Opel Astra Stationwagon 1.3 CDTi 90pk Cosmo (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra Stationwagon 1.3 CDTi 90pk Cosmo |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 115.000 km |
KM-stand laatst | 163.000 km |
Valt niet tegen
- 122.500 km
Vanwege een nieuwe baan eind 2010, nam mijn kilometrage per jaar toe van 15.000 naar 35.000 km. Aangezien ik op dat moment in het bezit ben van een Opel Signum 2.2 direct, werd het wel snel duidelijk dat ofschoon hij heel comfortabel reed, die auto geen langdurige optie was i.v.m. de hoge brandstofkosten. Nadat een lease auto (op dat moment) ook geen ideale optie was, viel de keuze uiteindelijk op de Opel Astra 1.3 CDTI Cosmo stationwagon.
De voornaamste reden was dat de 1.3 diesel standaard over een roetfilter en zesbak beschikt en dat de 1300 theoretisch 20% zuiniger is dan de 1.9 versie. De 1.7 diesel was ook geen optie aangezien deze geen roetfilter heeft en maar een vijfbak.
Na een flinke zoektocht op internet naar een luxe versie (1.3 is bijna alleen geleverd als kale essentia of karige business uitvoering), viel de keus op de cosmo uitvoering met 115.000 km op de teller. Standaard is de Opel o.a. uitgerust met halflederen sportstoelen (een aanrader), regen- en lichtsensor, lichtmetalen wielen en klimaatregeling en als optie een NAVI 70 Radio systeem.
Na 5 jaar gereden te hebben met de 2.2 benzine motor, was de overstap naar de 1.3 diesel een ware verrassing. Ondanks de vele kritische reviews over deze motor, ben ik geneigd deze motor toch een dikke voldoende te geven. Doordat de Astra vooral gebruikt wordt voor snelwegkilometers, zorgt de 200 Nm dat de auto daar voldoende vlot aanvoelt. Het verschil met de 2.2 benzine motor is dan verrassend klein. Op binnenwegen is het 65 pk verschil wel te merken omdat de Astra vooral in zijn 1 (die erg kort is) even op adem moet komen. Maar zodra het toerental tussen de 1750 en 3000 rpm blijf, is de Astra voldoende vlot.
Het grootste pluspunt is natuurlijk het verbruik. Aangezien de Opel vooral op de snelweg te vinden is, verbruikt de blauwe Astra met temperaturen onder 0´C rond de 5,0 l per 100km. In werkelijkheid is dit ongeveer 5,5 (1 op 18) maar nu de buitentemperatuur stijgt, loopt die waarde ook omlaag. Dit is vooral te wijten aan de zesde versnelling die erg lang is (2200 rpm bij 120 km/u). Helaas kun je deze zesde gang maar vanaf de 100 km/u gebruiken omdat ander het toerental echt te laag wordt. Een anders pluspunt is dat de Astra door de lage toerentallen erg stil is en dat hij degelijk en comfortabel aanvoelt.
Het enige probleem wat zich heeft voorgedaan is dat sporadisch het halve dashboard (snelheidsmeter, toerental, cruise control etc) uitviel. Na wat zoekwerk via de garage, bleek het probleem veroorzaakt te worden door een slechte stekkerverbinding van de CIM module. Deze is door een gemodificeerde versie vervangen en het probleem is (zo goed als) verdwenen.
Na 8000 km in 3 maanden is de voorlopige conclusie dat deze Astra verrassend goed bevalt maar de komende tijd zal leren ofdat dit gevoel gerechtvaardigd is....
Tevreden maar ....
- 137.000 km
Inmiddels is de kilometerteller de 137.000km gepasseerd (in werkelijkheid iets meer maar daar kom ik zo op terug) en doordat je de auto (lees: motor) beter leert kennen, ben ik nog steeds verrassend tevreden over de gehele auto. De motor trekt naar behoren (voor een 1.3 turbo), het verbruik is netjes (5,3 l/100km werkelijk, boardcomputer 4,9 l/100km) en het olieverbruik nihil. Verder zitten de stoelen prima en is de Astra uitermate stil.
Maar toch heeft de betrouwbaarheid een flinke deuk opgelopen door twee vervelende voorvallen. Vanaf het eerste moment is het probleem aanwezig dat regelmatig een gedeelte van het dashboard uitvalt. Door het geregeld wegvallen van het snelheidsignaal, functioneren de snelheidsmeter, toerenteller, kilometerteller, benzinemeter, cruise control en board computer ook niet meer. Na drie bezoeken aan de garage is uiteindelijke de stekker van de CIM module (stuurkolom) vervangen (Opel terugroepactie). Afhankelijk leek het probleem opgelost maar na 4 maanden is het probleem teruggekomen. Daarnaast wilde de auto ook regelmatig pas starten na meerdere pogingen. Inmiddels zijn alle computers voorzien van de nieuwste update en is de zekeringkast behandeld tegen een vocht probleem. Hopelijk blijft de storing op het netwerk nu voortaan weg anders zal het een flinke zoektocht (slechte verbinding) worden naar de uiteindelijke oorzaak. Een voordeel van dit alles is dat de motor na de software update veel beter rijdt. Hij reageert veel feller op het gas en trekt gelijkmatiger over het hele toerengebied.
Maar de grootste domper was dat bij 127.000 km de 5de versnelling een zagend geluid tentoonspreidde. Het lager bleek beschadigd te zijn en de bak is vervangen voor een gereviseerde versie. Gelukkig voor de portemonnee viel dit nog net binnen de garantie maar navraag bij Opel leerde dat dit niet een geheel onbekend probleem was met de 6-bak. Zodoende de Opel degelijkheid hier wel een flinke deuk oploopt.
Maar concluderend ben ik nog steeds uitermate tevreden met de auto al is het vertrouwen in de kwaliteit wel flink gedaald (vorige Signum heeft hier ook niet aan meegeholpen).
Nieuwe ronde, nieuwe kansen
- 146.000 km
Inmiddels weer een paar maanden en kilometers verder. Na een lange zoektocht en veel irritatie bleek de dashboard storing veroorzaakt te worden door een slechte massaverbinding achter het instrumentarium. Doordat ik grotendeels zelf het euvel heb proberen op te lossen, zijn de kosten binnen de perken gebleven.
Hopelijk blijven nu de problemen voorlopig achterwege en blijven de onderhoudskosten de komende tijd op een normaal niveau. Verder heeft de Astra net een grote onderhoudsbeurt gehad en is voorzien van een verse APK.
Het verbruik ligt nog steeds rond de 1 op 19 en rijdt verder erg comfortabel. Omdat bij 120 km/h de toerenteller pas op 2200 toeren staat, blijft het motorgeluid ook erg afwezig. De half lederen stoelen zijn erg comfortabel (mits je van een hardere zit houdt) en opties werken naar behoren.
De trekkracht van de motor is verder prima voor snelweggebruik zeker als het toerental tussen de 1800-3000 rpm gehouden wordt. Onderin en bij hogere toerentallen neemt de trekkracht wel snel af. Tuning (110 pk, 260 Nm) is een optie maar een nadeel is dat deze versnellingsbak uitgelegd is voor maximaal 200 Nm trekkracht (1.9 cdti 320 Nm). Gezien de eerdere ervaringen met de bak lijkt me dat dit geen verstandige keuze is op de langere termijn (al zullen de meeste Tuningbedrijven hierover geen woord reppen).
Echte zwakke punten zijn er niet, al springt de Astra er niet echt bovenuit. Gewoon een goede auto voor een nette prijs zonder al teveel poespas. Al moet ik wel zeggen dat het vertrouwen in de Opel dealers het laatste half jaar niet echt gestegen is door de vele fouten cq. het ontbreken van kennis van hun eigen produkt.
Helaas hij gaat eruit
- 163.000 km
Ofschoon het nog steeds een prettige auto was, is uiteindelijk toch de knoop doorgehakt om de auto in te ruilen. De belangrijkste reden is de betroubaarheid oftewel het ontbreken daarvan.De laatste 15.000 km verliepen redelijk probleemloos tot de ABS computer het begaf. Na het installeren van een gebruikt exemplaar was de storing weer opgelost maar diende zich alweer het volgende probleem aan. De laatste 5.000 km ging steeds meer gepaard met inhouden en schokken tijdens het gasgeven. Mijn inziens een vervuilde EGR klep maar de maat was vol. Daarnaast was de elektrische storing van het snelheidssignaal nog steeds niet volledig opgelost en volgens de reviews nemen de problemen na de 180.000 km zeker niet af.
Na 16 jaar Opel gereden te hebben, toch beslist om eens over te stappen na een ander merk. Helaas moeten concluderen dat de kwaliteit en de service van Opel zwaar onvoldoende is. Het was bekend dat dit merk in combinatie met een diesel geen topper was maar het bleek helaas dat deze Astra 1.3 cdti een maandagmorgen model was. Ik hoop dat de volgende berijder meer geluk zal hebben.
Problemen:
- Uitvallen van dashboard door wegvallen snelheidssignaal (heel veel tijd en frustratie)
- Versnellingsbak vervangen door beschadiging lager 5de versnelling (€2500 maar gelukkig garantie)
- Zekeringkast en software vervangen door startproblemen (€900)
- CIM vervangen (€300)
- ABS computer vervangen (€450)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Opel Astra
Had je deze auto's al gezien?

Opel Astra 1.8 Business AUTOMAAT/1E EIGENAAR/DEALER OND./AIRCO
- 2007
- 269.696 km

Opel Astra 1.8 Enjoy - Airco
- 2004
- 221.091 km

Opel Astra Wagon 1.6 Temptation *meeneemprijs*APK t/m 02-09-2025/1e Eigenaar!!/Airco/Cruise control/Radio-CD speler/Trekhaak/Multifunctioneel stuurwiel/Elektrische ramen/Elektrisch verstelbare spiegels/16'' Lichtmetalen velgen.
- 2007
- 302.932 km