Opel (2007)
autoreview

Signalement
Versnellingen | 5, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 88.000 km |
KM-stand laatst | 88.000 km |
Verassend goed!
- 88.000 km
Ik reed voorheen BMW, de laatste twee waren de 523i sedan 1996 (eerste productiejaar van dit type E39), en daarna een E39 525i touring uit 2004 (laatste productiejaar van het type E39).
Beide BMWs hadden zodra ze boven de +/- 150dkm kwamen opeenvolgende problemen. Ik heb de vreemdste zaken meegemaakt, sommige zaken die je alleen bij een Renault ofzo zou verwachten. Spontaan gebroken veerpoot die vervolgens door de voorband stak. Lichtcontrol unit die z’n eigen leven ging leiden (lichten deden maar wat, zelf nadat het contact uitstond), lekkende kleppendekselpakking en lekkende oliefilterhuispakking. Motor die met regelmaat in het noodloopprogramma ging vanwege een of ander lambda sonde sensor melding. Divers electronische makken. You name it. Niet wat je van een duitse auto zou verwachten.
Het kwam zover dat ik iedere keer bij het instappen met angst het contactslot omdraaide, niet wetende welke foutmelding ik nu weer zou krijgen. Zo veel meldingen heb ik nog nooit gehad. Ik heb op een gegeven moment zelfs een uitleescomputertje gekocht. Enfin, voor mij nooit meer een BMW.
Ik wilde geen problemen meer, dus kocht een Toyota Hybride. Top auto. Kan ik iedereen aanbevelen. Maar toen kwam er een caravan. Omdat een hybride bijna niets mag trekken moest er dus iets nieuws komen.
Omdat de Toyota zeker mocht blijven zocht ik een goedkopere 2e auto voor voor de caravan. Het werd een Opel Vectra C 2.2 uit 2007. Gekocht van een merkdealer, van eerste eigenaar met relatief weinig km’s (88.000km).
De proefrit was meteen overtuigend. De auto rijdt erg fijn. De 2.2 motor loopt soepel en is rap. De auto is straf geveerd met als voordeel dat hij redelijk strak stuurt. Misschien niet zo goed als een BMW, Ford of Mazda, maar hij komt daarbij in de buurt. In ieder geval dynamisch genoeg om er veel plezier aan te beleven.
Het is een Executive uitvoering met leren bekleding, automaat en stoelverwarming. Dus alle gemakken zitten er op. Maar behalve dat is er niets “premium” aan deze auto. De materiaalkeuze, afwerking etc zijn gewoontjes. Dat geldt wel een beetje voor de hele auto. Het is beslist geen auto om tijdens een borrel over op te scheppen.
Terwijl je dat eigenlijk best zou willen. Het rijdt dus goed. De stoelen zitten heerlijk. Hij is rap en toch zuinig. Er zitten veel slimmigheden in (bedieningsmogelijkheden etc.) en het is duidelijk dat Opel z’n best heeft gedaan met deze Vectra.
Ik heb de auto dus gekocht bij 88dkm en nu staat er 123dkm op de teller. 1 keer had ik een waarschuwingslampje. Gelukkig had ik nog een uitleesapparaatje. “Geen communicatie tussen de canbus en de bewegings/acceleratiesensor”.
Had dit een BMW betroffen, en was ik hiermee naar een BMW garage gerden, dan had het me een fortuin gekost. Maar bij de Opel dealer waar ik de auto gekocht heb hebben ze getroubleshoot en vonden ze een relais dat het begeven had. Tientjeswerk en de boel was gefixt. Hiermee kom ik meteen bij het volgende wat mij opgevallen is. Bij BMW sta je aan de onderhoudsbalie tegenover een in driedelig pak geklede medewerker die je vooral verteld wat niet kan of dat sommige reparaties alleen mogelijk zijn in combinatie met een (dure) andere onderhoudsbeurt. Eigenlijk een heel vervelende arrogante bende. Terwijl mij bij Opel opviel dat ze vooral hun best doen voor de klant en prettige oplossingen aandragen. Lastig om uit te leggen, maar je moet het verschil zelf ervaren.
Verder heb ik nog geen andere klachten gehad met de Vectra. Met 123dkm is het natuurlijk nog een vrij verse auto. Het zal moeten blijken of die tevredenheid zo zal blijven. Maar wat mij nu al vrolijk stemt is dat ik voor (destijds) €6500,- een zeer complete, goed zoevende, betrekkelijk ruime fijne reizigers/gezinsauto gekocht heb waar het zich niets aan ontbreekt, die zuinig is, betrouwbaar blijkt, waar ik telkens met plezier in stap en niet te vergeten heel goed presteert als trekauto voor de caravan (max 1600kg toegestaan, onze caravan 1430kg).
Wat nog rest is mijn mening over het uiterlijk. Ooit, in het begin, vond ik de Vectra C van een afschuwlijk design. Maar naarmate de Vectra C opdroogt vond ik hem steeds mooier worden. Eigenlijk is het best een goed smoelende bak. Ik heb de sedan, de gewoonste van de drie. De station is al iets mooier en de GTC uitvoering is voor mij wel de mooiste variant.
Kortom, ik kan iedereen die veel auto (-beleving) voor weinig geld wil de Vectra C aanbevelen. Voor 4-5 mille heb je er al een met weinig km’s en volle uitrusting. Je bent eigenlijk gek om dan nog verder te kijken naar bijv. een overprijsde BMW.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.