Nissan Leaf N-Connecta (2022)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Leaf N-Connecta |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 7.342 km |
KM-stand laatst | 26.842 km |
Aanschaf NISSAN LEAF
- 7.342 km
De geliefde JAG is de deur uit. Einde van een tijdperk waarbinnen de Youngtimer regeling er voor kon zorgen dat "de baas" de hobby op de weg hielt. Maar, zoals terug te lezen in mijn review van de X, de kilometers gaan toenemen en de kosten moeten binnen perken blijven.
Ook de aanschaf speelt hierin een grote rol! De overcapaciteit op de zonnepanelen gaan zorgen voor de eerste "gratis" +/- 15.000 km. Tenminste, dat is de verwachting. In de komende periode ga ik het bijhouden en zal hier regelmatig een update doen.
Wanneer je dan in ogenschouw neemt:
1) de aanschafprijs van de LEAF is momenteel extreem laag. (beperkt bereik, geen ster in snelladen, opvolger staat in de startblokken)
2) exploitatiekosten zijn op basis van 100dkm en 48 maanden dusdanig laag, dat de investering zich moet lonen.
3) er bijzonder toevallig net een exemplaar bij de NISSAN dealer in 's-Hertogenbosch staat in "two-tone" Grey/Black. Ons inziens de mooiste combinatie voor deze, inmiddels toch best gedateerde, auto.
Het betreft een "Company car van NISSAN Duitsland". De fabrieksgarantie is van toepassing en de kilometers nog bijzonder laag. Tel daar ook nog eens de subsidie bij (of beter AF) en de rekenmachien laat zien dat DIT hem moet worden.
Nog even getwijfeld over een nieuwe, maar in Tiel (van Mossel) kwamen we er niet uit. Dit was de nog enige nieuwe in dezelfde kleurstelling.
Inmiddels een 5 tal laadpassen besteld. Het mooie is, dat ze gratis zijn en je bij verschillende aanbieders terecht kan tegen soms zeer verschillende tarieven. Met de App van Vattenfall de eerste laadbeurt gedaan "aan het einde van de straat", want een laadpaal hebben we (nog) niet. Aangezien Enphase (leverancier van mijn omvormers van de zonnepanelen) een V2G unit gaat leveren (?) nog even afwachten. Op die manier straks ook nog de mogelijkheid om de stroom van de auto aan het huis of "het net" te gaan leveren. Benieuwd wanneer we daar dan voor mogen gaan betalen...
Laden op de openbare laadpaal gaat ook niet erg snel. Dit was een 11kWh variant en ik ging van 8% naar 43% in goed 4 uur. Vervolgens na een korte rit aan de lader thuis via het stopcontact. De volgende rit was ie in ieder geval weer helemaal vol.
De eerste kilometers zitten erop. Ervaring? Eigenlijk toch nog best positief. De auto is stil, behalve dan dat de gemonteerde All Season banden (HANKOOK met bergje/vlokje) best hoorbaar zijn. De zit is even wennen, korte zitting en beperkte (handmatige) verstelmogelijkheden. Wel heeft deze versie een stuur dat ook axiaal is te verstellen! De e-pedal is een feature dat prima is te doseren. Het is al na een paar honderd kilometer een prettige bediening. Wel moet ik nog even thuis geraken in al die Apps en features zoals Lane Assist e.d.. Dit keer dus een auto waar wel de handleiding bij gebruikt zal worden ;-) Deze versie is ook van LED koplampen voorzien, dat geeft een prima lichtbeeld. Ben overigens wel blij dat je "gewoon" met een knopje bijvoorbeeld AC of aanjager kan bedienen. Al dat gedoe op die schermen, laatst nog in een Skoda zitten worstelen om er een graadje temperatuur bij te zetten.
Gemiddeld verbruik is tussen 13 en 18kWh op dit moment. Sterk afhankelijk van het gereden traject en zoals ook door de dealer aangegeven, bij lage temperaturen zeker ook een beperkter bereik. Toch kom ik overall nu onder de 15kWh. Een korte rit van 6km kost zelfs maar 0,65kWh. Dat is iets meer dan een kwartje, waar ik voorheen de JAG alleen voor kon starten! Overigens aan te bevelen om de My Leaf App te installeren, erg handig. Wanneer iemand ervaring heeft met de OBDII en monitoring App, hoor ik dit graag in de reacties!
Zodra ik mijn ervaring heb opgedaan met langere afstanden en daarbij behorende snellaadsessie, kom ik weer terug met een update.
10dkm
- 10.014 km
De eerste ruim 2500km zitten erop. Uiteindelijk zoveel mogelijk gewoon thuis weten te laden. Volgens boordcomputer nu gemiddelde verbruik van 13,8 kwh per 100km. Klopt denk ik niet helemaal, want juist bij lagere temperaturen en langere afstanden (lees snelweg), lijkt het eerder rond de 17kwh uit te komen. Langste afstand (bij rond 15 graden en veel snelweg) was 240km op een lading. Dat valt eigenlijk nog tegen, maar hopelijk gaat met het stijgen van de temperatuur ook de actieradius omhoog. Nog maar zeer beperkte ervaring met snelladen en nog geen met versie boven 30kwh. Kan hier dus nog weinig van zeggen.
Overall ervaring met de auto zijn prima. Ruim, comfortabel en voorzien van meer dan nodig is. Het was even uitzoeken hoe sommige instellingen optimaal zijn. Heb overigens het idee, dat je het beste met stand B kan rijden en geen gebruik te maken van de rijhulpen. Die laatste kosten volgens mij meer stroom dan dat het je voordeel brengt. Persoonlijk kan ik ook niet wennen aan "gereden worden". Ben duidelijk van generatie zelf rijden. Mede door de goede verlichting (LED koplampen) is in het donker rijden prima. Omdat deze versie ook een axiaal verstelbaar stuur heeft, is de zitpositie beter. Wel blijft de zitting aan de korte kant en zou het prettig zijn om de stoel ook alleen aan de voorzijde in hoogte te kunnen verstellen. Verlang hierbij ook zeker terug aan de Jaguar zetels met elektrische verstelling en memory voor meerdere vaste instellingen.
Doel: de kilometerkosten aanzienlijk omlaag brengen. Nou, volgens mij is dat mede door het "gratis" laden (zonnepanelen en overcapaciteit) kan ik over de afgelopen 2500km in vergelijking tot de Jaguar een aanzienlijke besparing zien. De auto staat niet meer op de zaak, dus € 0,23 p/km naar privé. Zodra we minimaal het jaar uit zijn, zal ik de berekening updaten. Overigens is het verschil in kosten voor verzekering gering. Was dit voorheen een WA met glas, nu een volledig All-Risk. Per maand betaal ik nu enkele euro's meer. Op jaarbasis is het goed € 50,-.
Op naar de volgende 10dkm!
Na bijna 20dkm
- 26.842 km
Inmiddels zijn we 10 maanden verder en heb er bijna 20.000 km bijgeschreven. Betrouwbaarheid is prima, met een niet werkende plafondverlichting in het midden, een keer een schaafgeluid en kraakje na, is de auto volledig probleemloos. In de zomermaanden met airco en rustige rijstijl is 225km relaxed te doen. Wanneer je weet dat je > 175km komt op een dag, dan is het plannen voor een snellader nodig. Dit overkomt mij zo ongeveer 2 a 3 x per maand. TIP: wacht niet tot je onder de 30% zit met het zoeken van een lader, maar wanneer je weet dat je >200 km gaat rijden, ga dan bij 50% vast uitkijken naar een laadstation. Beter van 50% naar 80% in 15 minuten en relaxed verder rijden, dan bij 20% erachter komen dat de stekker het niet doet en je toch nog een volgende op moet zoeken.
In de praktijk kom ik dus zelden bij een andere plek om te laden. Thuis hangt ie vooralsnog "gewoon" aan de stekker. Een laadpaal met de mogelijkheid om ook de auto te gebruiken als thuisbatterij is er (nog) niet. Dit, terwijl de verwachting was dat deze wel snel zou komen. Enphase heeft deze namelijk in de USA wél... En laat ik nu juist hiervan de omvormers en centrale unit hebben. Daar is deze verkrijgbaar voor rond $800, dus ook nog eens een mooie prijs. Hopelijk komt ie nog en anders toch maar iets anders aanschaffen. Gewoon op het stopcontact is immers minder veilig (?). Wel lukt het mij prima om in 12 uur van 40% naar 100% te gaan.
Verbruik volgens computer is duidelijk aan de "zuinige kant", ik kom over het algemeen op ongeveer 10% hoger verbruik uit. Bij rustig rijden bij rond 20 graden, zit ik rond 15kWh op 100 km. Bij koude (lees tussen 0 en 5 graden) kom ik inclusief korte ritten, voorverwarmen en AC aan op ongeveer 20 kWh. In het laatste geval, dus eigenlijk nergens rekening mee houden, is de actieradius dus nog geen 150km! Wanneer je tenminste geen zin hebt om met geknepen billen te rijden ;-)
Zoals gezegd, plan je reis en zorg voor voldoende spanning bij vertrek, dan heb je niets te vrezen en kun je in NL gemakkelijk van A naar B zonder stress. Het even inplannen van een moment snelladen (FastNed 50Kwh), geeft je zo weer 50% extra in ongeveer een half uur. Netto rond 40kWh laadsnelheid dus.
Langere afstanden overbruggen kun je beter met ander vervoer doen. Want een rit van 600km is niet fijn. Je vertrekt met 100% en gaat na ongeveer 125km voor het eerst laden. vervolgens kom je per volgende laadbeurt steeds weer 125km verder... Kortom, zo 4 a 5 keer laden om die afstand te overbruggen. Indien vooraf laadpunten gepland, weinig problemen, tot dat er een laadstation niet beschikbaar is, of niet werkt. In deze gevallen kom je ook nog eens met CHAdeMO problemen. Niet overal direct verkrijgbaar en dan is laden lastig. Ik plan gewoon op FastNed met combinatie van Lidl. Die laatste hebben op verschillende plaatsen (ook Belgie en Frankrijk) een handige mogelijkheid te laden.
De auto zelf is comfortabel genoeg, voorstoel kan beter. Weinig geluid van buiten (wind/wielen), maar de gemonteerde Hankook All Season bevallen mij na deze kilometerstand toch minder goed. Zeker na de 20.000 km hoor ik ze nadrukkelijker ("cuppen"?) en neemt steeds verder toe. In aanvang waren dit erg prettige banden, met een zeker weggedrag. Nu heb ik het idee dat ze juist met bochtenwerk minder stabiel blijven. Ga na de winter dus over op een set zomerbanden van een A merk met focus op lage rolweerstand, weinig geluid en dan meteen Run Flat (Bridgestone Turanza T005 RFT), want er zit geen reservewiel bij! Mochten er ervaringen zijn met banden/velgen voor de Leaf, dan hoor ik graag! Zou dan overigens meteen naar 18 inch willen.
Kan deze update van review niet veel spannender maken, want de Leaf doet gewoon z'n werk. Voor degene die nog een voordelige elektrische keuze willen maken, denk ik dat dit een prima aanrader is. Er zijn nog steeds enkele nieuwe te verkrijgen, met de subsidie eraf een prima keuze voor een middenklasse auto met goede uitrusting en steekt prima in elkaar. Enige waar je rekening mee moet houden is de actieradius. Maar.... hoe vaak maak je een rit van > 200km in Nederland? En is het dan een probleem om 15 a 30 minuten bij de snellader te staan? Voor "gewoon" woon/werk verkeer tot ongeveer 125km per dag, zeg ik: overweeg nu nog gunstig een Leaf! Made in England (ook de batterij).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Nissan Leaf

Had je deze auto's al gezien?

Nissan Leaf e+ Tekna 62 kWh | Leder | Stoelverwarming | 360 camera | Adaptive cruise | Full LED | Carplay | Navigatie | BOSE Sound
- 2019
- 205.227 km

Nissan Leaf Tekna 40 kWh | Bluetooth | Navigatiesysteem | Cruise Control | Stuurwielverwarming
- 2019
- 105.049 km

Nissan Leaf Tekna 40 kWh
- 2019
- 81.616 km