Opel Astra Stationwagon 1.3 CDTi 90pk Cosmo (2006)

autoreview

Opel Astra Stationwagon 1.3 CDTi 90pk Cosmo (2006)

Signalement

UitvoeringAstra Stationwagon 1.3 CDTi 90pk Cosmo
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst140.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 100.000 km

Omdat het tijd was voor een nieuwe lease auto die ook nog een beetje praktisch en luxe was is mijn oog gevallen op de Astra 1.3 CDTI Executive. Deze is gebasseerd op de rijk uitgeruste Cosmo maar heeft als extra standaard cruisecontrol en CD navigatie met monochroom scherm. Ik heb mijn auto nog voorzien van een aantal extra’s: Lerenbekleding met stoelverwarming. Electonic Climate Control, Electrisch wegklapbare buitenspiegels, Blue-tooth radio met telefoonhouder tussen de voorstoelen en het DVD navigatie systeem met kleurenscherm. Door de extra’s moest ik wel kiezen voor de 1.3 CDTI versie ipv de 100PK sterke 1.9 CDTI.

De astra station ziet er goed uit met zijn standaard wagon beauty pakket (chromen sierstrips langs de zijnramen, donker getinte ramen achter en zilveren dakrails). En wordt ook geleverd met 16’ lichtmetalen velgen. Dit i.c.m de strakke vormgeving van de nieuwe astra geven de auto een chique uitstraling

Het interieur is duidelijk een stuk beter dan zijn voorganger. Maar is wel een beetje zakelijk grijs en saai. Het ziet er verder wel netjes uit en ook de afwerking is keurig. Ik heb nog geen last van krakende of piepende onderdelen. Dus de bouwkwaliteit is ook op peil. Omdat we hier te maken hebben met de duurste versie met nog wat leuke extra’s valt er verder weinig te klagen.
De leren sportstoelen zitten heerlijk, en bieden goede zijdelingse stoen. (naar mijn mening zitten deze stoelen vele malen beter dan de standaard comfort stoelen).
De stoel is niet alleen in hoogte te verstellen, maar kan ook gekanteld worden. Tevens zit er een verstelbare lendesteun op.
De middenconsole is makkelijk te bedienen, al zitten de onderste knoppen wat ver weg. Sommige mensen moeten een beetje uit hun stoel komen om deze te bereiken.
Alles voel solide aan.
Het navigatie systeem werkt heerlijk. Is goed afleesbaar en makkelijk te bedienen met de knoppen op het stuur. Enige nadeel is dat je geen nieuw adres kan invoeren tijdens het rijden. Dit heeft natuurlijk met de veiligheid te makan. Maar je kan wel bv zoeken uit de opgeslagen lijst van adressen of je 30 laatst bezochte adresen. Waardoor je alsnog afgeleidt zou kunnen zijn van de weg.
Het blue-tooth systeem werkt ook perfect. De telefoon en auto vinden elkaar probleemloos. Al heb ik een enkele keer meegemaakt dat de auto de telefoon niet zag.
Het geluid is goed te verstaan. En tijdens een gesprek word de spelende cd op pauze gezet (en gaat dus niet stil verder. wel zo handig). Ikzelf maak gebruik van de bijbehorende houder. Deze is tussen de voorstoelen geplaats. En laadt de telefoon ook meteen op. Jammer is dat de leren armsteun die standaard geleverd word komt te vervallen.
Ook de climate control doet prima zijn werk. Alsmede de automatische ruitenwissers en dimmende binnenspiegel. Er valt weinig extra te wensen in deze complete uitvoering.


Hoewel ik mijn bedenkingen had over een 1.3 L dieselmotor. Doet de FIAT bron het niet slecht. 90PK en 200nm zijn nette waarden. En laten de Astra goed meekomen met het verkeer. Wel moet je er voor zorgen dat je de toeren niet onder de 1800 tpm laat zakken. Want dan is er bar weinig in huis. Maar verder is het best een goede diesel. Hij doet in stilte zijn werk en brengt je gemakkelijk naar je bestemming.
Het is natuurlijk geen sportieve diesel, dus als je daar naar opzoek bent moet je deze laten schieten.
De Astra zelf is ook geen sportieveling. Hoewel overhellen in bochten tot een minimum gehouden worden. Is de Astra toch meer op comfort afgesteld dan op sportiviteit. Dat het onderstel best wel wat aankan laat de astra zien op de snelweg door met hoge stabiliteit strakke bochten te kunnen nemen.
De Astra stuurd hierbij direct en houdt goed contact met de weg. Hoewel het geen Focus kwaliteit is, valt er niet veel te klagen. Het stuur stuurt misschien iets te zwaar voor een bekrachtigd stuur i.t.t sommige concurenten. Maar geeft hierdoor ook genoeg feedback.

Conclusie
Opel heeft een keurige auto afgeleverd, die in deze configuratie weinig te wensen overlaat. De Astra blinkt nergens echt in uit, maar stelt ook niet teleur. Het is een solide auto die mij al vele plezierige en comfortabele kilometers heeft gebracht.

30.000km Update
Inmiddels is de auto zo’n 8 maanden oud en is hij de 30.000km gepasseerd. Zijn eerste beurt heeft hij dus al gehad. En er is weinig gebeurd.
Geen kleine of grote reparaties. Alleen last van piepende remmen.
Dus een tevreden gebruiker.
De auto blijkt een heerlijke reis auto te zijn. Lange ritten zijn geen probleem geweest. Vakantie naar Frankrijk, dagjes naar Belgie en duitsland, geen probleem.
In bergachtig gebied schiet de 1.3 wel te kort. Zeker in zijn 6. Je moet dan terug schakelen naar zijn 5, waar de 200nm dan wel weer goed zijn best doet.
Maar op de kleine binnen wegen in frankrijk kan je nog best lol hebben met de auto.

Verder geen klachten, behalve dat ik echt bekerhouders mis. Eigenlijk ondenkbaar dat er geen bekerhouders aanwezig zijn. En het is jammer dat je niet hoort dat er een sms is verstuurd als de telefoon in de carkit zit. En dat je deze niet kunt lezen op het scherm.

60.000 km update
Heb de auto nu 14 maanden en de 60.000 km beurt is net achter de rug.
Deze 30.000 km zijn ook weer voorspoedig gelopen zonder grote klachten. Banden waren versleten dus heb weer 4 nieuwe banden. En de auto rijdt nog steeds heerlijk.
Ben nog steeds blij dat ik voor deze luxe uitvoering gekozen heb. En ben er van overtuigd dat de volgende 30.000 km ook probleemloos verlopen.

100.000km update
Zo de auto is nu 2 jaar oud en heeft erinmiddels alweer 100.000 km opzitten. De afgelopen periode heeft de astra 1 'groot' probleem gekend. De airco pomp is stuk gegaan. Dit betekende in dat het erg warm in de auto was afgelopen zomer. Helaas kon het probleem niet in 1 keer verholpen worden. Dus moest ik 3 weken zonder werkende airco rondrijden. Verder is de astra erg betrouwbaar gebleken en heeft me niet in de steek gelaten. Wel kreeg ik een terugroep actie van de leasemaatschappij. De kabel van de handrem moest z.s.m vervangen worden. En later bleek dat opel ook de startmotor moest vervangen. Heb zelf nog geen problemen ondervonden met beide, maar goed dat ze de problemen voor zijn.

PROBLEMEN

Geen problemen tot nu toe. Maar er zijn pas 11.000 km verstreken in 3 maanden tijd.

Na 30.000 km en zijn eerste beurt zijn er geen gebreken opgetreden. Alleen wat last gehad van piepende remmen na zo’n 22.000 km. Voor de rest heeft de auto en de apparatuur mij nog niet in de steek gelaten.

Na ongeveer 50.000 km gereden te hebben, weigert de linker scroll knop op het stuur soms. Ik kan dan niet meer een keuze maken in het menu van het infotainment systeem. Indrukken werkt echter wel en rechts doet alles het ook perfect.
Dan, opeens, doet het systeem het weer een tijd om een paar dagen/week later weer de dienst te weigeren. Er worden nieuwe onderdelen besteld door de dealer om dit te verhelpen. Dit is het ergste wat er tot nu toe is gebeurd. Waarschijnlijk gevalletje van pech. Heb hiervoor een huur astra gehad ook met stuurbediening en die heeft het altijd zonder problemen gedaan.

Heb nu ongeveer 9000km gereden sinds de laatste servive beurt. En alles lijkt goed. Maar met dit warme weer de afgelopen dagen blijkt dat de airco niet goed functioneerd. ’S ochtends geen problemen. De airco blaast rustig koude lucht de auto in, en je krijgt het al gauw koud als je de temperatuur te laag instelt.
Maar ’s middags kan ik hem op 16g of zelf op Low zetten. Maar er gebeurt weinig tot niets. De ecc blaast op zijn hoogste stand. Maar de lucht is warm of lauw op zijn best. Met als gevolg dat wanneer ik een uur in de auto zit dit niet is uit te houden. Na een uurtje rijden word de lucht wel wat koeler. Maar van een airco is niet te spreken. Ik rij de laatste tijd dus met ARKO ipv AIRCO. Volgende week gaat hij naar de dealer. Vind dit toch niet echt moeten kunnen van een auto van anderhalf jaar.

Eindronde

  • 130.000 km

Zo ik heb de auto nu bijna 4 jaar en zo'n 130.000 km gereden. Binnenkort word het tijd om afscheid te nemen en op zoek te gaan naar een vervanger.

In de afgelopen 130.000 km heeft de Astra zich bewezen als een betrouwbare auto met weinig problemen. De luxe uitvoering heeft er voor gezorgd dat de KM´s voorbij vlogen. En heeft voor een verslaving gezorgd. De volgende auto mag ook lekker luxe uitgevoerd worden.
Grootste pluspunten zijn:
* het makkelijk te bedienen navi/entertainment systeem
* De vele automatische dingen (ECC, Regensensor en Koplampen)
* De redelijk stille diesel
* het algemeen comfort

De grootste nadelen zijn:
* stoelen zouden iets beter instelbaar moeten zijn (lees lager kunnen zitten)
* De Afwezigheid van bekerhouders
* het relatief zware sturen

Algemene conclusie is dan ook dat ik zeer tevreden ben over de Astra. Een ruime comfortabele auto waarmee makkelijk veel kilometers gemaakt kan worden.

Vaarwel

  • 140.000 km

Zo de auto heeft iets meer dan 140.000 km gereden in bijna 4 jaar tijd (47mnd om precies te zijn). Een terugblik:

De auto heeft weinig problemen gekend maar wel 2 grote. 1 is de airco die stuk ging. En 2 is het navigatie systeem wat er totaal mee ophield. Op dat moment blij dat het een leasebak is.
Verder heeft hij me keurig vervoerd al die km's en is het een fijne reiswagen gebleken.
Gemiddelde verbruik over die 140.000 km is ongeveer 1:15,9 gebleken. Dit kan echt een stuk zuiniger als je wat rustiger rijdt en optrekt. Maar vind het zelf nog geen slechte score.

De 1.3 CDTI doet het zo slecht nog niet. Hij mist wel wat power (je moet af en toe wat schakelen), maar over het algemeen een fijne motor. Alleen het diesel geluid laat zich soms nog wel eens horen. De stoelen zitten prima (ik heb lederen sport stoelen met kantel functie). Al mogen ze voor mij wel wat lager gaan.
De auto stuurt soms wat zwaar (geen variabele stuur bekrachtiging) maar verder wel prettig.
En ik heb genoten van alle luxe. De meeste zaken regelen zich automatisch (ruitenwissers, lampen, airco) en het navigatie systeem is heerlijk, maar mist wel een mooie 3d weergave.

Zelf uiteindelijk zeer tevreden geweest over deze auto.

De pluspunten:
* Comfortabel
* Luxe
* Ruimte

De minpunten
* Geen bekerhouders
* Mag iets meer power hebben

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.