Gereden: Opel Ampera

Opel Ampera
Opel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel Ampera

Eerder reden we al met een pre-productiemodel, maar inmiddels is-ie af. De internationale lancering van de auto was dicht bij huis, namelijk rondom Den Haag.

Inderdaad: normaal vertrekken wij naar verre oorden om kennis te maken met de nieuwste modellen, maar deze keer vliegen journalisten vanuit de hele wereld de komende maand naar Nederland om voor het eerst met de Opel Ampera op pad te gaan. Evengoed wilden we natuurlijk wel met de auto op pad, want de Ampera wordt met de nieuwe belastingwetgeving in het achterhoofd reuze belangrijk op de Nederlandse markt.

De bijzondere aandrijflijn van de auto zal de meeste mensen inmiddels bekend zijn: je kunt tot zo'n 80 kilometer elektrisch rijden. Opladen doe je thuis of aan een laadpaal. Zijn de accu's leeg, dan helpt een 86 pk sterke 1.4 viercilinder je verder, zodat het met afstand grootste nadeel van de elektrische auto, de beperkte actieradius, bij de Ampera niet bestaat. Net als volledig elektrische auto's heb je vanaf stilstand de beschikking over bakken koppel, wat de Ampera tot een vlotte auto maakt. De sprint naar 100 kilometer per uur gaat in zo'n 9 seconden, maar de auto voelt vooral erg goed bij korte tussensprints. Ideaal. Daarbij stuurt de auto fijn direct, en rijdt hij mooi voorspelbaar en met gevoel.

Rij-instelling

Verschillende rij-instellingen zorgen ervoor dat je de auto slim kunt gebruiken. Weet je bijvoorbeeld dat je later een stedelijk gebied inrijdt, dan kan je instellen dat de verbrandingsmotor al eerder wordt ingezet, zodat je nog voldoende accucapaciteit over hebt om volledig elektrisch te rijden als je bij je bestemming aankomt.

Nadelen zijn er ook: als de accu eenmaal leeg is rijdt de auto duidelijk iets minder prettig, daarbij is het brandstofverbruik tegen die tijd allerminst bijzonder. De echte praktijkscore zal daarom zeer afhangen van het feit of de berijder de auto zoveel mogelijk oplaadt. Een particuliere rijder zal dat uit kostenoogpunt zeker doen, maar voor zakelijke rijders ligt dat wellicht anders. En laat volgens de importeur nu net 80 procent van de Ampera's in Nederland naar de zakelijke markt gaan... Daar staat tegenover dat de auto met volle accu gewoon lekkerder rijdt, dus wellicht is dat reden genoeg om 'm zoveel mogelijk aan de stekker te hangen.

Lees de volledige rij-impressie in AutoWeek 26 die woensdag 6 juli verschijnt.

Lezersreacties (87)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.