Nissan Qashqai 2.0 dCi 4WD Acenta (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Qashqai 2.0 dCi 4WD Acenta |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 251.000 km |
Betrowbaar en comfortabel
- 251.000 km
In 2007 hebben wij een nieuwe Nissan Qashqai aangeschaft. Omdat we in Zweden wonen was het belangrijk voor ons dat de auto vierwielaandrijving zou hebben, en, vanwege de ekonomie, dieselmotor, in ons geval een 2 liter Diesel-versie; de 2.0 dCi.
We hadden een donkerblauwe versie besteld, maar omdat de verkoper de kleurcode verkeerd had ingevuld, kregen we een lichtblauwe versie. Aanvankelijk waren we teleurgesteld, maar na het zien van een donkerblauwe Nissan, waren we blij om een lichtblauwe te hebben.
We hebben direct 3 verstralers laten monteren; noodzekelijk als je op het Zweedse platteland woont! Verder werd er toen een motorverwarmer gemonteeerd, inclusief acculader.
Voordeel van de gemonteerde verstralers was dat de auto er veel stoerder uitzag dan de versie zonder; dan ziet de neus van de (Mark I – uitvoering) van de Nissan er een beetje lullig uit, vind ik persoonijk.
Bij afvering stond de teller op 18 km, nu, in mei 2015 (7,5 jaar later) op 251 000 km, en in al die jaren heeft de Nissan bewezen een zeer betrouwbare en comfortabele auto te zijn; we hebben er nooit problemen mee gehad. Af en toe is er een lampje vervangen, en twee jaar geleden is één van de manchetten van de aandrijving-voor vervangen.
Nu, maar eerst na 250 000 km, heb ik wat extra kosten (die in feite wel logisch zijn bij een auto met dit km-aantal en bouwjaar).
De achterschokdempers moeten worden vervangen (zijn in de gehele periode maar één keer vervangen, ondanks de vele slechte grind- en gatenwegen die we moesten berijden), de beide stuurstangen moeten worden vervangen, evenals een aandrijfmanchet, en verder moet er een dichting van de versnellingsbak worden vervangen. Kostenpost ongeveeer 850 euro.
Voor wat betreft het brandstofgebruik; die is natuurlijk sterk afhankelijk geweest van waar en hoe we hebben gereden, met- of zonder aanhanger en ook afhankelijk van het soort winterbanden (bij ons winterbanden met spikes). De maximum toegelaten snelheden op de Zweedse en Noorse wegen zijn lager dan in Nederland en de kontrole daarop is streng, dus onze gemiddelde snelheden liggen wellicht lager dan men in Nederland gewend is. In de zomerperioden komen we tot een gemiddelde van 6,6 ltr/100 km en in de Winter 7,0 ltr/100 km. Dat zijn goede waarden voor eeen 2 liter Dieselmotor, vind ik. Met caravan komen we op 8 ltr/100 km.
Net zoals in Nederland is er in Zweden een periodieke autokeuring, die wordt uitgevoerd door een onafhankelijk instituut (geen autodealer dus). De keren dat ik daar ben geweest (in eerste vijf jaar om de twee jaar maar daarna elk jaar) heb ik alleen maar complimenten gekregen over de technische staat van de auto! De auto zit nog steeds goed in de lak, met uitzondering van lichte steenslagschade aan de voorkant.
Wij zijn bijzonder tevereden over de Nissan Qashqai, en als we toe zijn aan een nieuwe auto dan wordt dat waarschijnlijk weer ééntje van hetzelfde type!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Nissan Qashqai
