Nissan Primera Estate 1.8 Business Edition (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Primera Estate 1.8 Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 143.000 km |
ERVARINGEN
- 72.000 km
Na veel vergelijken hebben we op grond van de prijs(lees : bijtelling)-prestatie opnieuw gekozen voor een Primera.
Niet meer op gas, dat kan tegenwoordig niet meer op de Primera.
Eén minpuntje blijft net als de vorige Primera, het bandengeruis.
Van het navigatiesysteem ben ik niet onder de indruk. Het brengt je waar je zijn moet, maar de bediening is volstrekt ouderwets. Een touchscreen werkt veel makkelijker dan gepiel met een joystick. Mooi is wel dat het geïntegreerd is. Ik houdt niet van allemaal losse apparaten in de auto. Telefoon via bleutooth geïntegreerd. Zie je ook niets meer van.
In het geheel is de auto beter dan de vorige en die was al goed.
Het motormanagement is aangepast waardoor de auto veel meer trekkracht heeft in het middentoerengebied. Rijdt lekker, je hoeft minder te schakelen.
Helemaal top is de automatische ruitenwisser en de automatisch dimmende binnenspiegel. Zeer comfortabel. Bij de ruitenwisser moet je je er even toe zetten om de techniek zijn gang te laten gaan, maar eenmaal gewend wil je niet meer anders.
Onderstel is toch weer wat strakker gemaakt. Snelle autobahn-rit naar Oostenrijk v.v. 150-160 op de teller, volle bezetting, bepakking en skibox erop. Hij geeft geen krimp en ligt nog meer solide op de weg als de vorige.
Electronisch dashboard is goed af te lezen, ook met volle zon erop. Ik was bang dat dat niet goed zou lukken, maar dat heeft Nisan keurig opgelost.
Kleurenbeeldscherm met mooie rustige weergave van de bediening van radio, klimaatbeheersing, tripmeter, benzine, etc. Mooie grote letters, goed afleesbaar.
Stoelen zitten wederom goed, zowel voor als achter.
Ruimte is goed.
Toevoeging na de reactie van remco75. Bij de vorige Primera was ook het bandengeruis storend, bij de dealer gevraagd of andere banden het probleem op konden lossen. Dat werd niet aangeraden, omdat er geen aantoonbare verbetering plaats zou vinden.
Momenteel heb ik er Michelin winterbanden onder zitten en die niet meer geluid maken dan de Dunlops, terwijl winterbanden erom bekend staan dat ze meer geluid maken dan zomerbanden. Helaas zijn mijn banden op deze lease-auto op. 4 zomer- vier winterbanden zouden genoeg moeten zijn voor de leaseduur van 4 jaar (geloof ik niet, maar dat is weer wat anders).
Jammer dat Nissan een paar tientjes bespaart op de banden, terwijl dat kennelijk toch beter kan. Een paar Michelins moeten toch door de samenwerking met Renault niet zo’n probleem zijn.
72.000 kilometer.
Nog steeds gelden de aanschafargumenten, daar is niets aan af te doen. Hij rijdt nog steeds lekker. De zomerbanden raken voor langzamerhand op, dus eens kijken of wat geruislozere banden onder kunnen. Dat zal het rijcomfort nog meer ten goede komen.
Verder blijft het een lekkere auto. Hij ziet er wat log uit, maar de wegligging voor dit type auto vindt ik prima. Hij kan heel hard door de bocht zonder een krimp te geven. Maakt niet uit of dat lange of korte bochten zijn. Maar ok lekker rustig rijden kan uitstekend.
PROBLEMEN
- 72.000 km
Geen schokkende problemen.
72.000 , ruitenwissermechaniek vervangen. (zal wel van een Renault-toeleverancier komen, want dit ken ik echt niet van alle Nissans hiervoor).
Ik moet op het oliepeil letten en af en toe bijvullen. Was met de vorige motor (ook 1.8, maar dan op gas) nooit nodig tussen twee beurten.
Still going strong
- 102.000 km
102.000 km alweer en nog steeds met plezier. Recent lange rit naar Italië vv, totaal ca. 4.000 km. Probleemloos. Oliepeil in de gaten houden, maar daar ben ik inmiddels aan gewend.
Blijft verbazingwekkend hoe goed de wegligging is met vier passagiers (waarvan er 2 steeds zwaarder worden) en volle laadbak. Kruissnelheid 150 km/h zonder problemen en zonder vermoeid te raken en dan loopt hij nog ik 1 op 12. Knap. Vier uur achtereen rijden geen probleem (ja, anwb, ik weet dat dat niet wordt aangeraden, maar zoalng er achterin niet gezeurd wordt moeten we kilometers maken.)
Ook een forse aanrijding heeft de auto (en ik) knap overleeft. Hele achtertrein is vervangen. Tik gekregen op de linkerachterkant van één of andere druktemaker, drie keer in de rondte op de a-4 bij Schiphol en tot stilstand op de meest linker rijbaan met de koplampen in de tegengestelde rijrichting. Gelukkig het benul om snel tussen de vangrail te springen. Gewoon naar huis gereden (ik voelde niets aan de auto), maar er bleek meer mis dan zich liet aanzien. Afijn, alles weer gemaakt door de schadereparateur. Wat leveren die jongens mooi werk af. Op naar de eindstand !!
De laatste 10.000 breken aan
- 130.000 km
Nog 10.000 te gaan en dan wordt de auto vervangen. Gezien de snelle technologische ontwikkeling op gebied van motoren en auto-electronica wel weer leuk en luxe probleem om een nieuwe uit te zoeken.
Hij bevalt nog steeds. Olieverbruik vindt ik nog steeds on-nissan, maar ja, je went eraan. Een liter per 5000 km.
Wiellager linksachter is vervangen. De auto heeft in de winter een drukkertje linksachter gekregen. Waarschijnlijk heeft het lager ook een tik gehad. Dat drukkertje kan de auto niets aan doen. Gerepareerd en rijdt weer pico-bello.
Nieuwe auto wordt geen Nissan. Ze hebben geen model dat ons aanstaat en met een gunstige (lease)prijs. Helaas, na 20 jaar Nissan nu eens een ander merk.
Volgende auto uitgekozen
- 133.000 km
Inmiddels 134.000 op de teller. Olieverbuik wordt steeds hoger. Nu een liter op 2500 km. Belachelijk veel. Leasemaatschappij doet er niets aan. Niet leuk voor de volgende eigenaar, maar daar kan ik niet veel aan doen.
Nieuwe auto uitgekozen. Geen Nissan meer. Heeft geen modellen meer die ons aanstaan en passen. Jammer, 20 jaar naar tevredenheid Nissan gereden.
Ik moet nu dieselen. Dan hol je met een beetje auto al snel naar de 34.000 euro. Veel te veel (in de bijtelling). De leaseregeling is ook niet beter geworden (crisis).
Citroën C5 kon nog op gas. In gereden. Niet bevallen. Ik kreeg het niet voor elkaar er lekker in te zitten. Dat moet binnen 10 minuten lukken, anders is het niets.
Toyota Avensis gereden. Ze hadden een aanbieding. Prima auto, had ik zo meegenomen. Alleen de auto die ik wilde (gewone 2.0 diesel) hadden ze niet meer in de aanbieding. Tja, dan houdt het op, bijna 35.000 euro is me veel teveel.
Ik eindigde waar ik begon. Bij de Skoda-dealer.
Kiezen tussen een Superb en een Octavia. Die Superb is erg groot. Mijn vrouw vond hem uiteindelijk te groot en dat kan ik wel begrijpen. Octavia ziet er leuk uit tegenwoordig. De business heeft alles wat ik wil voor 27.500 euro. Met nog wat toeters en bellen 29.000 euro. Goede prijs, lekker in de lease, rijdt goed en .... eindelijk een automaat. Een DSG7-bak. Dat wordt comfortabel rijden. Ik zie uit naar de volgende 140.000 kilometer. Nog even wachten tot september.
Laatste dag
- 143.000 km
De laatste 10.000 gingen niet vanzelf. Verbrande klep in de motor, dus een paar dagen bij de garage gestaan.
Na bijna 20 jaar Nissan is het voor nu voorlopig voorbij met dit merk. Alle auto's oer betrouwbaar. Eigenlijk heb ik met de laatste de meeste problemen gehad, met name de laatste 10.000 km. Vanaf 100.000 km was het olieverbruik voor mijn begrip erg hoog. Normaal vulde ik nooit bij tussen beurten, maar nu moest ik echt tijdig bijvullen. Maar op totaal 700.000 Nissan kilometers is er geen reden tot klagen.
Hele prettige auto, jammer van het interieurgeluid door de afrolgeluiden van de banden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.