Opel Astra Sports Tourer 1.3 CDTI ecoFLEX Edition (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra Sports Tourer 1.3 CDTI ecoFLEX Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 2.000 km |
eerste indruk
- 2.000 km
Ik rij sinds drie weken met deze Opel Astra. Het is een lease-voertuig van mijn bedrijf en wordt hoofdzakelijk gebruikt voor werkverkeer. Ik ben beroepshalve veel op de baan (rij iets van 40.000 km/jaar voor mijn werk). Ik heb voorheen bijna steeds met Ford gereden. Ons gezin heeft thans nog steeds een Ford Focus Clipper 1.8 TDCI (115 pk) uit 2007 en zal die wellicht behouden als gezinswagen.
De Opel Astra 1.3 CDTI (Ecoflex) is een moeilijk voertuig om te bespreken. Ik zal beginnen met de motor. De motor is een 1.3 common rail dieselmotor met 95pk (70Kw) en 190 Nm koppel. GM heeft deze 1.3 MJET motor “geleend” bij Fiat Persoonlijk vind ik deze motor (veel) te licht om het gewicht van deze stationwagen (ca. 1300 kg) in beweging te houden. Vooral in de binnenstad moet je de motor boven de 2200 tpm houden om goed mee te kunnen in het verkeer. Op de autosnelweg zijn vooral tussenacceleraties wat moeilijk voor deze wagen. Bij links voorbijsteken moet je al bijna plankgas geven om een snelle inhaalbeweging te kunnen doen. Ik weet dat je geen appelen met peren mag vergelijken, maar de hierboven aangehaalde Ford Focus Clipper heeft met 280 Nm daar totaal geen probleem mee. Daarmee moet je niet het “onderste uit de kan halen” om vlot mee te kunnen in het verkeer.
Voordeel van deze motor is misschien zijn zuinigheid, hoewel ik niet de fabriekswaarden van 3,7 l/100 km haal buiten bebouwde kom. Ik weet dat de motor nog moet worden ingereden. Maar ik zit thans aan een gemiddeld verbruik (bijna uitsluitend autoweg) van 5,4-5,7 l/100 km, terwijl ik met mijn Ford Focus 1 liter/100 km hoger uitkom. De motor is m.i. vooral gemaakt om lange stukken autosnelweg aan constante snelheid te rijden. Hij draait iets van 2.600 tpm aan 120 km/u en 3000 tpm aan 140 km/u, wat niet zo slecht is voor zo’n kleine cilinderinhoud.
De wagen heeft “maar” 5 versnellingen. Maar een 6de versnelling mis ik niet, in tegendeel: een 6de versnelling had er wellicht voor gezorgd dat er nog meer moest worden geschakeld.
Pluspunt aan deze wagen is de grote ruimte binnenin (zeer ruime koffer). Alleen is er wat weinig plaats tussen de voorste zetels en de achterbank. Ik ben iets van 1.95m groot en dat zorgt ervoor dat er op de achterbank weinig beenruimte is. De (standaard) zetels zijn echter zeer hard en niet bestemd voor lange ritten. Ik heb nogal een gevoelige rug, en sinds ik met deze wagen rijd heb ik op het einde van de dag doorgaans pijn in de rug, wat zeker geen positieve zaak is. Hier had Opel echt iets aan kunnen doen….
De wegligging: pluspunt is dat de wagen als een blok op de baan ligt. Minpunt is dat de vering (erg) hard is, zeker als je het vergelijkt met de wagens van Ford. In combinatie met de harde zetels, is het niet aangenaam om met deze wagen door putten te rijden.
Sturing: het sturen gaat soepel, soms iet te soepel naar mijn aanvoelen (sturing had iets strakker/scherper mogen zijn) . Stuurbekrachtiging is precies niet instelbaar via de boordcomputer.
Airco en verwarming werken behoorlijk. Ook ruitenwissers werken goed. De (standaard)radio is van wat mindere kwaliteit.
De wagen oogt langs buiten modern. Het is precies een kleinere versie van de Opel Insignia.
Als de wagen wat meer is ingereden, zal ik een nieuwe review plaatsen. Hierboven zijn enkel mijn eerste indrukken;
Conclusie:
Pluspunten:
- moderne uitstraling
- ruime, handige wagen
- (vrij) zuinig
Minpunten:
- motor is te licht voor deze wagen; als je deze wagen zou willen kopen, best een zwaardere motor kopen (1.7 of 1.9 CDTI) en zeker geen 1.3 CDTI. Deze motor is echt geen aanrader voor dit voertuig.
- vering en zetels zijn erg hard
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.