Nissan Leaf 40kWh Tekna (2020)

autoreview

Nissan Leaf 40kWh Tekna (2020)
Nissan Leaf 40kWh Tekna (2020)Nissan Leaf 40kWh Tekna (2020)Nissan Leaf 40kWh Tekna (2020)Nissan Leaf 40kWh Tekna (2020)Nissan Leaf 40kWh Tekna (2020)Nissan Leaf 40kWh Tekna (2020)Nissan Leaf 40kWh Tekna (2020)Nissan Leaf 40kWh Tekna (2020)

Signalement

UitvoeringLeaf 40kWh Tekna
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst76.670 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Over op full electric

  • 1.684 km

Na (bijna) 10 jaar in een Prius 3 te hebben gereden (286.000 km) ging de koppakking kapot en die reparatie was me te duur gezien de leeftijd van de auto.

Mijn intentie was om er nog zeker een jaar in de rijden en na de Prius zou ik voor full electric gaan.

Dit kwam wat eerder dan ik had verwacht.

Maar dan welke EV zal ik nemen?

Tesla was buiten budget, ook de model 3.
Een e-Golf zag ik wel zitten, Nissan Leaf of een Seat Mii electric. Kia en Hyundai heb ik eigenlijk niet eens naar gekeken, daar ik vernam dat de levertijden lang waren.

Uiteindelijk viel de e-golf af vanwege de prijs, toen bleven de Nissan Leaf en Seat Mii Electric over.
Met die verstande dat als ik voor de Mii zou gaan, ik voor de vakantie's een auto op dino's zou huren, want erg groot is die niet.

Nissan Leaf proef gereden en veel informatie over gelezen en filmpjes over gezien op YouTube.
Wat een fijne auto! En natuurlijk krijg je een fully loaded demo auto mee.

De Seat Mii kende ik al als auto met brandstof motor, mijn (inmiddels ex) vriendin rijdt die en heb daar ook de nodige kilometers in gereden.
De proefrit in de Mii was echt geweldig! Wat een toffe auto en voor zijn klasse best compleet!
Maar bij terugkomst, levering pas in week 50 mogelijk volgend jaar. Dat ging hem dus niet worden.

Dus de Leaf bestellen en de levering was eigenlijk vrij rap, de dealer (Zeeuw & Zeeuw Wateringen) was ook zo behulpzaam om een leenauto tot mij beschikking te stellen. Een 40 kWh Tekna, de versie die ik ook had besteld, echter de leen auto had iets meer opties.

Er stond 11 KM op bij de levering ;-)
Wat een fijne rij ervaring is dat zeg, alleen werd de auto net in corona tijd uitgeleverd en zoals 80% van Nederland werk ik sindsdien thuis, dus ik rij er weinig mee.
Propilot is een fijne functie en kent zeker zijn beperkingen, verder merk ik dat ik een nieuwere auto rij, zo kan deze adaptive cruise control wel vanuit stilstand weer de auto voor je gaan volgen.
Sommige aspecten aan de auto hadden wel wat beter gemogen, zo is bijvoorbeeld alleen het raam bij de bestuur met 1 druk (of trekken aan de knop) te open en de sluiten, dat kunnen de andere ramen niet. In mijn vorige auto wel.


Infotainment systeem
Op zich wel ok, maar reageert soms niet snel.
Heel fijn dat er wel gewoon een draaiknop voor het volume op zit, echter reageert deze soms erg traag.
Android Auto is erg fijn, alleen merk ik dat ik erg toe ben aan een nieuwe telefoon.
Ik wilde laatst een laadstation op mijn route opzoeken, dat was dramatisch, er werd elke keer voorgesteld om terug te rijden. Ik wil op de route niet het dichtstbijzijnde suf ding!

Het activeren van de app via dit systeem was ook erg problematisch en dan gelijk maar de app even bespreken.
Handig om het percentage en verwachte range te kunnen zien en vanaf afstand de climate control alvast aan te zetten. Maar dan moet het wel werken.
Vaak reageert de app niet of ontzettend traag.
Vervolgens moet er te pas en te onpas weer opnieuw ingelogt worden. Kortom het idee achter de app is goed maar de (uit)werking laat nogal de wensen over, het is gelukkig gratis de eerste paar jaar. (3 geloof ik).


Eerste lange rit gemaakt, retourtje Den Haag Kerkrade, ik wilde ervaren hoe het was om een lange rit te maken.
Braaf rustig 100 km op de rechter baan gereden.
Ik heb 3x moeten fastchargen, 1x op de heenweg en 2x op de terugweg.
Nu heb ik bij de laatste keer laden bewust net zoveel geladen als ik ongeveer nodig had om weer thuis te komen. Ik kan immers voor de deur publiek laden (mits deze plekken niet bezet zijn, helaas hebben we hier in de buurt een paar laadpaalklevers).

Als de lockdown voorbij is en ik weer meer kilometers maak zal ik een update schrijven voor het dagelijks gebruik.
Tot op heden ben ik er erg tevreden mee!

3 grote nadelen en afscheid

  • 76.670 km

Inmiddels ruim 4 jaar verder en 76K KM op de leaf gezet en het moment is gekomen dat ik afscheid ga nemen van de Leaf.

De leaf is een fijne auto, ruim en goed uitgerust qua veiligheidssystemen en snufjes, echter de leaf heeft ook 3 grote nadelen en die beginnen me toch steeds meer te storen.

Dit zijn:

1) De toch wat beperkte range van +/- 200 KM, ik heb het idee dat sinds ik nieuwe (en andere) banden heb, de range nog minder is geworden.

2) De afwezigheid van actieve accu koeling, 1x snelladen gaat nog wel, maar de tweede keer op dezelfde rit is al lang niet meer zo snel om#dat de accu te warm is. Overigens kan de Leaf op papier met 50kW laden, in de praktijk is die nog nooit boven de 47kW uitgekomen en bij 60% kakt de laadsnelheid al behoorlijk in.

3) De ChaDeMo aansluiting, het is toch een uitstervend iets in Europa, ja er worden nog wel ChaDeMo laders geplaatst o.a. door fastned.
Maar ik heb het al meer dan eens meegemaakt dat ik een fastned station inrijd en er maar 1 lader met ChaDeMo is en die is net bezet met de CCS stekker. Dan kan je dus mooi wachten.

Wat erg jammer is, is dat de Leaf eruit gaat en daardoor nu tegen hoge kortingen nieuw te koop is, dat komt de inruilprijs niet ten goede kan ik je melden.

Afgelopen maart een tripje naar DisneyLand paris geboekt, ik keek met ABRP en het zou me 2 uur over 5 laadstops kosten, dat heb ik dus niet gedaan. Ik heb een Lync & Co 01 gehuurd van iemand hier in de buurt.
Wat overigens een prima auto is.

De volgende auto is al besteld, het is een Hyundai Kona Electric Premium geworden. Ik heb ook nog andere auto's overwogen en proef gereden, maar de Kona sprak mij het meeste aan.
Dezelfde trip naar DisneyLand paris zou me de Kona maar 1 laadstop van een half uur kosten, dat is nog wel acceptabel.

De kona laadt "maar" met 100kW, wat ook niet bijster snel is. Maar een auto die echt goed kan snelladen ligt voor mij nu buiten budget. Een ioniq 5 vind ik een hele mooie auto, maar te duur.

Conclusie: De leaf is een prima auto als maar binnen 200km blijft op je ritjes, een prima auto voor erbij, maar daar is die misschien wat te groot voor.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Nissan Leaf

Nissan
Nissan Leaf 40kWh N-Connecta (5D/CVT)
€ 547
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.