nu wel anders..
Maar we gaan er verder niks meer aan laten doen, de auto komt toch al jaren niet meer bij de dealer.. En de kans is zéér groot dat de auto ons volgend jaar moet verlaten. De carrosserie word echt slecht, steeds meer en grotere plekken roest! Laatste tankbeurt gaf een gemiddelde van 1 op 14,9 (met ongeveer 500 snelweg km's)
Verder heb ik eigenlijk niks te vertellen, maar vragen zijn altijd welkom (ook via PB's)

Bijna vakantie!, maar niet voor de Astra

  • 243.000 km

De Astra staat te wachten om over anderhalve week voor 2 week naar Duitsland te vertrekken (~600KM). Daar moet hij het wel zonder vlakke wegen stellen, we gaan namelijk naar de 'Hünsruck', dit is het gebied onder de Eifel en het hoogste punt is een dikke 800 meter. We zullen zien hoe de auto zich daar zal gaan gedragen. Op de kaart heb ik ook al heel aantal wegen in de omgeving gevonden met een stijgingspercentage tussen de 10 en 15%, dat wordt flink doortrappen en veel terugschakelen! We zullen vast wel eens een stoet Astra bewonderaars achter ons krijgen :-)..
Misschien ook nog even de topsnelheid om de TomTom testen, als ik mijn vader zover kan krijgen. In ieder geval niet als mijn moeder erbij is ;-). Verder zal ik het verbruik eens in de gaten houden, zien hoe het is in heuvelachtig gebied. Ik zet in op 1/12,8.
Voordat het zover is moeten waarschijnlijk eerst de voorbanden vervangen worden, morgen wordt gekeken of vervangen nodig is.
In de afgelopen tijd is er niks gebeurd, zolang er brandstof in de tank zit rijdt ie. Afgelopen tankbeurt 1/15,7, zéér netjes toch?

Gordelspanner kapot?

  • 241.900 km

De km-stand van de hier bovenstaande update klopt niet helemaal, moet ~241700km zijn, ik had NL iets te groot ingeschat.

Gister stapte ik de auto in, wil ik mijn gordel vast maken dit keer was het geen klik. Je hoort wat tikjes van het metaal als je de gordel erin stopt, maar vast zitten hó maar!
Later er nog even naar gekeken, en alleen als ik de spanner hard omhoog/aantrek kan ik mijn gordel vast zetten. Ik vermoed dat de gordel spanner, die bij een aanrijding de gordel enkele cm's naar beneden trekt kapot is.
Nog maar even zien of we het zo laten, of dat we op de sloop een andere uitzoeken. We kunnen dus nog wel vast zitten, dus we zijn niet in overtreding.
Vanavond wordt ook nog naar de voorbanden gekeken. En deze zullen waarschijnlijk dan in de loop van volgende week vervangen worden.

Ik houd jullie op de hoogte!

Update...

  • 242.000 km

De gordelspanner doet het spontaan weer, klikt er zo in. Maar hij voelt zonder gordel erin, als je op de knopt drukt wel heel anders aan als de bestuurdersgordelspanner (bestaat dat woord??). Verder zijn de voorbanden gecontroleerd. Profiel diepte 2,7 & 2,9. Dus vervangen is nog niet noodzakelijk.(wettelijk minimum is 1,6, ANWB raadt 2,0 aan). Dus waarschijnlijk zullen de voorbanden zo rond September vervangen moeten worden. Verder geen nieuws.
Eigenlijk is het wel tijd voor een paar nieuwe fotootjes, maar dat komt na de vakantie wel.

Vakantie alweer voorbij..

  • 244.314 km

Net terug gekomen uit Duitsland, en ik zal even een verslagje maken (mbt. Tot de Astra). Ook nieuwe foto's toegevoegd.
De Astra heeft zich heel goed gehouden! Zonder ook maar een enkel probleem toch weer 1735 km’s erbij op gezet.
Wanneer je met de Astra op vlakke weg rijdt is hij heerlijk stil, maar wanneer de weg ook maar licht begint te stijgen en nog lang niet terug geschakeld hoeft te worden laat de 1.6 toch behoorlijk van zich horen, zo erg dat dit na een tijdje behoorlijk gaat irriteren. (tevens wanneer je wel een versnelling lager kiest is de brom nog steeds nadrukkelijk aanwezig).
De Astra heeft ons overal gebracht, heeft ons steile hellingen (18% over 500 meter) opgebracht. Rustig met 30 in z’n ‘2’ naar boven, harder was mogelijk maar de weg was daar niet echt op gemaakt.
Wel vindt ik dat de 1.6 ernstig kracht tekort komt, wanneer er een snelheidsbeperking is geweest op de grote weg, en je accelereert van ~85 richting 130km/h en het gaat enigszins omhoog (onder de 4%, waren geen waarschuwingsborden) moet er echt teruggeschakeld worden naar 4 om ook maar een beetje snelheid te krijgen.
Op vrij steile hellingen (7%) op 100km/h wegen moeten wagen en bestuurder hard werken om met meer dan 75km/h naar boven te komen. Nee, de 1.6 8V is niet echt geschikt om in de bergen rond te toeren.
Het koelsysteem van de auto is nog in prima staat! Een lange file kan hij hebben, stijgt de thermometer de 100 graden net voorbij, de ventilator slaat aan en in no-time zit hij weer op een lekkere 95 graden. Maar bij ‘normaal’ rijden komt de auto niet lekker op temperatuur (zoals ook al eerder vermeld). Bij een buitentemp. Van 30 graden zal je rijdend nooit de 90 graden bereiken. De naald staat dan op de top van het blauwe vakje, dat hoort niet! Toen we op de terugweg in een stilstaande file terecht kwamen duurde het zeker 5 minuten voor de thermometer 90 graden aangaf, terwijl het instructieboekje iets zegt in de richting van ‘rijdt nooit harder als 90km/h als de motor nog niet de bedrijfstemperatuur van 90 graden heeft bereikt. Beetje vreemd! Dan zouden wij nooit 100km/h mogen rijden..?
Nog een vreemd ‘probleem’ is dat de pook bij het wegrijden wel eens uit de ‘1’ wil schieten, ik denk dat de bak zijn beste tijd wel gehad heeft.
Wel wil ik nog opmerken dat de Astra echt zuinig is geweest!
Tank 1:14,98km/l (heenweg)
Tank 2:15,43km/l (plaatselijk)
Tank 3:15,97km/l (terugweg)

Hitteschild los

  • 244.400 km

Zondags teruggekomen van vakantie, en maandag wordt de auto weer gestart met een rabbelend geluid als gevolg.
Gedachten gaan 'uitlaat kapot?, demper kapot?', maar één snelle blik onder de auto zegt je dat het hitteschild van de uitlaat los hangt.
Vandaag naar de garage geweest, de schroefgaten in het schild waren enorm groot geworden waardoor de schroeven er zo doorheen gingen. Het schijnt de combinatie van 2 materialen te zijn waarbij het een de ander als het ware 'kapot vreet'. Nouja, niet moeilijk doen het is toch een oude auto? Dus, even een paar gaatjes geboord schroeven erin, en klaar zijn we weer.
Een blik onder de auto verteld dat er toch wel wat ouderdoms verschijnselen zijn als oliesporen bij het carter en de stuurbekrachtigingspomp. Tevens zit er een scheur in de uitlaat (vlak voor de demper). Dus de uitlaat moet voor de APK sowieso vervangen worden.
Kosten van de reparatie van het hitteschild €0,00, + + voor garage G. van Ingen in Fochteloo!

Garagehouder zelf heeft een Opel Omega, maar het 16V blok wat hierin lag vertoonde veel problemen. Op een gegeven moment werd hij er zo zat van en heeft hij er een betrouwbare 1.6 8V ingegooid. Jaja, in een Omega ja! Niet snel, wel betrouwbaar.
Tevens is hijzelf ook een paar dagen in hetzelfde gebied in Duitsland geweest (de Hünsruck), met de Omega. In Nederland is het vermogen van de 1.6 volgens hem toereikend voor de rustige rijder, maar in Duitsland helling op leek het net of de handrem er nog opstand.

Weer een jaar APK!

  • 248.000 km

Vorige week is de Astra na een aantal reparaties weer een jaar APK goedgekeurd!
Er is toch wel heel wat gesleuteld..
- Eerder heb ik al vermeld dat er een scheur in de uitlaat zat, deze is nu gelast.
- Linker achterveer vervangen, deze was gebroken? nooit vernomen.
- 2 Nieuwe voorbanden.
- Nieuwe bougies.
- Nieuwe motorolie + filter
- Nieuwe remvloeistof
- 0,5 Liter koelvloeistof.
- remblokset
- luchtfilter
- carterstopring
- en nog een achteruitrij schakelaar. Deze functioneerde de ene keer wel, dan weer niet. Dus moest maar een nieuwe in voor de veiligheid.

Al met al wel weer meer als €500, persoonlijk had ik niet meer zoveel geld aan de auto uitgegeven.

Overigens rijdt de auto nu weer heerlijk! Het verschil is goed te vernemen! Veel rustiger en stiller.

Wel heb ik het idee dat de koppeling en bak minder worden. Hopen dat deze het nog ~ 1 jaar volhouden. Dan hopen we een andere auto te kunnen kopen. Tevens moet ik vermelden dat de kachelradiator half verstopt is. Er komt maar weinig warmte uit, hier is met de APK ook even naar gekeken, is niet meer te redden. We vinden het te duur om nog te vervangen, dus dan maar bij extreme kou de jas aan ;)!

Een saai verhaal

  • 261.500 km

Weer even een update, een hele saaie.
De teller staat inmiddels op 261xxxKM, en het motortje snort nog rustig door.
In tussentijd een probleem gehad, het slot in de rechter achterdeur had het begeven. De deur wilde wel open, maar als je hem dichtgooide ging hij niet dicht. Dit is direct gerepareerd.
Verder moet ik kwijt dat het motortje stationair zo rustig loopt!, dat doen niet veel hem na. Tevens verbruikt hij geen druppel olie, en rijdt hij met wat hogere buitentemperaturen ~15 graden ongeveer 1 op 14,5/15,5, wat is zéér acceptabel vind.

Helaas begint de roest wel steeds meer te knagen. Waardoor mijn ouders zich nu wel steeds meer op een andere auto zijn gaan oriënteren, en waarschijnlijk zal de Astra nog voor de zomer ingeruild zijn.
Ik denk niet dat een volgende auto zo betrouwbaar zal zijn als deze Astra. En ook mijn goede herinneringen aan deze auto zullen me bij blijven.

Einde verhaal

  • 262.800 km

Vandaag is de Astra overgedragen aan de garage, vanaf nu staat er een Zafira 1.9 CDTI 88KW op de oprit. De Astra heeft zich altijd zeer goed gehouden, sinds wij hem vanaf 30Dkm in bezit hebben gehad. Het is een zeer fijne auto, welke heel rustig rijdt. Het motortje snort nog zeer tevreden, het is voornamelijk de roest die hem de nek omdraait.

Voor mensen die goedkoop een ruime betrouwbare auto zoeken is de Astra f 1.6 8V echt een goede keuze! Hij heeft ons nooit in de steek gelaten. Het onderhoud is goedkoop, en verbruikt gemiddeld ongeveer 1/15,5.
Wij kijken tevreden terug op de afgelopen 11 jaar, en zelfs mijn moeder de totaal niks om auto's geeft gaf toe de Astra te gaan missen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (65)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.