Opel Astra 1.3 CDTi 90pk Cosmo (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra 1.3 CDTi 90pk Cosmo |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 11.000 km |
KM-stand laatst | 19.840 km |
ERVARINGEN
- 19.840 km
Dit is mijn 2e tijdelijke lease auto (huurauto) nadat ik verzocht had om mijn probleem auto VW Golf V om te ruilen. Dus zal de Opel beoordelen als auto zijnde en niet of deze auto wel of niet aan mijn verwachting voldoet.
Allereerst moet ik zeggen dat ik het knap vind dat ze uit een 1.3 diesel 90 pk hebben gepeuterd. Overigens is het geen 1.3 maar een 1248cc. Helaas mist dit motorblokje onderin wel wat trekkracht. Dat resulteerd dat je gauw een versnelling terug moet t.o.v. een bv 1.9 diesel. Onder de 2000 toeren gebeurd er eigelijk zeer weinig.
Versnellingsbak is wel zeer tref zeker daar je wel goed voelt en soms hoort dat je schakeld. Soms hoor je een lichte \'bonk\' geluid door het chasis heen gaan. Persoonlijk vind ik het gevoel in de koppeling minder. Het gevoel tussen aangrijpingspunt en volledige koppel vind ik niet zo goed.
Uiterlijk van de auto vind ik erg mooi. Interieur is weer wat minder. Vooral opbergplekje achter de versnellingspook de naden komen vol met rotzooi te zitten en is lastig schoon te maken. Kunstof vlekt behoorlijk, raam effe open bij regen laat behoorlijk wat vlekken achter. Tellerpartij is overzichterlijk en mooi.
Verbruik van de auto valt me wat tegen. Je moet echt heel rustig rijden om in de buurt te komen van de opgegeven waardes (zelfs met airco uit). Kan ook mede komen dat de auto af en toe extra diesel gaat verbruiken om de roetfilter schoon te branden. Merk dat hij dat minstens 1x per tank doet. Dat betekent dat verbruik in die schoonbrand periode wel 2x zo hoog of meer is. Pas was de roetfilter wel 15 km aan het schoonbranden en aangekomen op me werk was ie nog bezig. Bij stationair toerental is het verbruik dan 2,5 ltr p.u. i.p.v. 0,5 (zonder airco). Verbruik boardcomputer en werkelijkheid verschilt nog wel iets. Ik rijd meestal 1:18,2 en boardcomputer geeft aan 1:19,2.
Verder veert en stuurd de auto gewoon goed. Niet spectaculair maar het is ook geen sportauto. Met recht uit rijden heeft de astra wel moeite. Uitlijnen heeft niet geholpen. Kan natuurlijk aan de banden liggen daar ze wel wat aanpassingen hebben moeten doen met uitlijnen.
Verder kraakt en rammelt er niks in de auto. Stereo klinkt ook prima.
Een mooie degelijke auto. Auto scoort in mijn ogen goed.
13-11-2008
Opbergruimte onder de handrem had wel wat beter gekunt. Bestaat niet uit een stuk waardoor er in de naad rotzooi komt wat je er niet zo uitzuigt, effe eruit krabben/peuteren. Ook heeft dit opbergvakje ook geen opstaande rand naar afdicht hoes handrem waar vervolgens ook allemaal rotzooi in gaat zitten.
Verder begin ik me een beetje te storen aan het feit dat je zo vaak moet schakelen. Vaak terug moeten naar zijn 1e versnelling. Je moet de motor echt boven de 2000 toeren houden wil je goed vooruit komen als je wilt acceleren.
Verbruik valt me nog steeds tegen; al doe je nog zo rustig aan en je haalt zeker niet de waarde die de boardcomputer aangeeft. Misschien heeft het in mijn ogen het hogere verbruik ook iets te maken met het feit dat de roetfilter wel 2 a 3 keer per 800 km aan het schoonbranden is.
Immiddels een andere lease auto mogen uitkiezen maar daar moet ik nog effe op wachten. Het is een diesel geworden alleen dan een 2 liter.
PROBLEMEN
- 19.840 km
Auto uit laten lijnen i.v.m. slecht sporen van de auto. Voornamelijk naar links trekken. Na uitlijnen leek het verholpen te zijn maar trok af en toe nog naar links (bij vlagen). Terug geweest naar de Opel dealer en uitgelegt dat ik het idee had dat de remklaur linksvoor af en toe lijkt aan te lopen (velg voelt warmer aan da rechts en bij uitrollen bij stoplicht voelde ik af en toe duidelijk dat rem aan liep). Werd direct geholpen en probleem is verholpen. Remklauw gangbaar gemaakt en mocht het probleem weer de kop op doen dan moest ik maar terug komen. Goede service!
Verder geen problemen te melden
13-11-2008
Een irritant gerammel achter het dashboard als je over een klinkerstraat rijd of slecht wegdek. Valt me al een tijd lang op. Heb het gevonden wat het is; onder de motorkap in het midden tegen het schutbord zit een houder bevestigd met wat volgens mij een brandstoffilter is. Deze rammelt in de houder. Heb er verscheidende stukken karton tussen gepropt daar ik nog geen tijd heb gehad om naar de garae te gaan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.