Opel Astra 1.6i GL (1995)

autoreview

Opel Astra 1.6i GL (1995)

Signalement

UitvoeringAstra 1.6i GL
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf189.560 km
KM-stand laatst238.634 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De aanschaf van de Astra

  • 189.560 km

Door een veranderde privésituatie was ik genoodzaakt naar een auto voor mezelf te gaan zoeken. De belangrijkste criteria waren dat de auto goedkoop in onderhoud en wegenbelasting moest zijn, hij moest zuinig met brandstof om gaan, vijf deuren hebben (voor dochterlief) en stuurbekrachtiging hebben (altijd handig). Na een uitgewoonde Mazda 626 bij een garage te hebben bekeken en een Peugeot 405 Diesel bij een louche handelaar had ik bijna de moed opgegeven om voor een budget van EUR 1000, -- te kunnen winkelen bij een Bovag garage. De meeste auto's waren technisch nog wel okay, maar vertoonden in 9 van de 10 gevallen schade. Dat is iets wat ik niet wil hebben aan mijn auto.
Bij toeval vond ik via de site Autoscout24 een Opel Astra bij een Bovag garage voor EUR 1000, --. Toegegeven, de auto had drie deuren, maar zag er op de foto prima uit. Dus samen met pa lief op een zaterdag naar Achtmaal gereden naar Autobedrijf Sprenkels om die auto te bekijken. Daar aangekomen zag de auto er nog wel oké uit, maar mijn pa attendeerde mij op een andere auto die er praktisch naast stond. Een rode vijfdeurs Astra uit 1995 met veel meer minder kilometers op de teller en nog bijzonder fraai qua interieur en exterieur (de lak was nog niet verschoten voor een auto van 14 jaar oud). Na een allervriendelijkste ontvangst door de dochter van de eigenaar en een uitgebreide proefrit besloten deze auto te nemen. Ik kreeg voor EUR 1100,-- nog een kleine beurt een een verse APK erop, dus kon ik weer de nodige kilometers maken zonder me zorgen hoeven te maken over het onderhoud. Voor de komende tijd ga ik met deze auto mijn kilometers maken en zal ik u op de hoogte houden van mijn bevindingen met de Astra.

Wat een warme motor en wat klappert er?

  • 194.198 km

Tijdens een stadsrit in Rotterdam constateerde ik dat de temperatuur van het koelwater tegen de 100 graden liep zonder dat de koelfan aansloeg. Maar gauw de verwarming aangezet (het was die dag tegen de 25 graden...) en de ramen open om de temperatuur te laten zakken. Omdat ik een aantal dagen erna ook constateerde dat er iets in de ophanging klapperde toch maar even langs de garage gereden. Daar constateerde men dat de stabilisatorstang linksvoor was gebroken. Gelukkig deed de koelfan het nog wel; het is namelijk een eigenschap van de Astra F-serie om de meter tegen de 100 graden aan te laten lopen om daarna te gaan koelen. Dit was ook bij mijn Astra het geval.
Reparatie van de stabilisatorstangen (ik heb ook gelijk de rechtse maar vervangen) en de koelfan check kostte mij EUR 135,78

Wat een fijne auto is de Astra

  • 197.543 km

Toegegeven; ik was vroeger nooit een fan van Opel (Japanse auto's hadden mijn voorkeur). Ik vond de Kadett E-serie maar een omgekeerde badkuip en de Omega A-serie een opgepompte Kadett. Ik moet toch stellen dat Opel hele goede auto's bouwt en de Astra die ik nu heb, is daar een schoolvoorbeeld van. Tot nu toe heb ik er bijna 8000 km mee gereden en zonder enig technisch probleem.
De wagen is degelijk, start altijd, gaat erg zuinig met benzine om (1 op 14,5 in stadsverkeer voor een 1.6 uit 1995 is erg zuinig en met louter snelwegverkeer heb ik 1 op 17,6 gereden) en is economisch gewoon een hele goede keuze. Ik heb er het volste vertrouwen in dat hij mij tijdens mijn vakantie in Frankrijk niet in de steek zal laten.
Ik houd u op de hoogte van de ontwikkelingen van mijn Opel.

De eerste grote beurt

  • 208.534 km

De auto had me zonder problemen naar Zuid-Frankrijk gebracht en deed zijn werk zoals de Astra bedoeld is; veilig en comfortabel kilometers maken tegen een verbruik van 1 op 16,5. Ik begon de Astra meer en meer te waarderen.
Na de jaarwisseling werd het zo onderhand tijd om de Astra een grote beurt te geven. Omdat de APK er ook zat aan te komen, besloot ik dit gelijk te combineren. De 1.6 achtklepper moet om de 60.000km of 6 jaar een nieuwe distributieriem hebben, dus besloot ik deze ook gelijk te vervangen. De vorige was weliswaar rond de 180.000 km vervangen, alleen dit was gebeurd in 2004 (!). Ja, u leest het goed; de Astra had in de laatste 5 jaar nog geen 10.000 km gereden. Dus vandaar het zekere voor het onzekere en alsnog de riem laten vervangen. Dit moest inclusief de waterpomp want doe je dit niet, loop je kans dat de pomp gaat lekken. De grote beurt en APK bracht geen noemenswaardige zaken aan het licht. Alles bij elkaar kostte de grote beurt € 739,34. Een rib uit mijn lijf, maar dan kan de Astra er weer even tegenaan.

Still going strong

  • 220.554 km

De Astra is nog steeds in mijn bezit en u raadt het al; de auto heeft me nog niet in de steek gelaten. Gooi er benzine in, start de motor en hij brengt je overal naar toe waar je wilt. Het lijkt wel een Japanner, alleen de Astra is van binnen ruimer en heeft betere stoelen als een Japanner. Vooral als je wat langer en breder bent, stelt de Astra je zeker niet teleur qua binnenruimte. Voorlopig blijf ik er nog in rijden want deze auto is voor mij de meest economische keuze in deze tijd.

Het einde van de Astra

  • 238.634 km

En toen begon het toch te kriebelen naar een wat jongere auto met minder kilometers en meer luxe. In het kort gezegd: sinds 26-11-2011 ben ik de trotse eigenaar van een Nissan Primera HB 2.0 SLX met 161.000 km op de klok. De Astra heeft mij, in de 2 jaar en 8 maanden dat ik hem had, altijd naar mijn bestemming gebracht tegen een aanvaardbaar kostenplaatje. Hij zet z'n autoleven voort in het buitenland want de auto is inmiddels geëxporteerd. Prima auto's die Astra F'jes!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.