Nissan X-Trail DIG-T 163 Business Edition (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | X-Trail DIG-T 163 Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 35.000 km |
KM-stand laatst | 65.000 km |
Blij
- 35.000 km
Na (te) vaak ons hoofd gestoten te hebben tegen de dakrand van onze Volvo S60 gingen we op zoek naar een auto met hogere instap. Daarbij moesten we rekening houden met de mogelijkheid om een caravan van 1350 kg te trekken.
Op ons verlanglijstje stonden de Mazda CX5, de Nissan X-Trail en eventueel de Subaru Forester. Allemaal auto's met een trekvermogen dat ruim voldoende is voor onze caravan. De Mazda bleek door de ANWB gekozen te zijn als occasion van het jaar en dat maakte hem meteen flink duurder. Niet te betalen dus. De Forester blijkt vrij zeldzaam te zijn, we vonden er geen in de nabije omgeving. Wat we wel vonden, is onze X-Trail van 2016. Twee jaar jonger dan de CX5, 10.000 km's minder op de teller en €1000 minder duur. Daarbij nog dat we onze S60 goed konden inruilen en de keuze was snel gemaakt.
We hebben nog maar een paar honderd km's gereden met de X-Trail, maar we hebben al wel ontdekt dat het een auto is die fijn rijdt, comfortabel zit en voorzien is van flink wat luxe. Glasdak dat elektrisch open kan, maar ook voorzien is van een afdekking tegen zonneninstraling, donkere ramen achter, regensensor, rondom-camera (met een beeld dat misschien niet kan tippen aan dat van duurdere auto's, maar toch heel bruikbaar is), navigatie, die in ons geval via Nissan Mapcare nog gratis voorzien kon worden van de laatste update. Verder 7 zitplaatsen, waarvan we de laatste 2 (kinderzitplaatsen) waarschijnlijk nooit nodig zullen hebben. Maar ja, ze zitten er in en bij een occasion heb je niet alles voor het uitzoeken.
In het rijden is de Nissan een allemansvriend. Sturen gaat erg licht en de bedieningselementen zitten op de plek waar je ze verwacht. Klein puntje van kritiek is dat het gaspedaal wat laat reageert. De computer regelt dit en is soms aan de late kan, ook als je het gas loslaat. Dat resulteert soms in een verhoging van het motortoerental als je opschakelt. Mee leren rijden: als je voor het schakelen het gas iets eerder mindert, gaat het goed. Ook bij snelheid vermeerderen duurt het even voor de computer de motor volop aanstuurt. In het lage toerengebied is de motor wat minder actief. Lastig als je wilt racen, maar geen probleem bij rustig toeren.
Met name op verkeersdrempels is de Nissan een stuk comfortabeler dan de Volvo. De veerweg is gewoon een stuk langer en daardoor worden de hobbels beter opgevangen.
Het koetswerk is hoog, daardoor merk je dat de auto in snel genomen bochten wel wat overhangt, toch heb je nooit het idee dat je "op zijn kant" gaat.
Dan de zuinigheid. Het verbruik is op het dashboard keurig bij te houden in het verbruik per rit en over langere tijd. Een blauw pijltje vergelijkt het verbruik constant met de tot dan toe behaalde "recordzuinigheid". Als je zuiniger hebt gereden dan tot dan toe, vraagt de computer na de rit om het record te updaten. Onbewust kijk je op die meter en dit heeft toch invloed op het rijden. Of die meter helemaal klopt, weet ik niet, maar ik heb toch al een rit over 80- en 60-km-wegen gemaakt waarbij ik slechts 5 l. per 100 km. verbruikte. Dat is 1:20! En dat voor een bak van meer van 1500 kg.
Voor de toekomst zal ik deze review aanvullen en ik zal ook met de briefjes van de benzinepomp eens nagaan hoe zuinig die X-Trail nu werkelijk is.
Rijden met de caravan
- 41.000 km
De X-Trail mag 1800 kg trekken en de motor met 163 pk zou dat gemakkelijk aan moeten kunnen, zeker met onze caravan van 1350 kg. Op de weg is dit inderdaad geen enkel probleem, de combinatie ligt als een blok op de weg en in Frankrijk, waar de snelheid voor aanhangwagens niet apart begrensd is, hebben we korte tijd met een veilig gevoel 130 kunnen rijden. Rijden in de 6e versnelling geeft het idee dat de motor te hard moet werken, hij maakt dan geen toeren genoeg om voldoende trekkracht te leveren. Beter gaat dat in 5.
Precies dat toerental waarbij de motor trekkracht levert is echter een probleem bij manouvreren op de camping. Eigenwijs dat wij zijn, hebben wij nog steeds geen mover op de caravan en dus zijn we gedwongen om de caravan met de auto op de plaats te rijden. Op vlak, verhard terrein geen probleem, maar in het gras, tegen de berg op moet het toerental van de motor zo hoog gehouden worden (2500 tot 3000 toeren), dat, met name bij achteruitrijden, de kans groot is dat op een kwade dag de koppeling verbrandt. Wij hebben intussen al de eerste rook onder de motorkap vandaan zien komen, met de stank van dien. Bijkomende zaak is nog dat met het gaspedaal het toerental niet nauwkeurig te regelen is, je "blaast" dus al snel met 4000 toeren achteruit. Andere kampeerders verslijten je zo voor "pedaalridder", terwijl eigenlijk de auto de schuldige is.
Misschien toch maar eens kijken naar een caravanmover, een idee dat wij altijd verworpen hebben, ik kon immers probleemloos manouvreren met de caravan. Of misschien kan een update van het motormanagement een oplossing bieden.
Voor de rest zijn we nog uitermate tevreden met onze X-Trail en we hebben nog geen moment spijt van de inruil van onze Volvo S60.
Voor de autoambulance
- 44.000 km
Vorige week heeft de Nissan een autoambulance getrokken, met als vracht een oldtimer van 1300 kg die gerestaureerd gaat worden. Samen met het gewicht van de trailer kwamen we aardig in de buurt van het maximum trekgewicht. Het bleek geen enkel probleem te zijn, de combinatie liep stabiel tussen het vrachtverkeer.
Over de hele afstand van ruim 400 km (voor de helft vol en de andere helft leeg) bleek de Nissan 1:10,9 gereden te hebben, gemeten door met een volle tank te vertrekken en na de rit opnieuw af te tanken. Daarover mogen we zeker niet ontevreden zijn.
Overigens heeft de auto wel twee weken geleden onder fabrieksgarantie een nieuwe lambda-sonde gekregen, omdat regelmatig het motorstoringslampje oplichtte. Met deze nieuwe sensor blijft het lampje keurig uit.
Een half jaar verder
- 44.000 km
Een half jaar en bijna 10.000 km verder zijn we nog steeds tevreden over onze Nissan. Gelukkig hoeven we niet elke dag met een caravan achteruit de berg op.
De auto blijkt zich thuis te voelen op snelwegen, maar door de snelheidsafhankelijke besturing ook wel in de stad. Stapvoets laat het stuur zich met de pink draaien. Op krappe parkeerplaatsjes is het natuurlijk wel een heel bakbeest en als de deuren niet genoeg open kunnen, word je noodgedwongen een slangenmens. Ook hier is wel een oplossing voor: achteruit parkeren, zodat je met de bijrijdersdeur dichtbij de bijrijdersdeur van je buurman kunt parkeren. Nu heeft de bestuurder meer ruimte en hij kan de auto uitrijden, waarna de bijrijder instapt. Hoewel je door de ramen weinig zicht hebt naar achteren, is parkeren toch een koud kunstje als je gebruik maakt van de rondom-camera.
Rijden met het dak een kiertje open is zalig. Helemaal open geeft, zeker op de snelweg, wel erg veel lawaai. Ook de Yokohama-banden zijn zeker niet de stilste. Het bijna afwezige motorgeluid wordt al snel overstemd door een iets te luid staande radio. Dan is op het gehoor schakelen onmogelijk geworden. De oplossing: de radio zachter zetten en dat komt ook de algehele rust ten goede.
Tot nu toe is er, behalve de lambdasonde, niks meer stuk gegaan. Alles werkt nog en zit nog op zijn plaats. Binnenkort nog even (de laatste van drie) gratis kaartupdate halen voor de navigatie. Die loopt waarschijnlijk nog steeds twee jaar achter, maar ja, een kaart van vandaag is morgen al weer verouderd.
Wéér die lambdasonde
- 46.000 km
Nog geen half jaar geleden werd de achterste lambdasonde vervangen. Nu brandt het storingslampje weer, hij is weer stuk. In de laatste garantiemaand wordt er nog net een nieuwe gemonteerd. Bij contact met de Nissangarage bleek dat deze sensor ook al eens is vervangen toen de auto een half jaar oud was, bij de vorige eigenaar. Nu komt dus de derde erin. Een vernieuwd type en hier hoort ook een software-update bij. Hopelijk is deze beter, ik heb niet zoveel zin om dat ding elk half jaar te laten vervangen. Gelukkig is het niet de hoofdsensor, maar een voeler die moet meten of, na alle regelingen, de uitlaatgassen uiteindelijk aan de eisen voldoen. Maar toch, weer een gang naar de garage en voor mij reden om het aantal sterren voor betrouwbaarheid te beperken tot drie.
Lambda-sonde: het zwakke punt?
- 65.000 km
Ons "bakbeest" heeft een beurt gehad bij 57.000 km. We kwamen in de buurt van de 60.000, dus de beurt was iets duurder omdat er ook nieuwe bougies in zijn gekomen.
Het viel ons op dat de auto bij langzaam rijdend (file) soms hortend en stotend ging. Soepel stationair in de file meehobbelen was er eigenlijk niet bij. En ook bij het wegrijden hield de motor elke keer wat in, net of de computer zijn werk nog niet klaar had. Daaraan was eigenlijk na de beurt niets veranderd.
Een week na de beurt brandde plotseling het storingslampje weer. Ik kende dat intussen: de lambda-sonde.
Mijn kleine, alleskunnende garage kon de auto uitlezen en vond een heleboel meldingen die te maken hadden met een te lage accuspanning. Geen wonder, intussen is de accu vervangen omdat we plotseling niet meer starten konden. Daarnaast echter ook weer een melding die te maken had met de lambdasonde: weer stuk! Ook nu was er weer een nieuw type sonde, die ook weer bijbehorende software behoefde. Daarvoor is de auto naar de "echte" Nissan-garage geweest, een "alleskunnende" garage heeft weer net niet de apparatuur om de software-update uit te voeren. Hier is nu achtereenvolgens de 4e sonde gemonteerd. De eerste drie onder garantie, deze niet meer ;-(
Na deze laatste actie bleef natuurlijk het lampje uit, maar ook het hortend en stotend filerijden was voorbij en het inhouden bij wegrijden was een heel stuk minder, hoewel niet voor 100% weg. Ook het langzaam met caravan achteruit rijden gaat nu veel soepeler, dat hoeft niet meer met loeiende motor en rokende koppeling.
Intussen hebben we met de auto alweer zo'n 4.000 km gereden met de caravan en geen probleem meer gehad, de km-stand staat nu op ruim 72.000.
Hoewel er verder eigenlijk nooit problemen zijn, blijkt die lambdasonde de achilleshiel van deze auto. Afwachten hoe lang deze nieuwe het nu volhoudt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Nissan X-Trail

Had je deze auto's al gezien?

Nissan X-Trail 1.6 DIG-T Tekna 7p. | Pano | Trekhaak | 360 camera | Leder | Stoelverwarming |
- 2017
- 127.616 km

Nissan X-Trail 1.6 DIG-T N-Connecta / Trekhaak 1800KG Trekgewicht! / Navigatie / 360 achteruitrijcamera / Climate Control /
- 2016
- 99.655 km

Nissan X-Trail 1.6 DIG-T Connect Edition *NL, RIJKLAARPRIJS!*
- 2015
- 130.939 km