Nissan Pulsar DIG-T 115 Tekna (2016)

autoreview

Nissan Pulsar DIG-T 115 Tekna (2016)

Signalement

UitvoeringPulsar DIG-T 115 Tekna
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf29.500 km
KM-stand laatst38.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nissan Pulsar Tekna

  • 30.600 km

Tijd voor een eerste review!
Nissan Pulsar, 2016, april 2018.

Al een poosje waren we ons aan het oriënteren voor een andere auto. Onze vorige auto, Mitsubishi Space Star, die we in september 2006 hadden aangeschaft, was weliswaar technisch in goede conditie, maar de carrosserie ging toch duidelijk minder worden en het ging toch ook een beetje kriebelen om eens wat anders te rijden dan Mitsubishi, het merk waar we vanaf 1984 bijna onafgebroken mee hebt gereden.

In de zoektocht ging onze voorkeur i.v.m betrouwbaarheid uit naar in ieder geval een Japanse of Koreaanse auto. Verder moest de instaphoogte in ieder geval niet lager zijn dan in de Space Star. Na in januari de Auto-Salon in Brussel te hebben bezocht, bleven de volgende auto’s over, Nissan Qashqai, Nissan Pulsar, Kia Niro en Hyundai Kona. Bij div. proefritten (nieuw en 2e hands) ging de voorkeur duidelijk uit naar de Pulsar, een heerlijke auto om in de rijden, soepel, stil (in een vergelijkende test met een Fiat Tipo, Autoweek nr. 47, vond de redacteur dat er nogal wat geluiden binnen dringen, .....merken we niets van) voldoende pit en een ruimte…….. Heel wat mensen vinden hem saai, maar daar herken ik niets in. Na een proefrit in een 2e hands Pulsar, een Tekna uitvoering van september 2016 met alles er op en eraan, de knoop doorgehakt. Het scheelde toch een behoorlijk smak geld, t.o.v. een nieuwe. Verder bood Nissan dealer Cas Lamens in Berkel en Rodenrijs ons een aardige inruilprijs voor de Space Star. Gelijk een aantal accessoires bijbesteld, trekhaak, dakdragers, een inzetbak voor de kofferruimte (nu een vlakke laadvloer) en de spiegels voorzien van een relais, zodat ze nu echt inklappen wanneer je de auto op slot doet.

Met een beetje weemoedig gevoel op 27 maart, na 12 jaar en 140.000 veilige kilometers, afscheid genomen van de Space Star en de Nissan Pulsar opgehaald.

23 april, 2018. Km. Stand 30.600

Eerste indrukken.

De eerste 1000 km zit er op. Na een paar korte ritten, op 2e paasdag een rit gemaakt naar Zeeuws Vlaanderen. Totaal ruim 400 km gereden op die dag. De auto bevalt goed. Het is even wennen met de turbo. Vooral in de lage toerentallen werkt het wat anders dan in de atmosferische Space Star Het schakelen verloopt wat directer dan in de oude auto. Die kon ik werkelijk met één pink bedienen. De Pulsar zoekt de versnellingen wat nadrukkelijker op, maar vervelend is het absoluut niet. Verder rijdt de auto heerlijk, is stil, voldoende souplesse en de eerder genoemde ruimte. We hebben die dag met 5 volwassenen in de auto gezeten. Uiteraard was degene die in het midden achterin zat, wat minder bedeeld, maar verder was het zeer goed uit te houden. De veiligheidssystemen, de auto is uitgerust met het Safety Shield systeem, doen hun werk, al vond ik de dodehoeksensor bij het naar huis rijden wat nerveus, maar dat kwam waarschijnlijk door de constante regen tijdens de rit. Verder zijn alle automatische snufjes, verlichting, regensensor, cruise control, etc. etc. voor ons een heerlijke verwennerij, al waren we wat dat betreft niets gewend. Het navigatiesysteem, waarbij we de komende 2 jaar nog van updates wordt voorzien door de dealer, werkt goed en is aardig bij de tijd. Het multimediascherm werkt snel met voldoende fysieke knoppen.


Het eerste verbruik laat een positieve indruk achter, 1op 17, waarbij ongeveer de helft snelweg kilometers en de helft stads. Nu moet ik zeggen dat ik als meeste gebruiker t.o.v. mijn vrouw een rustige rijder ben, maar deze cijfers geven ons toch een goed gevoel.

Deze zomer zal de vakantie naar Noorwegen gaan. Na deze reis zal ik de review bij werken.

We hopen dat deze te ondergewaardeerde auto ons vele kilometers rijplezier zal opleveren.






Update review Nissan Pulsar.

  • 38.000 km

Na ruim 8000 km gereden te hebben na de eerste review, tijd voor een update.

Deze zomer hebben we de auto aardig onder de loep kunnen leggen als het gaat om rijeigenschappen, benzineverbruik, etc. Veruit de meeste kilometers hebben we afgelegd tijdens onze vakantie naar Noorwegen (overigens een prachtig land). Daar de oversteek in Hirsthals, in de kop van Denemarken, gemaakt moest worden, ging er een tocht van bijna 1000 km. aan snelweg kilometers aan vooraf. In Noorwegen ongeveer 1700 km over voornamelijk 70 km. wegen en via Kopenhagen naar huis ook weer bijna 1000 km. over voornamelijk snelwegen. De gehele vakantie hebben we met een dak-koffer gereden en met volle bepakking. Dat we dan uitkwamen op een gemiddeld verbruik van 1 op 14 is ons zeer meegevallen, zeker als we de indruk hadden dat de dak-koffer meer invloed had op de aerodynamica t.o.v. onze oude auto. Het verbruik overall, sinds de aanschaf van de auto, ligt nu ongeveer 1 op 17. wat ons betreft hele nette cijfers.
Qua rijeigenschappen,... ik kan niet anders zeggen dat deze auto ons goed bevalt. Op de lange afstand is het een heerlijke cruise-wagen. Stil, voldoende snel, ook bij inhaalmanoeuvres. maar ook buiten de snelweg is het goed te doen. In Noorwegen hebben we behoorlijk wat kilometers gemaakt over bochtige wegen en div. passen moeten nemen. Ook dan laat de auto zich goed bedienen. Stuur en weggedrag zijn voor ons zeer voldoende en op de passen reed de auto zonder veel moeite heerlijk naar boven. Nu ben ik geen techneut, maar je merkt aan alles dat het koppel van 190 Nm. over een groot toerenbereik beschikbaar is. Over de ruimte in de auto heb ik het al eerder gehad, maar wat is hij ruim. Ik geloof niet dat er in deze klasse een ruimere auto voorhanden is. als ik achter mij zelf gaat zitten, ik ben met mijn 185 aardig gemiddeld, dan kan ik bijna mijn benen languit leggen. Ook de hoge instap, beide voorstoelen zijn in hoogte verstelbaar bevalt goed. De zittingen voor geven goede ondersteuning aan de benen, al zou de zijwaartse steun beter kunnen. De achterbank is wat vlak, maar voldoende.
Tot nu toe hebben we nog geen gekke dingen meegemaakt met de Pulsar, of het moet zijn dat tijdens de vakantie een poosje de automatische inschakeling van de verlichting niet werkte. Of dat met de hitte te maken had, het was toen 35 °c, wie zou het zeggen. We hebben er daarna geen last meer van gehad.
Het zal duidelijk zijn dat deze auto ons tot nu toe prima bevalt, Is er dan helemaal niets op aan te merken? Nou best wel. Zo is de lage plaatsing van het infotainment-scherm niet de meest logische. Het start/ stop systeem, wat ik het liefst uit heb, reset zich als de motor uit geweest is. En de enige USB aansluiting zit op een eigenaardige plaats, onder de klep van de centrale armsteun. Beter was het geweest om deze onder aan het dashboard te plaaten + een extra aansluiting tussen de voorstoelen. Maar het weegt niet op tegen het comfort van de Pulsar.
Inmiddels is de productie gestopt. Jammer, deze auto verdient meer. T.o.v. de Qashqai, is de Pulsar ruimer, zuiniger en goedkoper. Wij hopen er nog lang plezier van te hebben.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.