Nissan Leaf e+ 62kWh N-Connecta (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leaf e+ 62kWh N-Connecta |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 21.500 km |
Nooit meer
- 21.500 km
Milieu, maar ook bijtelling, trokken mij over de streep om een elektrische wagen te gaan rijden. Gezien de enorme run op elektrische auto's en mijn lease budget was de keuze beperkt. Het werd de Nissan Leaf.
De auto:
De auto rijdt plezierig, hij is alert, en als je dat wil is hij razendsnel weg. De warmtepomp heeft de auto binnen een paar minuten op temperatuur.
Kortom, met alle rijhulpsystemen zou dit de perfecte auto moeten zijn.
Kleine minpuntjes:
Maar de perfecte auto is hij niet. Af en toe doet de computer raar, en de connectie naar Android car is ook nooit helemaal betrouwbaar. Het stuur is beperkt verstelbaar. Het went, maar met mijn lengte niet top. Ook heb ik weleens betere stoelen gehad.
Vervelender is dat je op de lange afstand snel last hebt van een te warm accupakket. Als je nooit meer dan 700 km achter elkaar rijdt (en zorgt dat je met een volgeladen accu wegrijdt) is dat niet zo'n probleem. Langere afstanden zijn echter nauwelijks te doen omdat de laadtijd na twee keer snelladen drastisch toeneemt.
Dat is vervelend, maar gezien de bijtelling is het hotel voor de extra overnachting voor die enkele keer wel al lang terugverdiend.
Grote minpunten:
Veel vervelender is het Internationaal laden. Je moet goed plannen en geluk hebben. Als je wilt laden heb je nodig:
- een snellader van het juiste type, check.
- Is hij vrij, check.
- Doet hij het (er zijn er veel stuk), check.
- Werkt mijn laadpas er, check.
- Kan de paal contact maken met de laadpas provider, check.
En dan pas kan je gaan laden...
Vergelijk met brandstof tanken:
Bij een brandstof auto kan je alle merken tanken, en overal kan je gewoon betalen met geld, creditcard of bankpas. Bij een elektrische auto is dat een gedoe. Zeker zodra je de grens overgaat.
Ik heb inmiddels 7 laadpassen in mijn auto liggen en moet regelmatig tot een half uur omrijden om op te kunnen laden.
Ondanks de extra tijd onderweg op langere afstanden om te laden, zou ik weer een elektrische auto doen als er, net als bij een gewoon tankstation, de volgende zaken voor elkaar waren:
- een standaard oplaad stekker
- een standaard betaalmiddel voor het opladen
- en voor de leaf echt snelladen
Maar ja, die zaken zijn niet voor elkaar, de volgende wordt dus toch weer een brandstof auto.
Heb ik spijt van mijn keuze? Zolang ik gewoon in Nederland blijf niet. Maar op het moment dat ik de grens overga... ja, dan wel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Nissan Leaf

Had je deze auto's al gezien?

Nissan Leaf e+ Tekna 62 kWh | Leder | Stoelverwarming | 360 camera | Adaptive cruise | Full LED | Carplay | Navigatie | BOSE Sound
- 2019
- 205.227 km

Nissan Leaf Tekna 40 kWh | Bluetooth | Navigatiesysteem | Cruise Control | Stuurwielverwarming
- 2019
- 105.049 km

Nissan Leaf Tekna 40 kWh
- 2019
- 81.616 km