Nissan Primera 2.0 SGX (1992)

autoreview

Nissan Primera 2.0 SGX (1992)

Signalement

UitvoeringPrimera 2.0 SGX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf92.116 km
KM-stand laatst202.558 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nissan Primera 2.0 SGX 1992

  • 185.000 km

De Nissan Primera 2.0 SGX P10 gekocht in 2008 omdat ik een betrouwbare japanner wilde hebben waarmee ik comfortabel snelweg kilometers kon maken.

De auto gekocht bij een Toyota dealer waarbij de vorige eigenaresse in 16 jaar tijd slecht 92116 km gereden had met het beestje. De auto was bekend bij mij ( woon in hetzelfde dorp) en daarbij klopte de NAP ook en was een prijs van 1500 Euro in 2008 niet teveel mijn inziens voor een weliswaar oude maar nog steeds betrouwbare auto met zo weinig kilometers.

Ervaring

Dit is nu echt een auto die niet opvalt, echter, het ontwerp is weliswaar gedateerd maar nog niet hopeloos achterhaald. Het blijft een auto waarmee je niet snel een reactie opwekt of mensen warm of koud mee maakt, hierin ligt volgens mij de kracht van dit ontwerp. Het oogt tijdloos en bescheiden, wat ook kwaliteiten zijn.

Comfort

Het comfort is op onze mooie Nederlandse snelwegen prima, alleen op mindere wegen en onverharde wegen merk je dat de schokbrekers hard zijn afgesteld. Snelle bochten rijden is dan ook een eitje waarbij de koets verassend weinig overhelt dit is toe te schrijven aan de onafhankelijke multi link ophanging voor en achter. Verder is het geluidsniveau in 2011 toch wat beter geregeld dan in 1992, maar goed alles went en dit is een vergelijking die je eigenlijk niet mag maken, voordeel hiervan is dat je niet zo gemakkelijk wegdommelt bij het rijden van langere afstanden. Geluid in de auto is dus ook een veiligheidssysteem daar heb ik geen trillende stoelen of piepende luidsprekertjes voor nodig. Het rijden is puur en eerlijk het voelt allemaal mechanisch aan in de positieve zin van het woord, het is een echte rijdersauto( dit weten alleen de insiders). Dit type heeft ook al airco, het was de op na luxe uitvoering na de GT.

Prestatie

De prestaties zijn meer dan voldoende met een top van 200km/h en 215km/h op de teller heb ik niets te klagen als ook niet over de 116 paardjes in het vooronder die mij in 9.9 sec naar de 100 stuwen. Altijd grappig om mensen te zien kijken omdat ze dat niet van een oude Nissan verwachten, in de praktijk dan wel te verstaan.

De motor pakt soepel in de lage toeren op zodat je lekker lui kan rijden dan wel schakelen, jaag je hem door tot boven de 6000 rpm merk je dat de kracht licht afneemt. De vermogensopbouw is wel lineair te noemen, dus de acceleratie is soepel en voorspelbaar. Dus het vermogen is meer als voldoende zelfs na 19 jaar. Het verbruik ligt op 1 op 15 ( snelweg kilometers) binnendoorwegen en in de stad 1 op 13. Gemiddeld dus 1 op 14 wat niet slecht is voor een 2.0 16 klepper uit ’92. In de winter wordt hij iets onzuiniger met een gemiddelde van 1 op 13.

 
Onderhoud en techniek

1. Draagarm rechtsvoor was verroest, bij 110000 km vervangen ( Hij kraakte rechtsvoor) 110 Euro
2. Roest achter bij dorpels moet elk jaar wordt bijgewerkt getectyleerd ( Issue bij dit type) 50 Euro.
3. Uitlaat uiteindelijk toch maar vervangen (2 gelast) te hebben, middenstuk en einddemper bij 155000 km. 200 Euro
4. Bak van de sloop erin laten zetten, originele bak schoot uit zijn 5 met gas geven ( bij 140000 km) 500 Euro
5. De rest gewoon op tijd zijn grote en kleine beurten gehad
6. Juli 2011 in een keer door de APK gekomen. Ook 2 nieuwe energy saver van michelin laten monteren.

Kortom een echte aanrader, wie goedkoop luxe wil rijden, met een sterke soepele motor is de P10 met de 2.0 ltr motor perfect


update: 11-09-2011 Waterpomp vastgelopen anwb gebeld afgesleept en voor 160 Euro een nieuwe erin laten zetten.

update: 09-04-2012 De stootstrip op de deur laat los, hieronder is roest onstaan, de planning is om dit in juli bij de APK te laten maken. Ook ontstaat er weer roest achter de voorwielen, 4 jaar geleden al eens laten verhelpen maar is toch weer terug gekomen.

Laatste beurt is inmiddels alweer 20000 km geleden. De michelin energy savers houden zich uitstekend ( al 20000 km mee gereden, hoezo elke 10000 km een beurt ?

  • 198.000 km

De wielkuip rechtvoor vervangen deze zat los, voor de rest rijden...

Wiel linksachter

  • 202.558 km

Het omhulsel van de handremkabel was kapot hierdoor kon er vocht en vuil in de handremkabel komen waardoor de rem licht aan liep. Middels een nieuwe handremkabel is dit probleem opgelost. Kosten 140 Euro

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.