Nissan Sunny 1.4 SLX (1990)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sunny 1.4 SLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1990 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 72.500 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Aangezien ik nogal wat problemen had met mijn vorige auto, een Citroen BX 16 TZI, leek het logisch een ander merk te proberen. Deze 13-jaar oude Nissan Sunny met slechts 72.500 kilomter op de teller en (echt waar!) van een oud echtpaar (eerste eigenaars!) werd me in de schoot geworpen. Ik moest lachen toen ik ’m zag: wat een duffe bak! Maar na een proefrit was ik verkocht: hij reed niet slechter dan de BX met hydraulische vering, schakelde subliem en alles voelde erg degelijk aan. Voor 1.000,= was-ie van mij. Nu vind ik ’m eigenlijk best wel retro: een echte jaren ’80 auto en daar houd ik van! Ben nog steeds geen fan van Japanse auto’s, maar deze Sunny gaat voorlopig nog niet weg.
PROBLEMEN
Wat kleine dingetjes: 2 doorgeroeste dorpels, 2 gescheurde ashoezen (noodzakelijke reparaties voor de APK). Op dit moment is de slinger van het raam a/d bestuurderskant kapot gedraaid, maar zolang die lekker blijft zitten, blijf ik er van af! Ook is de achterruitverwarming kapot, maar ach, dat is ook geen ramp. 15 jaar en still going strong!
UP-DATE 05 MAART 2006: De Sunny heeft deze week zijn 3e APK gehad; uitslag: GOEDGEKEURD zonder enige reparaties! Tevens een kleine onderhoudsbeurt. Kilometerstand op dit moment: 134.750. Achterruitverwarming is gemaakt, raampje (nog) niet: kost 150,=, vind ik het niet waard... Dus een nieuw jaar in met de probleemloze Sunny uit 1990!
UP-DATE 18 JUNI 2006: Kilometerteller staat vandaag op ruim 141.500. Het raampje aan de bestuurderskant heb ik zelf gemaakt met een mechaniek van de sloop: 20,=! Deze week ga ik wel iets aan de roestplekjes doen die ontstaan zijn op de deur. Ook de randjes bij de ramen ondervinden slijtage (lak / rubberlaag laat los). Snel even fixen en in augustus op naar een nieuwe onderhoudsbeurt bij de garage!
UP-DATE 18 JULI 2006: Kilometerstand: 143.000! De randjes bij de ramen zijn opnieuw gelakt en de roestplekjes op de deuren bijgewerkt. Op naar Normandië!
Leuk om de positieve reacties te lezen, trouwens!
UP-DATE 4 SEPTEMBER 2006: Kilometerstand: 146.500! Weer de sloop bezocht en dit keer met een antenne teruggekomen; oude is al sinds aanschaf afgebroken, dus luisterde alleen CD’s. Nu weer radio in de auto! Antenne was makkelijk zelf te monteren, enige roestplekjes behandeld. Tevens 1600 km. gereden heen en terug van en naar Normandie, Sunny heeft geen enkele kik gegeven!
UP-DATE 16 SEPTEMBER 2006: Kilometerstand: 147.500. 3 jaar heb ik ’m nou, de ouwe, trouwe Sunny en het eerste wat ik destijds aan de auto moest laten doen was het achterste deel van de uitlaat vervangen. De (eveneens betrouwbare) gerage-houder deelde mij toen mee, dat het voorste gedeelte waarschijnlijk ook niet lang meer op zich zou laten wachten. Ik heb er nog 2 jaar mee doorgereden, maar vrees dat gisteren de tijd is gekomen dat het zover is...
UP-DATE 24 SEPTEMBER 2006: Ja, hoor... de garage-houder bevestigde gisteren mijn vermoeden: voorste gedeelte van de uitlaat incl. katalysator aan vervanging toe; kosten: 400,= tot 500,= euro! Dat is hij niet meer waard, dus wordt er morgen geprobeerd op een andere, goedkopere manier de boel op te lappen. Ik ben benieuwd...
UP-DATE 26 SEPTEMBER 2006: UITLAAT GEREPAREERD MET LASWERK! Kosten: 35,=!!!
UP-DATE 26 DECEMBER 2006: Reeds 152.500 kilometers en nog steeds zonder problemen rijdend! Alhoewel... Vorige maand ging de Sunny nogal horten en stoten bij een koude start / motor. De garage heeft alle bougies vervangen en daarmee zou het probleem verholpen moeten zijn. Maar als de auto een paar dagen heeft stilgestaan, komt het probleem weer terug. Zou het te maken hebben met de benzinetoevoer (choke) die opnieuw afgesteld moet worden? Als het niet erger wordt, wacht ik wel tot de APK / grote beurt van maart 2007...
Tevens ligt mijn hart nog steeds bij een Lada, dus ben ik nog altijd op internet a/h kijken voor een exemplaar als de Sunny mij onverhoopt voorgoed in de steek laat...
UP-DATE 6 JANUARI 2007: 152.800 km. Afgelopen vrijdag reed ik naar de Lada-dealer in Almere voor een proefrit in de nieuwe Kalina (net aangekomen in Nederland!). Ik had al een keer een rit gemaakt in een Niva-occassion, dus de contacten waren al goed. Op het moment dat ik de Sunny de straat aldaar inrijd en de motor uitzet, bedenk ik me dat ik nog wel een stukje dichterbij had kunnen parkeren. Ik draai de sleutel weer om en... NIKS! Geen enkele reactie. Ik loop de dealer binnen en meld me en ook het euvel met mijn Nissan. Geen probleem, er zal worden gekeken als ik met de Kalina rijd (recensie te lezen op www.lada-pagina.nl onder ’prikbord’. Bij terugkomst wist de wisten ze me te vertellen dat de accu zijn beste tijd heeft gehad. Ik kon er nog wel mee terug naar Amsterdam rijden. Zo geschiede en de volgende dag een nieuwe accu gekocht en geplaatst (laten plaatsen, eigenlijk...). Zouden ook auto’s het doorhebben als je bezig bent proefritten met andere auto’s te maken...?!
UP-DATE 27 FEBRUARI 2007: 156.770 km. APK en kleine beurt gehad. Goedgekeurd met 2 aantekeningen: één remschijf vóór wordt slecht en hetzelfde geldt voor één schokbreker achter. Over een half jaar bij de grote beurt maar laten repareren. Verder kunnen we weer dóór met de 17-jaar oude Sunny!!!
UP-DATE 21 MAART 2007: 157.550 km. IK HEB EEN LADA GEKOCHT!!! Model 2107 uit 1991 met 57.500 km. op de teller!!! Zie mijn review over deze auto! De Sunny wordt zodoende even op een zijspoor gezet; ik zal deze review wel blijven bijhouden.
UP-DATE 07 APRIL 2007: 157.560 km. Na 3 weken te hebben stilgestaan ben ik de Sunny even op gaan zoeken. Even een stukje rijden om de boel draaiende te houden. De handrem kan ik de volgende keer maar beter niet meer gebruiken... Maar de Sunny rijdt nog als een speer!!!
UP-DATE 15 APRIL 2007: 158.500 km. Zonder enig blikken of blozen heeft de Sunny ons dit weekend 283 km. naar de Belgische kust gebracht en weer terug in overigens zonnig zomerweer! En dat zonder de olie, de koelvloeistof en de bandenspanning te controleren na 3 weken stilstand!
UP-DATE 06 MEI 2007: 159.700 km. Weer zonder enig probleem 200 km. heen naar België gereden voor een korte vakantie en... 200 km. terug! O ja: ook zonder problemen!
UP-DATE 29 JULI 2007: 162.220 km. Het wordt eentonig... Maar zojuist teruggekomen van vakantie met de Sunny, wederom zonder enkel probleem STILL GOING STRONG ruim 300 km. gereden...!
UP-DATE 21 SEPTEMBER 2007: 164.500 km. De Nissan wordt onze winterauto; de LADA gaat van 1 oktober t/m 31 maart in de winterstalling. Voordat de winter aanbreekt zal de Sunny een onderhoudsbeurt krijgen en beslissen of de remschijf en schokbreker vervangen zullen worden.
UP-DATE 6 OKTOBER 2007: LADA-Flevoland gaat de Sunny een extra winter-check geven, om te constateren of de versleten remschijf en de lekkende schokbreker problemen kunnen gaan opleveren voor de komende wintermaanden. Ik denk er nl. over de APK in maart 2008 af te wachten i.p.v. nu eventuele reparaties uit te voeren. Wellicht zou het de auto niet meer waard kunnen zijn...
UP-DATE 24 OKTOBER 2007: LADA-Flevoland heeft een extra (GRATIS!) wintercheck uitgevoerd aan de Sunny. Zij constateerden: 1. versleten schokdempers; 2. versleten remschijven en 3. binnenkort 2 nieuwe banden nodig. De motor loopt wel weer mooi rond na nieuwe afstelling.
Ik kom tot een punt waarbij ik me moet gaan afvragen of deze reparaties -gezien de kosten- het nog wel waard zijn. De winter komt hij misschien nog wel door, in maart moet de Sunny weer naar de APK, maar dat wordt zeker afkeur. Dan komt de LADA weer uit de winterstalling, dus zou ik de Sunny nog een half jaar extra kunnen wegzetten... We gaan het zien!
UP-DATE 03 DECEMBER 2007: De 166.000 kilometers gepasseerd. Rij er nog bijna dagelijks mee heen en weer van Amsterdam naar Almere en terug; ik merk nog niets van slijtage aan wat dan ook, dus we tuffen vrolijk door. Heb al een bod van 150,= gekregen...
UP-DATE 08 JANUARI 2008: Gisteren aan de kant gestaan met motorpech. Bleken de bougies en de bougiekabels te zijn. De ANWB constateerde ook een uitgedroogde slang van het koelsysteem en een verroeste slangklem. De Sunny werd tijdelijk opgelapt en ik kon mijn weg vervolgen. ’s Middags aangeklopt bij Lada-Flevoland. Nieuwe bougies laten plaatsen, maar bougiekabels waren ook nodig. Maar omdat de Sunny over 2 maanden weg moet, heb ik dat maar niet gedaan. Wel een nieuwe slangklem. Er werden tevens diverse uitgedroogde slangen geconstateerd. Kortom: de auto is nog rijper voor exit! Toch hoop ik hem tot 1 maart aan de praat te houden, daarna is het over en uit...
17 JANUARI 2008: 168.000 km...
9 FEBRUARI 2008: 169.000 km: nu heeft ook nog de uitlaat het begeven... Nu is het echt afgelopen... Onze Sunny heeft ons 4,5 jaar trouwe dienst bewezen... Super...!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.