Opel Astra 1.9 CDTi 150pk Cosmo (2007)

autoreview

Opel Astra 1.9 CDTi 150pk Cosmo (2007)

Signalement

UitvoeringAstra 1.9 CDTi 150pk Cosmo
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf105.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Over de aanschaf van de auto (21-07-2011) 105000km
Na een lange tijd van 8 jaar met volle vertrouwen gereden te hebben in een benzine Opel Astra van 1999, toch maar de (grote) overstap gemaakt naar een diesel. Gezien de vakantieplannen, kwam 100 pk aan de korte kant en dat hebben we dan in 2008 ook goed gemerkt.

Aangezien ik mijn vorige Opel vertrouwde, waar ik overigens nooit problemen mee heb gehad, wilde ik toch eens een andere auto proberen en het budget was €10000 euro inclusief inruil van mijn huidige Astra, en de bouwjaar moest tussen 2004 en 2006 zitten. Na lange research kwam ik uit op dit resultaat.

De VAG groep, Golf, model 2005:
- Luidruchtig van binnen
- Sommigen hebben weinig tot geen opties (standaard)
+ Motor 2.0 TDI 140pk en 320Nm
+ Relatief goedkoop te vinden

BMW E90 model 2005
- Duur in aanschaf met een redelijke km-stand
+ Motor 320D 163pk 350Nm
+ Ruim
+ Stil

Mercedes C200 CDI model 2005
- Vermogen, een 2.2 met 122pk en 270Nm
- Gewicht 1415 kilo en dan weinig vermogen
- Duur in aanschaf met een redelijke km-stand
+ Stil
+ Ruim

Uiteindelijk heb ik toch ook maar naar de diesels van Opel gekeken, en kwam ik de Astra H Executive uit 2007 tegen met een lage km-stand en 150pk en full options, wat mij eigenlijk al meteen aansprak. Na een afspraak gemaakt te hebben, ben ik de auto gaan bekijken samen met m’n vader. In eerste instantie leek de motor luidruchtig, maar eenmaal warm was het stil van binnen. De test rit was wel kort, maar achteraf had ik beter de snelweg op gekund. Hierna zijn we aan tafel gaan zitten met de verkoper om meer informatie te winnen over de auto zelf. De Opel Astra Executieve was een ex-politie (Technische recherche) leasebak. Alle historie keurig aanwezig, APK gekeurd. Gelukkig was de 1ste eigenaar geen persoon die de auto heeft afgetrapt, wat wel te verwachten is van agenten of rechercheurs die snel op een plaats delict moeten zijn. De inruil van ons huidige auto viel tegen, maar uiteindelijk heb ik wel iets weten af te halen van de prijs en hebben we de auto gekocht, zonder garantie.

De auto opgehaald (22-07-2011)
Nadat we de sleutels kregen en weg wilden rijden, brandden de lampjes van ABS en ESP wanneer ik de stuur draaide. Na dit gemeld te hebben aan de verkoper mochten we de auto naar de dichtstbijzijnde garage brengen. Eenmaal uitgelezen bleek de accu zwak te zijn, waarschijnlijk doordat de auto lang stil had gestaan. Eenmaal opgelost konden we weer verder rijden naar huis. Onderweg heb ik dan ook gemerkt dat de versnellingsbak geluid maakte. Eenmaal thuis heb ik het probleem via internet opgezocht en kwam ik via de Engelse Opel fora erachter dat het de 6de lager was die het geluid veroorzaakte. Ik heb de verkoper dan ook een mail gestuurd en deze hebben mij teruggebeld met de vraag of ik de auto maandag terug kon brengen. Eenmaal teruggebracht, samen met een vriend, kregen we woensdag een telefoon dat de lager in zes stuk was en dat deze vervangen diende te worden, op hun kosten gedaan.

Na aanschaf, en na het ophalen van de auto meteen naar mijn vertrouwde garage om de auto na te laten kijken voor gebreken en problemen. Volgens de garage is de auto in prima staat en alles werkt naar behoren geen lekkages, storingen of iets dergelijks kortom nu een tevreden 2e eigenaar die de auto weer netjes kan gebruiken. We hebben ook maar meteen de distributieriem en waterpomp en V-snaar laten vervangen omdat de serviceboek 10 jaar of 100000km hanteerde. Volgens de garage, waar ik de auto heb gekocht, is het 10 jaar of 150000km. Dus zijn we eerst naar de Opel dealer geweest en die bevestigden ook 10 jaar of 150000km maar toen ze mijn serviceboek zagen, wisten ze het ook even niet meer. Na een research bleek toch de juiste serviceboek bijgeleverd te zijn. De aanbeveling was dan ook de serviceboek aanhouden. Toch heb ik maar eens Opel Nederland gebeld maar die vonden het een vreemd verhaal dat er in mijn boekje 10 jaar of 100000km stond en wilden een kopie, gefaxt en zij wisten het ook niet meer. Toch hebben ze mij een bevestiging gestuurd dat het 10 jaar of 150000km is. Maar inmiddels is alles al vervangen bij 105k omdat ik geen ellende wilde hebben bij het breken van de distributie. Kosten hiervan waren €525.

De opties
De auto is Executive uitgevoerd wat dus betekent dat ik de meest complete uitvoering heb met o.a.

Heel veel airbags 10+
Xenon + Mistlampen
Regensensor
Lichtsensor
Elektrische ramen voor + achter + zijspiegels
Half leer/stof bekleding
DVD90 navigatie met telefoon voorbereiding + MP3 en automatische volume regeling
Multifunctioneel stuur
Piano black Cosmo uitgevoerd dashboard

Interieur minpunten

• Bekerhouders, tja je mist ze wel bij mij past er net een blikje in de zijvak. Aan de andere kant een klein pluspunt, heb ik niet zoveel rommel
• Midden armsteun. In plaats daar van zit er een carkit voor een nokia
• Armsteun achter ook jammer
• Motor tempratuur teller (Dit kun je zien door de settings knop lang vast te houden totdat je een geluid en dan scrollen door telkens de bc knop in te drukken)
• Interieur word wel snel vies, en laat vlekken achter als je je voet stoot.
 

Interieur pluspunten

• De navigatie systeem is duidelijk voor mij dan
• Bluethooth telefoon voorbereiding
• Stoelen zitten goed
• Ruimte achterin
• Rug instelling bestuurders, goed voor de rug

Motorblok
De 1.9 cdTI 150pk met 320Nm is afkomstig uit de Fiat reeks. Blok is erg soepel en vergleken met de diesels, waar ik naar opzoek was, VAG, BMW en Mercedes, erg krachtig. Je komt er snel mee opgang in het verkeer. De auto weegt dan ook 1293kg. Dat werd dus tijd voor een ritje Autobahn. De stilte binnen de auto merk je dan ook echt. Over de 200+km/u is het geluidsniveau minimaal en kan je een normaal gesprek voeren.

Grote problemen die je kunt verwachten bij de Z19DTH blok
- Inlaatspruitstuk
- EGR
- Dynamo
- DPF (blijft een probleem bij alle diesels)
- DPF kabelbreuk (is geen groot probleem, maar je krijgt een storing dat de auto valse lucht aanzuigt)

Wanneer je de EGR afdopt, zal je ook geen problemen krijgen met je inlaat. Deze motoren zijn onderhoudsgevoelig, en daarom is het raadzaam om de EGR af te doppen. Ook kan je beter niet lui gaan rijden met de DTH, hiermee bedoel ik de auto niet onder de 1750 toeren houden. Dit is slecht voor de versnellingsbak. Wat ik vaak zie is dat de meeste mensen veel problemen hebben met hun inlaat, gouden tip, afdoppen dus en af en toe in z’n vier goed doortrekken om de inlaat schoon te branden, het liefst op de Autobahn.

Verbruik
Het gemiddeld verbruik is bij normaal rijgedrag gemiddeld 1 op 17. Dit is in combinatie met sportief doortrekken door het hele toerengebied en normaal zuinig rijgedrag. Zo haal de 890km op volle tank van 52 liter. Er is meer uit te halen zolang je maar op cruise control rijdt.

Xenon lampen vervangen (08-09-2011)
links gaf opeens een paars lichtbeeld, dit merk je dan ook pas als je in een parkeergarage rijd. Kosten bij de dealer twee stuks €600 ex inbouw, maar bij een xenon specialist kost het €170 twee stuks inclusief inbouw. Beiden origineel Philips. Op Ebay zijn de Philips lampen te krijgen voor €50 twee stuks en volgende keer monteer ik ze zelf.

Dynamo stuk (28-11-2011) 115848km
Na een ritje Amsterdam is de dynamo op de terugweg overleden. Helaas is dit een kwaal bij de Astra, gezien de dynamo aan de linker onderzijde van de motor hangt. Deze door de garage laten vervangen. Kosten €550. Had veel goedkoper gekund als ik de dynamo zelf had aangeschaft.

Chippen bij EDS (30-12-2011) 120000km
De auto voorzien van een custom tuning Phase 1 no AGR. EDS is een Opel tuner en bevind zich in Marl, Duitsland. Ik heb hier speciaal voor gekozen om te zien wat de auto before and after doet. Zij hebben meteen mijn EGR afgedopt en softwarematig weggeschreven, ook hebben ze de begrenzer er van af gehaald, waardoor ik dus een topsnelheid van 245km/h op GPS heb gehad. EGR afdoppen raad ik aan voor alle dieselrijders. Auto rookt meer dan normaal, maar dat is alleen maar leuker. De auto heeft op dit moment, motorpower 196pk en 416Nm, standaard dus 150pk en 320nm. Kosten hiervan €420, normaal €520, maar EDS geeft in de maand December korting op zijn producten.

Verbruik na chippen
Na het chiptunen is het verbruik vooruit gegaan, met een volle tank van 52 liter haal ik ongeveer 1300km volgens de boardcomputer. Gemiddeld zit ik nu op 1 op 25.

Nieuwe banden (20-02-2012) 125000km
De Michelin banden vervangen voor Dunlop Sp Sport Fast Response. Deze hebben blijkbaar meer grip dan de Michelin banden die er al onder zaten en ze zijn stiller. Kosten €180.

Apk (11-05-2012) 127500km
De auto APK gekeurd. Verder geen bijzonderheden te melden.

Still Going (02-07-2012) 130800km
De auto rijd uitstekend. We hebben de auto bijna een jaar in bezit en ik moet zeggen dat ik er tevreden mee ben, heb er nu 25000dkm mee gemaakt. Zoals velen beweren dat de auto kraakt en piept, niks mis mee. Ben wel toe aan nieuwe remschijven en remblokken maar ben nog altijd tevreden met de auto. Ik hoop dat ik nog een jaartje of twee zonder al te grote problemen kan rondrijden met mijn auto of natuurlijk tot de 150000km. Daarna ben ik van plan om te kijken naar een nieuwe auto. Heb de kentekenverlichting voorzien van LED lampjes en de mistlichten vervangen voor nieuwe deze waren namelijk stuk. Kosten hiervan €50 totaal.

Sterk genoeg? (12-11-2012) 141000km
Een maandagochtend auto? Nee toch, en ja hoor Maandag 12 november 2012, maakte de auto een schuivend c.q. tikkend geluid wanneer ik de koppeling in trapte. Het moest een keer gebeuren en het gebeurde op een maandag. DMF (leuk stuk techniek), koppeling en drukgroep kapot. De auto hadden we snel nodig, dus met spoed woensdag 14-11-2012 afgeleverd bij SHM-Transmissies waar zij alles compleet hebben vervangen in twee dagen. En omdat er in juli een reis aankomt van minimaal 20000km, hebben we meteen ook de bak laten reviseren. Vrijdag avond 16-11-2012 de auto opgehaald, wat een verschil! Blijkbaar heb ik iets te vroeg gejuicht, want toen ik even gestopt was bij de Albert Heijn, en weer verder wilde rijden naar huis, brandde het bekende autolampje met een sleutel erin. Na uitlezen met de pedaal test, kreeg ik één fout code, welke DPF (Roetfilter) gerelateerd was. Na wat zoeken op het net, bleek dit een sensortje of een kabelbreuk te zijn (Opel kwaal). Eén van de twee moet ik vervangen maar welke het nog is, is nog even afwachten.

Random update 145000km
Het probleem met de DPF kabel is opgelost. We hebben niet de hele kabel vervangen, maar een stuk flexpijp ertussen gezet. De foutcode is verdwenen en alles functioneert zoals het moet functioneren. Ook heb ik de DVD90 voorzien van AUX kabel. Nu heb ik een voorbereiding voor mijn CarPc project. Verder heb ik niks bijzonders te melden.

Nieuwe remschijven en blokken voor (29-06-2013) 157000km
Nieuwe remschijven en sportremblokken gemonteerd, schijven van Zimmerman en blokken van EBCgreen.

Nieuwe remblokken achter (15-07-2013)
Toch maar ook de remblokken achter vervangen omdat ik telkens een irritant schurend geluid hoorde tijdens het rijden.

Vakantie (19-07-2013)
Geen grote problemen gehad tijdens ons reis, wel is een aantal keren de auto in de noodloop geschoten, na het uitlezen gaf deze aan dat de DPF overbelast was, de sensor kon de roetwaarde niet lezen of berekenen. Na het uit en aanzetten van de auto ging deze melding weg. Ik denk zelf dat dit komt door de slechte kwaliteit van diesel. In het oosten van het land verkopen ze natuurlijk geen euro diesel. Doordat de auto ook beladen was, verbruikte de auto iets meer, waardoor er meer om diesel inspuiting werdt gevraagd, hierdoor ging dus de auto meer roeten waardoor de sensor de roetwaarde niet kon berekenen, met als gevolg dat de DPF overbelast raakte, na wat onderzoek kwam ik erachter dat ik deze zelf ook uit de noodloop kon krijgen door in z’n drie door te rijden. Na 1 minuut ging de auto dan ook uit de noodloop. Bij aankomst op mijn vakantie bestemming heb ik de auto geforceerd moeten regenereren. De auto pakte soepeler en vlotter op en heb daarna geen problemen meer gehad. De auto rijd zoals vanouds, zelfs nog beter sinds ik de DPF handmatig heb geregenereerd.

Olie verversen (30-07-2013) 161000km
Olie + filter ververst op mijn vakantie bestemming. Hier is het wel goedkoop, waar ze in Nederland bijna €100 vragen, vragen ze hier €35. Gebeurd ook nog eens voor je neus dus ben je er zeker van dat het ook is gebeurd. Olie is ververst met Castrol Edge 5W40. Verder niks bijzonders.

Kleine reparatie (21-08-2013) 163000km
Op de terugreis heeft een vogel mijn linker koplamp sproeierkapje meegenomen, nieuwe besteld bij de dealer, krijg je het ook nog eens in primer, heb ook meteen de daklijsten meegenomen, deze kapjes breken wel erg snel af. Totale kosten inclusief busje origineel lak €131.

Injector 1 kapot (27-09-2013) 171000km
Motor begon te nagelen en rookte wit samenhangend met hoog verbruik tijdens koude start, conclusie, injector 1 kapot, bij Terlouw Diesel Center zijn de injectoren getest, gereinigd en injector 1 is vervangen. Kosten €545

Inlaatspruitstuk kapot (12-04-2014) 185000km
De inlaatspruitstuk vervangen, preventief onderhoud, de stang die de inlaatkleppen bestuurde lag los. Hierbij hebben we ook meteen de overige 3 injectoren en de distributieset meegenomen. Kosten €1000

Overzicht van de problemen met de kosten:
05-08-2011 €Garantie - Lager van de 6de vervangen. Deze bleek kapot te zijn
08-09-2011 €170 Xenon lampje was stuk vervangen kosten 2 stuks Philips origineel
28-11-2011 Km-stnd: 115848: €550 Dynamo vervangen was kapot helaas
16-11-2012 Km-stnd: 141000: €2200 M32 revisie, DMF, koppelingsplaat en drukgroep compleet
21-08-2013 Km-stnd: 163000: €131 busje lak, primer koplampsproeier kapje, en 4 kapjes van daklijsten
27-09-2013 Km-stnd: 171000: €545 injector vervangen, inclusief reinigen en testen.
12-04-2014 Km-stnd: 185000: €1000 3 injectoren, distributie riem en waterpomp en inlaatspruitsuk

Overzicht Onderhoud:
22-08-2011 €525 Voor zekerheid distributieriem, V – Snaar en waterpomp vervangen
30-12-2011 Km-stnd: 120000: €420 Gechipt 150pk 320Nm @ EDS 196Pk 416Nm
20-02-2012 Km-stnd: 125000: €180 2 nieuwe voorbanden, Dunlop SP Sport Fast Response
11-05-2012 Km-stnd: 127500: €95 APK gehad
02-07-2012 Km-stnd: 130800: €50 Led kentekenverlichting vervangen + mistlampen
29-06-2013 Km-stnd: 157000: €200 Nieuwe remschijven + blokken
15-07-2013 Km-stnd: 157500: €20 nieuwe achterblokken
30-07-2013 Km-stnd: 161000: €35 olie + filter vervangen

Op naar de 200000km!

De waardering baseer ik op de volgende punten:

Comfort:
De auto rijd heerlijk. De vering is niet al te hard. Het is ook lekker stil, een gesprek voeren gaat perfect. Bij het uitstappen van de auto heb je nooit hoofdpijn, het enige wanneer je hoofdpijn hebt is als je te hard muziek luistert. Hierdoor heb ik 5 sterren gegeven voor comfort

Prestaties:
De auto heeft standaard 150Pk met 320Nm. De auto leverde een topsnelheid van 220Km/h op GPS, fabrieksopgave 208Km/h. De auto heb ik laten chippen in Duitsland en had een motorvermogen van 196Pk en 416Nm. Half jaar later is dit iets meer geworden, de exacte motorvermogen weet ik niet maar bij de tweede dynorun is er 4Nm bijgekomen wat een totaal oplevert van 420Nm. Wielpower is 186pk. Topsnelheid is 240km/h op GPS. Daarom geef ik de prestaties 5 sterren.

Betrouwbaarheid:
Tot nu toe drie maal groot onderhoud gehad, de eerste keer was het de DMF, koppeling en M32 bak revisie, de tweede keer waren het de injectoren, alle vier zijn gereviseerd en de Inlaat spruitstuk. Dit zijn de bekende problemen van de Z19DTH. Voor de rest heb ik geen electornische storingen gehad. 4 sterren voor de betrouwbaarheid.

Gebruikskosten:
Ik vind de onderdelen wat aan de dure kant. Als ik kijk naar Duitsland, zijn de onderdelen daar veel goedkoper. Daarnaast was mijn oude Astra G goedkoper in onderdelen en onderhoud dan de Astra H. De Astra H is dan wel een modernere auto. Daarom krijgt de gebruikskosten van mij 4 sterren.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (47) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum