Nissan Micra C+C 1.6 Tekna+ (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Micra C+C 1.6 Tekna+ |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 122.000 km |
KM-stand laatst | 185.000 km |
Black Frog
- 125.000 km
Het gemis van een cabriolet werd eind 2012 een onaangenaam knagend gevoel, Bijna elke dag even kijken of er ergens een leuke mogelijkheid is, maar de eisen waren niet echt in overeenstemming met de dikte van de portemonee. Niet alleen moest de auto mijn BMW Z3 kunnen vervangen qua luxe en originaliteit, maar omdat mijn kinderen ook meer kilometers met de auto zouden maken waren gewicht, compactheid en gebruiksgemak ook onderdeel van het eisenpakket.
Een fraaie Daihatsu Copen was mij net niet gegund, Mini's waren over het algemeen exorbitant overprijsd of gammele afgetrapte importkrengen.
De laatste dag van 2012 viel mijn oog op een advertentie van de Nissan dealer Rorije uit het buurdorp Wapenveld, deze had een originele Micra uit 2007 in een luxe Tecna Plus uitvoering, synoniem voor dikke wielen, shadow-line, lekkere lederen sportstoeltjes en meer lekkernijen zoals een uitgebreide stereo, Keyless entry.
Eigenlijk viel mijn oog het eerste op de aantrekkelijke prijsstelling want op zich was een Micra CC nou niet direct mijn eerste keuze qua design. Het uiterlijk van de Micra is op zijn minst te betitelen als afwijkend. Maar als voormalig Multipla piloot laat ik mij niet zo snel afschrikken door een afwijkend uiterlijk.
De beide dochters waren in ieder geval direct enthousiast bij het zien van de foto's. Een aantal jaren geleden was een 4-deurs Micra de reddende engel toen onze Fiat Marea het tijdens de wintersport begaf. Dankzij deze huur-Micra was de kiem voor een diepe Micra liefde bij mijn nageslacht gelegd. Wat is er dan mooier als die Micra ineens beschikbaar komt als Cabrio Coupe.
Enfin iedereen tevreden, ik had mijn dealer onderhouden en gedocumenteerde originele Nederlandse Micra in uitmuntende staat vol luxe, en de kinderen hadden hun betrouwbare compacte wendbare B-segmenter.
De proefrit gaf eigenlijk direct uitkomst, een heerlijk autootje, degelijk gebouwd met een veilig weggedrag, tikje onderstuur, maar op een bochtige dijkweg toch best wel een klein feestje.
Mijn Micra is voorzien van de pittige 1600 cc motor en door het luxepeil lijkt het of je in een auto van een wat hogere klasse rijdt. Fijne stoelen, vette stereo, het glazen koepeltje boven je hoofd. Alles werkt mee aan het tevoorschijn toveren van een glimlach. Die glimlach wordt nog groter als je met een simpele druk op de knop het dak electrisch in de bagageruimte kunt laten zakken.
De dakconstructie is gemaakt door de firma Karmann waardoor de Micra een echte Euro/Aziaat is, Japanse roots, gebouwd in Engeland met Renault als donor van diverse onderdelen en een degelijk duits dakje van Karmann. Dat dak zal er ook de oorzaak van zijn dat de Nissan niet alleen een dikke kont heeft, maar ook best zwaarlijvig is. Meer dan 1100 kilogram voor een Micra is best pittig en dat verklaard waarschijnlijk ook wel de mate van onderstuur die ik in de huur/Micra destijds niet heb kunnen ontdekken.
Geopend is de auto qua uiterlijk ook meer in balans naar mijn mening, maar designprijzen zal de Micra vast niet in de wacht weten te slepen. Mij maakt het niet uit. Recht van voren is het gewoon een ontzetten leuke frisse verschijning, recht van achteren heeft hij door de rechtopstaande verlichting iets klassieks en ja, van opzij is hij net als de meeste CC concullega´s van achteren langer als van voren. Minder ernstig als een Colt of Peugeot 206, maar net zo goed niet lekker in balans. Maar goed, al met al best een frisse verschijning en geen dertien in een dozijn cabriolet. En dat is ook een vermelding waard zal ik maar zeggen.
Op dit moment is er verder weinig over te vertellen. We gaan de lente tegemoet, dus de kap zal wel vaak in die dikke spelonk opgevouwen zitten. Het verbruik heb ik nog niet heel goed bij kunnen houden.
Voorlopig verwacht ik geen kosten, de wagen is gekocht met Bovag garantie en heeft een uitgebreide onderhoudsbeurt bij Rorije gehad. Punten die bij aanschaf bekend waren en wellicht in de toekomst op kunnen gaan spelen is het feit dat de koppeling vrij hoog zit en dat er waarschijnlijk voor de aankomende winter een paar nieuwe 16 inch rubbers om het shadow/line lichtmetaal moeten worden gelegd.
Gezien de aanschafprijs is het zeer begrijpelijk dat de dealer er geen gloednieuw rubber om gelegd heeft.
Afsluitend zie ik de zomer wat de Micra betreft zeer zonnig tegemoet, en gezien het feit dat de auto veel op pad is ben ik niet de enige die er zo over denkt.......
Fijne lichtvoetige cabriolet
- 137.000 km
12000 kilometer in iets meer dan een half jaar tijd. Dat is eigenlijk best pittig voor een "auto voor erbij". Ik moet dan ook bekennen dat de auto, na in de winterperiode gestald te hebben gestaan, bijna dagelijks gebruikt wordt.
Deze zomer is er volop genoten van het eenvoudig te openen cabriodak en de lichtvoetige rij-eigenschappen van de Micra. De kilometers die ik er zelf in heb mogen maken zijn altijd plezierige kilometers geweest. Natuurlijk mis ik mijn oude Z3 maar de 1600 cc motor geeft de Micra meer dan voldoende pit en het gemiddelde verbruik zit op zo'n 15 kilometer per liter, en dat is best heel zuinig te noemen. Verder moet je niet vergeten dat het natuurlijk niet een echte sportwagen is, maar een omgebouwde B segmenter. Opvallend is dat de auto goed geaccepteerd wordt bij iedereen. Het lijkt of de wagen bij iedereen een zonnig humeur naar voren tovert. Geen kapsones, geen patserigheid een allemansvriend denk ik.
Qua kosten viel het allemaal erg mee deze periode. Het verbruik is aantrekkelijk te noemen en de Micra heeft nog geen onderhoud nodig gehad. Wel heb ik inmiddels 4 nieuwe banden laten monteren. De keuze is gevallen op Kumho 185-50-16 een comfortabele stille band waarmee de auto lekker strak rijdt. Het onderstuur is een stuk minder geworden t.o.v. de versleten Continental banden die erop zaten.
Opvallend is wel dat de servomotor van de tankdopklep vergrendeling de geest heeft gegeven. Ik heb de motor gedemonteerd om hem te vervangen. Met grote letters geeft Nissan aan dat dit onderdeel te danken is aan de samenwerking met partner Renault. Bliksem, wat een duur onderdeel overigens, waarbij zoeken op de sloperij heeft geleerd dat het een chronisch slecht onderdeel is, want elke Micra en iedere Laguna op de bult moet inmiddels het bewuste servomotortje ontberen.
Het mag de pret verder niet drukken. Mijn kinderen en ik zijn blij met de Nissan en wat mij betreft is de liefde langdurend.
Zonder spanning
- 152.000 km
Tja, een jaartje waarin qua spanning wel het nodige met de Micra te beleven viel.
Mijn jongste dochter heeft de auto inmiddels ingelijfd en er behoorlijk wat kilometers mee gedraaid. Fijne kilometers, veelal dakloos, zuinige kilometers ook en verdraaid voordelige kilometers. Van die onderhoudsbeurten wordt een Nissan dealer niet rijk, zeker niet als er ook nog gratis pechhulp voor heel Europa bij wordt weggegeven.
Een mooi stukje extra zekerheid waarvoor de ANWB noch Routemobiel hoeft te worden gesponsord. Qua betrouwbaarheid heeft de Nissan een steekje laten vallen, over twee lekke banden rep ik niet, want daar kan Nissan niets aan doen. Vervelender is dat op een verkeerde dag de auto met geopende (electrische) kap geen kik meer geven wilde door een terminale batterij. Natuurlijk mag een accu na acht jaar de geest geven maar het komt altijd vervelend uit. Zeker als je dan ook geen beweging meer in die geopende kap kunt krijgen, zo droog is Nederland nu ook weer niet. En dan komt die Nissan pechhulp weer prima van pas, want de dealer reageerde adequaat met een verse accu voor een fatsoenlijke prijs.
Qua rijden blijft het een heerlijk apparaat, wendbaar, snel en pretentieloos. Misschien dat het lange na-ijlen van het gas wel wat roet in het eten gooit. Nu lijkt het bij een sportieve (wat heet) rijstijl net of de bestuurder niet kan schakelen, dus een beetje meer geduld en een voorzichtige rechtervoet zijn beter voor het ego van de bestuurder.
De koppeling zit nog steeds vrij hoog, maar vervanging blijkt nog steeds niet nodig. Drie jaar geleden voorspelde ik een spoedige vervanging van dit mechaniek maar het geld kan voorlopig in de knip blijven.
Dan is er nog een kwaaltje waar meerdere CC modellen van de Micra last van hebben en dat is lekkage op het punt waar het dak de A-stijl ontmoet. Vaseline helpt geen moer, en schoonmaken en doorblazen met perslucht biedt slechts twee weken soelaas. Vreemd genoeg doet het probleem zich vooral in het winterseizoen voor dus kou is zeker een factor. De hoeveelheden water die tijdens de eerste keer fors afremmen na een regenbui op de bijrijdersstoel (of been) terechtkomen zijn op zich irritant genoeg. Omdat het lijkt op een typische constructiefout van Karmann (die inmiddels failliet is verklaard) stellen we ons gelaten op met een handdoekje om vernieling van de mooie bekleding tegen te gaan.
Nu ik zo voor de vuist weg aan het typen ben wil ik ook nog wel even kwijt dat het vervangen van een simpele halogeenpit in de koplampunits voor mensen met een normale handfunctie schier onmogelijk is. Volgens mij heeft iedere Nissan garage speciaal een monteur in dienst wiens moeder tijdens de dracht twee pakjes sigaretten per dag wegstookte. Heil aan de moeders met een vooruitziende blik zodat hun kinderen ons het licht kunnen brengen. Foei Nissan zorg dat die rotlampen ook gewoon onderweg bij nacht en ontij door de mens met twee linkerhanden als kolenschoppen vervangen kunnen worden (maar Nissan staat daarin helaas niet alleen)
Ik zeur er verder niet over, de weegschaal slaat voor de Micra CC gewoon over naar de goede kant. Lekkere auto, geen patserbak en het bewijs dat cabriorijden ook gewoon heel betaalbaar kan zijn.
Slaapverwekkend goed!
- 165.000 km
Het wordt wel weer eens tijd voor een verslag, maar er is niets te melden. De auto is inmiddels overgenomen door mijn jongste dochter die er haar dagelijkse rondes mee doet. De lekkage van het dak, waarvan bij langparkeren sprake is, komen bij dagelijks gebruik van de Nissan niet voor. Hierdoor is eigenlijk het laatste minpuntje van de wagen als sneeuw voor de zon vertrokken.
Wat is het een heerlijk betrouwbaar product met bijzonder lage gebruikskosten.
Nu de auto dagelijks gebruikt wordt blijkt hoe opvallend slijtvast het interieur is. Alles lijkt nog nieuw en functioneert feilloos.
De carrosserie, die qua torsie toch wel wat te lijden zou moeten hebben van zijn dakloosheid, vertoont geen roest, geen scheurtjes, gewoon perfect. Japanse degelijkheid. In Engeland in elkaar geschroefd. Ik zeg Rule Brittania, ze kunnen het blijkbaar wel in good old England.
Misschien is het wel leuk om te weten dat de vier Kumho zomerbanden inmiddels vervangen zijn voor vier Vredestein All season banden. Goed spul met een mooie tractie in de sneeuw en een fijn stil en comfortabel gedrag in de zomerperiode.
Fijne Nissan, heel betrouwbaar en lekker eigenwijs.
Dag fijne Nissan
- 185.000 km
Tja, ik heb de auto een tijdje geleden naar mijn jongste dochter gedaan en die heeft na een aantal jaren besloten om de Fiat 500 van mijn vrouw over te nemen.
Ik denk dat ze het cabriogevoel wel zal gaan missen, maar aan de andere kant kwam het regelmatig voor dat ze onze auto moest lenen omdat er op de Nissan geen surfdragers passen.
Vanwege de lage kilometerstand en de staat van onderhoud van de 500 heeft ze besloten om de Micra vaarwel te zeggen.
Ik had zelf geen ruimte meer in de stalling, anders was de cabriolet zeker niet weggegaan. De laatste jaren heeft de wagen zeer betrouwbaar dagelijks haar kilometers gemaakt. Er zijn Vredestein All season banden gemonteerd en dat bleek een uitstekende keuze. De auto heeft nog een grote beurt gehad dus de volgende eigenaar kan nog een flinke stoot betrouwbare kilometers tegemoet zien.
We hebben genoten van de betrouwbare, snelle en zuinige Micra. Door de opvallende verschijning is het geen spekkie voor ieders bekkie, maar voor wie langer kijkt dan zijn neus lang is, een heerlijke automobiel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.