Opel Astra Coupé Turbo (2001) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra Coupé Turbo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 164.200 km |
KM-stand laatst | 170.456 km |
Snelwegracer
- 170.456 km
Deze Coupé is sinds begin augustus 2010 in mijn bezit en is mij tot op heden super bevallen.
Hij heeft als extra optie bovenop een normale Coupe Turbo lederen bekleding met stoelverwarming.
Ik heb hem van een jonger iemand gekocht (ben zelf ook jong) en de auto bleek zag er strak uit. Maar na een proefrit leek er toch wel het een en ander mis te zijn, daarom heb ik voor de koop eventuele komende kosten ingecalculeerd. Na onderhandelen over de prijs heb ik hem voor een koopje mee kunnen nemen.
Vervangen direct na aankoop:
In het begin was er een nare oliegeur na hard rijden, dit bleek een lekkende klepdekselpakking.
Hij rammelde aan alle kanten, dit bleken zowel de fuseekogels en buitenste stuurkogels links en rechts te zijn.
De airco deed het niet, dit bleek een defecte aircopomp.
Remschijven voor en achter versleten.
Na dit alles vervangen te hebben reed hij weer super (ben zelf monteur dit spaart zeer veel kosten.
Motor is super en is lekker schakellui te rijden en menig bmw/audi bestuurder geef je lachend het nakijken. De Coupé is langer dan een 3 deurs astra en dat is vooral te merken op de snelweg, het maakt hem aanzienlijk comfortabeler ondanks de 215/40 17 banden die erop zitten.
Enig nadeel van zijn lengte is dat het minder een "gooi en smijt" auto is, in bochten voel je hem af en toe wat zwabberen , dit is met een 3 deurs OPC (met dezelfde motor) niet het geval. Dit maakt de Coupé echt meer tot een comfortabele snelwegcruiser.
Problemen:
In September en Oktober heb ik een keer olie bij moeten vullen (2x een halve liter op ongeveer 1500 km), dit ben ik gaan onderzoeken en het bleek dus dat de turbo de boosdoender was. De turbo as had een centimeter axiale speling, daardoor kon de olie vanuit de turbo zo de uitlaat in. Na wat zoeken op internet bleek dat de turbo uit een Astra H OPC ook op dit blok past, mits de software word aangepast (turbo is groter dan die van de Z20LET).
Na deze op mijn werk besteld en gemonteerd te hebben, is de motorsoftware aangepast door Mathijssen-Technics in Oirschot. Nu levert de motor 240 pk en 350 nm, dus 50 pk meer dan standaard en dat is zeker goed te merken. Het schakellui rijden is gebleven maar de boost die je krijgt bij +-2400 toeren is niet normaal meer en deze blijft doorgaan tot 5500 toeren. In versnelling 1 en 2 kun je met droog weer niet volgas rijden zonder wielspin. Dit maakt hem nu pas echt een "wolf in schaapkleren".
Begin dit jaar heb ik een steentje in mijn radiateur gekregen waardoor deze lekgeslagen was (precies tussen de intercooler en airco-condensor in).
Nogmaals ik heb als voordeel dat ik monteur ben, daardoor zijn de kosten allemaal binnen de perken gebleven.
Al met al ben ik vol lof over de auto en ik vind het een van de mooiste auto's uit de middenklasse van die tijd, ik hoop er nog vele jaren plezier van te hebben.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.