Opel Astra Cabrio 1.6i Comfort (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra Cabrio 1.6i Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 119.000 km |
KM-stand laatst | 146.700 km |
ERVARINGEN
- 137.000 km
Maart 2007. Stromende regen. Koud. Net een oude Autoweek gelezen met een cabrio test en dat raakte toch ergens een snaar. Misschien toch maar eens gaan kijken naar een andere auto. Onze vorige auto, een Opel Corsa, voldeed nog prima, maar ja, een cabrio, dat is toch wel heel leuk. Bij een algemene garage een Opel Astra 1.6 Bertone cabrio gevonden. Maar eens kijken en een afspraak gemaakt voor een proefrit. Gevolg? 18.000 km verder en nog geen enkele spijt van de aanschaf!
Om te beginnen, het is een Astra F-type en die staan bekend om een roestgevoeligheid bij de wielkasten achter. Ook onze Astra is niet ontzien door de roestduivel, de schade valt tot op heden echter goed te overzien. Slechts een paar blaasjes hier en daar, maar voorlopig nog niks ernstigs. Bij aanschaf van een Astra-F blijft dit echter wel een punt van aandacht! Ook een punt van aandacht, namelijk ook gevoelig voor roest, is de raam omlijsting van de voorruit. Deze vertoonde begin van dit jaar een lelijke roestplek bij onze auto en aangezien dit een essentieel onderdeel is van de auto hebben we dit laten maken bij een herstelbedrijf. Gelukkig waren we er op tijd bij, aspirant kopers wil ik echter wel de tip meegeven om hier goed naar te kijken!
Naast de roestgevoeligheid is de auto bij ons zeer betrouwbaar gebleken. Hij staat altijd buiten, in weer en wind. Soms meerdere dagen achtereen stil, maar starten gaat altijd en in één keer. De motor is sterk genoeg voor de auto, verwacht echter geen snelheidsmonster. Hij kan vlot meekomen met het verkeer en laat daarbij een keurig verbruik van tussen de 1 op 13,5 en 1 op 15 zien. Tijdens de ritten is de motor aangenaam stil, zelfs bij flink doortrekken wordt het nooit storend. Windgeruis is uiteraard wel aanwezig door de dakconstructie, maar ook hier geldt - voor ons – eigenlijk dat het nooit storend wordt. Zelfs met forse zijwind vallen de rijgeluiden mee. Schakelen gaat soepel en direct, het is nooit gokken in welke versnelling deze is ‘gevallen’. Ook de rem en het koppelingspedaal zijn uitstekend te bedienen en tezamen met de uiterst soepele vering is wel duidelijk dat deze auto gemaakt is op heerlijk comfortabel (open) rondrijden.
Ook het interieur werkt hier aan mee; de sportstoelen geven voldoende steun en ook op langere ritten blijven ze aangenaam zitten. De achterbank is ruim genoeg om plaats te bieden aan de kinderzitjes van onze kinderen. Een ander zeer groot voordeel van dit type cabrio is de kofferbak. Deze is zeer ruim te noemen, zeker voor cabrio begrippen! De kap wordt namelijk ten alle tijden in een vaste bak opgeborgen. Het maakt dus niet uit of er open of dicht gereden wordt, de kofferruimte blijft ten alle tijden gelijk. Doordat een deel van de kap ook nog óp de carrosserie blijft liggen is het zeer goed mogelijk om met twee volwassenen en twee kleine kinderen een lang weekend weg te gaan. Alles paste met gemak in de kofferbak, inclusief kinderwagen. Mede hierdoor zal deze auto nog lange tijd bij ons blijven, het nieuwere type Astra-G biedt simpelweg niet zo veel gemak in het interieur of kofferbak. Al is de lijn in open toestand wel mooier door de volledig weggewerkte cabriokap. De gestrekte lijn van deze cabrio, zonder ontsierende rolbeugel is in mijn ogen erg mooi, maar zorgt ervoor dat de torsiestijfheid wel wat te wensen overlaat. Zeker op een slecht wegdek is er dan hier en daar een kraakje uit de auto te horen, ook de binnenspiegel wil wel eens lichtelijk van plaats veranderen. Het is echter nooit zo erg dat wij het als storend ervaren.
De Bertone uitvoering wordt gekenmerkt door een fijne standaarduitrusting, een elektrische kap, vier elektrische ramen en ook de spiegels zijn elektrisch bedienbaar en verwarmbaar. De antenne is automatisch; radio aan en de antenne gaat omhoog. De centrale vergrendeling werkt prima, maar is zonder afstandsbediening. Wel zet deze met het vergrendelen ook meteen het standaard ingebouwde alarm aan. Dit alarm is echter niet SCM goedgekeurd! Vereist de verzekeringsmaatschappij dus een goedgekeurd alarmsysteem, bedenk dan dat de aanwezige niet voldoet.
Wie op zoek is naar een niet al te dure en toch ruime cabrio kan ik de Astra-F van harte aanbevelen. Qua onderhoud zijn de prijzen niet veel hoger dan die van een standaard Astra, wel is door het hogere gewicht de wegenbelasting hoger. Het is daarnaast een ruime en comfortabele auto die zeker goed te gebruiken is voor dagelijks woon-werk verkeer.
PROBLEMEN
- 137.000 km
Problemen zijn er in de afgelopen 18.000 kilometer / anderhalf jaar eigenlijk niet geweest. Buiten wat standaard slijtage zaken. Zo zijn zeer recent de bougiekabels vervangen en heeft de auto bij aflevering een nieuwe accu en distributieriem gekregen. Daarnaast zijn de stabilisatorstangen vorig jaar eerder dan normaal vervangen (dankzij de vele snelheidsheuvels bij ons in de buurt).
Met het vochtige weer van de afgelopen weken is tevens gebleken dat één van de mistlampunits en een richtingaanwijzer niet meer waterdicht zijn. Deze zijn nu vochtig van binnen.
APK en grote beurt
- 138.500 km
Tijd voor de jaarlijkse APK-keuring. Mijn vrees was groot dat hij er niet zonder kleerscheuren door zou komen. Het bleek namelijk dat er tijdens het vervangen van een voorruit in het verleden beschadigingen zijn gemaakt aan de stijl. In deze beschadigingen is vocht gaan zitten en dat vocht zorgde - uiteraard - voor roest. Door een schadebedrijf is dit uitstekend hersteld, maar de vrees voor meer roestschade bleef.
Aan het garagebedrijf gevraagd extra te letten op roestvorming. 's Middags werden we gebeld, de auto was klaar. Problemen? Geen. Er was inderdaad wat roest geconstateerd, maar niet noemenswaardig, auto verkeerd nog steeds in perfecte staat!
Afscheid
- 146.700 km
En toen kwam het moment dat je gaat kijken naar een opvolger. Werd de auto slecht? Nee, zeker niet. Reed nog steeds erg goed, zelfs na anderhalve week stilstand in de kou van afgelopen winter was het starten > lopen. Maar toch wil je na drie jaar wel eens wat anders. Dus toen er een erg mooi inruilaanbod kwam van Toyota Kooijman in Utrecht op een Peugeot 306 cabriolet hebben we vrijwel meteen ja gezegd. deze my-review zal dus verder niet meer geupdate worden, wellicht maak ik over een tijdje als we wat hebben rond gereden een myreview over de 306.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.