Nissan Pixo 1.0 Acenta (2010)

autoreview

Nissan Pixo
Nissan PixoNissan PixoNissan PixoNissan PixoNissan PixoNissan PixoNissan PixoNissan PixoNissan PixoNissan PixoNissan PixoNissan PixoNissan PixoNissan PixoNissan PixoNissan PixoNissan PixoNissan PixoNissan Pixo

Signalement

UitvoeringPixo 1.0 Acenta
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst45.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste verslag

  • 11.000 km

Eind februari mijn nissan Pixo opgehaald bij dealer Bogers te Dinteloord.
De Pixo vervangt mijn citroen xsara waar ik 6 jaar en na 240.000km op lpg met genoegen in gereden heb.
Gezien de afschrijving bij het rijden van ca 50.000 - 60.000 km per jaar besloten om een A klasse wagen te kopen, wat je niet extra betaald hoef je ook niet af te schrijven was mijn redenering.
Daarnaast wilde ik de wetgeving vanuit den haag mbt de evt kilometerheffing even aan zien.

Tevens was het voor mij een test of ik evt genoegen zou kunnen nemen met een kleine auto.
Ik heb de c1, aygo, 107,alto,Cuore,twingo en pixo uitgebreid bekeken en gereden.

De keus is uiteindelijk op de pixo gevallen. De drieling viel al snel af vanwege het lawaai in de auto, en een minder goed weg gedrag. De twingo reed tamelijk volwassen maar had veel last van windgeruis bij de achterklep.
De doorslag gaf overigens voor mij het "verwachtte"verbruik de 3 jaar garantie en de 0 procents financiering op de pixo voor 3 jaar.

Zowel de alto, pixo als twingo reden goed maar persoonlijk vond ik de pixo toch wat speelser, hoewel de twingo misschien de betere aanbieding was voor hetgeen je krijgt voor je geld.

Nu na 11.000 km kan ik zeggen dat ik prima tevreden ben over de pixo, mijn eisen zijn niet hoog voor een auto uit deze klasse maar ik vind de auto toch heel verdienstelijk rijden vergeleken met de drieling en de cuore.

Het verbruik varieert van het hoogste 1 op 20 in de wintermaand tot ruim 1 op 23. op dit moment zit ik gemmiddeld op ruim 1 op 22.

Ik moet hierbij wel opmerken dat ik heel rustig rijd en altijd snachts onderweg ben dus weinig rekening hoef te houden met ander verkeer aangezien dat er s nachts bijna niet is.

ik houd rekening met het nieuwe rijden, airco slechts eenmaal gebuikt toen de ramen aansloegen.
Indien de twingo op paier net zo zuinig zou zijn als de pixo had ik waarschijnlijk die gekozen.
Nu ik op benzine rijd ben ik ook steeds meer op mijn km gaan letten en zit nu op nog geen 4000km in 3 maanden. ik hoop mijn kilometrage dit jaar van ca 60.000 tot 40.000 terug te brengen waarvan ca 30.000 km voor mijn werk.

Ondanks dat de auto prima rijd en een goede wegligging heeft merk je wel het verschil met een grotere auto , met name bij sterke wind,en op het moment dat je even te hard een bocht instuurt en dan moet corrigeren.
zitcomfort is prima waarbij ik de zetel van stoel aan de voorkant 2 cm omhoog heb laten zetten en aan de achterkant 1 cm waardoor de zitting iets meer kantelt en ik meer ondersteuning van de bovenbenen heb.
Geluidsnivo is prima zeker bij constante snelheid, acceleratie ruim voldoende om met het overige verkeer mee te kunnen komen.

Je kunt de auto indien nodig ver doortrekken in de versnellingen, ventilatie is goed, verlichting is erg goed vind ik.

op dit moemtn nog geen mankementen of iets dergelijks tegen gekomen. bij de eerste 15.000 km beurt zal ik het achterportierraam iets strakker laten zetten zodat die goed vastklikt, tevens moeten de wielen even uitgebalanceerd worden.

Verder kan ik op dit moment alleen maar zeggen dat ik tevreden ben over de auto en over de dealer.
Maaar.....Ik heb al wel in de polo bluemotion diesel gereden , mag je natuurlijk niet vergelijken met de pixo, maar aangezien deze een stuk duurder is ook een veel grotere afschrijving , een serieuze kandidaat zou begin volgend jaar of het jaar daarna de punto multijet wel eens kunnen zijn.

maar goed ik houd jullie op de hoogte van mijn bevindingen van deze pixo

eerste onderhoudsbeurt

  • 16.500 km

Inmiddels weer bijna 6.000 km verder tijd voor een update.

de auto bevalt nog prima, geen storingen of iets dergelijks.
Gisteren de eerste 15.000km beurt gehad, twee wielen zijn vervangen. Ik gaf aan dat de auto bij 120 iets trilde. De garage gaf aan dat het niet alleen een kwestie van balanceren was maar dat er ook hoogteslag in zat. Volgens de garage zijn de gebruikte wielen eigenlijk iets te licht voor deze auto waardoor er soms wat onbalans kan ontstaan. Bij pixo's met aluminium wielen hebben ze geen last maar wel met de standaard wielen.
Het is daarom ook aan te raden zeer voorzichtig te zijn met het rijden tegen een stoeprand.
De garage had al bij meerdere pixo's de wielen vervangen.

Verbruik blijft het prima doen van gemmiddeld 1 op 22 zit ik nu op 1op 23 tot soms 1 op 24,5.
Toen ik bij de garage was was er nog iemand met een pixo die iedere dag vanuit dinteloord naar amsterdam reed met een gangetje van 100 tot 120 hij meldde een verbruik van 1 op 2728! Dat is mij nog niet gelukt.

Maar goed het geeft wel aan hoe zuinig de auto is.
een vriendin van mij rijd 1op 22 gemmiddeld. Op spritmonitor.de staat de pixo nu als zuinigste auto.

verder wienig te melden de auto voldoet goed, zitcomfort is goed , weggedrag ook.

eerste beurt kostte 111 euro

eerste probleem

  • 19.000 km

Wat mijn xsara in 250.000 km slechts 2x overkomen is, doorgescheurde benzineslang (160.000km) startmotor 230.000 km, is bij mijn pixo al in de eerste 19.000 km overkomen.
Auto heeft na een rit van 200 km vanaf maandag in mijn garage gestaan en toen ik hem donderdag weer wilde pakken: accu leeg.
Volgens de hulpdienst is het een veel voorkomend euvel bij alle nieuwe auto's vanwege de vele electronica schijnt de accu leeg te lopen na een aantal dagen van niet gebruiken.
Het lijkt mij sterk maar ik ga toch maar eens even contact opnemen met de dealer. Naar mijn idee moet er ergens een stroomlekkage zijn. Geen goede beurt voor de pixo

vandaag even bij de dealer geweest ivm het leeg zijn van de accu vorige week na drie dagen stil te hebben gestaan. het viel mij op dat de claxon het niet altijd goed ,soms maar half of helemaal niet deed.
mogelijk heeft hier de oorzaak voor het leeglopen van de zccu gelegen. De monteur wist mij te vertellen dat doordat de claxon soms blijft "hangen" de kans aanwezig is dat dan de accu leeg loopt. De claxon loopt namelijk buiten het contactslot om.
De claxon is vervenagen. Op dit moment prima tevreden over garage bogers te dinteloord

bijna 1 jaar pixo

  • 41.000 km

even een update,

zoals ik aan het begin van de review al geschreven heb, heb ik toch een fiat evo multijett gekocht.
ondanks dat de auto redelijk zuinig is ongeveer 1 op 20 in de wintermaanden is de stijging van de benzineprijs en het toch iets lagere verwachtte verbruik van de fiat aanleiding geweest om de pixo straks te in te ruilen voor de fiat.

echter dit is niet de enige reden.De pixo heeft hier en daar toch wel wat steekjes laten vallen. tussen de beurten door ben ik twee maal terug naar de garage gemoeten vanwege een een geluid rechtsvoor. het leek net of er iets los zat leek een beetje op een losse wieldeksel.
Bij de eerste controle hebben ze iets met de rubbers bij de wielophanging gedaan maar na twee weken was het weer terug.
Bij de tweede keer hebben ze de motorsteunen vervangen.
nissan heeft gemodificeerde motorsteunen die wat solider zijn en die de trillingen van de motor meer beperken.
de leen auto (pixo) met nog maar 3000 km op de teller had het ook al en de pixo van mijn vriendin ook.

Bij al deze autos zijn de motorsteunen vervangen.
reden voor mij om de auto ook te verkopen was toch op de langere ritten het matige comfort, bij 120 schudde de auto wat niet prettig rijd, tevens heb ik dit jaar wat last gekregen van mijn rug en schouder wat ik toch ook een beetje aande pixo wijd.

Waarom? om een goede zithouding te krijgen moet ik de bestuurderstoel wat verder naar achteren zetten maar dan zit ik eigenlijk te ver van het stuur waardoor je je handen niet goed aan het stuur kan zetten. Het stuur is alleen verticaal verstelbaar. ik denk dat ik hierdoor te geforceerd bij het sturen in bochten mijn arm te veel forceer.

de toekomst al het uitwijzen of de klachten straks met de evo mindr worden.
al; met al vind ik de pixo nog steeds een leuke auto om te zien en is hij mij niet tegen gevallen. alleen als je net als ik ca 50.000 km per jaar rijd dan vind ik daar de auto eigenlijk niet geschikt voor.
Zowel de voor als de achterbanden zijn nu ongeveer op, ik heb de banden van achter al naar voren laten leggen vanwege het weinige profiel wat er nog op de voorbanden zat.

Obver de garage bogers in dinteloord en tegenwoordig in halsteren ben ik zeker tevreden, hoewel ik de laatste beurt 30.000 km bij fiktorie/kivano in bergen op zoom heb laten geven.

ik weet nog niet zeker of ik de pixo ook echt inruil of dat die misschien apart wordt gezet voor mijn kinderen

pixo verkocht

  • 45.000 km

Inmiddels ben ik nu 3 maandn pixoloos. de auto heb ik ingeruild voor een fiat punto evo multijett.
Redenen hiervoor heb ik hiervoor al aangegeven.
De betrouwbaarheid van de auto heb ik een sterretje meer gegeven. nadat de motorsteunen vervangen waren is de auto stiller en toch wel wat prettiger gaan rijden. Doordat de auto nu stiller zijn werk doet zonder al te veel bijgeluiden neemt ook de kwaliteitsbeleving toe, ondanks dat dit natuurlijk subjectief is.

de auto is mij niet tegengevallen alleen als je zoveel km rijd als ik 45.000 per jaar dan vind ik de auto minder geschikt.
Misschien als de auto op de snelweg minder trilde bij 120 was het nog wel te doen en misschien is het exemplarisch.
Maar om de 15.000 km een beurt dus voor mij minder dan 3 maanden , om de 45.000 nieuwe banden en door het nieuwe (tijdelijk) wegenbelastingvrije regime van de nieuwe dieselautos was het voor mij goedkoper om de fiat evo te kopen.
Het scheelt mij ca 100 euro per maand aan brandstof en je rijd een een veel comfortabelere auto.
Echter voor in de stad mis ik de pixo af en toe nog wel omdat het een lekker gooi en smijt autootje was.
de auto voor 7500 euro ingeruild op de evo en daarbij nog 2000 euro korting gekregen.
Dus in totaal 9500 euro voor de pixo gekregen voor 10.300 gekocht. 45.000 km beurt heb ik niet meer hoeven geven en ook geen 4 nieuwe banden

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.