Nissan X-Trail e-4ORCE 4WD Tekna Plus (2024)
autoreview

Signalement
Uitvoering | X-Trail e-4ORCE 4WD Tekna Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 15.000 km |
Heerlijke (reis)auto
- 15.000 km
Mijn allereerste review op Autoweek.
Ben geen enorme autoliefhebber, maar meer een gebruiker van het product. Heb weinig ervaring met waar een auto allemaal precies aan moet voldoen, maar zal een poging wagen om een review te schrijven.
Een klein jaar geleden heb ik op het forum een post geplaatst voor een stukje advies in het aanschaffen van een nieuwe auto, zie onderstaande post:
https://www.autoweek.nl/forum/threads/advies-nieuwe-auto.12179/
Ik heb inmiddels gemerkt dat ik een verre van populaire auto heb gekocht. Dit heb ik niet alleen geconstateerd hier op Autoweek, met daarbij de negatieve geluiden en reacties over het merk in zijn algemeen, maar ook op de weg in het openbaar kom ik een nieuw model X-trail zelden tegen. Inmiddels staat de teller op 15000km, waarvan de laatste 8000km afgelopen 4 weken in een reis door 16 landen door Europa. Van onze woonplaats Leiden tot aan Laurion in Zuid Griekenland en weer terug, hebben we welgeteld 3 x een nieuw model X-trail gezien, en deze alle 3 in de regio tussen Napels en Rome.
Persoonlijk toch wel bijzonder omdat het echt een hele fijne auto is.
De reden om voor een X-trail (tekna+) gekozen te hebben, staat vermeld in de forumthread, mocht iemand daar nieuwsgierig naar zijn.
Wat is mij opgevallen aan de auto:
Het is een serie hybride, 1 van de zeer weinige hybrides in deze vorm, gezien vrijwel alle andere hybrides een parallel hybride is. Je hebt hierdoor meer het gevoel van elektrisch rijden, je hebt direct koppel, dus accelereren gaat heel snel. Ook is er 1-pedal (e-pedal) drive mogelijk, wat zeer ontspannen rijdt, gezien je bijna je rem niet nodig hebt.
De auto stuurt heel soepel en direct, en de deuren gaan tot 90graden open, waardoor je een hele ruime in en uitstap hebt. Het zicht naar de weg vanuit de auto heb ik wel aan moeten wennen, gezien de stijlen van dak naar motorkap vrij dik zijn. Hierdoor heb ik nog weleens moeite met het zicht naar vooral linksvoor. Ben een C4 picasso gewend, waardoor je door de A-stijlen aan beide kanten enorm veel zicht had.
Verder heeft de auto hele fijne stoelen met goede zijdelingse steun en een zee van ruimte op de achterbank. Ook het infotainment werkt prettig en snel. Via mijn samsung kan ik Waze op het scherm krijgen en tot aan zuid Griekenland wordt ik gewaarschuwd voor camera's, druk verkeer en eventuele andere calamiteiten op de weg, wel zo prettig.
Er is nog wel wat te zeggen over het verbruik, gezien deze auto niet echt als zuinig wordt bestempeld. De laatste 8000km, de reis door Europa heb ik als maatstaf genomen, gezien de auto daar is gebruikt op alle vormen van wegen. Van het strand tot op de col de Galibier, van snelwegen tot 130km tot off-road in Albanië, van de stad Rome/Athene tot de vele heuvels die we over zijn gegaan, komt de 8000km tot een verbruik van 6,8ltr per 100km. Er zijn zeker auto's van dit kaliber die zuiniger zijn, maar zelf ben ik er best tevreden over.
Ik ben super tevreden over m'n keuze van de X-trail. Rij een stoere wagen, die een zeldzame verschijning is op de weg. Is verbazend snel weg bij het stoplicht vanwege zijn koppel van 530nm, maar is ook een verademing om lekker in te cruisen. Zeer stille auto, waar je alleen soms de motor hoort bij springen. Wanneer de auto nog koud is, is het bijspringen van de motor iets meer hoorbaar, maar ach, mag de pret niet drukken.
Kan iemand me eigenlijk vertellen, waarom bijna alle merken hybrides in parallel vorm aanbieden, en niet in serie-hybride?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Nissan X-Trail
