Nissan Pixo 1.0 Acenta (2013)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Pixo 1.0 Acenta |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 27 km |
KM-stand laatst | 25.600 km |
Bijna jaar oud
- 11.500 km
Eind oktober 2014 rijden we een jaar met deze Pixo, die de Daihatsu Cuore uit 2000 verving. Om een leesbare en (net als de auto zelf) compacte review te plaatsen, vervangt deze de voorgaande reviews.
Vorig jaar was deze Pixo simpelweg de goedkoopste, zuinige, 5-deurs benzine auto die we nieuw konden aanschaffen. Behalve dat het up-trio veel duurder was, vond de kleinste van ons (1.58 m) deze niet fijn rijden; bij goede stuurstand bleken de meters slecht leesbaar en de auto voelde indirect aan qua besturen. Het aygo-trio zag er van binnen blikkerig uit en ervaring via bedrijfsauto's had geleerd dat we het stuiter-autootjes vonden qua weggedrag. Om nog te zwijgen over de wel erg kleine kofferruimte.
De pixo vonden we een leuker smoeltje hebben dan de alto; wat in feite dezelfde auto is. Proefrijden gaf meteen de doorslag. De pixo stuurt lekker direct en gaf een beetje het "kart" gevoel dat de in te ruilen cuore ook had.
Inmiddels hebben we 11.500 km gereden en de auto is echt waar voor het geld gebleken. Als je geen hippigheden aan kleurtjes, streepjes en stipjes verwacht om je auto een persoonlijker uiterlijk te geven zoals je nu veel ziet bij nieuwe, kleine auto's, maar gewoon goedkoop en betrouwbaar wilt rijden, is het een prima keus. Natuurlijk is er veel hard plastic te vinden in het karretje, maar dat vergeet je als je de maandelijkse kosten en afschrijving, eens goed onder de loep neemt. Overigens vinden we het verbruik zo gunstig en de auto zo leuk rijden, dat we geregeld de andere auto (B-segment met navigatie)laten staan om een rit van (enkele reis) 50 km te maken.
Plussen
+ aanschafprijs
+ verbruik (tussen 1:21 en 1:23,5 afhankelijk van rijstijl en route)
+ korte draaicirkel
+ afstandsbediening: 1 klik alleen bestuurdersportier open, 2e klik andere 3 portieren ook open
+ motortje loopt heerlijk rustig op provinciale wegen; van 80 km/u wordt 'ie heel blij!
+ op snelweg hoef je je niet te schamen, 130 km/u kan 'ie ook zonder problemen (getest zonder bagage en zonder passagiers)
+ bank in 2 delen neerklapbaar; grote boodschappen zijn echt geen probleem
Minnen
- bagageruimte is alleen van binnenuit of met sleutel te openen
- dashboard/interieur met veel hard plastic
- afwerking dashboard minder goed en netjes vergeleken met andere A-segmenters
- thuiskomertje i.p.v. reparatieset; iets meer gewicht en vervangen gaat niet, dan zakt de plank door waar de band op steunt en kan je geen bagage of boodschappen meer kwijt.
September/oktober krijgt de pixo z'n eerste beurtje en volgt een update.
Snort nog altijd tevreden!
- 20.000 km
Na ongeveer 1,5 jaar rijden en met 20.000 km achter de kiezen, dreigt dit een heel saaie update te worden. Na een jaar een standaard beurtje gehad en er is werkelijk niks aan te merken op het autootje. Het dingetje rijdt, klinkt en functioneert simpelweg feilloos.
De laatste tankbeurt leerde dat het verbruik 1: 21,3 was, ondanks veelal korte ritjes en twee langere snelweg-ritten op hogere snelheid. Over het algemeen wordt er rustig gereden met deze Pixo, al nodigt mooi weer en leuke bochten wel uit om het kart-gevoel even op te zoeken.
Stiekem kijken we met een schuin oog naar nieuwere alternatieven. Om steevast tot de conclusie te komen dat zuinig rijden met lage maandlasten een uitdaging wordt als je niet al te veel bij wilt leggen.
Conclusie: niet de meest spannende auto, maar wel betrouwbaar en zuinig!
Twee jaar oud, tweede onderhoudsbeurt
- 25.600 km
Het is helemaal waar wat één van de lezers van deze review opmerkte; deze Pixo is een eenvoudige A-segmenter. Dat neemt niet weg dat het autootje ons prettig blijft verrassen. Omdat 'ie zijn tweede verjaardag vierde, hebben we ons een paar maanden geleden georiënteerd op andere, nieuwe kleinte autootjes als de Karl (liefkozend Kareltje genoemd) en de Celerio vanwege het te verwachten verbruik. Eerlijk is eerlijk; goedkoper rijden dan we nu doen met dit "tweede autootje" kunnen we niet en uiteindelijk besloten we om er mee door te rijden.
Vandaag kreeg 'ie zijn tweede beurtje. Als je uit gaat van prijs per strekkende meter dan is 285 euro veel geld. Gelukkig kreeg 'ie als bonus een wasbeurt en gestofzuigde matten van het bedrijf dat het onderhoud uitvoerde.
Het dreigt een saaie review te worden nu... zelf hadden we geen klachten en ook tijdens het onderhoud kwam er niets bijzonders naar voren. Verbruik in zomer is gemiddel 1:22 en in de winter ongeveer 1:20, afhankelijk van de buitentemperatuur en de weersomstandigheden. Wordt vooral in landelijke gebied mee gereden of kort wat meer stedelijke omgeving. Op de snelweg komt 'ie niet zo vaak, maar we durven gerust met 120 km/u mee te doen zonder te vrezen voor verlies van onderdelen.
Rammeltje, kraakjes of piepjes hebben we ook nog niet ontdekt, wat ons toch wel verwonderd heeft vanwege het gebruik van veel hard kunststof in het dashboard(je).
Er van uit gaande dat we er weer een jaar tegen kunnen, wordt deze review in oktober 2016 wel weer bijgewerkt!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.