Nissan Qashqai+2 2.0 Tekna (2010)

autoreview

Nissan Qashqai+2 2.0 Tekna (2010)

Signalement

UitvoeringQashqai+2 2.0 Tekna
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf3.000 km
KM-stand laatst7.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na 7.000 km......

  • 7.000 km

Hallo lezers van deze review,

Inmiddels staan er 8.000 km's op de teller van mijn Nissan Qashqai+2 2.0 2WD Tekna en kan ik mijn ervaringen aan jullie toevertrouwen via deze review.

Na 4,5 jaren in een Volkswagen Passat Sportline 1.6 FSI te hebben gereden ben ik erg snel gewend geraakt aan de Nissan Qashqai. Waar de Passat toch redelijk hard en sportief was afgeveerd (sportonderstel, verlaagd en 17" 235/45 banden) was ik in eerste instantie benieuwd hoe de QQ mij zou gaan bevallen v.w.b. de wegligging en het comfort.

De wegligging baarde mij zorgen aangezien ik met de Passat 'vierkant' door de bocht kon maar m.b.t. het comfort keek ik op voorhand al uit naar de QQ.
En in beide zaken ben ik enorm tevreden, de wegligging is echt goed te noemen voor zo'n hoge koets en het comfort is lekker in balans. Stevig en toch soepel over b.v. een verkeersdrempel. Wel is de QQ gevoelig voor zijwind merk ik nu in de herfstperiode.

Waarom een QQ+2?
Ik heb i.v.m. gezinsuitbreiding meer zitplaatsen nodig en keek rond naar de 'busjes'. Je kent het wel, de MPV's. Voorkeuren gingen uit naar de Scenic en de 5008. Van de laatste was ik erg gecharmeerd i.v.m. het mooie front en de strakke zijkant plus dat prachtige interieur. De achterkant vond ik echter erg anoniem dus had ik moeite met het maken van een definitieve keuze. Van de QQ was ik niet zo onder de indruk tot de facelift, wat is die auto daarvan opgeknapt zeg.
Ondanks dat ik al bijna over de streep was voor een 5008 toch naar de Nissan dealer gegaan om eens goed te kijken en een proefrit te maken. De QQ+2 oogde direct imposant en stoer, zeker t.o.v. de MPV´s en de proefrit was prima bevallen. Uiteindelijk de knoop doorgehakt en de QQ gekozen. In eerste instantìe een 1.6 liter benzine in Connect Edition (met navigatie en 18") maar uiteindelijk na verschillende reviews te hebben gelezen en ervaringen gehoord te hebben van collega's de 2.0 liter gekocht. Net als in mijn Passat 6 versnellingen maar wel meer power die ik toch af en toe wel heb gemist. De 140 pk zijn voldoende voor stevig doorrijden (ook met volle bezetting).

De motor is erg stil te noemen en dat hoor ik van iedereen, dus daar is Nissan prima in geslaagd. Wel hoor je de spiegels (zijn best groot) hierdoor meer suizen. Schakelen gaat makkelijk en soepel en de verzetten zijn lekker te berijden. In zijn 3 door een bocht gaat goed en de moter pakt dan lekker op. Er zit wel degelijk verschil tussen de 5e en 6e versnelling maar in het begin reed ik op de snelweg zomaar in zijn 5 terwijl ik een 6-bak gewend was, erg soepel dus allemaal.

De versie die ik heb uitgezocht is de Tekna en deze is gewoon supercompleet, alle denkbare standaard luxe en daarbij nog een Bose geluidsinstallatie met ingebouwde subwoofer, XENON-verlichting, achteruitrijcamera, navigatie, leren bekleding, stoelverwarming, keyless entry, bluetooth, privacy glass en een glazen panoramadak.
Als extra heb ik nog een klasse 3 alarm, 18" wielen en parkeersensoren v+a.

Het Nissan 'Connect system' is echt super. Prachtig geluid, zeker i.c.m. de de ingebouwde subwoofer van Bose (op de plek van het reservewiel). Het systeem werkt feilloos en je kunt zelfs via Bluetooth de audio/muziek op je mobiele telefoon afspelen. Daarnaast zit er een USB aansluiting voor mijn iPod in die direct oplaad en is de iPod te bedienen via het 'Connect system'. Flitspalen kunnen gemakkelijk via een USB-stick worden toegevoegd. Het geluid is echt goed, hoewel ik het geluid van de radio bedompt vind klinken alsof het geluid uit de kelder komt. Een te groot verschil t.o.v. mijn iPod.
Het alarmsysteem werkt soms te goed (gaat af terwijl ik nog een keer de auto wil starten om bv deze nog iets te verzetten).
De compleetheid en luxe bevalt mij echt uitstekend en ik heb nog niets gemist t.o.v. mijn vorige auto.

De algehele kwaliteitsindruk is net even wat minder dan de Passat, denk aan dunnere materialen en meer gebruik van voelbaar plastic. De middelconsole kun je b.v. in de QQ ietwat bewegen maar dat lukt in de VW niet zonder 'geweld'.
Een deuropener aan de binnezijde lijkt in de QQ van metaal maar is van plastic. Dat soort zaken dus maar of de auto daardoor langer meegaat lijkt mij niet eerlijk gezegd.

De 7-zitter bevalt mijn gezin (2 volwassenen en 4 kids) eigenlijk wel goed. De instap naar de 3e zitrij is weliswaar wat krap maar als je eenmaal zit (tot een jaar of 14/15 gaat dit wel) heb je geen gevoel van opgesloten zijn aangezien het panoramdak bijna doorloopt tot de 3e zitrij. De 2e zitrij kun je overigens naar voren schuiven om de ruimte te verdelen tussen 2e en 3e zitrij.
Uiteraard hou je niet veel bagageruimte over maar m.b.v. de standaard zilveren dakrails heb je zo de dakdragers en de koffer gemonteerd voor b.v. een weekendje weg of een vakantie.
Ga je niet weg met 6 of 7 personen dan zijn de achterste stoelen mooi weggewerkt in de vloer en heb ik meer dan voldoende ruimte voor bagage. Dit is sowieso een voordeel t.o.v. de 5-zits QQ.
Voor de begageafscheiding is een handige ruimte met een klep aachter in de auto. Kunnen ook nog zaken als een paraplu etc worden opgeborgen.

Sinds kort heb ik de 18" wielen opgeruimd in de schuur en heb ik 17" lichtmetaal met winterbanden van Bridgestone gemonteerd. Heb nog geen sneeuwervaring maar dat komt ongetwijfeld nog de komende maanden. V.w.b. de zomerbanden merkte ik bij regen wel dat ik wat minder grip had met snel wegrijden. De wielen sloegen vrij snel door, zeker t.o.v. mijn Passat.

Qua technische problemen staat de teller op NUL, t.o.v. de Passat een verademing. En nog 2,5 jaar garantie dus mocht er iets gebeuren....

Voor nu mijn eerste indrukken en ik hoop deze over enige tijd weer te kunnen aanvullen met nieuwe ervaringen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Nissan Qashqai

Nissan
Nissan Qashqai DIG-T 140 Acenta
€ 676
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.