Nissan Sunny 1.6 SLX (1991)

autoreview

Nissan Sunny 1.6 SLX (1991)

Signalement

UitvoeringSunny 1.6 SLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf139.200 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik kocht deze auto eind 2003 voor weinig op mijn werk. Nog geen moment spijt gehad van de aankoop. Als student zijnde is het budget nooit ruim en hoop je op een goeie auto (als het budget het al toelaat). En daar voldoet de Sunny N13 (hoekige model) prima aan. Na ruim 3,5 jaar dat de auto in mijn bezit is staat de kilometer bijna op 170.000 (139.000 bij aankoop). Een sterk punt van de Sunny is z’n betrouwbaarheid. Wat voor weer het ook is, de 1.6 12-klepper (injectie) start altijd meteen en heeft me nog nooit ergens laten staan. Loopt bovendien als een zonnetje!

Naast de betrouwbaarheid is het ook een vrij pittige auto. Met 90 pk en 130 Nm. komt ie prima met het verkeer mee. Wat mij vooral positief beïnvloed is de goeie trekkracht in de 5e versnelling. Bij lagere snelheden valt er prima in te rijden zonder per se terug te hoeven schakelen. Van 100-160 trekt ze (bijna) in constant tempo door. Daarna is het overigens nog niet afgelopen hoor. Ik heb haar zelf op 180 km/u geklokt. Indien je genoeg geduld hebt haal je 190 op de teller ook nog wel. Ook stoplichtsprintjes winnend afsluiten moet kunnen. Menig (90pk) TDI-tje en andere motorvarianten moeten hun meerdere erkennen in deze Sunny. Verder schakelt de 5 bak ook lekker soepel en licht. Alleen de achteruit versnelling wil nog wel eens niet meteen meewerken. Dit is een kwaaltje die veel oude japannertjes hebben. Kwestie van even een paar keer roeren, daarna gaat ze er wel in. Het verbruik is redelijk. Ik rijd tussen de 1 op 11 en 1 op 14 (bij veel snelweg gebruik).

Verwacht voor een auto uit 1991 niet teveel luxe. Ik moet het bijvoorbeeld doen zonder stuurbekrachtiging en toerenteller. Een stuur zonder bekrachtiging went snel dus daar heb ik eerlijk gezegt niet zo’n last van, alleen met parkeren is het af en toe zweten. Van buiten beschikt m’n Sunny gelukkig wel over meegespoten bumpers, een originele Nissan Sunny achterspoiler en trekhaak. Een paar maanden na aankoop zijn er mooie gebruikte 14 inch licht metalen velgjes onder gekomen, overgezet van een andere Sunny. Maakt haar weer net wat leuker om naar te kijken.

Conclusie: Voor studenten/mensen met een low-budget een perfecte auto. Lage onderhoudskosten, betrouwbaar en praktisch.

PROBLEEMPJES

  • 89.000 km

Problemen is een te groot woord. Ik heb er wel wat kleine dingetjes aan gehad, maar dat lijkt me vrij logisch voor een auto van ruim 16 jaar oud!

-startprobleem (in 2006): Dacht in eerste instantie de benzinepomp of verdelerkap. Bleek echter de inspuiting te zijn die verstopt zat (ANWB-monteur). Startvloeistofje ingespoten en een flesje ’inspuitreiniger’ door de tank gegooid. Sindsdien nooit meer last van gehad. Kosten: Alleen flesje inspuitreiniger van een paar euro.

- Koelvloeistoflekkage (in 2006): Leek ook ernstiger dan het was. Bleek ergens een piepklein (moeilijk te zien) gaatje te zijn ontstaan (erin gerot). Motorpakking ertegenaan geplakt. Nog steeds potdicht, geen drupje lekkende koelvloeitsof!. Kosten: Geen, 1 minuut werk Nissan dealer (service).

-Lekkende remschoen achter (in 2007): Puur ouderdom. Setje nieuwe remschoentjes achter. Kosten: €20 euro (ex-montage, dit is zelf goed te doen).

Verder voor de apk wel eens wat dingetjes moeten vervangen. Dit had allen gewoon met ouderdom/slijtage te maken en heeft (zolang het aangeschaft wordt bij automateriaalzaken en geen merkdealers!) niet veel gekost.

UPDATE 12-2008:
Heb momenteel last van het feit dat, wanneer de motor enigzins op temperatuur komt, de auto uitvalt zodra je hem in de neutraal zet. En ze houd de laatste tijd teveel in. Na wat zoekwerk op internet vermoed ik dat het de luchtmassahoeveelheidsmeter is.
Ook wil ze af en toe gewoon niet startten

UPDATE: 04-2009:
Wat betreft het probleem met starten en uitvallen, dit is gewoon verdwenen. Met een vriend een dag lang naar het probleem gezocht maar niks kunnen vinden. Volgende ochtend (januari) startte ze weer even niet. Vervolgens een aantal keren tegen het zekeringen(!!)kastje gemept en ze deed het weer normaal. Sindsdien (ruim 4 maanden later inmiddels) is ze me nooit meer uitgevallen. Heel mysterieus (TOEVAL?)!

Momenteel is helaas m'n slot aan de bestuurderskant gesneuveld. Ging nog wel op slot maar was vervolgens niet meer open te krijgen (alleen met 'geweld'). Vervangend exemplaar haal ik natuurlijk op de sloop. Helaas nog geen kunnen vinden (op 5 slopen in m'n regio). Dus wordt vervolgd....

Daarnaast is de roest (ca. 1,5 jaar geleden laten behandelen) aan het voor -en achterspatbord, links van de auto, duidelijk teruggekeerd. Opnieuw laten behandelen dus.

UPDATE: 4 januari 2010

15 Oktober 2009, Sunny stond geparkeerd in Hilversum. 's Avonds na m'n werk wilde ik naar huis, maar de Sunny startte niet (het probleem van december 2008). Uiteindelijk de ANWB gebeld. Ook de ANWB-monteur kon het ter plekke niet verhelpen en dus heb ik de auto laten afslepen naar mijn huis. Enige dagen onderzoek heeft me opgeleverd dat het probleem in de ACCUbedrading zat. Corrosie was de boosdoener. Corrosie gedeelte verwijderd en een nieuw stukje draad gebruikt. Daarna was het weer starten als nieuw. Sindsdien geen startprobleem meer gehad. En dus kom ik er weer vanaf zonder kosten. Natuurlijk gaat er ook aan de Sunny wel eens iets kapot, maar grote/dure reparaties zijn het nooit!

Het slot blijft helaas een Sunny-kwaaltje. Aan de bestuurderskant zit een "nieuw" slot (van de sloop dus), maar ook die werkt niet altijd perfect. Het slot aan de bijrijderskant begint ook kuren te vertonen. Ach ja....na bijna 19 jaar is dat zo erg niet, alleen soms een beetje lastig...

UPDATE: 29 juli 2010

Op vakantie in Genève is helaas de Dynamo gesneuveld. Deze moest na constatering van de Zwitserse anwb vervangen worden. De Sunny naar een Nissan-dealer gebracht (gelukkig dichtbij). Helaas (en zoals verwacht) koste me dit geintje omgerekend 520(!) euro. Flinke tegenvaller. In Nederland had ik dit natuurlijk anders aangepakt, maar in het buitenland op dat moment kon ik (om weer thuis te komen met al m'n spullen) niks anders doen dan laten repareren. (Dus verdwijnt er 1 sterretje voor betrouwbaarheid).

UPDATE: 2 juli 2011, 228.494 km

Sinds 1,5 week is de APK van de Sunny verlopen. Helaas moet er teveel verspijkerd worden om een nieuwe apk te krijgen. De carrosserie is op een aantal plaatsen dusdanig verrot, dat er flink gelast moet worden. Ook is eergisteren een koelvloeistof lekkage ontstaan (waarschijnlijk een slang) die nog gerepareerd zal moeten worden. Met nog een grote onderhoudsbeurt erbij (die de Sunny wel weer nodig heeft) gaat dit mij teveel kosten. Het tijdperk Sunny lijkt voorbij...

ERVARINGEN update

April 2009:

Inmiddels de auto alweer bijna 5,5 jaar in m'n bezit. De teller staat inmiddels aardig in de buurt van de 'magische' 200.000 km.
De Sunny bevalt me nog steeds goed, ondanks dat de leeftijd nu wel een beetje parten gaat spelen. Inmiddels doet de Sunny niet meer dienst als studentenauto, maar als 1e auto voor woon-werk verkeer. Nee, ik doe niet mee aan die zogenaamde aantrekkelijke slooppremie. Pas als de kosten echt de pan uit rijzen misschien.
Daarvoor is de Sunny me na al die jaren toch nog te fijn. Het rijdt gewoon nog steeds best goed voor een auto uit 1991.

Inmiddels wel weer bijna 15.000 km gereden sinds de laatste onderhoudsbeurt. Dus zeer binnenkort weer tijd voor het jaarlijkse onderhoud en een verse apk. Daarna weer een update hier...

Update: 6 MEI 2009, km stand 194.914

5 Mei naar de garage geweest voor een apk (en grote beurt). Ik ging er heen met de gedachte dat de Sunny wel eens afgekeurd kon worden en het niet meer rendabel zou zijn om nog te investeren om haar dan alsnog door de apk te krijgen. Maar...tegen mijn verwachting in hadden de keurmeesters weinig aan te merken op de Sunny! Een stadslampje en knipperlichtje waren kapot (enige "afkeurpunten", meteen vervangen). Verder wat kleine aandachtspuntjes maar nog niet zorgwekkend. Wel wat kleine rotten plekjes onder de auto maar op alle plaatsen was de bodem nog gewoon hard!. Kortom, de Sunny kan in ieder geval weer een jaar mee! Bovendien met nieuwe olie en diverse fliters gaat ze weer als de brandweer...

Update: 4 januari 2010 / 200.450 km

28 December 2009, op weg richting Limburg, eindelijk de 200.000 km gepasseerd. Toeval of niet, precies ter hoogte van een parkeerplaats langs de A2. Dus kon ik mooi even stoppen om er een fotootje van te maken. Zo'n ritje naar het zuiden tikt lekker aan en dus staat de teller nu op 200.450 km. Het 1.6je loopt nog net zo goed als toen ik haar kocht, bij 139.000 km. Dus op naar de 3 ton!

Update: 23 juni 2010 / 204.460 km

Gisteren, 22-06, de Sunny (voor de 2e keer) APK laten keuren, die was inmiddels verlopen. De eerste keer was een paar weken daarvoor. Toen werd de Sunny afgekeurd op een rotte plek in de chassisbalk. Deze laten dichtmaken en kon de Sunny op herkansing. Deze keer goedgekeurd dus. Maar helaas ook minder goed nieuws. De onderkant begint wel slecht te worden. De kans is groot dat dit het laatste jaar is dat ik de Sunny nog rijd. Indien ik volgend jaar teveel moet gaan inversteren voor een nieuwe apk gaat ze eruit. Tot die tijd blijf ik nog lekker rijden, want motorisch is ze nog lang niet op! Volgende maand volt nog een stevige proef. Op vakantie naar Geneve. Daarvoor nog even nieuwe olie en div. filters.

APK Kosten:
-APK (€40)
-Rotte plek dichtmaken (€60)
-2 goeie voorbandjes (€70 incl balanceren en montage, van de sloop).

Update: 29 juli 2010 / 207.205 km
**Vakantie Genève

Deze zomer met de Sunny de vakantietrip naar Genève gemaakt. 12 juli, toen ik vertrok, stond de teller op 205.045 km. Met een 'tussenstop' in Limburg (om m'n reisgenoot op te halen) met propvol bepakte Sunny, via Frankrijk naar Genève gereden. De heenreis ging prima, zonder enige tegenzin zoals ik van de Sunny gewend ben. Helaas begon tijdens de vakantie van het een op het andere moment het acculampje te branden. Na inspectie van de Zwitserse anwb was de beste oplossing: Dynamo vervangen. Dat was een flinke tegenvaller (zie probleempjes). Op 24 juli (km stand: 206.150) terug naar Nederland. Gelukkig ging de terugweg zonder problemen. Onderweg het verbruik nog even bijgehouden. Voor vertrek de auto volgetankt en gereden tot in de buurt van Luxemburg om weer te tanken. 33,11 liter ging erin, verbruikt over een afstand van 535km. Dat komt neer op gemiddeld 1 op 16! Opvallend zuinig, aangezien ik dat nog nooit gehaald heb in bijna 7 jaar. Het laatste stuk van de reis zat net onder de 1 op 14. Thuis aangekomen stond de teller op 207.187 km. Totaal dus ruim 2000 km rondgetufd....

Update: 7 juli 2011 / EINDE VERHAAL

Na ruim 7,5 jaar met plezier in de Sunny te hebben gereden, is het dan nu toch afgelopen. Zoals ik al bij problemen had vermeld is de apk verlopen. De auto is teveel rot op de dragende delen. Daarnaast is er koelvloeistof lekkage (slang) en heeft ze een grote beurt nodig. Dit gaat me alles bij elkaar teveel kosten (ik gok op minimaal 500 euro) en dat vind ik het niet meer waard. Vandaag heb ik als vervanging een Nissan Almera Sport Plus van 2001 gekocht (review volgt zodra ik lekker wat kilometers heb gereden). De Sunny doneer ik aan de vmbo school van m'n vader, als sleutelauto voor de leerlingen van autotechiek. Blijft ze in ieder geval in leven.....

3,8
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens