Opel Astra 1.6i-16V Pearl (2001)

autoreview

Opel Astra 1.6i-16V Pearl (2001)

Signalement

UitvoeringAstra 1.6i-16V Pearl
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf108.000 km
KM-stand laatst152.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prima allrounder

  • 116.000 km

Zoals in mijn vorige review is te lezen, was ik al een tijdje op zoek naar een Opel Astra G. Nadat mijn Carisma total loss was verklaard, moest ik weer op zoek naar een nieuwe auto. En dit keer viel dit type Astra wél binnen mijn budget. Ik was er naar een op zoek met airco, maximaal 150.000 km en in ieder geval 100 pk. Na niet al te lang zoeken vond ik dit exemplaar: zilvere 1.6 16v uit 2001 met de volgende specificaties: airco, elektrische ramen voor, cruise control, elektrische spiegels, boordcomputer, 15 inch licht metalen velgen, audio met 8(!) speakers en slechts 108.000 kilometer op de teller mét NAP. Prijs: iets meer dan 3000 euro. Een buitenkansje dus, zeker voor een student. Omdat ik er ondertussen al meer dan 5000 km mee heb gereden, vind ik het tijd voor een review.

Het rijden:

De auto stuurt met genoeg gevoel en ligt prima op de weg en voor een Duitse auto zeker comfortabel. Minpuntje met het rijden vind ik wel de standaard 185-banden: eigenlijk net iets te smal voor een auto als deze. In wat snellere bochten verliezen ze snel hun grip en glijd je rechtdoor. Het veercomfort is voldoende: alle soorten richels, hobbels en kuilen strijkt hij redelijk glad, zonder door te slaan of te deinen. Het geluidsniveau had wat lager gekunt: bij 120 draait de motor zo'n 3500tpm en laat flink van zich horen bij hard optrekken (wat je overigens heel goed kan overstemmen met de geweldige geluidsinstallatie). Verder kom je meer dan prima met het verkeer mee met deze 16 klepper, als moet je hem soms wel hoog in zijn toeren rijden om de kracht goed te benutten.

Interieur:

Wat me meteen opviel, is dat de Astra niet echt ruim is van binnen. Voorin is prima te leven, maar de beenruimte achterin vind ik wat tegenvallen. Ook de kofferruimte vind ik wat aan de kleine kant.De stoelen zitten daarentegen erg goed: ze geven voldoende steun tijdens lange ritten en zijn goed te verstellen. Zijdelingse steun is minder, maar je koopt een auto als deze niet om mee te scheuren... In het dashboard zit af en toe een wel hele irritante trilling die ik niet wegkrijg, maar dat is ook het enige. Voor een 10 jaar oude auto, valt het dus wel mee. De mate van luxe is trouwens meer dan in orde: de eerste eigenaar heeft aardig wat opties aangekruist bij de aanschaf.

Kosten/problemen:

Bij de aanschaf heeft de auto nog een beurt gehad en de distributieriem hoeft pas over 40 dkm vervangen te worden, dus ik rijd nog wel een tijdje probleemloos. Het enige wat ik tot nu toe heb moeten doen, is een koplamp vervangen. Er is wel een brom te horen onder de 2200 toeren, niet echt schrikbarend. Ik denk dat het aan het luchtfilter ligt, daar zit namelijk een scheurtje in.

En ja, het bestaat: ik rijd zuiniger dan de fabrieksopgave! Mijn gemiddeld verbruik sinds dat ik hem heb, is 6.8 l/100km (net geen 1:15) terwijl de fabrieksopgave 7.1 l/100km is. Ik rijd altijd de maximumsnelheid en rijd zowel veel snelweg (dus file) alsook binnen de bebouwde kom. Een zeer goed verbruik dus! Ook de wegenbelasting valt mee, de auto weegt slechts 1100 kg.

Conclusie tot zover:

Heerlijke auto dus, zeker voor mij alleen. Hij doet alles wat hij moet doen en vraagt daar weinig kosten voor terug. Een aanrader!

Vakantie + grote beurt

  • 119.000 km

Net terug van een vakantierit naar Frankrijk. Met 3 volwassenen en volle bepakking houdt de auto het nog steeds prima. Het gemiddelde verbruik is zelfs nog verder gedaald, ondanks de vele heuvels en volle bepakking. De auto helde niet over in de bochten en kwam nog steeds prima mee met het verkeer. Ook op deze lange rit was het prima uit te houden op de stoelen en was de vering comfortabel. De oorzaak van de irritante kraak in het dashboard heb ik gevonden: het ventilatierooster bij de voorruit.

Gisteren de auto voor een grote beurt naar de (universele) garage gebracht. De auto is nagekeken en had, behalve een kapot lampje, geen gebreken of gekke dingen. De brom die de auto onder de 2200 tpm maakte is nu weg. Het was dus inderdaad het luchtfilter, zoals ik al dacht. De motor loopt nu ook onder de 2200tpm weer als een zonnetje.

Eerste mankement

  • 124.600 km

Ik heb alweer veel kilometers gereden voor woon-werk, dus een update leek me wel op zijn plaats. De auto blijkt steeds zuiniger: ik haal nu zo rond de 1:15.5 (zie ook mijn verbruiksmeter). Ik stap nog steeds iedere dag met veel plezier in mijn Astra en blijf het een heerlijke auto vinden. Ondertussen hebben zich de eerste twee mankementen voorgedaan. Eén is niet echt een mankement van technische aard, maar het moest helaas wel gemaakt worden.

- Thermostaat
Sinds de dagen weer steeds kouder werden, merkte ik dat de auto er steeds langer over deed om warm te worden. Pas na zo'n 10-15 kilometer werd het interieur merkbaar warm en liep ook de temperatuurmeter pas op. Inderdaad: defecte thermostaat. Die was waarschijnlijk al langer stuk, maar heb het in de zomer niet gemerkt. Overigens geen dure reparatie: voor 100,- euro laten doen bij de dorpsgarage.

- Condensor van de airco
Van de ene op de andere dag dag hield de airco er ineens mee op. Bij de garage bleek er een lek in de condensor te zitten. Oorzaak is waarschijnlijk steenslag, omdat er een gaatje aan de voorkant in zat. Geen defect van technische aard of door slijtage, maar wel een dure grap.

Korte update

  • 129.000 km

Ondertussen heb ik de auto al weer een jaar in bezit. Het verbruik ligt nog steeds rond de 6.6 l/100 km en dat is met de huidige brandstofprijzen erg fijn. Twee weken terug bij de apk moest er alleen een lampje vervangen worden, verder geen mankementen. Dus met de betrouwbaarheid zit het nog steeds goed. Het enige minpuntje tot nu toe is dat de motor boven de 130 km/h erg veel herrie maakt (ja ik weet het: je mag helemaal niet zo hard) en dat kan op lange ritten nog wel eens vervelend worden. Verder rijd ik dus ook na een jaar zorgeloos en met veel plezier door.

Bevalt nog steeds prima

  • 148.000 km

Ondertussen alweer een ruim jaar verder. De kilometerstand van 150.000 nadert, dus ik vond het wel weer tijd voor een update.

Allereerst het benzineverbruik: Vorige maand heb ik eens geprobeerd om op één tank benzine 800 kilometer te halen. Dit is ruimschoots gelukt, het verbruik: 1 op 17,7! Hiervoor heb ik wel alles uit de kast gehaald om zo zuinig mogelijk te rijden, maar het is dus mogelijk. Gemiddeld haal ik nog steeds zo'n 1:15.

Afgelopen periode ook twee keer met de auto op vakantie geweest, waarvan een keer naar Oostenrijk. Zowel op de autobahn als in de bergen gaf hij geen centje pijn. Alleen steeg het olieverbruik tijdens de hoge snelheden in Duitsland (170 km/h) behoorlijk. Terug van Oostenrijk moest ik een halve liter bijvullen. Verder oogt de auto nog steeds fris voor zijn leeftijd, geen kraakjes in het interieur of buiten de auto en alles werkt naar behoren. Enige twee dingen zijn dat het scherm van de boordcomputer steeds meer kapotte pixels krijgt en datvorige week ineens de antenne eraf viel, die was niet boven het schroefdraad afgebroken.

Afgelopen jaar heb ik 1 reparatie uit moeten laten voeren: een kapotte EGR klep. Daarnaast moest ook de distributie vervangen worden. De kosten daarvan vielen me met 350 euro niet eens tegen.

Tijd voor iets nieuws

  • 152.000 km

Na bijna 50.000 km in mijn Astra te hebben gereden, vond ik het weer tijd voor iets nieuws. Ik heb er altijd met veel plezier tegen weinig kosten in gereden, dus hij hoefde eigenlijk nog niet weg want hij deed het nog steeds prima. Ik was alleen op zoek naar iets meer vermogen en wellicht nog iets meer luxe. Vanwege de goede ervaringen met Opel, heb ik hem afgelopen september ingeruild voor een Opel Astra 1.8 Cosmo uit 2006 met slechts 15.000km (!) op de teller

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.