Nissan Note 1.6 Acenta (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Note 1.6 Acenta |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Nissan Note Acenta 1.6 automaat
met comfort pakket (aut.airco, curtain airbags, actieve hoofdsteunen??, regensensor, aut. achterruitenwisser en automatische koplampen), parkeersensoren achter, cruisecontrol, trekhaak en wat lijstwerk.
Gekocht: 12 april 2008
Wij wilden iets kleiners gaan rijden ( tenslotte waren En de kinderen En de caravan het huis uit) en we wilden het liefst ook iets hoger zitten. We hebben proef gereden in de Note, Ford Fusion, Suzuki SX, Honda Jazz en de Opel Meriva. De laatste viel al af door de (half)automaat die er in zit (minder prettig rijden als een gewone automaat) en uit de rest is de Note gekozen vanwege zijn ruimte ( ik ben 1.90m en kan mijn benen goed kwijt) en algemene specificaties. Bovendien – en niet de minst belangrijke reden- vond mijn vrouw dit niet alleen de leukste auto maar ook het lekkerste rijden. Als passagiere vindt zij met haar 1.58 m. de zitting aan de lange kant maar een kusssentje in de rug biedt uitkomst. Op de bestuurdersstoel zijn er voor haar geen problemen en ik moet zeggen dat ik als passagier beter zit dan in de Ford.
We hebben er inmiddels 1600 km mee gereden en de eerste algemene indruk is positief.
Wat mis ik uit mijn vorige auto ( Ford Mondeo 2.0 Ghia aut. met allerlei toeters en bellen):
1) de H7 verlichting (volgens een verkoper zou er in de Note H7 verlichting zitten maar het is gewoon H4 en dat geeft toch duidelijk minder licht dan H7)
2) het metertje voor het directe benzineverbruik (econometer)
3) een gewoon afleesbare dagteller (zie beneden)
Wat valt er (tot nu toe) tegen:
1) het verbruik: de eerste keer 1 op 12.3, de 2e keer 1 op 13.4 waarbij aangetekend dat de laatste keer de airco niet of nauwelijks is aangeweest. Ik verwachte/hoopte eigenlijk uit te komen op minstens 1 op 14 maar misschien wordt het in de toekomst nog beter. Verbruik reken ik zelf uit.
2) Het z.g. informatieblokje op het dashboard: ik vond het eerst wel grappig maar in het gebruik blijkt het een miskleun van jewelste: veel te klein, maar één soort info op het displaytje en een veel te ingewikkelde manier om bijv. de dagteller(s) weer op nul te zetten.
3) De aflegmogelijkheden: dat hadden wij toch iets ruimer ingeschat.
Algemene opmerkingen:
De automatische regensensor zorgt er voor dat op onverwachte momenten de ruitenwissers aan gaan: op zich niet zo erg maar wat gebeurt er als in de winter met bevroren ramen en dus vastgeplakte ruitenwissers de motor aan zet ?? Gaan de ruitenwissers dan ook automatisch heen en weer ???
De achteruit rijsensoren werken prima: ik denk er nog over na om ook voor sensoren te laten monteren omdat de lengte van de voorkant toch redelijk slecht is in te schatten.
De verstelbare achterbank in combinatie met de flexiborden verdient een pluim.
De auto rijdt verder gewoon goed, bij het optrekken is het motorlawaai iets te prominent aanwezig en de verhoudingen van de automatische versnellingsbak hadden wat mij betreft iets anders gemogen want bij hogere snelheden zit ik toch te wachten tot de bak nog een keer overschakelt.
De knop om de bestuurderstoel te verstellen zit op een moeilijke plaats: zeer moeilijk te verstellen tijdens het rijden.
De armsteun voor de bestuurder is te smal.
Ik ben nog aan het uitproberen hoe het beste te werken met de cruisecontrol: een groot nadeel is dat alles op de tast moet gebeuren omdat dat ding niet in het zicht zit.
Dit waren de eerste indrukken: binnenkort gaan we naar het zuiden van Frankrijk en zullen we zien hoe de auto zich houdt op lange stukken en kunnen we misschien iets meer zeggen over het effect van de airco op het benzineverbruik en het zitcomfort op lange stukken.
Juli 2008 2e verslag
Naar Frankrijk heen en weer. Zo’n 4400 km. afgelegd en ik hoef eigenlijk niet zo uitgebreid verslag te doen want de algemene conclusie kan kort zijn: zeer positief.
-De climat-control doet het voortreffelijk (zie opmerkingen bij kritiekpunten)
-het geluidsniveau is zeer redelijk en lijkt zelfs bij hogere snelheden (> 130km.pu.) wel steeds minder te worden
-de armsteun – alhoewel nog steeds iets te smal en te kort- gaat bij mij niet meer naar boven (mijn vrouw vindt het echter maar niets)
-het zitcomfort is met mijn lengte van 1.91 niet meer dan redelijk maar de beenruimte is voortreffelijk (in andere auto’s steekt de wielkast vaak te veel naar binnen waardoor je met een gebogen been moet zitten).
-de regensensor is een genot (de resultaten van een enkel muggenpiesje daargelaten)
Zijn er ook kritiekpunten: ja, natuurlijk en grotendeels worden zij al genoemd in de andere testverslagen:
-de achterruitenwisser wist niet in de hoek waar je dit het meest nodig hebt
-als het regent en ik zit met mijn 1.90m op de passagierstoel, kijk ik net door het raamgedeelte waar NIET gewist wordt
-het informatiecentrum ( kilometerstand e.d.) is zonder meer waardeloos: je moet veel te veel keer je aandacht van de weg halen om de informatie die je wil zien, te voorschijn te toveren en dan te bekijken.
-een ondefinieerbaar kraakje in het dashboard ( af en toe)
-de linkerbuitenspiegel mag wat mij betreft nog wel wat meer naar buiten zwenken
- 2 opmerkingen over de cruisecontrole van ????: 1) staat veel te grof afgesteld en doet de auto af en toe met een noodgang versnellen terwijl 30 meter verder de snelheid er al weer vanaf gaat- vooral in de heuvels en bergen is dit een crime. Hier ga ik dus mee terug naar de garage. De hendel zit ook wel erg uit het zicht –lastig met bedienen. 2) ik ben toch ernstig aan het twijfelen over het nut van de cruisecontrol: hier in Nederland vind ik het zo wie zo niks en pas onder Parijs had je hele stukken waarbij de cruisecontrol aangezet kon worden en ook lange tijd aan kon blijven. Ik zou hem nu niet meer aanschaffen.
-de verbruiksmeter in het door mij verafschuwde informatieblokje is veel te optimistisch
-het aanzetten van de climat-control heeft m.i. een te groot nadelig effect op motorvermogen en daarmee op het benzineverbruik: zonder airco was het verbruik 1 op 14.45, met airco zat ik op 1 op 12.68.
-Het gemiddelde verbruik over de afgelopen 7250 km. is 1 op 13.5. Dat valt mij nog steeds tegen : ik ben geen stoplichtsprinter maar aan de andere kant ben ik wel iemand die zelden onder de maximum snelheid rijd.
Privacyglas: ik weet niet meer of dit een optie bij de Acenta was in de tijd dat wij de auto kochten. Maar we hebben toen bewust NIET gekozen voor privacyglas: achteraf jammer, want dit hadden we zonder meer wel moeten doen.
Al met al zijn we nog steeds zeer blij met onze Note. Op naar de eerste onderhoudsbeurt.
PROBLEMEN
geen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.