Nissan Primera 2.0 SRi (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Primera 2.0 SRi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 170.400 km |
KM-stand laatst | 188.200 km |
ERVARINGEN
- 205.000 km
Ik kocht deze auto gek genoeg om wat goedkoper te rijden. In mijn Primera zit namelijk een Vialle LPI installatie. Doordat het een G3-installatie is, vallen de kosten qua belasting mee (al zit ik door het gewicht van 1254 kg net een treetje hoger). Het verbruik daarentegen...valt niet mee. 1:8 Op LPG is natuurlijk niet al te zuinig. Ik denk dus dat hij op benzine rond de 1:10 zou halen...en dat maakt hem dus een behoorlijke zuiplap.
Daar staat wel wat tegenover! Met 130 pk heb je absoluut geen klagen. Het is geen sportwagen, maar er is altijd voldoende vermogen voorhanden. Met name vanaf 3000 tpm (en vanaf 4000 nog wat heviger) schiet hij lekker op.
Ook qua comfort is het een uitstekende auto. Natuurlijk is het een auto van 10 jaar oud met 180.000 km op de klok, dus er trilt en rammelt weleens iets, maar dat valt heel erg mee. Je merkt in alles dat het een erg degelijke auto is.
De uitrusting is niet echt heel uitgebreid, maar de belangrijkste dingen zitten erop (leren stuurwiel, airconditioning, heerlijke sportstoelen enz.). Het ontbreken van elektrische ramen is geen probleem (als je airco hebt, doe je je raampje toch alleen bij een parkeergarage naar beneden), maar wat ik wel een absolute misser vind, is dat er geen cruisecontrol op zit. Het is een heerlijke auto om lange afstanden mee te rijden (hij is behoorlijk stil, draait bij 120 echte km/u maar 3300 tpm, veert prettig en zit goed) en juist dan heb je cruisecontrol nodig!
Al met al geen perfecte auto, maar wel een erg goede.
Even een update na bijna 18.000 (probleemloze) kilometers. Nog steeds bevalt de auto erg goed. Bij de 15.000 km beurt is geconstateerd dat een deel van de uitlaat het waarschijnlijk binnenkort gaat begeven. Hij is echter niet lek, dus ik laat 't sowieso zitten tot het lawaai gaat maken, of het voor de APK problemen gaat geven. Normale slijtage, dus ik kan 't de auto niet kwalijk nemen.
Update 193.500 km: nog steeds probleemloos. Nu de airco niet zo vaak meer nodig is (het is december), is het verbruik wel wat verbeterd. Ik haal maximaal 1:10 op LPG, wat dus gelijk staat aan ca 1:12 op benzine. Vrij redelijk voor een dergelijke auto.
Gek genoeg staat de Primera niet bekend als een goede gasauto, maar mij laat 'ie nu al 23.000 km absoluut niet in de steek. De twee ton komt in zicht!
Update 197.580 km: Hij moest voor z'n APK. Resultaat: aandrijfashoes linksvoor en 2 lampjes vervangen en goedgekeurd! 380 Euro aftikken en we kunnen er weer tegenaan. Nog steeds geen enkele reden tot klagen dus, ook na 27.000 km.
Update ca 205.000 km: Hoewel ik er nog geen enkel probleem mee heb gehad, staat 'ie te koop. Reden: ik ga minder rijden en wil nu weleens écht iets leuk. De vervanger is een Ford Mondeo 2.5 V6 automaat.....
PROBLEMEN
- 188.200 km
Vanaf dat ik hem heb, verbruikt hij ongeveer een litertje olie per vier- à vijfduizend km. Dat is dus nogal te overzien.
Het enige probleem tot nu toe, was dat ik plotseling merkte dat hij wel erg laat overschakelde op LPG. Dat bleek te komen door een kapotte lambdasonde. Kosten: ongeveer €200, onder andere doordat ik ermee naar een LPG-specialist ben geweest die dus ook rekende voor LPG diagnose.....
Verder is er een vervelend dingetje: regelmatig valt hij spontaan stil bij het overschakelen op LPG tijdens stationair lopen. Dit doet zich voor bij een warme start. Dan schakelt hij over voordat je de kans hebt om te gaan rijden, maar doordat hij warm is, draait ’ie weinig toeren. Ik ga binnenkort de LPG-installatie laten onderhouden, dus we zullen zien of het dan opgelost is.
Verder werken zowel de LPG-installatie als de rest van de auto probleemloos.
Update (184.700 km): binnenkort gaat \'ie voor z\'n 15.000 km beurt. Het enige dat er mis mee is, is dat het ABS steeds storingen geeft. Waarschijnlijk een beetje mijn schuld en een beetje de schuld van Nissan. De ABS-module zit zo dicht bij de vuldop voor ruitensproeiervloeistof, dat je dat er makkelijk overheen morst. Dat is ook meerdere keren gebeurd, dus ik denk dat dat meespeelt.
Update 188.200 km: ik heb niks aan het ABS laten doen. Kan een dure reparatie zijn en dat is het mij niet waard. Gewoon een beetje controle in de rechtervoet doet ook al veel.
Kort voor de beurt ging \'ie regelmatig stotteren en inhouden bij lage toerentallen. Bij de beurt is er het een en ander van de ontsteking schoongemaakt en ingespoten, maar dat loste niet alles op. Raar genoeg was het plotseling opgelost toen ik m\'n benzinetank weer had gevuld. Ik heb vaker gelezen dat dit bij LPG-auto\'s gebeurde, maar snappen doe ik het niet.....
Toeval? Ik vermoed het niet: sinds ik bijvul met 5W40 olie (i.p.v. 10W40) is het stilvallen bij stationair overschakelen op LPG verleden tijd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.