Nissan Qashqai 1.5 dCi Tekna (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Qashqai 1.5 dCi Tekna |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 110.000 km |
- 110.000 km
Na 2 jaar lijkt het mij ook wel zinvol om een review te schrijven over deze auto.
**De keuze**
2 jaar geleden stond ik voor de keuze voor een nieuwe auto. Hij moest uiteraard aan een aantal voorwaarden voldoen: ruim, climat control, carkit, middenarm steun. Uiteraard zijn de laatste punten optioneel altijd toe te voegen. De race zou gaan tussen een Skoda Octavia en een Renault Scenic.
Ik hoor u nu denken: dat is appels met peren en dat klopt! Maar beide zijn betaalbare goed uitgeruste auto's. Terwijl ik op het punt stond om de Scenic te bestellen zag ik via een programma op tv de introductie van de Qashqai. Ik vond hem schitterend! En na een kort bezoekje op de website nog betaalbaar ook plus standaard behoorlijk uitgerust.
Uiteraard blijft smaak een persoonlijke keuze, maar de complimenten die ik ontvang geven aan dat mijn smaak toch wel goed is.
**Type**
De keuze werd een Qashqai Tekna 1.5 DCi.
De 1.6 benzine motor viel af vanwege het motorgeluid. Bij 120 moest de motor veel werk leveren en beschikt deze over 5 versnellingen. De 1.5 daarentegen zoeft met nog geen 2500rpm 120 km/u over de snelweg met 6 versnellingen.
De motor is venijnig genoeg om makkelijk mee te komen met het verkeer. Men heeft snel de neiging te denken dat de auto zwaar weegt en te kort komt met deze motor. Niets is minder waar, het is geen sprinter, daar is het model niet naar, maar op de snelweg of met caravan, geen problemen. Hij trekt prima en vlot op!
Qua opties alleen een panoramisch dak genomen, daar deze auto al volledig is uitgerust naar al mijn wensen. Panoramisch dak is een schitterende toevoeging. Het geeft je (nog meer) gevoel van ruimte in de auto. De kinderen genieten er ook elke keer van en als je het even zat bent dan beschikt deze over een automatische zonwering.
De levertijd viel zwaar tegen. Na het plaatsen van de bestelling kreeg ik al een geschatte levertijd van 4 maanden mee. Al snel werd deze 6 maanden om vervolgens te horen dat ook 6 maanden niet zeker was, maar ze moesten iets roepen. Eerder ging het niet worden in ieder geval. Na een paar maanden kwam ik in contact met een andere dealer die dit model over een week binnen kreeg en nog niet verkocht had. Toen ik aangaf van mijn order af te willen zien bij de eerste dealer was deze spontaan net binnengekomen... Uiteraard mijn vraagtekens daarbij, maargoed, ik had hem toch binnen 4 maanden. Inmiddels hoor ik dat de levertijd voor deze auto nog steeds schrikbarend lang is.
**ervaring**
In de Qashqai is het vergeleken met gewone auto's een stuk hoger dan normaal. Door de hogere zit krijg je goed overzicht en het is uiterst comfortabel bij het in- en uitstappen.
Achter het stuur is het royaal zitten. Zowel links als rechts heb je als bestuurder een breed de ruimte. Tevens hebben passagiers achterin ook niet te klagen over de beenruimte. Als bestuurder kan je je stoel in allerlei standen verzetten. Voor de passagier is dat net even anders, die kan alleen niet in hoogte versteld worden.
De cockpit is overzichtelijk. Weliswaar in het begin veel knopjes en schakeltjes, maar als fan van gadgets is dat alleen maar leuk. Vrij snel weet je alles wel te vinden en is het vrij logisch ingedeelt. De auto bevat ook voldoende opbergvakjes om allerlei cd's, eten/drinken en andere prullaria op te bergen.
Verder is het interieur afgewerkt met degelijke kwaliteit en niet gevoelig voor krassen.
In eerste instantie had ik verwacht dat deze wat zijwind gevoeliger zou zijn, echter tot windkracht 5 merk je daar absoluut niets van. Bij storm merk je wel wat verschil, maar daar zal iedere automobilist last van hebben.
Zoals aangegeven, door de hoge zit heb je rondom goed zicht. De (iets wat groote) zijspiegels geven goed zicht langs de auto. En bij achteruit inparkeren bieden de parkeersensoren correcte ondersteuning.
Binnen de stad is het goed rijden met deze auto. Met een koude motor klinkt hij nog wat rauwig, maar als de auto eenmaal warm is klinkt het een stuk soepeler (het is toch een diesel he). De veringen zijn goed, dus bij drempels voel je ze wel, maar je zit ook niet gelijk met je hoofd tegen het plafond.
Op de snelweg niks anders behalve lof voor deze diesel. Hij is bijzonder stil, rijd gemakkelijk naar de 120 en verder. Het bandengeluid is nagenoeg nihil. Het valt me nu pas op aangezien er nu winterbanden onderzitten. Verders geen trillingen in het stuur, windgevoeligheid (zie stukje hierboven). Het stuur reageert niet te direct op de stuurbewegingen wat m.i. aangenaam is bij het rijden op de snelweg.
**verbruik**
Verbruik is zeer goed!
Bij rustig rijgedrag op de snelweg is een verbruik van 5.0l/100km makkelijk haalbaar en hierbij rijd ik dan 120/130
Bij een wat zwaardere voet verbruik de auto 6.2l/100km (60& snelweg en 40% stad) Maargoed, gemiddeld tank ik om de 800 tot 900 km.
**Mankementenproblemenonderhoud**
Omdat je in de eerste serie rijdt weet je dat je wat last van "kinderziekten" kan hebben. Dit is absoluut meegevallen en zijn er 2 terugroepacties geweest:
1. schokdempers achter hadden productiefout wat een "bonkend" geluid gaf bij hobbels in de weg
2. er scheen een probleem met het stuurhuis te zijn (geen idee wat).
Beide zijn correct en kostenloos vervangen.
Daarnaast geen bijzonderheden, maar als ik toch wat moet noemen:
- touwtje hoedenplank is een keer geknapt
- opnieuw laten uitlijnen
foto's volgen nog een keer.
============================
(UPDATE 30/08/2010 - 59000km)
De laatste tijd maak ik voor mijn werkzaamheden (eindelijk) wat meer km's. Dit is voor mij een bevestiging dat de keuze voor diesel een juiste is geweest.
De QQ vermaakt zich prima op de openbare weg! Ook op de langere afstanden stap ik nog fris en fruitig uit de auto. Ik denk mede door hoge zit en het feit dat de auto vrij stil is (nog geen 2500rpm bij 120km)
De 1.5dCI komt voor mij persoonlijk niets te kort. Uiteraard ben je niet de snelste bij het stoplicht, maar hij komt goed mee. Daarnaast het ook niet het type auto voor snelheid.
In de bochten merk je dat je toch redelijk brede sloffen onder je auto hebt zitten, of het ligt gewoon aan de auto, maar zonder veel problemen stuur je vrij scherp door de bochten.
De vakantie verliep goed. Met een koffer op het dak en 2 kinderen achterin is het goed uit te houden. Zelfs een rit van 1400km in een keer is goed te doen (los van de standaard vermoeidheid)
De airco had geen problemen met het warme weer en weet de auto snel te koelen. Dusdanig dat je deze sneller uitzet omdat het dan toch wel aardig fris begint te worden.
Qua problemen kan ik vrij kort zijn: GEEN
Kwalitatief zit het goed in elkaar (altijd even afkloppen) en vertoont de QQ geen mankementen.
De QQ is een prima reisauto: brede zit, kwalitattief prima, stil, aparte looks!
================================================
Update: 05/03/2010 - 85000km
Na het lezen van allerlei updates is het ook voor mij weer eens tijd om mijn review bij te werken.
Groot nadeel echter is dat er nagenoeg niets te melden valt! De QQ rijdt nog steeds prima en geeft echt geen krimp! Ik waardeer de QQ nog steeds als een fijne reiswagen. De hoge zit is goed voor het overzicht en ideaal voor het in en uitstappen.
Lange afstanden blijven een genot, ik mis alleen in de file het voordeel van een automaat!
Of ik weer een SUV zou nemen? Daar ben ik nog niet over uit, maar dat heeft meer te maken dat ik het persoonlijk leuk vind om totaal weer wat anders te rijden dan dat de er nadelen zijn aan de Qashqai.
De diesel is bij het starten inderdaad nog wat rauw en luidruchtig, maar eenmaal onderweg is het een fijne en stille wagen met redelijk verbruik (5.8l / 100km).
Zojuist alle kosten eens in kaart gebracht:
16350 - onderhoudsbeurt (had pas bij 20k gemoeten) - 262,62
18000 - 4 nieuwe winterbanden incl. montage - 850,-
26714 - uitbalanceren (trok wat naar rechts) - 32,13
40916 - onderhoudsbeurt - 348,-
60130 - onderhoudsbeurt (details onbekend) - 409,90
82603 - onderhoudsbeurt + APK + remblokken + lampjes - 706,21
Nog een klein jaartje en dan zal de QQ ingeleverd gaan worden.
Ik verwacht tegen die tijd rond de 120 a 140K op de teller te hebben staan.
=======================================
update 18/07/2011
De QQ gaat deze week naar de 100K en heeft vorige week een beurt gekregen.
Kosten: 290,- en geen bijzonderheden.
De QQ geeft nog steeds (gelukkig) geen krimp. Rijdt nog exact hetzelfde vanaf dag 1.
Al met al blijft het een fijne wagen. Het is geen spannende wagen (of ik ben er weer op uitgekeken), maar daar is het model ook niet naar.
Uiteindelijk heb ik wel een punt van kritiek. De automatisch ruiterwissers zijn ronduit slecht. Of ze gaan te vroeg en te snel of (nog veel vaker) ik zie bijna niets meer alvorens ze in actie komen. Dat kan en moet echt beter. Vorige week in een 325i coupe gereden en de automatisch ruitenwissers werkten subliem!
Langzaam weer aan het orienteren voor een volgende wagen. Ik denk niet weer een SUV, maar dat is meer omdat ik het zelf weer leuk vind om totaal wat anders te rijden.
Kandidaten tot nu toe: Volvo V50, Peugeot 508sw, Ford Focus, Opel Astra Sports Tourer, Opel Insignia, Hyundai I40 sw, (of toch nog de Hyundai ix35, Kia Sportage of nieuwe QQ)
Op naar de laatste 30 a 40k
=================================
update 02/10/2011 (110.000 km)
Vorige week met de QQ naar de garage geweest. De uitlijning was niet in orde, stuur stond ook een tikkeltje naar links. Ik hoor je nu de optelsom maken, maar hij trok juist naar rechts :)
Verders was er een rammel aan de voorzijde bij de wielophanging.
Uiteindelijk heeft de garage:
- uitlijning afgesteld
- stabilistatorstang links en rechts vervangen
- nieuwe ruitenwisserbladen
- nieuwe vloermatten
Alles is weer naar volle tevredenheid!
Kosten 322,64
Inmiddels ook een opvolger besteld. Het is niet een SUV geworden, maar (degelijk) een Volvo V50. Echter tot die tijd diesel ik vrolijk verder in mijn Qashqaaitje.
Totale kosten tot nu toe:
16350 - onderhoudsbeurt (had pas bij 20k gemoeten) - 262,62
18000 - 4 nieuwe winterbanden incl. montage - 850,-
26714 - uitbalanceren (trok wat naar rechts) - 32,13
40916 - onderhoudsbeurt - 348,-
60130 - onderhoudsbeurt (details onbekend) - 409,90
82603 - onderhoudsbeurt + APK + remblokken + lampjes - 706,21
100.000 - onderhoudsbeurt 290,-
110.000 - uitlijning, stabilisatorstang etc. 322,64
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Nissan Qashqai
