Nissan Serena 2.0 D SLX (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Serena 2.0 D SLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 1994 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Update 07-07-2008
Spijt dat de auto weg is. Elke keer als ik het model ergens zie komen de goede herinneringen naar boven en het gemis ook. Het is nu bijna 4 maanden geleden dat ik de Serena zag staan bij een Renault-dealer wat verderop. Het leek er dus niet op dat ie op de boot naar Afrika ging. She's still going strong. Wie weet kom ik haar nog eens tegen!!!
Update 18-02-2008
Zo gezegd, zo gedaan. De nieuwe auto is besteld en onze trouwe Serena maakt binnen enkele weken plaats voor een gloednieuwe Skoda Fabia Combi.
Met veel pijn in het hart (serieus!) zal ik afscheid moeten nemen van een familielid die ik al als kind heb leren kennen. Al die mooie momenten neemt de Nissan mee naar de volgende eigenaar. Waarschijnlijk belandt ze in de export en zal ze nog lang dienst doen in Afrika. Het ga je goed m’n vriend!
Update 17-02-2007
De Serena is alweer zonder opmerkingen door de keuring geraakt …
Maar toch, er is besloten om de auto in 2008 weg te doen. Hier en daar treedt roestvorming op (wat wil je bij al die jaren van buiten staan) en ook elders zitten er kosten aan te komen. En na 14 jaar dezelfde auto wil je stiekem iets nieuwer, zuiniger en properder ...
Samen met deze Nissan ben ik en mijn familie door tal van prachtige landen getrokken en nooit stond ie met pech langs de weg. Ze startte bij -20°C, ze trok zonder morren over de Alpen en Pyreneeën, ze trok aanhangwagens en lasten waarbij ze terreinauto’s het nakijken gaf … Naast al het internationaal gereis doet ze nu nog dienst voor familiebezoekjes, een uitstapje ergens in het land maar niet meer zo ver als vroeger. Ze geniet dus eindelijk van haar welverdiend pensioen, maar voor alles geldt: rust roest.
De Nissan Serena is een busje, hoewel hij behoort tot de eerste full-size MPV’s op onze markt (na de Renault Espace). Het koetswerk is 185 cm hoog en het gewicht is met 1500 kg acceptabel. De rijeigenschappen zijn goed, tenminste als je bedenkt dat je met zo’n kist onderweg bent.
Enkele specificaties:
Voorin is de auto voorzien van McPhersonveerpoten met een stabilisator, achterin zit een dwars geplaatste wieldraagarm en dwars geplaatste bladveren. Aan de aangedreven achterwielen zit het sperdifferentieel die het doorspinnen van de wielen corrigeert. De Serena zou probleemloos van een glibberige helling kunnen wegrijden, hoewel het bij sneeuw steeds opnieuw feest is. Een ander (goed?) punt is de motor die onder de voorzetels ligt waardoor het gewicht beter over de vier wielen worden verdeeld. De versnellingsbak met zijn redelijk kort gehouden verhoudingen is een pluspunt voor het trekken van zware lasten. Niet onbelangrijk is de lange wielbasis en dat komt de ruimte en het comfort ten goede. In praktijk rijdt de Serena zo: goede communicatie met de weg, stuurt en rijdt vrij comfortabel en het overhellen blijft binnen de perken. Verschil in rijgedrag met 70 of 700 kg balast is minimaal. Wel opletten met de achterwielaandrijving want die gaat zijn eigen weg, ja zelfs met 70 peekaa’tjes op de wielen ...
Het interieur beoordeel ik als matig. Alles is aanwezig om een lange reis comfortabel te maken (allerlei elektrische snufjes, zo ook de klimaatregeling die de passagiers achterin zelf kunnen bedienen) maar met de leeftijd treden steeds meer trillingen op en hier en daar komen delen los te zitten. In- en uitstappen doe je door middel van een trede en een handvat zoals bij een vrachtwagen! De passagier ontdekt daarom weer een heel nieuw landschap: daar waar je normaal tegen de vangrails aankijkt wordt er in de Serena een nieuwe wereld zichtbaar. Het bevordert in ieder geval de veiligheid! De zetels worden indien nodig weg geklapt om zo 2m³ laadruimte te creëren. Het is ook een ideale verhuisauto, zetels wegklappen en hopla! Of even overnachten? De twee achterste zitrijen vormen een tweepersoonsbed.
Nadat de sleutel een halve draai maakt in het contact duidt de toerenteller ‘500’ aan. Ruw, rauw, onbeschoft, alle lelijke woorden passen hier wel.
De auto schudt mee met het gezapige tempo van de motor en nagelen, tikken en brommen doet ie alsof het een lust is. Althans bij koude motor. Gelukkig draait hij op temperatuur beschaafder maar het is en blijft dieseltechniek uit de jaren tachtig. Dat waren goede tijden maar dieselmotoren…? Stuk voor stuk zware atmosferische blokken die absoluut niet zuinig waren, geen schokkende prestaties leverden en stinken deden/doen ze als de pest. Maar ze zijn o zo onverwoestbaar: met 35 pk per liter is de belasting van het blok minimaal waardoor deze krengen probleemloos enkele tonnen halen zonder teveel onderhoud.
Ik ben er dan ook van overtuigd dan mijn wagen nog eens zijn leeftijd en kilometrage aan kan. Al zijn de afgelopen 200.000 km en bijna 14 jaar hard geweest: even veel stadsverkeer dan snelwegverkeer en allemaal privé-kilometers (Dat dit een band schept met de wagen kan ik u verzekeren)
Snelheid, ja dat is er nauwelijks. Een sprintje naar 100 doet ie in 20-en-nog-iets seconden. Door de korte versnellingsbakverhoudingen wil het allemaal nog wel in ons vlakke land. En je zou het niet verwachten maar extreme hellingen neemt dit dieseltje als niets! Daar zit natuurlijk de achterwielaandrijving en het gunstige koppelverloop van de motor voor iets tussen. Lange hellingen op de snelweg neemt ie met 80 km/u in de 3de versnelling. Als je gewoon je hoofd erbij houdt en goed anticipeert dan kun je met elke auto aan het verkeer deelnemen zonder anderen te hinderen. Bij een kruissnelheid van 125km/u draait de motor 3500 tpm. En hij geeft geen krimp.
Het verbruik bedraagt 1 op 13,3. Geen slechte waarde lijkt me zo.
Overzicht:
+ goedkoper dan concurrenten/toch goede uitrusting
+ zeer degelijk en betrouwbaar
+ veelzijdig! (bestelbus, 6-8 personen, slaapplaats)
- oude dieselmotor
- als je met deze auto kunt rijden, kan je dat ook met een vrachtwagen (een plus- of minpunt, hoe je het bekijkt!)
(carbase-info klopt niet helemaal)
PROBLEMEN
Normale slijtage zoals uitlaat, versleten rubbers, lampjes, …
Aandachtspunten:
- remmen: piepen, knellen en snel versleten (hoge gewicht van de wagen?)
- De elektrische ruiten (geef mij maar de slingers!!).
- barstje in de ruit, een nieuwe ruit kost zo maar € 600!!!
Al bij al is dit is een uiterst betrouwbaar werkpaard!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.