Nissan Micra 1.2 65pk Visia (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Micra 1.2 65pk Visia |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De auto is gekocht in 2003 op de RAI. We kregen als kadootje een uitgebreide testrit met 4 man in een aantal Micra’s op Circuitpark Zandvoort. Heel erg leuk!
Zeer tevreden konden wij begin Juni in onze SeaGrass green gekleurde Micra stappen.
We waren overdonderd door de wegligging van deze auto. Voor een auto van dit formaat is de wegligging echt uitmuntend en de besturing zeer precies. De vering is sportief te noemen maar Nissan heeft met de Micra ook het comfort niet uit het oog verloren. Tevens is de Micra zeer veelzijdig door de verschuifbare achterbank. Dit om meer of minder bagage mogelijk te maken. Persoonlijk vind ik de motorisering ok.
Hij is niet heel rap maar 170 op de teller in Duitsland met koffers achterin vindt ik erg netjes voor 65pk. 0-100 doet ie volgens het boekje in 12.6 secodnen. Dit zijn zeer nette waarden!
PROBLEMEN
Naast het gewone onderhoud is bij 66000 km de distibutieketting & de draaiende delen daaromheen vervangen. Deze waren compleet versleten en de ketting was +/- 1 tot 1.5 cm uitgerekt. Dit is zeer ongebruikelijk bij een auto van 3 jaar oud en met deze kilometerstand. De ketting behoort zo’n 200.000 km mee te kunnen.
Na een hele hoop pijn en moeite en dan bedoel ik zo’n 7 tot 8 weken er dagelijks een paar uur hieraan te besteden heeft de dealer dit onder garantie verholpen.
Nissan Nederland vond de onderhouds interval te lang. Dus de olie zou te lang in het blok hebben gezeten. Maar navraag bij verschillende partijen beweerde dat de olie onmogelijk de oorzaak zou kunnen zijn.
27-09-2006
Sinds een paar weken heeft de auto een startprobleem.
Als je de sleutel omdraait gebeurt er niets.
Zelfs geen klik van de startmotor.
En het vreemde is, dat de auto dit alleen doet als het warmer is als 23 graden.
Waarschijnlijk is het het contactslot.
Heb 21-9-2006 45 minuten staan wachten op de ANWB omdat de auto niet startte.
Vlak voor dat de ANWB er was probeerde wij het nog een keer en plots klaps start ie wel. ANWB afgebeld... We hebben de auto +/- 45 min doorgelucht (hij stond op een warme parkeerplaats, vol in de zon) en hij startte weer!!!
Raar!!!
Nu een jaar later lees ik pas de reacties op de problemen met de Micra.
Ik realiseer mij dat ik niet het complete verhaal op de pagina heb gezet.
Dus bij deze...
De auto is zoals gezegd op de RAI gekocht. Laat ik die dealer nou eens dealer A noemen. Na een verhuizing richting het zuiden overgestapt naar dealer B en na nog een verhuizing uiteindelijk bij dealer C terecht gekomen die alle problemen uit de wereld heeft geholpen.
Dealer A: Heeft ons alleen de auto verkocht. Toevallig iemand uit mijn oude buurt.
Dealer B: Hier heb ik eigenlijk weinig goeds over te zeggen.
Eerst al eens de olie niet vervangen en als de dealer er mee geconfronteerd wordt gewoon even een vinkje op het onderhoudsformulier zetten. De auto op een passanten factuur boeken zodat bij eventuele navraag van het onderhoud de auto niet op kenteken te vinden is in de administratie(deden ze bij alle auto’s die niet bij hen gekocht waren). Het was zelfs zo erg dat er stempels in onderhoud boekjes expres vergeten werden. Ze hebben meerdere peilstokken van de olie afgebroken. De helft van die peilstokken is in de motor achtergebleven. Luchtfilters die niet vervangen zijn evenals brandstof filters en olie filters. Op een gegeven moment is er zelfs een luchtfilter van een 1.0 in onze 1.2 motor gegaan waarna de zijkanten van de filterbak compleet open lagen. Dit is bij Nissan Nederland gemeld en er bleken meerdere klachten over die dealer te zijn. Daarom is de dealer nu onder een andere naam(lees overgenomen) verder gegeaan. Ik ben er op een gegeven moment achter gekomen omdat de auto anders klonk. Ik ben toen zelf eens gaan kijken en daarbij kwamen deze ernstige problemen naar voren(vies luchtfilter na een beurt, te klein luchtfilter, olie niet vervangen, ben zelfs een keer zonder koelvloeistof de weg op gestuurd)
Dealer C: Ben ik eigenlijk zeer tevreden over. Zij hebben immers na veel pijn en moeite het probleem opgelost. Het uiteindelijke probleem was idd. de olie. Maar niet wegens het uitstellen van onderhoud. De troep die dealer B in de motor heeft achtergelaten heeft uiteindelijk het hele probleem veroorzaakt. Inmidels verwrongen peilstokken, zand, gips en andere troep werden in de olie aangetroffen. Ik heb deze overgens wel af en toe bij gevuld. Het eninge dat ik aan te merken heb op deze dealer is dat ze me eigenlijk te lang hebben door laten rijden met dit probleem. Sinds de eerste storing ongeveer 2 a 2.500 km. In de tussentijd was de auto tot 3 maal toe gereset en er zijn sensoren schoongemaakt. Toen dat eenmaal het geval was bleek de krukas sensor zo vuil te zijn dat ze het verdacht vonden. Bij de volgende storing zijn ze het maar eens goed na gaan kijken... En dat was foute boel. De dealer zei letterlijk ’de gene die dit heeft gedaan moeten ze op het schavot plaatsen en de kogel geven’. De dealer verklaarde ook dat als ik door zou willen rijden met deze troep in de moto dat ik elke 4.000 km de olie en alle filters zou moeten vervangen. De dealer is 2 weken na dit voorval ontheven als zijnde Nissan dealer. Een andere Nissan dealer groep heeft deze dealer toen over genomen en haar eigen personeel daar geplaatst.
Het is dus wel duidelijk dat dit euvel niet door ons zelf is aangericht.
De olie verloor door deze troep zijn viscositeit dusdanig snel dat uiteindelijk dit en de achtergebleven zooi de motor in de soep heeft laten lopen. Met nog een paar duizend km’s er bij en er had een andere motor in gemoeten.
Misschien dat er zo iets meer duidelijkheid gegeven is...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.