Opel Agila 1.0 Edition LPG (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Agila 1.0 Edition LPG |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 118.000 km |
Voldoet beter dan verwacht
- 300 km
Mijn vorige auto, Daihatsu Cuore 1.0 Premium
http://www.autoweek.nl/autoreview/18437/Daihatsu-Cuore-10-Premium
is doorgeschoven naar mijn vrouw. De Suzuki Alto werd bijna 6 jaar. Daar moest nog wegenbelasting voor betaald worden, er kwamen wat nieuwe kosten (APK, 4 nieuwe banden, nieuwe achtergordel, distributieriem vervangen en kans op meer vervangingskosten (uitlaat, (schijf)remmen) etc).
Dus ik was me al een beetje aan het orienteren voor een nieuwe auto, die zuinig moest zijn. Nu zijn de nieuwe belastingvrije diesels populair, b.v. Polo, Seat, Fiat, Skoda. Aantrekkelijk, maar ik vind diesel toch milieu technisch minder door de fijnstof uitstoot. Wel zuinig natuurlijk, op papier 1 op 30, in de praktijk echter een stuk minder. Met mijn Cuore op benzine haalde ik net zo goede cijfers, 1 op 25. De brandstofprijs van diesel is lager dan benzine, maar die is de laatste jaren ook naar de benzine prijs toegekropen. Daarnaast is de aanschafprijs een aantal duizenden euries duurder. Krijg je mogelijk wel weer terug na verkoop over een tijdje, maar toch.
Toen kwam Opel met aan tijdelijk actiemodel, de Opel Agila 1.0 EcoFlex op LPG, belastingvrij (geen BPM en geen MRB). Uitstoot: 108 CO2, dus onder de grens. Voor de mensen die nog gebruik willen maken van deze actie: jammer, de actie is uitverkocht. De prijs van de Agila op LPG was nagenoeg hetzelfde als de benzine uitvoering (200 euro duurder, maar daarvoor krijg je wel ESP en traction control). Prijs net geen 12000 euro. Tel daar afleverkosten en metallic lak bij en je komt minimaal uit op 13000 euro.
Trouwens, de verkoper wilde voor metallic lak 525 euro rekenen. Mijn redenering is dat ik geen BPM hoef te betalen, dus ook niet op de lak ;-) Dus we zijn met wat morren op BPM vrije 359 euro uitgekomen. Ik was de eerste die de verkoper hier op attent maakte.
Mijn eerste rit (op benzine) van mijn woonadres naar werk was 1 op 21 (via boordcomputer, gereset voor de rit).
Ik weet niet hoe goed de boordcomputer de echte werkelijkheid benaderd, maar is iets beter dan de fabrieksopgave van 1 op 20.
Na inrijden wordt het verbruik vaak beter.
Ik had vooraf gedacht aan 1 op 14, maar hoop stiekem toch 1 op 16 te kunnen halen op LPG met mijn rijstijl. Het kan wel, anderen geven ook aan dat 1 op 16 op LPG haalbaar is.
Het valt me trouwens op dat de toerentallen bij de Agila hoger liggen dan bij de Daihatsu Cuore. De schakelovergangen zijn blijkbaar heel anders gekozen. Nu is de Agila ook 300 kg zwaarder dan de Cuore. Ondanks de hogere toerentallen is de Agila beduidend stiller. Blijkbaar is de geluidsisolatie bij de Agila puik in orde.
De acceleratie van de Cuore is met zijn 730 kg beter, maar de Agila valt me niet tegen. Het rijdt prettig. De sportieve brom van de Cuore is er niet bij de Agila. De wegligging van de Agila is ook beter dan de Cuore. Dat zal wel te maken hebben met het (Suzuki Swift) onderstel, hogere gewicht, bredere banden en schokdempers/ophanging. De Agila helt minder over bij bochten. Bij drempels was de Cuore weer fijner, de Agila veert wat strakker.
De Cuore is meer een ruimtewonder dan de Agila. De Agila is breder, dat merk je voorin (meer ruimte tussen bestuurder en bijrijder) en achterin (driezits). Echter achterin heb je beduidend minder beenruimte bij de Agila dan bij de Cuore! De verschuifbare achterbank bij de Cuore zou ook niet te versmaden zijn geweest bij de Agila. Wanneer er geen bagage meegenomen wordt maar wel achterpassagiers, zou de bank dan fijn helemaal naar achter geschoven kunnen worden voor meer beenruimte. Wij hebben een koningspoedel en die zit op de achterbank echt meer naar voren ;-)
Gas is door Opel Special Vehicles in Duitsland ingebouwd. Het betreft een Landi Renzo gasinstallatie (dat is blijkbaar hetzelfde als Eurogas).
Er zitten andere kleppen en klepzittingen in deze Agila dus dat mag je een aangepaste kop noemen:
http://media.opel.com/content/media/intl/en/news/news_detail.html/content/Pages/news/intl/en/2010/OPEL/03_23_no_compromise_opel
De volgende link bevat technische data van de Opel LPG modellen:
http://media.opel.com/media/intl/en/vehicles/opel/lpg/2009/jcr%3acontent/par/sectioncontainer/par/mediabriefcase/file.res/Technical_Data.pdf
Het onderhoudsinterval van de Agila is 1 keer per 30.000 km of 1 maal per jaar. Een meevaller.
Volgens de dealer mocht ik meteen op LPG rijden, maar was het misschien beter een tank benzine leeg te rijden. In eerste instantie wilde ik de eerste benzine tank 3/4 leeg rijden (extra onnodig gewicht) en dan gaan rijden op LPG.
Echter het Opel LPG/GPL boekje bevat:
Pagina 4 Let Op:
De benzinetank moet minstens voor 1/3 gevuld zijn om de brandstofpomp gegarandeerd te koelen.
De brandstofpomp zit in de benzinetank en die blijft draaien ook op LPG stand, werd me op een forum verteld.
Heb ongeveer 200 km op benzine gereden en ga nu over op een andere strategie: de eerste 10 km (warm)rijden op benzine en dan overschakelen op LPG. En hoge en te lage toerentallen vermijden, maar wel snel optrekken/doorschakelen.
Wanneer mijn tank benzine half vol is (ik ben positief ingesteld, deze is niet half leeg ;-) ga ik gewoon rijden op LPG in de automatische stand. En natuurlijk het toerental blijven varieren.
Er is geen verschil te merken in het rijden op LPG of benzine.Ik was verrast dat wanneer je op LPG rijdt, de boordcomputer toch het verbruik in km/l aangeeft. Dat zal wel te maken hebben omdat de LPG geregeld wordt met de electronica van de auto? Ik kan me voorstellen dat die minder accuraat is. De vraag is of dat aangegeven verbruik dan al gecorrigeerd is met de minder calorische waarde van LPG? Oftewel, zou dit moeten overeenkomen met het echte LPG verbruik?????
Wordt vervolgd.
LPG tanken tot nu toe niet zonder problemen
- 1.294 km
Ik heb 2 keer LPG getankt. Ik dacht dat LPG tanken wel het voordeel had dat je niet hoefde te wachten, maar 2 keer moest ik wachten bij de Makro (2 autogas pompen). Blijkbaar is LPG toch populairder dan ik dacht.
De eerste keer tanken ging de bajonetaansluiting van de slang en het koppelstuk er niet goed af. Na wat klungelen is het me wel gelukt, anders had ik de slang mee moeten nemen ;-)
De tweede keer kreeg ik met geen mogelijkheid het koppelstuk niet met de hand losgedraaid 8-(( Uiteindelijk thuis met een tang losgedraaid. Je moet dus dit koppelstuk blijkbaar zeer losjes aandraaien?
De tweede LPG tank heb ik alleen op LPG (en gestart op benzine) gereden en niet harder gereden dan 110 km/uur. Het verbruik was 1 op 15,6 Nu kan in de loop van de tijd het verbruik beter worden, dus afwachten maar. De boordcomputer wijkt trouwens fors af, 17%. Ik weet niet of dit te maken heeft met de minder calorische waarde van LPG (15-20% lager dan benzine) of dat dit gewoon de boordcomputer afwijking is (dus ook op benzine). Op benzine reed ik namelijk ook rond 1 op 19....
En de gastank is een MultiValve systeem, wanneer de gastank vol is maakt deze een rot herrie, een machinegeweer geluid. Het beste is dan ook meteen te stoppen (vol is vol) en niet proberen er nog meer gas in te persen. Blijkt niet goed te zijn voor de aansluiting, dat trillen.
De auto rijdt fijn, je moet zeker boven de 2000 toeren houden om een beetje op te schieten. In de praktijk betekent dit pas doorschakelen tussen de 2500 en 3000 toeren. Je bent vrij snel weer bij het volgende doorschakelmoment, veel sneller dan mijn vorige auto, de Cuore. Maar de Agila is wel perfect stil. Je merkt wel dat het een auto uit de hogere klasse is, alhoewel de meerprijs t.o.v. de Cuore maar 1000 euro is. En de toerenteller is echt nodig, want op het gehoor is het moeilijk in te schatten (omdat de Agila zo stil is) wanneer door te schakelen.
Er is nogal verwarring omtrend het onderhoudsinterval. Bijna alle dealers zeggen om de 30.000 km, terwijl Opel Nederland zegt dat het om de 15.000 km moet zijn om garantie te krijgen. Hoop niet dat ik alsnog om de 15.000 km moet gebeuren, zijn toch weer wat euries extra en natuurlijk het wegbrengen/halen.
Tot nu toe zijn diegene die de auto gekocht hebben en op het autogasrijders.nl forum gereageerd hebben allemaal zeer tevreden, ik heb geen heel negatieve berichten gehoord.
Want ik jammer vindt is dat ik moet kiezen wat ik wil aflezen op de boordcomputer. Ik kan niet tegelijkertijd bijvoorbeeld de km stand en verbruik aflezen. Wel is altijd de tijd (in 12 uurs notatie) zichtbaar. Ik moet nog nakijken of dit ook in 24 uurs notatie kan.
1 op 16 en glibberen op de weg
- 4.192 km
Nu ongeveer 3500 km op LPG gereden en een gemiddelde gehaald van 1 op 16 in de koude maanden. Andere Agila LPG rijders halen meestal 1 op 14, dus blijkbaar ben ik een zuinige rijder ;-) Ik verwacht in de zomer zelfs nog iets betere verbruikscijfers. De brandstof kilometerprijs is nu 4 eurocent per km, terwijl dit bij mijn Cuore (benzine) 6 eurocent per km was.
Inderdaad, moderne zomerbanden doen het steeds minder in de winter. Ik vond het afgelopen maandag dus dat de Agila 1.0 EcoFlex LPG niet goed op de weg te houden was met mijn nieuwe Continental ContiPremiumContact 2 zomerbanden maat 185/60/R15. Terwijl ik met mijn andere auto's dus ook nooit geen winterbanden gehad heb. Kan door de (bredere) banden komen, het bandentype, traction control (die juist moet helpen tegen glibberen) of dat het gewoon zo glad was. Wie zal het zeggen. Ik pas altijd mijn snelheid aan. Echter maandagwas het bar en boos. Ik kwam bijna niet het spoor over, zo glad was het. En het liep maar een beetje omhoog. En ook bij een brugje, welke iets omhoog liep, kregen de banden bijna geen grip. Ik moest "Traction Control" uitzetten om vanuit stilstand weg te komen. Tja, Dus ik heb maandagavond nog het laatste setje "Semperit SPEED-GRIP" inclusief stalen velgen kunnen bestellen bij autobandenmarkt.nl. Dit is de eerste keer dat ik met winterbanden ga rijden. Maar de moderne zomerband is dus niet goed genoeg meer voor de winter. Echter ik heb ze nog niet, door de topdrukte zal de levertijd wel iets langer zijn.
Aangezien ik mijn andere auto, een Daihatsu Cuore, ook nog heb en we hier meestal boodschappen mee gaan doen, heb ik een goed vergelijk. Wanneer je de Agila gewend bent, merk je toch dat deze veel beter rijd dan de Cuore. Meer auto, stiller en beter wegligging (behalve dan op zomerbanden bij winters weer).
Wil je meer weten over hoe de Agila op LPG bevalt, zie dan dit forum:
http://www.autogasrijders.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=11
Bijna 120.000 km, 4 jaar oud en vierde APK
- 118.000 km
Bijna 120.000 km, dus weer een grote beurt en tweede APK (4 jaar oud).
Na 2.5 jaar een bobine en stuurcomputer stuk gehad, maar is onder coulance gratis vervangen. Voor de rest blijft de Agila goed en zuinig rijden.
Ook het besluit genomen om met de Agila verder te rijden en niet in te ruilen voor een andere auto. Blijft goedkoop rijden op LPG, zeker met 30.000 km per jaar, ondanks dat er dit jaar MRB betaald moest gaan worden.
De eerste banden liggen er nog op. 3 winters met winterbanden gereden, dus ongeveer 90.000 km met de orginele banden gereden. Nu heb ik Michelin Energy Saver Plus banden via internet besteld (40% korting, 73.20 euro per band inclusief verwijderings bijdragen en verzenden). Deze banden zijn nummer 1 geworden in de ANWB autobandentest 2013. De minste slijtage, rolweerstand en rolgeluid zijn vette pluspunten. Een van de komende weken de nieuwe banden erop leggen, ondanks dat de oude banden nog niet helemaal op zijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.