Opel Ampera (2012) #19

autoreview

Opel Ampera (2012)

Signalement

UitvoeringAmpera
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst169.500 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Opel Ampera

  • 169.500 km

In augustus 2012 kreeg ik via mijn werk de mogelijkheid om een Opel Ampera in de lease te nemen. Dit was voor mij een bewuste keuze. De belangrijkste reden laat zich raden. Dat was natuurlijk de bijtelling van 0%, maar na mijn eerste proefrit was ik ook zeer onder de indruk van het comfort en de prestaties van de auto.

Na 4 jaar liep mijn leasecontract af bij een kilometerstand van 158.000. Ik heb lang erover na moeten denken wat mijn volgende stap zou zijn. Een nieuwe auto of verder met de Ampera omdat ik ik nog steeds enthousiast ben van deze auto.

Na vier jaar was ik een echte Ampera rijder geworden en heb ik gepresteerd om de auto op een levensduur te houden van 2,4, oftewel een gemiddeld verbruik van 1 liter brandstof op 40 kilometer. Dit wel inclusief het stroomverbruik. Ik had de mogelijkheid om op mijn werklocatie stroom te tappen en thuis was ik zo enthousiast geworden en heb ik zonnepanelen op het dak geplaatst. Dus thuis merk ik niet veel van de extra stroomkosten.

In de eerste 4 jaar heeft de Ampera mij tweemaal in de steek gelaten. De eerste keer een lege accu ( de 12V) waardoor de auto niet meer in beweging was te brengen en de tweede maal een defect stuurslot waardoor het noodzakelijk was om de auto af te laten voeren naar de garage. Ook zijn de de remzadels bij de 150.000 km onderhoudsbeurt vervangen omdat deze op klinkerwegen rammelde met de daarbij behorende klanken. Verder nauwelijks problemen gehad met uitzondering van een laadklepje wat blijft hangen en drie nieuwe laadkabels (garantie). Dus over het algemeen een goede auto.

Ondanks deze ongemakken en de hoge kilometrage heb ik besloten om de Ampera over te nemen van de leasemaatschappij. De belangrijkste redenen zijn dat ik de auto goed ken en weet hoe de auto bereden is; Het aggregaat (de benzinemotor) relatief weinig kilometers heeft gedraaid; De accu nog steeds 11 kilowatt levert waardoor de auto een elektrisch bereik heeft tussen de 65 en 80 kilometer (in de zomer); Banden en remmen niet geleden hebben. En tenslotte een super Bose geluidsinstallatie heeft. Over het navigatiesysteem zeg ik niet veel. Deze was vanaf het begin al een drama, maar alles went.

Omdat nog weinig ervaringen bekend zijn van de Opel Ampera met een hoge kilometerstand, wil ik graag de komende tijd de Ampera liefhebbers op de hoogte houden van mijn bevindingen. Mijn doel is om de Opel Ampera tot een kilometerstand van minimaal 250.000 te blijven rijden.

Inmiddels staat de kilometerstand op 169.500

Kilometerstand 180.200
De Ampera rijdt zoals vanouds en ik rij de auto nog steeds met veel plezier, maar het was tijd voor de 180.000 km beurt. Het onderhoud is uitgevoerd bij de Opel dealer Mulder in Tiel. Hoewel de olie levensduur nog 25% aangaf heb ik deze toch maar laten vervangen anders zou ik binnenkort weer in de garage staan. Uit ervaring weet ik dat de olie meer dan anderhalf jaar meegaat voordat de levensduur verbruikt is, maar een keertje wat eerder verversen kan nooit kwaad. De Ampera vertoonde geen gebreken en na drie uur werd ik gebeld dat de auto gewassen en wel klaar stond. De rekening van deze beurt is zeer acceptabel en bedroeg nog geen € 250,00.

De levensduur die de boordcomputer aangeeft bedraagt 2,5. Na de winter ligt dit iets hoger omdat door de kou de opbrengst van de accu aanzienlijk lager ligt (ca. 50 km). Daarom was het noodzakelijk om wat meer kilometers te rijden met ondersteuning van de motor. Zodra het weer warmer wordt zal het gemiddelde zeker weer naar 2,4 dalen.

TIP: Wat mij trouwens opvalt is dat bij de advertenties nooit een foto geplaatst wordt van de boordcomputer met de levensduur -lees verbruik- van de auto. Ik denk dat juist dit belangrijke informatie is voor de aspirant-koper van een Ampera. Hieruit kan je goed opmaken op welke wijze de auto bereden is.

Komende week wordt de eerste set nieuwe banden op de auto gemonteerd. Hoewel ik een set winterbanden gebruik in de periode november tot en met maart, moet ik bekennen dat ik best veel kilometers heb gemaakt met de Michelin Energy Saver. De banden waren nog niet op het minimale profiel maar begonnen hinderlijk te cuppen. Ditmaal heb ik gekozen voor een ander merk waarbij de rolweerstand en geluidproductie voor mij de doorslag heeft gegeven. Misschien dragen mijn gekozen banden nog iets bij aan energie en comfort.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.