Nissan Leaf 40kWh Tekna (2018) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leaf 40kWh Tekna |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 25.000 km |
KM-stand laatst | 52.000 km |
Opvolger van Qashqai
- 33.000 km
Aanschaf bij 25.000 km. 22 november 2019
Achtergrond
De laatste jaren groeide bij mij de interesse voor een elektrische auto. Ooit stond een Tesla in gebruikte vorm even op mijn wensenlijstje, maar dat bleek geen haalbare kaart. Ik reed hiervoor een Qashqai 1.2 van begin 2017, dus de vergelijking in deze review met die auto ligt voor de hand. Met een budget van ca. 10 mille bijbetalen in mijn achterhoofd keek ik naar het aanbod. Rond november 2019 werd ik bij Volkswagen gelokt door de E-golf aanbieding. Of flink afgeprijsd kopen of tegen een laag private-lease maandbedrag. Afhankelijk hoe de vakantie(s) uitpakken, rij ik ongeveer 15.000 kilometer per coronavrij jaar. Ik reed op dat moment een Nissan Qashqai 1.2 N-vision uit 2017. De E-Golf reed fijn, maar het instappen was wel alsof je in een kuil naar beneden viel t.o.v. de Qashqai. De kofferbak was niet erg ruim, maar zou kunnen voldoen. Verder een leuke auto, maar het configureren viel tegen. De lichtblauwe kleur die ik mooi vind op een Golf 7 was niet beschikbaar voor de E-golf. Verder bijbetalen voor een warmtepomp, bijbetalen voor geluid zodat de voetgangers of spelende kinderen je in de woonwijk ook kunnen horen, bijbetalen voor verwarmde stoelen enz. Het werd lastig om tot een leuke prijs te komen, zeker omdat de Qashqai werd gewaardeerd tegen autoveilingwaarde. Ondertussen ook naar de nieuwe Renault Zoe gekeken. Wat een leuk ding was dat geworden, mooi bereik enz. Dan maar passen met het gezin. Wij zijn beiden 1m80 + en hebben een 6-jarige dochter. Achterin was dus al snel ruim genoeg, maar lange kinderbenen konden niet fatsoenlijk ' de hoek om'. En waar laat je de kampeeruitrusting? Volgens de dealer was een dakkoffer niet toegestaan dus, hoe leuk dan ook, de Renault viel af.
Na een korte test met de MG ZS EV, die rumoerig overkwam t.o.v. de Qashqai (bandengeluid, windgeruis)en een wat vervelend aandrijfgeluid had,,veel rare meldingen gaf (Doing Doing om van alles en nog wat) zijn we bij de Leaf terecht gekomen. Niet nieuw, maar als gebruikte auto met 14 mille korting t.o.v. de oorspronkelijke nieuwprijs. Van andere mogelijke auto's kon ik geen leuke gebruikte aanbiedingen vinden. (Tesla Model 3 was 20 mille duurder, E-Niro of E-Kona niet gebruikt te vinden, Ioniq te laag en interieur stond mij niet aan, enz)
Aanschaf gebruikte Leaf
Voor 30 mille had je de dus een auto met 25.000 km op de teller. Met lagere gebruikskosten (thuisladen, geen mrb) leek mij dat een redelijke deal. Ik heb altijd gezegd dat als iets minder milieuonvriendelijk product ten minste niet duurder is dan het alternatief, dan kies ik daarvoor. Dus nu ook bij de auto. Het hoeft niet goedkoper, als het maar ook niet duurder uitpakt. We zullen zien. Uiteraard heb ik wel berekend dat ik in 5 jaar tijd zo'n 10 mille aan brandstof en wegenbelasting kan besparen, maar of dat zo uitkomt weet je maar nooit. De Qashqai zou immers de volgende 5 jaren ook niet heel veel meer aan waarde verliezen.
33.000 km tussenstand.
De auto bevalt ons als gezin als gezinsauto uitstekend. Wel wat opmerkingen. Zoals bij alle elektrische auto's is het verbruiksverschil tussen zomer en winter vrij fors. Ik begon met de winterperiode dus was een verbruik van zo'n 16 kWh per 100 km gewend. In de huidige periode kom ik rond de 11 kWh per 100 km gemiddeld uit. Dat laatste komt ook omdat er vooral in het dorp en in het buitengebied wordt gereden en de maximumsnelheid niet meer boven de 100 uitkomt. De actieradius is in de praktijk altijd voldoende geweest.
In februari rond Carnaval zijn we nog naar Parijs op en neer geweest. De snellaadtijd was 2 x 33 minuten en 1 keer 15 minuten op een enkele reis. Vanwege de niet-werkende (uitgeschakelde) snelwegladers van Corri-door moesten we uitwijken naar de laders van Nissan bij winkelketen Auchan, dat zijn megagrote supermarkten. 33 minuten laden houdt in de praktijk in, even naar het toilet (vaak een stuk lopen door zo'n mall), een kort rondje door de supermarkt en weer door.
In combinatie met sneeuw op de terugweg gaf dat 7 uur rijtijd en 75 minuten laadtijd. Hebben we die ervaring ook maar eens gehad. Van het zogenaamde Rapidgate niets gemerkt, ik had de software-update laten uitvoeren zodat het laden niet merkbaar trager ging. Wat wel traag ging was de A1 met sneeuw, de ring Antwerpen enz...
In Frankrijk lijkt Chademo nog in het voordeel te zijn tot de CCS-laders. In ieder geval op dit moment, want die `Corri-door laders doen het voorlopig nog niet en Ionity werkt hard aan nieuwe stations, maar dat vlot op het moment niet zo.
Algemene kenmerken:
De zitpositie: was even wennen, maar met 1.87m kan ik prima zitten zonder klachten. Het stuur is niet verstelbaar, geeft een wat afstandelijke zithouding. Achterin is voor volwassen voldoende plaats.
Afwerking en gevoel.
De auto voelt aan als een logische opvolger van de Primera's uit de jaren ' 90. Daar heb ik een aantal van gehad en dit lijkt van hetzelfde laken en pak. Degelijk afgewerkt, sommige materialen zijn mooi (lederen stoelbekleding en leder op het dashboard), de deurpanelen vind ik zelf erg goedkoop overkomen. De armsteun is onbegrijpelijk gepositioneerd. Bij de Qashqai zat deze perfect op de juiste plaats, en hier op dezelfde onlogische plaats als bij de Primera's van 20 jaar geleden..
Bagageruimte:
De kofferbak is groot genoeg, maar er is wel een subwoofer op de bodem gemonteerd. De auto is langer dan de Qashqai maar slikt niet zulke lange voorwerpen achter de voorstoelen. Volgens mij kon ik bij de Qashqai voorwerpen van ca 1m70 kwijt achter de stoelen en is dat nu 1.60m. Ik heb wel eens ruimere auto's gehad voor bagage. (Primera Estate uit 1998 bijvoorbeeld)
Geluid:
Het geluidsniveau is vrij laag, en al helemaal op asfalt. De auto kent de standaard Dunlop banden. Op de Qashqai had ik Michelin Crossclimate banden, ik denk dat de Dunlop banden stiller zijn of dat de Leaf op dat gebied stiller is.
Comfort:
De auto geeft een cocon-ervaring, afgesloten van de buitenwereld maar ook een andere rijbeleving. Ik zal het maar niet vergelijken met de oude Kever die ik ook heb.. dat scheelt nogal.
Ik ben fan van de Pro-Pilot functie. Op snelwegritten kun je die prima gebruiken en doet het systeem wat het moet doen.
Audio/navigatie
Navigatie/radio: zelden getest. De 2018 versie reageert wel meteen op het volume trouwens, in tegenstelling tot de Leaf deurtester. De navigatie krijgt automatisch nieuwe laadpunten binnen. Ik gebruik wanneer nodig echter losse apps op de telefoon en voer die adressen in in Google Map.s Er zit nl. carplay op en dat werkt prima: Spotify en Google maps gebruik ik dus. Als A Better Routeplanner op carplay beschikbaar komt zou dat ook interessant kunnen zijn. Geluidskwaliteit: op zich prima, maar gelet op de aanwezige subwoofer had ik iets meer bas verwacht.
Prestaties:
Vlot zat, ook in Eco-mode. Daarvoor mis ik de Qashqai 1.2 met handbak echt niet. Het is niet de ervaring van de Primera 2.0 GT die ik jaren reed, en ook anders dan een Maxima 2.0 V6 die ik een tijd heb gereden.
Bereik:
Sterk wisselend, maar voor ons voldoende. In de winter is het zo'n 200 kilometer zijn bij mijn rijstijl, in de zomer vermoedelijk meer. Zie het eerder genoemde verbruik. Als je naar het buitenland gaat is de spreiding (en ook werking!) van de laadpalen de beperkende factor, niet zozeer het bereik zelf. Ook met een iets grotere accu moet je tenslotte laden.
Laden:
Snelladen van 20 naar 80 procent duurt 33 minuten, tot nu toe ook bij meervoudige herhaling op een dag. AC laden gaat op 1 fase. Op 11 kW laadpalen kun je maar met 3,6 kW laden. Op 22 kW laadpalen is dat 6,6 kW per uur. Het is dat ik op het moment niet vaak buiten de deur hoef te laden, anders zou ik de 3 fase ombouw van het bedrijf Muxsan overwegen. In Frankrijk bijvoorbeeld laad je dus vrijwel overal op parkeerterreinen op 6,6 Kw AC of met snelladen wat sneller.
Het oorspronkelijke plan was om deze zomer met dakkoffer op de Leaf in 2 reisdagen naar de Dordogne af te reizen, ondanks de gebrekkige laadvoorzieningen onderweg. Dat kan nu ook een ander jaar worden...
Update
- 40.000 km
Een update van 10-12. Verrassend weinig te melden ten opzichte van de eerdere review. De vakantie deze zomer naar de Dordogne is vlekkeloos verlopen. We reizen het liefst via de route nationale en het platteland en daar is de Leaf uitstekend voor geschikt. Een dakkoffer en belading (kampeeruitrusting) heeft wat invloed op het verbruik, waardoor je met 80 procent van de lading ca 190 km kunt rijden. De afstand tussen de snelladers bedroeg veiligheidshalve dus zo’n 150-170 km. We hadden de reis opgesplitst, want binnendoor rij je langzaam. Meer dan 3x snelladen op een dag is niet voorgekomen en extreme beperkingen van de laadsnelheid hebben we niet gemerkt.
Dat was van de zomer. Zonder dakkoffer bleek de WLTP-waarde op de snelweg haalbaar. Het gemiddelde verbruik sinds aanschaf staat nu op 15 kWh/100 km.
Tot zover het rijbereik en ervaringen daarmee.
Onderhoud: recent is klein onderhoud uitgevoerd. Voor 95 euro kan ik nu weer rijden tot de volgende onderhoudsbeurt. Tussendoor zullen de banden (Dunlop Enasave) vervangen worden door Michelin Primacy banden, die hebben een gunstiger label qua verbruik en geluid.
Update: ombouw naar 3-fase laden?
- 49.500 km
De Leaf rijdt nog steeds probleemloos. Er valt over de auto zelf weinig te melden, over de praktijksituatie in het buitenland met een Leaf wel.
Afgelopen zomer zijn wij weer naar Frankrijk geweest, de Loire-streek dit keer. Het Franse laadnetwerk is op het moment verre van probleemloos. Wij waren op flexibel en hebben de Peage en het bijbehorende brakke laadnetwerk vermeden en zijn via het platteland en wat steden naar de Loire afgezakt (Amiens / Rouen / Chartres). Daarbij hebben we wisselend de snelladers gebruikt die we tegenkwamen en straatlaadpalen. We hoefden door Chargemap in de gaten te houden nergens te wachten op het laden en hebben zelf ook geen storingen meegemaakt. Dat kan alleen maar door elke keer na een laadsessie de status raad te plegen van de volgende geplande stop. Het kost niet veel tijd met de app, maar het was echt noodzakelijk. Stress hebben we niet gehad. Als cijferfreak kan ik de daadwerkelijk laadstatus van de auto exact monitoren met een OBD2-tool en de apps Leafspy en Powercruisecontrol. Met de laatste app kun je je route plannen aan de hand van daadwerkelijke realtime cijfers van je eigen auto, net als A Better routeplanner dat kan. Het verschil is alleen dat Powercruisecontrol meer precies is.
Ombouw?
Dat laatste brengt mij bij het volgende. Eigenlijk ben ik jaloers op de Renault Zoe-rijders die hun auto met 22 kW vermogen aan een straatlaadpaal kunnen opladen. Dat maakt je een heel stukje flexibeler als je in een land bent waar het snellaadnetwerk onbetrouwbaar is. Nu heb je wel ten zuiden van Parijs Ionity, met CCS laders en inderdaad vaak ook een triple charger waar de Leaf met Chademo kan laden, maar dat is niet overal in het land. Grote kans dat ik mijn Leaf daarom laat ombouwen naar 3-fase laden via Muxsan, waarbij ik waarschijnlijk kies voor de 11 kW variant. 22 is namelijk nog een stukje duurder. Anderzijds overweeg ik ook de aanschaf van een dik aangeklede Renault Zoe (Intens bijvoorbeeld), maar ook met zo'n auto zouden we andere vakanties moeten maken. De Zoe is namelijk krap achterin (wel een grote kofferbak) en er mag geen dakkoffer op. Een Tesla Model 3 zou ideaal zijn qua EV-functionaliteit. Dat vergt echter een bij te betalen bedrag van minimaal 20 mille voor een gebruikt exemplaar. Dat zit niet in de spaarpot. Naast de Leaf hebben we overigens nog 2 brandstofauto's die we voor de vakantie zouden kunnen gebruiken. Een Kever en een Fiat 500C.
In beide gevallen zou je de kunst van het thuislaten moeten verstaan en niet meer moeten gaan kamperen.
Omdat ik meestal het kalm aandoe op de snelweg, heb ik afgelopen weekend even een andere methode geprobeerd. Een dagje naar Lille (Rijsel) op en neer. 220 km enkele reis, maar er is op de bestemming nauwelijks te laden. Met 15 minuten snelladen op zowel de de heen- als terugweg, en een snelheid van 120 km/u op de teller in België, was het prima te doen. Ook dan maak ik gebruik van Powercruisecontrol, zodat ik niet langer onderweg hoef te laden dan nodig. Dat heeft tot resultaat dat ik meestal met een Leaf die wanhopig oplaadwaarschuwingen geeft voor de deur parkeer met een restbatterijpercentage van 1 procent, wat in werkelijkheid een procent of 10 is.
Al met al veel verhalen over het opladen onderweg op vakantie, waar je met een EV met een grotere actieradius en 3-fase AC laden minder hinder van hebt. Zou dit over een Tesla zijn gegaan, dan had ik waarschijnlijk helemaal niks te vertellen. Dat laadnetwerk is immers beter geregeld.
Verkocht
- 52.000 km
Ik heb de auto verkocht. Het ombouwbedrijf heeft niet gereageerd op mijn order via de website, en niet gereageerd op de herinneringsmails, en was telefonisch ook niet bereikbaar. Er komt nu een andere auto, met 3-fase laden, snelladen via ccs en superchargers en accukoeling. Juist, een Model 3.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Nissan Leaf

Had je deze auto's al gezien?

Nissan Leaf 3.Zero Limited Edition 62 kWh 218PK | Navigatie | Leder | Stoel & Stuurverwarming | Adaptieve Cruise Control | Climate Control
- 2020
- 49.700 km

Nissan Leaf e+ Tekna 62 kWh ORIG. NL. NAP KM. | TREKHAAK AFNEEMBAAR | 360 CAMERA
- 2022
- 54.992 km

Nissan Leaf Tekna 40 kWh 150PK | Navigatie | Half-Leder | Adaptieve Cruise Control | 360 Graden Camera | Stoel- en Stuurverwarming
- 2019
- 75.012 km