Nissan Leaf Tekna (2019) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leaf Tekna |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 5.000 km |
KM-stand laatst | 114.000 km |
Auto gekocht bij Van Mossel
- 5.000 km
Na een tijdje met een Plug-in hybrid te hebben gereden had ik in 2021 besloten dat Elektrisch de way-to-go was. Waarom? Superieure rijervaring, geen belasting, goedkope elektriciteit, lage bijtelling en het gemak van niet te hoeven tanken bij een tankstation. Het was even omschakelen, want van een v60 hybrid naar een Leaf lijkt niet de typische keuze. Maar eigenlijk is het me niet tegengevallen. Behalve dat je met een leaf natuurlijk niet op en neer naar Berlijn kan terwijl je de 200 aantikt was het algemene comfort in de leaf eigenlijk van gelijk niveau. Elektrisch rijden is nou eenmaal veel soepeler, en dat geeft toch wel een luxe niveau wat een schokkende automaat v60 niet heeft.
Door de corona pandemie en gezien het een ex-demo was had de auto al ~10.000 euro afgeschreven van de nieuwprijs. Dus al met al een goede deal voor een bijna nieuwe elektrische auto.
Nieuwe voorbanden
- 66.500 km
Iets eerder dan verwacht, maar tot nu toe het enige onderhoud wat de auto nodig had (op een “beurt” met ruitenwisser na). 2 nieuwe voorbanden, wel flink aan de prijs aangezien ze natuurlijk een laag geluidsniveau moeten hebben. ~400 euro inclusief montage.
APK, banden achter, en accu controle.
- 99.732 km
Na bijna 3 jaar rijd de leaf nog altijd prima. Maar, de accu begint wel merkbaar minder te worden. De SOH staat op ~89% en de snelheid bij de lader begint al bij een lager percentage significant af te nemen. Bij 60% accu lading staat de snellader al op 27kw (ipv 50). Aangekaart bij de Nissan dealer, maar na controle geeft deze aan dat er niks aan de hand is met de accu.
In ieder geval mogen de achterbanden nu vervangen worden en de APK. Totale kosten, 470 euro.
EV-systeemstoring Controleer het EV-systeem
- 114.000 km
Net weggereden bij de snellader om even 20-30% bij te laden. Weer op de snelweg springt de waarschuwing in het scherm.
Waarschuwing
Pleeg onderhoud aan EV-systeem
Kan niet opnieuw starten na uitschakelen
Waarschuwing
EV-systeemstoring
Controleer het EV-systeem
De dealer opgebeld, die geeft aan het beste terug naar huis te rijden en de Nissan pechhulp te bellen. Zo gezegd, zo gedaan. Auto afgesleept naar de dealer (de weg op geduwd, want de auto deed echt niks meer).
Leen auto gekregen voor 3 dagen.
Auto mag naar het LIB-centrum
- 114.000 km
De dealer heeft de auto uitgelezen, de accu is defect. Zelf kunnen ze geen diagnose stellen dus de auto gaat naar het LIB-centrum.
Omdat de auto meer dan 100.000km heeft gereden kent Nissan (of de dealer) geen vervangend vervoer toe.
Toch vervangend vervoer, Citroën C1
- 114.000 km
Meer dan een maand nadat de auto is afgesleept, nog steeds geen diagnose. Na overleg heeft Nissan toch vervangend vervoer toegekend. De dealer geeft aan dat ze voor het toegekende budget een Citroën C1 kunnen aanbieden. Voor gelijkwaardig vervoer moet ik zelf 50 euro per dag bijbetalen. Vriendelijk voor bedankt. 😅
Uiteindelijk kon Nissan de vergoeding ook aan mij betalen na de reparatie, als ik bewijs overleg dat ik zelf een auto heb gehuurd. Redelijker aanbod, maar nog steeds niet echt de service die je mag verwachten naar mijn mening.
De uitslag is binnen, geen garantie op de accu
- 114.000 km
De dealer belt met nieuws, de diagnose is eindelijk bekend (na 2 maanden). De hele accu moet vervangen worden. Er is “sprake van een storing in een aantal modules van het batterijpakket”. Kosten, €16.000 voor een nieuw accupakket. Nissan heeft aangeboden 50% “coulance” te rekenen. Het feit dat ze zelf adverteren met een garantie op de accu van 160.000km doet daar niks aan af. Dit is enkel de “capaciteitsgarantie” op geleidelijk verlies van capaciteit. Een volledig kapotte accu valt schijnbaar niet onder deze garantie. Ze willen verder geen consessies doen en blijven bij de 50%. Tot zover de betrouwbaarheid van accupakketten.
Coulance verhoogd
- 114.000 km
Nog even een update in dit mooie verhaal dan. Ongeveer een maand geleden heeft Nissan laten weten dat de coulance werd verhoogd naar 75% van de batterij kosten. Totale som komt nu op op +/- 5050 euro inclusief BTW. Belachelijk natuurlijk voor een auto met nog geen 115.000km op de teller, maar veel andere keus was er niet. Die auto is met een kapotte accu natuurlijk ook niks meer waard, dus viel niet te verkopen.
Het goede nieuws, volgens de dealer zit er op de nieuwe accu wel weer 5 jaar garantie. Hopelijk betekend dat dus ook dat ik er nog zonder veel problemen mee door kan rijden tot de 200.000km. Dan is het wellicht de investering nog een beetje waard.
Mensen die met hetzelfde probleem komen, ik heb uit laten zoeken door een advocaat hoe het ongeveer zit. Volgens het Haviltex-criterium zou je gewoon accu garantie moeten kunnen claimen tot 160.000km. Een accu die immers niet bruikbaar is heeft realistische een capaciteit van 0.
Ook kan je aanspraak maken op een non-conformiteit, volgens ANWB en Bovag zou de HV accu minimaal 160.000km mee moeten gaan.
Helaas had ik weinig aan het advies, want na de ophoging van 50 naar 75% coulance heeft het geen zin om te procederen voor 5000 euro. Ik had de auto destijds met mijn eenmanszaak gekocht, dus de geschillencommissies kon ook niks voor me betekenen. Hopelijk heeft een andere lezer hier wat aan!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Nissan Leaf

Had je deze auto's al gezien?

Nissan Leaf e+ Tekna 62 kWh | Leder | Stoelverwarming | 360 camera | Adaptive cruise | Full LED | Carplay | Navigatie | BOSE Sound
- 2019
- 205.227 km

Nissan Leaf Tekna 40 kWh | Bluetooth | Navigatiesysteem | Cruise Control | Stuurwielverwarming
- 2019
- 105.049 km

Nissan Leaf Tekna 40 kWh
- 2019
- 81.616 km