Nissan Primera 2.0 SLX (1998)

autoreview

Nissan Primera
Nissan PrimeraNissan PrimeraNissan PrimeraNissan PrimeraNissan Primera - interieur

Signalement

UitvoeringPrimera 2.0 SLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf161.095 km
KM-stand laatst205.696 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

En toen begon het toch te kriebelen.....

  • 161.095 km

Toegegeven, de Opel Astra die ik had, reed nog erg lekker. Maar het ontbrak ook aan noodzakelijke luxe in de auto. Het enige wat in de auto zat, was stuurbekrachtiging en een bestuurdersairbag. Ook had ik last van tikkende kleppen en verschoten lak (rood is een lastige kleur), dus mijn verlangen naar een jongere auto werd groter en groter.
Ik kreeg de mogelijkheid een andere auto aan te schaffen en naast betrouwbaarheid waren mijn criteria elektrische ramen, stuurbekrachtiging, airco, airbags en centrale vergrendeling.
Een zoektocht op internet leidde me eerst naar een fraaie Renault Laguna, alleen deze stond bij een niet te vertrouwen handelaar. Die viel dus af.
Stomtoevallig kwam ik een Nissan Primera 2.0 SLX uit 1998 tegen bij een Hyundai garagebedrijf in Schiedam. De auto voldeed aan mijn criteria, had nog maar 161000 km gelopen en was afkomstig van de eerste eigenaar. De dag daarna ben ik er direct naar toe gereden, heb een proefrit met de auto gemaakt en was zo overtuigd van de auto dat ik deze gekocht heb. Ze ruilden ook nog mijn Astra in voor een vriendelijk prijsje, gaven op mijn huidige auto nog drie maanden garantie dus de koop was zo gesloten. Ik was een mooie Japanner rijker!

Kapotte airco

  • 166.912 km

De auto was net uit de garantie toen ik merkte dat de airco niet koelde. Omdat ik de auto in november had gekocht kon ik dat niet eerder checken. Na met de garage gebeld te hebben, wilde men uit coulance de reparatie uitvoeren tegen een tarief van 100 euro voor de kapotte condensor. Hier ben ik mee akkoord gegaan, wetende dat een aircoreparatie meestal het vijf- of zesvoudige kost. De airco doet het tot de dag van vandaag nog steeds prima

De eerste APK

  • 174.317 km

De eerste APK kwam eraan. Ik besloot dit samen met een kleine beurt uit te voeren. Bij de keuring zelf kwamen geen noemenswaardige zaken aan het licht. De auto werd zonder problemen goedgekeurd. Voor de totale beurt rekende de garage een bedrag van EUR 365,47

De remmen waren versleten

  • 186.103 km

De Nissan begon steeds meer te piepen en te schuren bij het afremmen, dus mijn vermoeden was dat de remmen zijn beste tijd wel hadden gehad. Dit bleek ook zo te zijn. Ook de remklauw linksachter bleef hangen dus die diende ook vervangen te worden.
Vooral de remklauw maakte het een prijzig kostenplaatje. Deze reparatie maakte me EUR 544,09 armer

De tweede APK

  • 189.346 km

Ook de tweede APK bracht geen schokkende dingen aan het licht. Alleen de banden waren rondom versleten dus die diende vervangen te worden. De rekening bedroeg EUR 441,09 voor de APK en vier nieuwe banden.

Versleten uitlaat

  • 194.000 km

Ook de uitlaat had zijn beste tijd wel gehad. Dit was al opgemerkt tijdens de laatste APK maar toen eenmaal de hele straat kon meegenieten van het geluid, was het tijd om de midden- en achterdemper te vervangen.
De reparatie maakte me EUR 348,83 armer.

De derde APK

  • 200.190 km

De APK kwam er weer aan. Ik besloot de auto ook maar een grote beurt te laten geven. Afgezien van nieuwe olie en wat nieuwe filters kwamen er voor de rest geen problemen naar voren. De auto is weer voor een jaar goedgekeurd. De totale kosten voor APK en beurt kwamen op EUR 397.93

Plakkende kleppen??

  • 205.696 km

Vorig jaar had ik een probleem met het starten. Dit ging als volgt: ik startte de auto, de auto sloeg aan, maar maakte geen toeren zodat deze direct afsloeg. Alleen flink doorstarten met veel pompend gas geven zorgde er uiteindelijk voor dat de auto weer aansloeg en bleef lopen. Aangezien het maar eens in de zoveel maanden gebeurde, besteedde ik daar niet zoveel aandacht aan. Toen het echter dit jaar binnen drie maanden tijd drie keer gebeurde, ben ik toch maar eens langs mijn garage gereden om te vragen wat dit nu was. De garage adviseerde mij geen goedkope brandstof meer te tanken, maar over te schakelen op een brandstof met een reiniger. Zoals de garage dit kon beoordelen (ik had het startproces gefilmd) bleek ik last te hebben van plakkende kleppen door het gebruik van kwalitatief mindere brandstof. Ik heb het advies opgevolgd en rij vanaf nu brandstof met een reiniger om te kijken of dit probleem door deze methode niet meer terugkomt. Ik heb met de eerste tankbeurt ook direct een motorreiniger aan de brandstof toegevoegd zodat de motor intern schoongemaakt werd. Ik ben benieuwd of deze klachten terugkomen. Wat ik wel merk is dat de motor nu rustiger loopt en directer oppakt.
Vooralsnog hou ik het kritisch in de gaten en zal ik mijn bevindingen in deze review delen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.