Opel Astra 1.4 Turbo 140pk S/S Business+ (2012)

autoreview

Opel Astra
Opel Astra SedanOpel Astra SedanOpel Astra SedanOpel Astra SedanOpel Astra SedanOpel AstraOpel AstraOpel Astra SedanOpel Astra SedanOpel Astra SedanOpel Astra SedanOpel AstraOpel AstraOpel Astra

Signalement

UitvoeringAstra 1.4 Turbo 140pk S/S Business+
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf121.000 km
KM-stand laatst179.000 km
Lezerswaardering: 63%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 121.000 km

Deze Astra stond helemaal onderaan mijn lijstje. Bovenaan stond de Focus, daarna een Skoda Octavia. Deze auto's zijn blijkbaar erg gewild, want ik viste steeds naast het net. Daarom toch maar naar de Opel gaan kijken. De eerste meters waren niet heel indrukwekkend. Ik moest erg wennen aan de koppeling, en het gedrag van de motor. Mijn vrouw was echter meteen enthousiast. Dus toch maar even een flink stuk snelweg meegepakt. Het verschil met de Citroen C4 is echt enorm! Bij 130km/h zit je net zo rustig als bij de C4 met 80km/h. Geen trillingen, geen rammeltjes. Inmiddels ben ook iets meer gewend aan de koppeling en het gedrag van een turbo motor. De twee liter motor van de C4 was lekker lineair, maar op de snelweg lag het toerental te hoog. Bij de Opel gebeurt er onder de 2000tpm niks, daarboven gaat de 1.4 lekker roffelen, en bij 2500 komt de duw in je rug. En ja, de VAG 1.4 en Ford 1.0 motor doen dat beter, maar ik kan prima leven met de 1.4 van GM. De zesde versnelling is ook erg fijn.

M32 versnellingsbak

  • 130.000 km

Vandaag toch maar een versnellingsbakrevisie laten uitvoeren bij een specialist: SHM in Schiedam. De M32 bak zit diverse modellen van Opel, Fiat, Alfa Romeo en zelfs Saab en is berucht vanwege de problemen met de lagers.
Tijdens de proefrit niks gehoord, maar na ongeveer 2000km hoorde ik voor het eerst een gierend geluid. Dat geluid werd de laatste tijd steeds harder. Doorrijden kan lang goed gaan maar de kans is erg groot da de hele versnellingsbak in de soep draait doordat er stukken van de lagers tussen de tandwielen komen.
Bij SHM hebben ze de gereviseerde M32 bakken op voorraad liggen, dus na een halve dag zat er een gereviseerde bak onder (en ik €1028,- armer). Maar de Astra is weer fluisterstil.

Autobahn

  • 140.000 km

Tijdens de zomervakantie veel kilometers gemaakt op de Duitse, Oostenrijkse en Italiaanse snelwegen. Ik ben erg blij met de Astra. Hij stuurt zoveel strakker dan mijn vorige auto's bij hogere snelheden. In de file is de Astra niet zo fijn, het schakelen gaat erg hakerig. Bovendien is de motor niet echt gemaakt voor lage toerentallen. Zodra er weer een beetje gang in zit gaat het prima.

Weer een jaar verder

  • 162.000 km

Weer een jaar achter de rug zonder problemen. Na veel autobahn kilometers ben ik nog steeds blij met deze burgerbak. 170km/h op de cruisecontrol gaat prima. Dat was ik niet gewend bij mijn eerdere Franse voitures. De Opel is qua onderhoud wel een heel stuk duurder, bij mijn vorige auto's was ik ongeveer €500,- kwijt per jaar. Nu ben ik ongeveer het dubbele kwijt. Dit jaar waren de remschijven voor aan de beurt + remblokken voor en achter.

Kleppendekskpakking

  • 178.000 km

In april bleek de auto flink olie te lekken. Het bleek na controle de kleppendekselpakking te zijn, en die was net vervangen bij de jaarlijkse beurt. Blijkbaar was de nieuwe pakking niet goed, of gewoon verkeerd gemonteerd. Gelukkig alles onder garantie gerepareerd. Sindsdien geen olieverbruik meer.

Koelwaterhuis

  • 178.000 km

Bij de wekelijkse controle van de vloeistoffen zag ik dat het koelvloeistofpeil op het minimum zat. In de garage bleek dat het koelwaterhuis dat achter tegen de motor geschroefd zit te lekken. Kortom mijn jaarlijkse onderhoudskosten zitten nu boven de €700,-

Weer de M32 versnellingsbak

  • 179.000 km

2 weken geleden begon de auto weer te "zingen" vanaf ongeveer 20 km/h. Vanaf de vierde versnelling en boven de 80 km/h werd het iets minder. Na onderzoek van de garage bleek dat er diverse lagers vervangen moesten worden. En ook bleek dat een eerdere revisie niet zo netjes was gebeurd. Maar de bak heeft het bijna 3 jaar en bijna 50000 km uitgehouden en meer kun je blijkbaar niet verwachten van een gereviseerde m32 versnellingsbak. Bovendien heeft de versnellingsbak het bij ons wel serieus zwaar, want ik rij erg vaak met een aanhanger of een boottrailer.
Deze keer heb ik de revisie toch maar door de Opel garage zelf laten uitvoeren voor €1900,- ...auw!

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.