Nissan X-Trail dCi 177 All-Mode Tekna (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | X-Trail dCi 177 All-Mode Tekna |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 50 km |
KM-stand laatst | 14.000 km |
Die Qual der Wahl
- 500 km
Banden zijn erg duur hier in Zwitserland. Een nieuwe auto kost daarentegen minder dan in Nederland. Als dus het moment gekomen is om zestien nieuwe banden aan te moeten schaffen - beide auto's twee sets - bestaat de verleiding te gaan overwegen dan maar gelijk de hele auto te vervangen. Dit keer zeker, omdat onze beide wagens al weer vier jaar meegingen. En behoorlijke verbruikers zijn, zowel van banden (de XC90, een veelvraat) als van brandstof (allebei, maar vooral de Murano CrossCabrio, echt niet meer van deze tijd). En je wil af en toe toch weer eens wat anders, niet?
Dan zoek je familievakantievriendelijke verantwoorde SUVs en inventariseert vrolijk klikkend en doorklikkend op internet de mogelijke kandidaten. En je komt op 40 ....
Telt u mee? Stelvio, Q5, Q7 PHEV, X1, X3, X4, X5 PHEV, DS7, Kuga, Edge, CR-V, Tucson, Santa Fe, QX50, F-Pace, E-Pace, Cherokee, Sportage, Sorento, Discovery Sport, Discovery, NX, RXH, CX-5, GLC (PHEV), GLE PHEV, Countryman PHEV, Outlander PHEV, X-trail, 3008 en 5008, Macan, Espace, Koleos, Kodiaq, Forester, RAV4, Tiguan, Tiguan All-Space, XC60 (PHEV)
Daarbij hield ik in mijn achterhoofd, dat ik het liefst twee voorraadwagens wilde kopen. Niet zes zeven acht maanden wachten op levering van de langverbeiden. En bovendien enige duizenden Franken voordeel op de "Listenpreis". En het liefst twee (ongeveer) dezelfde. Klinkt boring, maar we hebben in het verleden de ervaring opgedaan (met de Outlanders, zie review) dat dat hartstikke praktisch is.
Wat wil ik van een auto? Het was alweer vier jaar geleden dat ik me voor het laatst deze vraag gesteld had. In het algemeen weet ik het natuurlijk wel:
- ik houd van ruimte
- betrouwbaarheid vind ik steeds belangrijker
- ik wil, behalve over het verkeer en mijn luisterboek, nergens over na moeten denken in de auto - en zeker over de bediening niet
- ik vind geld/kosten belangrijker dan voorheen - en relevanter dan ik hip vind om toe te geven
- maar het is zeker niet het belangrijkste criterium
- proportionaliteit, daar gaat het om, ook uit moreel oogpunt
- brandstofverbruik is significant, maar niet beslissend
- veiligheidssytemen (passief en actief) staan hoog in mijn vaandel
- ik houd van diesel power en geluid
- ik kan beter gelijk een paar dubbeltjes meer uitgeven anders wil ik er snel weer van af
- duurdere wagens, zonder dat het lekker voelt, vind ik eigenlijk niks
- leer, bijvoorbeeld, vind ik lekker, een must dus
- er moet makkelijk een fiets achterin kunnen
- Ik houd best van mooie afwerking, maar het moet niet té worden, dat vind ik au fond bedreigend
Nadat ik al een weekje in de avonduren aan het surfen was, heb ik schoorvoetend het voornemen haar auto in te ruilen maar eens met mijn vrouw gedeeld... Zij is veel gestructureerder dan ik, en zei: Maak eens een lijstje. Zelf zou ze een Excel bestand aanmaken, maar ik pak dan een potlood en schrijf het op de kaft van een schriftje.
Het eerste lijstje was in een handomdraai gemaakt: kijken wat er op de Volvo zat en kijken wat er aan de Murano hing en dat dan combineren. En dat - we leven vier jaar later immers - dan een klein beetje aanvullen.
DE BASISBEHOEFTEN
* ca. 170 hoog (+- 5 tot 10 cm, meer niet)
* AWD in ieder geval 1 van de 2, maar liefst beide
* Automaat (beide)
* xenon/LED
* geen zwarte of zilverkleurige - eigenlijk liefst een opgewekt kleurtje
* minstens een panorama dak, en zeer graag een te openen panorama dak
* een fatsoenlijke hifi (minstens op niveau van de Rockford Fosgate die we in de Outlanders hadden - die van de Volvo volstond echt niet)
* leer, maar niet zwart (dat hing me na vier jaar Volvo en Murano behoorlijk de keel uit)
* stoelverwarming (memory seats is fijn, hoeft niet per se)
* Navi
* ruim zuiniger met brandstof dan de Volvo en Murano (niet moeilijk, maar toch: geen USA import Murano / RDX / Lincoln dus, wel jammer)
* niet te langzaam - voor de gezinswagen: ca 200 kmh / 10 sec 0-100 (topsnelheid voor de mijne minder relevant)
* bochtverlichting , want hier in CH zijn de kleine landwegen vrijwel nooit verlicht.
* automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels
* automatisch inklappende spiegels
* parkeerpiepjes (minstens achter, liefst ook voor)
* cruise control
* in delen neerklapbare en verschuifbare achterbank (in de gezinswagen, voor de mijne niet zo een punt)
* keyless entry/go (liefst ook elektrische achterklep en nog liever i.c.m. voet gestuurde power bagageklep)
* stuurwielverwarming (de laatste winter heeft me inmiddels lang genoeg geduurd en voldoende koude vingers opgeleverd)
* een cd-speler (schijnt niet meer vanzelfsprekend te zijn)
* graag een zevenzitter (die andere mag ook een vierzitter zijn)
- handsfree bellen & voldoende connectivity (voor de gezinswagen)
* fatsoenlijke leeslampjes voor en achter (veel en scherp licht in een mooi gerichte en draaibare bundel)
Ik hield er rekening mee, dat sommige zaken zich redelijk eenvoudig achteraf laten inbouwen. Stoelverwarming ca CHF 1000, leder stoelbekleding CHF 3000, parkeerpiepjes CHF 1000, draaibare LED leeslampjes CHF400, en zo voorts. Terwijl je aan andere zaken simpelweg vast zit als je een voorraadwagen koopt (Aut, AWD - spreekt vanzelf, maar ook stuurwielverwarming en ACC schijnen niet eenvoudig te zijn). En je koopt geen zwarte, enkel omdat de uitrusting je bevalt, om hem vervolgens voor een fortuin (ik vind CHF 5 à 6000 veel geld) te laten overspuiten of wrappen, wel?
Vervolgens zag ik dat in die prijscategorie in CH de meeste voorraad SUVs aan bovenstaande eisen wel ongeveer voldoen. Er vielen er maar een paar af (DS7, Espace en 5008 - geen AWD)
Maar het geen zwarte of zilvergrijze criterium was goed voor een 40% afvalpercentage, en het geen zwart interieur criterium voor nog eens dik 50% ... Die laatste voorwaarde liet ik - met auto-interieur specialisten in gedachten - dan ook snel vallen. Een paar leuke contrast stikseltjes gecombineerd met een paar contrasterende inzetstukken in de stoelen kunnen wonderen doen en hoeven geen vermogen te kosten.
Het panorama schuif/kanteldak, wat reteduur is om achteraf in te bouwen - reken op CHF 4 tot 5.000, bleek echter ineens een heuse scherprechter. Opeens vielen, zeer tot mijn leedwezen trouwens, vrijwel alle Stelvios, F-Pacen, Q5-en en Discovery Sports voorraadwagens af, en ook menig overigens volgeladen XC60, GLC, X3, Koleos moest er aan geloven.
Over bleven slechts een tiental exemplaren verspreid over heel CH (o.a. Discovery, Lexus NX en RX , CRV, GLE, Outlander) waar ik offertes voor aanvroeg.
De meeste offertes stemden bitter, zelfs als je er van uit ging dat het een eerste zet in de onderhandelingen betrof... Jammer, kon ik opnieuw beginnen, want daarnaast stonden hoog op de prioriteitenlijst nog een paar zaken die niets met de wagen an sich van doen hebben, maar voor mij niettemin relevant zijn :
* allereerst natuurlijk een enigszins draaglijke inruilprijs voor de XC90 en de CrossCabrio. Lijkt voor zich te spreken, doch de eerste gambieten van de door mij gemailde dealers waren veelal om te huilen, en zelfs als je er vanuit ging dat je daar soepel nog wel een paar duizend Franken bovenop kon praten, wat vrijwel altijd het geval bleek, bleef het treurig stemmen.
Je hoeft ook geen genie te zijn om, als je niet erg merktrouw bent, je auto in te willen ruilen bij diegene die het meest biedt voor je oude, wel? En zeg nou zelf: wat ze terug geven voor je oude is altijd te weinig - en hier in CH al helemaal. Echt om te janken.
* ten tweede winterbanden op LM velgen, want ik heb afgeleerd bij elke nieuwe auto weer CHF 2000 verborgen onkosten op te moeten tellen. Ik lever een auto met 8 wielen in ( twee auto's met 16 stuks) , dan wil ik ook weer met 8 (c.q. 16 dus) nieuwe wielen het pand verlaten.
* ten derde minstens 4 jaar/120.000 km garantie - dus in ieder geval tot het eind van de door mij geprojecteerde periode van ons houderschap.
* en ten vierde 4 jaar/120.000 km servicebeurten, want die kosten hier een vermogen. Voor een diesel SUV minstens 500 CHF - arbeidsloon CHF 120 / uur.
Als je er dan vervolgens nog een kwartiertje voor gaat zitten, kun je nog een waslijstje andere onmisbaarheden opstellen.
Heb ik ook gedaan, en wel in de volgende 4 bereiken
- Veiligheid
- Comfort
- Ook Leuk
- Leuk maar wellicht decadent
Dit derde lijste was zonodig nog eenvoudiger. Je neemt een GLE (X5, Q7) die voor anderhalve ton op autoscout24 Full Options! aangeboden staat en schrijft op wat daar allemaal in, aan en op zit. En dat wil jij dan ook voor pakweg de helft, of als het even kan een derde van het geld..
Bovendien begon mijn betere helft zich langzaam in haar nieuwe auto te interesseren.
Waar ze het vandaan had, weet ik niet, maar een paar dagen na het eerste lijstje zaten we nog even genoeglijk te kouten over Stelvio, Landrover, Q5 en Macan, komt mijn wederhelft ineens met vermoeidheidsherkenning. Dat moest er wat haar betreft op zitten. Een dag later meldt ze achteloos in het voorbijgaan verkeersbordenherkenning, zou ook fijn zijn. Weer een dag later: City Safety met voetgangerherkenning.
Aangezien wij beiden van tijd tot tijd in elkaars auto rijden, gold dat alles dus niet alleen haar auto, de gezinswagen, maar plotseling ook de mijne.
Veiligheid:
* City Safety / Collision Prevention incl. Notbrems Assistent
* Intelligent licht systeem
* Lane Departure Warning
* Vermoeidheidsherkenning (incl. zelfstandig afremmen en met alarmverlichting tot stilstand komen op de vluchtstrook graag)
* Dode hoek waarschuwing
* Verkeersbordenherkenning
* Adaptieve cruise control
* Hill Descent Control (niet alleen op ESP/ABS maar ook rechtstreeks op motor/aandrijving)
Comfort:
* Elektrische & gebaarbediende "Heckklappe" (altijd handig, dagelijks)
* stoelverwarming achter (op de mijne overbodig, maar voor de gezinswagen fijn)
* parkeerpiepjes voor
* achteruitrij camera (nog leuker met surround view)
* automatisch inparkeren en fileparkeren (nog leuker: met "zoek parkeerplaats" functie)
* automatische airco, met niet slechts 2 instelbare zones, maar met 3 of zelfs 4-zones (voor de gezinswagen)
* el. verwarmde voorruit
Ook leuk:
* meerdere USB poortjes en el. aansluitingen (in de gezinswagen ook achterin zodat er niet voortdurend overal kabeltjes slingeren)
* asbak en aansteker (voor de mijne)
* instap verlichting / ambient verlichting
* welcome & follow-me-home verlichting
Deca
* Standheizung (op afstand bedienbaar natuurlijk)
* Head-up display (projectie op voorruit) Lijkt me bij 180 kmh op de DAB wel zo veilig, of is dit eerder decadent? Als ik hud nodig heb om 180 te rijden, kan ik allicht beter de voet van het gas halen, niet? Bovendien welke functies wil ik eigenlijk checken als ik 180 rijd, dat ik daar niet even een half oog voor op de klokken of de boardcomputer kan werpen? De snelheid? De toerenteller? De verbruiksmeter? Allemaal onwaarschijnlijk. De bandenspanning? Als ik daar niet zeker van ben, kan ik beter geen 180 rijden. Tamelijk overbodige gimmick dus. Of toch comfort?
Ik, na een paar weken surfen op autoscout.ch en het water testen en voorzichtig hengelen om de markt te verkennen, nu ineens gewapend met mijn lijstjes en geharnast door de morele steun van mij eega (ik vind alles goed als jij er maar gelukkig mee bent) opnieuw op pad om de Heilige Graal, de witte raaf, de perfekte SUV te vinden.
Heb je die lijstjes eenmaal allemaal uitgeschreven, dan is het plotseling hartstikke eenvoudig om - als er eenmaal een aanbod ligt dat voor 98% aan je eisen voldoet - niet toch voor een andere, sexier auto te bewijken.
Eentje (een schitterend marineblauwe Discovery Sport) waarvan je het gemis aan stuurverwarming vier winters lang zal gaan berouwen (moest trouwens ook nog stoelverwarming in en een achteruitrijcamera en... en... en....).
Eentje (een bloedsnelle Stelvio), waarbij in je achterhoofd - en je geweten! - het gemis aan veiligheidssystemen blijft knagen.
Eentje waarvan je weet dat je hem op de Duitse Autobahn en de Italiaanse Autostrada verwensen zult - "Wil dat ding dan echt niet harder?" (Discovery Sport, Outlander PHEV) .
Eentje waarvan je weet dat je elke zomer het gemis aan open dak gaat vervloeken (X3, F-Pace, GLC) .
Of twee verschillende kiezen terwijl je weet dat je er voor hetzelfde geld - heel gemakkelijk en heel praktisch - twee dezelfde had kunnen hebben.
Nee, het waren jouw voorwaarden, jouw eisen die je stelde aan een auto. Zelf geboekstaafd in onverbiddelijke lijstjes. En je bent niet met jezelf aan het marchanderen geslagen. Schouderklopje verdiend.
En zo zijn wij aan twee Nissan X-trails 2.0 cDI 177 All Mode X-tronic Tekna gekomen. Wel een hele mond vol. Maar de wagens kloppen, het interieur klopt, de inruil klopte, de 8 winterwielen deed de dealer niet moeilijk over, netzomin als over de garantie en de beurten. En dan kon ik - kind in een snoepwinkel - ook nog een forse greep in de accessoire catalogus doen!
Vorige week zijn ze thuis afgeleverd.
De parelwitte zevenzitter van mijn vrouw slaapt in de carport. Mijn antraciet vijfzitter in de garage. Helaas geen oranje exemplaar, zoals die van Cornelis Kit in de prima AutoWeek rij-impressie video. Die had me vijfduizend Franken méér gekost, werd me toch te gortig. En vier-zone airco hebben we ook niet, zelfs geen drie. Maar je kunt niet alles hebben...
.
Fijnste
- 12.000 km
Fijnste
Auto’s behoren - enkele uitzonderingen daargelaten - in het algemeen niet tot de favoriete gespreksonderwerpen van vrouwen. En van mijn vrouw al helemaal niet. Toch meldde ze gisterenavond, terug van de zaterdagse besognes, spontaan iets over haar X-trail. En ze wond er geen doekjes om: "Dit is fijnste auto die ik ooit heb gehad". Mijn vrouw, die toch de laatste 20 jaar auto’s als de A4 Avant, de Grand Espace, de XC60, de onvolprezen R-klasse van Mercedes Benz, en de XC-90 - om er maar een paar te noemen - onder de bips had gehad! Vragend trok ik mijn wenkbrauwen op.
En, desgevraagd, verklaarde ze zich nader. Het comfort, het bedieningsgemak, de volledig schokvrije X-tronic automaat, het ruimte aanbod, de handling, de gebaarbediende elektrische achterklep, de elektronische hulpsystemen - vooral ten behoeve van in- en uitparkeren - het kon niet op, een en al lof.
Nu stemt dat positieve geluid van mijn betere helft - gebaseerd op 20.000 afgelegde kilometers - ook grotendeels overeen met mijn eigen ervaringen, waaraan 12.000 km ten grondslag liggen. Aanvankelijk kon ik me noch wel eens ergeren aan kleinigheidjes die ik bij aankoop over het hoofd had gezien, zoals het blikkerige tankklepje, de frommelige asbak en de niet verstelbare middenarmsteun voorin die voor mijn gevoel net te kort is. Maar uiteindelijk overheerst ook bij mij eerder tevredenheid met mijn auto. Goed het is geen zuinigheidskampioen. Ruim genoeg, luxe, comfortabel, intuitief te bedienen, solide en snel zat met een wonderbaarlijk rustige en koersvaste wegligging. Wat wil je nog meer?
Eigenlijk komt het geloof ik vooral hier op neer: dat ons leven zo gevuld is, dat we geen van beiden meer over de auto waarin we rijden willen nadenken. Hij moet gewoon alles doen wat van hem verlangd wordt, altijd, en goed ook. En het op alle fronten praktische en onproblematische karakter van de X-trail past daar uitstekend bij.
Begin november wordt hier sneeuw verwacht, dus binnenkort wisselen beide X-trails hun 19 inch Goodyear in voor 17 inch Continental WinterContact P850 TS 225/65 winterschoeisel. Ik ben benieuwd hoe de X-trails zich houden onder winterse omstandigheden, maar eigenlijk ben ik ervan overtuigd dat ook dat wel goed zit en dat 17 inch met hogere wangen het hierboven geroemde comfort alleen maar nog meer ten goede kan komen. Ik hou u op de hoogte.
Alles koek en ei?
- 14.000 km
Een en al hoera en lof wat de klok slaat. Is er dan helemaal niks aan te merken op zo'n X-trail? O, jawel hoor. Het is heus niet allemaal halleluja:
- Schuifdak sluit niet op centrale portier-vergrendeling
- Start/stop systeem in de winter zo goed als afwezig
- Startknop is traag in de winter (stiekem toch een beetje voorgloeien)
- Achterklep is traag
- Neerklappen van achterbank niet vanuit kofferbak, niet geautomatiseerd
- Stoelrails zichtbaar bij achterbank in verste stand
- Opbergvakken in deuren en onder middenarmsteun niet overbemeten
- Middenarmsteun zelf had ook wat langer gekund
- Afwerking van middenconsole (en dan vooral die nep pianolak...)
- Geluid van portieren sluiten is minder onverbiddelijk dan Volvo of MB
Een hele lijst. Vrouwlief vindt vooral het neer- en weer opklappen van de achterbank een minpunt. Gentleman als ik ben, doe ik dat dan ook geregeld voor haar. Til daar niet zo aan. Wel til ik aan die pianolak. Daar ga ik, voor de mijne althans, iets aftermarkets voor bestellen.
Voor het overige, ach, je raakt er aan gewend. Maar onvermeld laten zou de beoogde objectiviteit van deze review schaden.
Winterbanden (Continental) , werkelijk geen reden tot klagen. Grip ohne Ende. Zelfde verbruik als op normaal rubber (Goodyear) . Nauwelijks meer afrolgeluid. Kleinere wielen - 17 inch - en hogere wangen - 225 x 65 - je moet het weten, anders voel je het niet.
Verbruik: na 14.000 km (die van mijn vrouw 26.000 km) beide rond 7,5 l / 100 km - immer 4WD-auto, en dat is inclusief snelle nachtelijke autobahnkilometers. Bij min of meer normaal gebruik verbruiken de X-trails 6 tot 6,5 liter diesel - conform de fabrieksopgave dus.
Al met al nog steeds dik tevreden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Nissan X-Trail

Had je deze auto's al gezien?

Nissan X-Trail 1.3 DIG-T N-Tec stoelverwarming
- 2020
- 96.668 km

Nissan X-Trail 1.6 DIG-T N-Connecta 7pers. / Panorama dak / Navigatie full map / Cruise control / Climate control / etc.
- 2018
- 112.355 km

Nissan X-Trail 1.3 DIG-T N-Tec Connecta 7pers Automaat / Navigatie full map / 360 Camera / Cruise control / etc.
- 2020
- 37.455 km