Opel Astra 1.8 Cosmo (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra 1.8 Cosmo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 68.000 km |
KM-stand laatst | 68.000 km |
Het begin, met helaas een snel einde in zicht.
- 68.000 km
Omdat we als gezin met jonge kinderen een wat grotere auto nodig hadden, voor meer beenruimte en kofferbakruimte, besloten we naar deze toen vrij jonge Opel over te stappen.
Daarnaast zag hij er bijna als nieuw uit en reed daar dan ook naar. Maar dat viel dan ook te verwachten met nog maar 68000km op de teller.
De auto was altijd bij één en dezelfde dealer onderhouden, en door ons bij deze betreffende dealer aangekocht, met 6 maanden merkgarantie.
Over de auto zelf:
Dit werd onze tweede Duitse auto.
Niet dat hier speciaal een voorkeur naar uit ging, maar wat betreft de zetels en het rijgedrag kan ik wel zeggen dat dit
veel meer een rijdersauto was dan van onze vorige Toyota Corolla. Iets waar je meteen door verkocht kan raken en
waar Duitse auto's toch meer om bekend staan.
Een korte proefrit met deze heerlijke soepele 1.8 was dan ook voldoende om voor deze Opel overstag te gaan.
Interieur:
Het interieur van de Cosmo uitvoering is voor het bouwjaar 2005 mooi en rijkelijk uitgevoerd.
Alleen een navigatiesysteem ontbrak, maar verder zitten er op deze uitvoering leuke snufjes zoals: half lederen bekleding, Cruisecontrol, dimmende achteruitkijkspiegel, elektrisch inklapbare spiegels, audiobediening en aansluitingen bij de achterbank, luxe sfeerverlichting in de deurhendels, een met leder afgewerkte midden-armsteun en een dashboardkastje met airco koeling om onderweg je drankjes koel te houden etc. Allemaal heel leuk en goed voor een luxe gevoel onderweg.
Exterieur:
In de muisgrijze uitvoering vond ik hem niet op zijn allermooist, maar dat heb je nou eenmaal als je een tweedehands auto koopt, dan ben je afhankelijk van het aanbod. Maar laat ik wel voorop stellen dat het met de lak dik in orde is. De kwaliteit is goed maar het is wel erg jammer dat de carrosserie nog altijd niet behandeld word voor het tegengaan van roest. Waar lichte steenslag komt, zit binnen de kortste keer roest.
Verder kan ik eigenlijk alleen maar blijven zeggen, dat het
nog altijd een leuk ogend model is, ondanks het niet meer de jongste is. Ongeacht of het nou de hatchback 3drs, 5drs of de station uitvoering is. Hij blijft gewoon mooi.
Van 68000km tot 87000km:
Slippen:
Slippen bij kou en of een koude start.
Het was net alsof je je koppeling liet slippen of dat
je bij je eerste rijles probeerden weg te rijden.
Een typisch Astra kwaaltje, zo bleek later na wat googlen
en een bezoek aan de garage. Een nieuw vliegwiel en of drukgroep zou het probleem voor korte duur kunnen verhelpen. Maar gezien de torenhoge kosten en dat het terugkomend is, doet de dealer er niets aan. Je moet er maar gewoon aan wennen, krijg je dan te horen.
Ruitensproeierpomp of reservoir was lek.
Dit is keurig netjes door de garage opgelost.
Veerschotels en bouten verroest:
Ook bleken de bouten van de veerschotels behoorlijk verroest. Langleve Internet. Maar waarom moest ik dit
nou ook al hebben. Opel is toch niet meer de Opel van vroeger, die onder je vandaan roest?
De dealer heeft de afdekkapjes dichtgekit.
Heel leuk maar dat lost de doorgeroeste bouten niet op, en je kunt er zo ook niet meer bij komen.
Opzich heel netjes dat de dealer dit meteen wilde aanpakken, maar naar mijn idee niet op de juiste manier.
Een vreemde hoge toon op de snelweg:
Wederom een bezoek gebracht aan de dealer.
De rechter wiellager bleek aan vervanging toe te zijn geweest. Ik kreeg keurig een leenauto mee en kon mijn auto aan het eind van de middag weer ophalen.
Wel vreemd, bij nog geen 70.000km op de teller.
Klotsend geluid:
Na een aantal dagen regen hoorde ik klotsend geluid.
Ik kon het niet thuis brengen, waar dit geluid vandaan kwam. Er bleek regenwater terecht te zijn gekomen in de dorpel van beide voorportieren. De rubbers en voeringen tussen de zijspiegels blijken na verloop van tijd slecht te worden. Hierdoor loopt regenwater door de deur naar beneden en blijft vervolgens op de dorpel, waarna het tussen het rubber naar de binnendorpel gaat lekken.
Ik had de auto inmiddels langer als drie maanden, toen gold conform de merkgarantie een eigen risico waar ik geen trek in had. Ik heb dit zo gelaten.
------------------------------------------------------------------------------
Na nog net geen 6 maanden in bezit te hebben gehad:
------------------------------------------------------------------------------
Rammels vanaf de voorkoets op klinkerwegdek:
Dit keer moest de auto toch voor een beurt, dus meteen
dit maar aangegeven. En dat de Airco niet meer optimaal werkte.
Ik werd onaangenaam verrast met een rekening van een kleine 900 Euro. Naast de kosten van de beurt moesten de verticale stabilisatorstangen en de airco condensor vervangen worden.
De stabilisatorstangen en de airco condensor zijn bekende zwakke punten van de Astra, jammer maar helaas dat ik dit niet eerder wist. Maar kom op, bestaan er dan toch nog slechte auto's?
OnderhoudsHistorie bij de dealer:
Vanwege deze hoge kosten wilde ik wel wat meer inzage van de historie, omtrent wat er in de afgelopen jaren is vervangen. Was deze dan wel werkelijk zo goed onderhouden? De dealer kon mij alleen laten weten, dat ze wegens een systeemverandering geen inzage meer hadden van de historie van deze auto.
Waarom koop ik dan een dealer onderhouden auto waarvan de onderhoudshistorie bekend is? Daar betaal je extra voor bij "de dealer".
Nu de auto na deze hoge rekening weer helemaal goed was, wist ik het zeker.
Ik wilde weer een betrouwbare Toyota met de service van een Toyota dealer waar je op kunt vertrouwen.
Na twaalf jaar Toyota te hebben gereden waren mijn jaarlijkse kosten nog nooit zo hoog als bij deze Opel.
Helaas heb ik er wel verlies op gemaakt omdat ik hem maar kort heb gehad, maar hij was het me niet langer waard, ondanks de goede rijeigenschappen.
Einde.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.