Opel Astra Stationwagon 1.6 Cosmo (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra Stationwagon 1.6 Cosmo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds november 2005 is de Astra mijn nieuwe lease-auto. Het gaat hierbij om een 1.6 Twinport op LPG.
De uitvoering is volgens de Cosmo-configuratie van 2005. Voor modeljaar 2006 heeft Opel die uitrusting gewijzigd (lees: minder geworden).
Belangrijkste extra’s:
-Bi-xenon verlichting
-Niveau-regeling
Algemeen:
De algemene indruk van de auto is goed. Ruimte-aanbod is ruim voldoende (al ben ik natuurlijk beter gewend gezien mijn vorige auto). De materialen voelen goed aan.
Bij het deur dichtslaan klinkt een degelijke ’kloink’.
De bediening van de richtingaanwijzers en ruitenwissers vraagt enige gewenning, maar voldoet goed.
De bediening van de cruise-control vraagt te veel kracht waardoor je te snel met groot licht loopt te seinen. Dat heb ik in andere auto’s wel beter gezien.
De goed aut. blinderende achteruitkijkspiegel zit wel erg laag gemonteerd en zorgt daardoor voor een grote dode hoek rechtsvoor.
Uitrusting:
De Cosmo-uitvoering zit goed in zijn uitrusting. Door de extra’s (Chroom langs de ramen en op dakreling, lichtmetaal) wordt het een sjieke verschijning.
De halflederen sportstoelen zitten prima, o.a. door de goede verstelmogelijkheden. Ook de middenarmsteun zorgt voor een comfortabele zit.
Misser in de uitrusting is de afwezigheid van bekerhouders!
Motor:
De 1.6 kan goed meekomen in het dagelijks verkeer. De brom die naar boven komt bij flink accelereren vind ik een sportieve toon hebben en stoort dus niet.
Wel moet de auto op toeren gehouden worden, want als hij stilvalt, dan doet hij ook helemaal niks meer. Dan is het enige devies: terugschakelen.
Wat me anderzijds is meegevallen is de trekkracht in 5
LPG is mooi weggewerkt onder de vloer van de bagage-ruimte. Echter, de LPG-dop is wel erg hoog in het achterste zijpaneel gebouwd en valt daardoor wel erg op (vooral bij een lichte auto). Ziet er niet echt mooi uit, maar is aan de andere kant wel praktisch bij het tanken.
Weggedrag:
Vergeleken met mijn C5 stuurt de Astra strakker en is deze ook wat sportiever. Er is een groot verschil in weggedrag, maar ondanks dat de C5 (natuurlijk) veel comportabeler is, is de Astra absoluut niet oncomfortabel te noemen.
Conclusie:
Nieuwe lease-normen zorgen voor minder mogelijkheden, waardoor een C5 er niet meer inzat. Ik ben echter meer dan tevreden met de Astra.
Wel opvallend dat de 1.6 Astra Cosmo maar €1500,- goedkoper is, dan de 2.0 C5 Exclusive 3 tot 4 jaar geleden.
PROBLEMEN
Na 1500km mocht worden overgeschakeld van benzine naar LPG.
Dat lukte moeizaam. De auto sloeg meteen af.
Nu loopt de auto prima op LPG, maar stottert hij op benzine. Moet nog naar gekeken worden.
Bij aflevering was de auto niet goed gebalanceerd. Het stuur trilde uit je handen bij 120 km/h. Is verholpen.
Update april 2006:
- motorlampje is nu uit. Bleek een probleem met de ontsteking. Hij loopt nu weer goed op benzine, maar ik heb het idee dat hij wat meer inhoudt op gas. Maar even aankijken.
Verder is er bij een stand van 8888 km 1,4 liter (!) olie bijgevuld. Vond de monteur ook veel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.