Nissan Pixo 1.0 Acenta (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Pixo 1.0 Acenta |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 2.492 km |
KM-stand laatst | 9.727 km |
Prettig kennismaken
- 2.534 km
Gelet op het onderhoud dat de inmiddels elfjarige Astra nodig zou hebben, zijn wij op zoek gegaan naar een klein en goedkoop autootje. Vrijstelling van MRB, zuinig en vijf deuren waren onze eisen. De Pixo vonden wij (in het zwart) er relatief het beste uitzien, zodoende zijn wij op deze auto gekomen. We zouden eigenlijk een nieuwe kopen, maar het verschil van € 1000,- vonden wij te groot, om niet voor deze auto te kiezen waar dus net de kop vanaf is.
De eerste kilometers bevallen prima. Het is een lekker vlot en goed sturend wagentje, dat houdt van veel toeren, waarbij ik de toerenteller overigens helemaal niet mis. In het interieur mis ik wel een middenarmsteun, die heb ik (via internet) direct besteld, hopelijk voldoet die aan mijn verwachtingen. Voor het overige is het in het interieur verwerkte plastic niet van het mooiste soort, maar wat wil je ook voor dit geld. De linker draaibare luchtstroomopening is wel helemaal los, dat geeft dus wel aan dat deze onderdelen niet zo duurzaam zijn. Hier zal ik nog mee terug en ik neem aan dat mijn garage hier een passende oplossing voor vindt.
Ik ben erg benieuwd naar het verbruik. Aangezien ik wel van wat doorrijden houd, verwacht ik op 1:16 uit te komen. Met de vorige auto reed ik gemiddeld zo 1:11, sowieso zal ik daar dus op vooruit gaan.
Zodra ik wat meer kilometers heb gemaakt, zal ik opnieuw verslag doen. Binnenkort voeg ik ook wat foto's toe.
Prima keuze!
- 2.922 km
Na bijna 400 km. met het autootje te hebben gereden een kleine update.
Vandaag heb ik voor het eerst getankt, nadat ik de dagteller op 0 heb gezet. Het verbruik is uitgekomen op 1:14,2, wat gelet op de omstandigheden best heel prima is: veel korte stukken, regelmatig zeer vlot geaccelereerd, airco meermaals gebruikt en een een gedeelte van zo'n 70 km. met een gangetje van 140/150 km/h op de snelweg. Bij wat doortrekken in de versnellingen accelereert de Pixo overigens verrassend snel. Vanaf deze tank zal ik proberen wat meer op het verbruik te letten en ik hoop uiteindelijk zo rond de 1:17 uit te kunnen komen.
Auto bevalt prima, rijdt ook prima op de snelweg. Inmiddels heb ik een middenarmsteun geïnstalleerd die in eerste instantie een beetje gammel gemonteerd leek te zijn, maar dit valt bij nader inzien reuze mee: ik ben er blij mee. De TomTom Start heb ik bovenop de linker ventilatieunit staan, nadat ik via de dealer hiervoor een originele houder heb gekregen. De voeding zal ingebouwd worden en rechtstreeks op de accu worden aangesloten. Nadat ook een Parrot carkit is geïnstalleerd, zal ik een nieuwe foto plaatsen van het interieur.
Blijvend tevreden
- 6.140 km
Na een vakantie in Duitsland zal ik even een update geven. De auto blijft het naar grote tevredenheid doen, ook in de bergen rijd je hier prima mee (zolang je goed terugschakelt, want laag in de toeren geeft 'ie niet thuis). Verbruik in de vakantie lag rond de 1 op 18, met veel bergen en op de snelweg reed ik circa 140 km/h. Carkit is mooi ingebouwd, net als de middenarmsteun en de TomTom-houder, zie de nieuwe foto. Nadeel is dat de auto wel erg heftig reageert op slecht wegdek, maar dit is inherent aan dit soort kleine autootjes. Ook bij zware regenval heb je eerder te kampen met aquaplaining. Al met al voldoende aanleiding voor ons om maar vast winterbanden aan te schaffen (via internet kost dit met Vredestein banden en stalen velgen maar € 400,- voor dit type!). Zodra ik in februari afgestudeerd ben en aan het werk ga, hebben we het plan er een grotere auto met een sterke motor naast te kopen, maar dankzij de vele pluspunten van de auto zullen we ook dan nog vele kilometers hiermee maken.
De eerste beurt
- 9.727 km
Vandaag heeft de Pixo een eerste beurt gehad bij de dealer tegen een schappelijke prijs (€ 133,32). Alles was (uiteraard) in orde. Bij de beurt viel het mij alleen tegen dat het onderhoudsboekje onvolledig werd ingevuld, dat zou je van een dealer toch anders mogen verwachten. Helaas moest ik dus terug om dit alsnog in te laten vullen en ik kreeg de indruk dat men mij maar een zeikerd vond (het ging om de jaarlijke carrosseriecontrole, die lijkt mij toch van belang op het moment dat je je ooit op de carrosseriegarantie wilt beroepen). De winterbanden zijn kort geleden overigens ook gemonteerd, ik merk qua rijgedrag en/of -geluid geen verschil.
Het verbruik valt mij nog wel steeds wat tegen, ik zit globaal tussen de 1:15 en 1:18, waarbij het eerste meer voorkomt. Ook al rijd ik veel in de stad en rijd ik over het algemeen vrij vlot, toch had ik verwacht de 1:18 wel meer structureel te zullen halen. Wie weet wordt het nog beter, ik lees dikwijls dat het verbruik nog daalt na de eerste 10.000 km. Dit zal moeten blijken in een volgende review.
Afgezien van het verbruik bevalt het Pixootje nog uitstekend: wendbaar, bij doortrekken in de versnellingen lekker vlot en voor deze klasse ook prima comfortabel. Ik heb ook nog steeds veel profijt van de middenarmsteun, deze kan ik eenieder aanraden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.