Opel Astra Stationwagon 1.3 CDTi 90pk Essentia (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra Stationwagon 1.3 CDTi 90pk Essentia |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 14.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Het is maar goed dat dit een tijdelijke leaseauto is (voorloper) en dat ik er geen 3-4 jaar aan vast zit.
De auto valt met echt tegen, zeker in combinatie met deze motor.
De minpunten:
- totaal geen trekvermogen beneden de 2.000 toeren, hij staat gewoon bijna stil
- rumoerig
- bokt en stokt met optrekken (trilling in auto)
- niet zuinig (hij rijdt nu krap aan gemiddeld 1:16.5, volgens Opel moet dit toch zeker 1:20 zijn)
- goedkope afwerking en overal kraakjes en piepjes (m’n dashboard)
- stoelen bieden te weinig steun (zeker bij lange ritten van een paar uur)
- 6-bak overbodig (muv voorkomen motor herrie) en eerder irritant dan handig ivm het de te lage trekkracht (veel schakelen als je rond 100 km/uur rijdt)
Enig voordeel
in combinatie met een business pakket heb je tenminste nog airco, cruisecontrol, en een boordcomputer en is ie nog redelijk betaalbaar (rond de EUR 25.000,-)
Helaas heeft Opel weer eens een verkeerde motor bedacht in een redelijk grote auto. Zelfde euvel als bij de 1.7 Dti in het vorige model (ook een en al motorische trammelant mee gehad)
Eerste beurt:
Vorige week eerste beurt gehad (30.000 km). Geen problemen aanwezig. Hulde!
Ook over het ’motorgedrag’ gehad. Men heeft er naar gekeken, het is nu wel iets verbeterd maar verder nog niet opgelost. De garage gaf aan dat onder de 2.000 toeren de turbo niets doet en hij daarom ook niet trekt. Als je inderdaad boven de 2.000 toeren komt dan wil ie redelijk. Tuurlijk wordt het geen snelheidsmonster maar dat mag je ook niet verwachten van een 1.3 motor!
19-1-2007
Einde van deze review!
Vandaag lever ik deze auto in voor mijn definitieve leaseauto (Audi A3 Sportback 1.9 TDI).
Ben in de 5 maanden (en 24.000 km) dat ik nu in deze auto heb gereden niet echt overtuigd geraakt van de Astra. Ik moet wel melden dat de problemen die er zijn, niet erger worden (maar helaas ook niet allemaal weg zijn). Ook rijdt de auto nog steeds niet zuinig (gem 1:16.5). Ik raad mensen aan die overwegen een Astra Stationwagon te kopen ook een wat zwaardere motor te proberen. Die paar duizend euro extra kunnen het wel waard zijn in dit geval en ergernis voorkomen.
PROBLEMEN
Wat de auto wel doet vanaf het moment dat ik m heb:
- Na een tankbeurt werkt de cruise control niet! tenzij ik m stil zet, de motor uit zet en de sleutel eruit haal. Als ik dan weer opnieuw start en weg rijdt doet deze het wel weer. Vind het erg vreemd! (ben het wel vergeten te melden bij de beurt trouwens). Nav de tips heb ik ook eens licht de rem aangeraakt op moment dat de cruisecontrol weer eens niet werkt, en warempel het werkt. Dus dit probleem is weg.
- ’Turbogat’: totaal geen trekkracht onder de 2.000 toeren
- koude start is slecht (soms extra voorgloeien en doorstarten)
- vocht in het achterlicht. vanaf heden jan 2007 vocht in beide achterlichten
- laatst een keer spontaan in storing gevallen bij het invoegen op de snelweg. Trekkracht compleet weg. Ben gestopt op eerste de beste parkeerplaats. sleutel eruit, opnieuw starten en weg was het probleem.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.