Nissan Leaf 40kWh Tekna (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leaf 40kWh Tekna |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 12.800 km |
KM-stand laatst | 111.000 km |
Aankoop
- 12.800 km
Dus in mijn hoofd was ik al een tijdje bezig met het EV verhaal. Geen Tesla geld, geen lease auto. Wel 20 zonnepanelen op mijn huis, een goede reiskosten vergoeding en een 10 jaar oude Citroën C6 waarmee ik inmiddels meer dan 150.000 km mee had gereden. En ja, nu hoor ik u denken, kost dat niks dan? Jawel, maar liefde kost geld. De liefde is nooit voorbij gegaan maar op een gegeven moment was ik het gewoon zat om €180 per maand aan wegenbelasting te betalen, de verzekering gebaseerd op de cataloguswaarde en het verbruik van 1:12. Daarbij moet het onderhoud van deze dame niet uitgevlakt worden hoewel ik dat merendeels zelf deed.
De knoop doorgehakt, de C6 verkocht en de Leaf, tweedehands, voor een scherpe prijs aangeschaft inclusief 6 maanden garantie en natuurlijk nog de fabrieksgarantie. Mis ik de C6? JAZEKER!!, Mis ik de kosten? NOPE!!
De Leaf heb ik gekocht, zes maanden oud met 12800 km op de klok. Ik heb me zeer goed ingelezen en was van alle nukken, eigenaardigheden en ergernissen op de hoogte. Dat zouden meer mensen moeten doen zou ik bijna willen zeggen. Neemt niet weg dat ook ik mijn ergernisjes heb hoor. De aankoop bij Smeeing in Soest was gladjes maar verder prima.
En dan begint eigenlijk het grote avontuur van laadpasjes, laadpalen, range. etc etc...
Doen!!
- 47.000 km
Toen de Nissan Leaf in 2011 op de markt kwam was ik eigenlijk meteen verkocht. Niet vanwege de looks maar gewoon omdat er een fabrikant was die het gewoon ging doen. Een FEV op de markt brengen. Betalen kon ik hem niet en een leasewagen zit er voor mij niet in. Inmidddels zijn we wat jaren verder en heeft Elon Musk de FEV op een hoger plan gebracht zoals Steve Jobs de mobiele telefoon op een hoger plan gebracht heeft. En dat is ook hoe ik naar de EV kijk. Zo fossiel als een ICE is en bijft, zo onderhevig is de EV aan de grillen van onze tijd.
Destijds was ik wellicht één van de eersten in Nederland met een iPhone. Ik had de eerste versie die nog gejailbreakt moest worden en daar reed ik speciaal voor naar Den Haag. Inmiddels ben ik van de premium iPhone overgestapt op een normale Android die zijn werk prima doet voor een fractie van de kosten van een Apple product. (okay, ik weet dat die iPhone 1 in originele doos een lieve som geld waard is maar hij is niet te koop echter ligt ook niet in de vitrine)
Dus als ik eerlijk ben had ik best graag een Tesla gehad en dan de Model 3 die hier ten onrechte toch vaak als M3 wordt aangeduid... die aanduiding is een Duitser voorbehouden dunkt me. De S is, zelfs tweedehands, eigenlijk onbetaalbaar. Laatst sprak ik iemand die me trots zijn tweedehands Model S liet zien die hij voor €50.000,- had aangeschaft... 200.000km op de teller... Ik kan het niet betalen en zou het ook niet willen betalen. Dus ja, wellicht is de Nissan Leaf de goedkopere Android.
Onderweg Laden
- 47.000 km
Eigenlijk hoef ik onderweg nooit te laden. Ik laad thuis. Mijn verbruik ligt in de winter op 15,6 kWh/100km wat neerkomt op ongeveer €3,- per 100km. Dat wordt ruimschoots gedekt door mijn km vergoeding.
Die keren dat ik onderweg moet laden, maak ik er ook een sport van om dat gratis te doen. Zo hebben Lidl en Ikea al een aardig netwerk van gratis snelladers. Ook een aantal Nissan Dealers bieden deze service gratis. Daarnaast kun je natuurlijk laden langs de snelweg en dat is duur. Maar waar de prijzen van een liter brandstof langs de snelweg altijd hoog zijn, zo kun je met een stapel laadpassen behoorlijk shoppen bij de gele bogen. Dus bij Fastned betaal ik 0,35ct voor een kW met een Duitse pas, waar ik met de pas van Newmotion / Shell, ongeveer het dubbele zou betalen. Dus enig onderzoek is gewenst ;-).
Nogmaals, de afgelopen 35.000 km heb ik maar zeer beperkt opgeladen langs de snelweg. Als je dat af zou zetten tegen het aantal tankbeurten a 10 minuten per keer, zou je al gauw een uur of 8 per jaar kwijt zijn met tanken. Aantoonbaar heb ik minder stilgestaan langs de snelweg om bij te laden. Thuis aan de stekker en de volgende ochtend heb je een volle batterij.
Hoe zit dat nou met die Range?
- 47.000 km
Hoe zit dat nou eigenlijk met die range? Die range is behoorlijk kut als je gewend bent om 700+km te rijden op een volle tank van 70 liter. Maar dat wist ik van tevoren omdat ik mij goed had ingelezen en wist wat ik ging kopen. Ik ben altijd een rustige rijder geweest en ben nu eigenlijk een nog rustiger rijder geweest. En dat helpt. Echt waar. Nu, in de winter, is mijn range rond de 190km op een volle lading, waarbij moet worden aangetekend dat de State of Health van de batterij van mijn Leaf op dit moment 93% bedraagt.Met dank aan de fatastische app, LeafSpyPro.
Rijd ik als een opa? Misschien wel maar met de komende snelheidsbeperkingen, valt dat eigenlijk nog wel mee. Meestal heb ik de ProPilot aanstaan. Dit houdt in dat de auto zelf rijdt en dat is erg prettig. Ik heb als het ware mijn eigen privé coupé, luister muziek, eet een broodje, drink wat koffie en laat me naar mijn werk rijden. Want dat is toch wat we allemaal doen nietwaar? Woon werk rijden. In mijn geval is dat 150 km per dag en dat gaat probleemloos als ik met 100% lading start. Dan houd ik zo, in de winter, ongeveer 20% lading op als ik weer thuis ben. Daar kun je eigenlijk nog best boodschappen mee doen of in de buurt een beetje rond karren. Ik herken me dan ook niet in de negatieve verhalen alhier over de range van tussen de 90 en 130km. Rijd ik dan de hele weg 130? Neen, ik zet de snelheid op 98km/h en laat me rijden. Heerlijk ontspannen? En die Teslas dan die voorbij suizen? Tja.... simpel... ik kan het niet betalen... ;-)
Moet je dan niet constant onderweg opladen?
Hoe rijdt die Leaf?
- 47.800 km
Hoe rijdt die Leaf?
Die rijdt prima. Oké, het veercomfort valt me tegen maar dat is niet zo gek als je al meer dan 20 jaar een hydropneumaat gewend bent. Gelukkig heb ik nog een CX in de garage staan.
De superlatieven over het directe koppel, de geruisloosheid, hebben jullie allemaal wel gehoord en die kloppen ook. Ik ben vooral verbaasd over de auto pilot, die bij Nissan ProPilot is gedoopt. 90% van mijn snelwegkilometers doet de Nissan zelf zijn werk en ligt mijn hand losjes op het stuur. In combinatie met de adaptieve cruise control draagt dat bij aan een zeer hoge mate van comfort. Natuurlijk moet je wel opletten maar je rijd echt een stuk ontspannender. De telefoon laat je natuurlijk nog steeds links liggen maar door de aanwezigheid van Google Car Play vermaak je je alsnog prima met wat muziek van Spotify, een goede Podcast of een luisterboek. Niks op aan te merken en alles werkt naar behoren.
Natuurlijk zet je in deze maanden 15 minuten voor vertrek de verwarming aan. Dit werkt op een warmtepomp en is dus efficiënt te noemen. Tegelijk gaat ook de stuurverwarming en stoelverwarming aan, als je dat hebt ingesteld. Dit alles kan via een app of via een timer in de auto zelf. Nooit meer krabben hoewel dat met de opwarming van de aarde ook niet meer vanzelfsprekend is in de winter.
In de zomer omgekeerd en zet je de airco aan voor vertrek om in een heerlijk koele auto te stappen.
De bouwkwaliteit is denk ik zoals je die van de gemiddelde Jap kunt verwachten. Goed voor elkaar, geen rammeltjes o.i.d. Betere stoelverstelling zou fijn zijn en ook axiaal verstellen van het stuurwiel ontbreekt. De ruimte op de achterbank is goed voor drie volwassenen. De achterbankverwarming wordt door de kinderen gewaardeerd. Nadeel is dat deze zichzelf niet uitschakeld na een bepaalde tijd waardoor je ongemerkt een sluipverbruiker hebt.
Het onderhoud is ook overzichtelijk. De 30.000km beurt was bij de dealer welgeteld €139,-
Ergernissen?
- 47.900 km
Natuurlijk erger ik me aan bepaalde zaken.
Bijvoorbeeld waarom er niet met 3 fasen geladen kan worden. Dat is gewoon zonde. Dan ben je bij een 22kW laadpaal in max twee uurtjes weer vol. Dat was niet nodig geweest en beperkt je als je bijvoorbeeld een museum wilt bezoeken ergens. Dan moet je op de terugweg wellicht gebruik maken van een snellader.
De achteruitkijkspiegel zit behoorlijk laag op de voorruit en beperkt echt het zicht naar rechtsvoor.
De middenarmsteun, hier al eens genoemd, is echt veel te kort. die ga ik t.z.t. nog eens modificeren. Zachte led interieur verlichting was ook welkom geweest.
Eigenlijk is dat het wel, ik zit prima, de auto rijdt echt fijn en geen rammeltjes.
Wat wordt de volgende?
- 47.900 km
Nou, eigenlijk was ik voorlopig niet van plan om een andere auto te kopen. Ik ga deze helemaal oprijden en als de accu in een te slechte staat is, dan is het plan deze te vervangen. Ik hoop met deze batterij minstens 200.000km te doen en dan te vervangen of refurbishen. Bij vervangen wil ik dan de oude in mijn huisinstallatie plaatsen. Ik ga ervan uit dat de tractiemotor langer meegaat dan de accu.
Er bestaan ook al accu's die je bij kunt plaatsen. In totaal kun je ongeveer 18kWh bijplaatsen en dat geeft behoorlijke extra range.
Ik zal jullie de komende tijd proberen op de hoogte te houden van het wel en wee van mijn Leaf.
Update
- 80.000 km
Inmiddels zijn we alweer bijna anderhalf jaar verder en tik ik volgende week de 80.000 elektrische kilometers aan. De State of Health (SOH) van de batterij is inmiddels gedaald van 93% bij aanschaf naar 91%. Dus de batterij heeft nog 91% van zijn oorspronkelijke capaciteit. Dat lijkt me eigenlijk helemaal geen slecht resultaat.
Behalve een waterlekkage door een verkeerd gemonteerde kabel voor de trekhaak, geen noemenswaardige problemen gehad met de auto. De woon-werk afstand is inmiddels opgelopen naar 94km enkele reis en omdat er op mijn werk een laadmogelijkheid is, geen probleem met range. Anders zou het wel krap worden, met name in de winter.
De garantie op de auto loopt nu af in juni. De garantie op het EV systeem, incl batterij is 8 jaar of 160.000km. Ik ben benieuwd of ik dat ga halen.
Ik ben nog steeds erg tevreden met de LEAF. We rijden overal naartoe en maken maar zeer zelden gebruik van Snelladers onderweg.
Beurt
- 82.000 km
Vorige week een beurt en dat was welgeteld 175,- Euro. De SOH (State Of Health) van de batterij is wel opeens met 1% gedaald naar 89,07. Dat heeft met het warme weer van de afgelopen dagen te maken. In de winter loopt die altijd weer een beetje op. Afgelopen twee weken weer noodgedwongen moeten snelladen onderweg vanwege trips langer dan 200km. En dat was helemaal geen probleem. 270 km en in totaal 10 minuten bij Fastned gestaan. Even de benen strekken, de appjes lezen en nieuws op de telefoon checken en weer door.
Tevens een voorstel gehad om de 40kWh in te ruilen voor een 62kWh. Dat bleek een sigaar uit eigen doos en eigenlijk vind ik dat ook niet erg. We rijden heel veel in de LEAF en dat bevalt ons goed dus het lijkt erop dat we nog even doorgaan met deze.
Op naar de 100.000 elektrische kilometers.
Op naar de 100,000 km
- 90.000 km
Vandaag de 90.000 km gepasseerd. Op naar de 100.000 elektrische kilometers. SOH 89,09% en stabiliseerd. Verder geen noemenswaardige zaken. Auto rijdt erg fijn, is betrouwbaar en zuinig. De zomerbanden achter hebben wat last van cuppen. Met name rechtsachter. Die houden we in de gaten.
100,000km
- 100.000 km
Later dan gedacht, vanwege Corona, de 100.000 kilometer gepasseerd.
Ik heb de auto nu, op de kop af, drie jaar en in die periode 87.200 probleemloze kilometers gereden. Ten Opzichte van de laatste SOH is die weer iets omhoog gegaan en de batterij heeft nu een SOH van 89.43%. Ik verwacht wel dat deze, naarmate de temperatuur weer gaat oplopen in de zomer, weer iets omlaag zal gaan. In juni wordt de auto vier jaar dus ik kom op ongeveer 2,5% verlies aan capaciteit per jaar. Dat valt me eigenlijk wel mee en lijkt zich bovendien wel te stabiliseren op dit moment.
In de range van de auto is dit nauwelijks merkbaar. Bij normaal 100km/u op de snelweg, in de winter een bereik van zo'n 190km en in de zomer ongeveer 220km.
De garantie van de auto is inmiddels verlopen maar tot op heden heb ik geen grote issues met de auto gehad en ben nog steeds erg tevreden met de Leaf. Natuurlijk kijk ik af en toe met een jaloerse blik naar een EV6 of M3LR Maar linksom of rechtsom, de auto voldoet nog steeds prima. Extra range is leuk maar tegen welke prijs? Goedkoper dan nu kan ik haast niet rijden. Dus ik denk dat de LEAF nog wel eventjes blijft, het is een erg fijne auto en i.c.m. de ProPilot, heerlijk voor woon werk verkeer.
+ Comfortabel en betrouwbaar
- Rijbereik en gebrek aan BMS.
110,000
- 111.000 km
Even een korte update,
Probleemloos de 110.00km voorbij. Ivm met thuiswerken rijd ik minder dan gepland maar dat is prima. De Leaf toont zich een trouwe metgezel en heeft het in die zin nog niet af laten weten. Laatste grote beurt was €221,-. Was wat duurder omdat volgens onderhoudsschema de remolie ook ververst diende te worden. De onderhoudskosten bedragen nu in totaal €918,- Dan heb ik nog €1000,- aan een trekhaak uitgegeven, €1000,- aan wintervelgen en in totaal 650 aan een combi zomer en winterbanden. Dat valt me allemaal niet tegen!
Voor de liefhebbers, de SOH (State Of Health) van de batterij is verder gedaald en zit nu op 88,76%. Nog steeds genoeg om met gemak in de zomer 220km te rijden. In de winter rond de 180km.
Op naar de volgende 10.000km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Nissan Leaf

Had je deze auto's al gezien?

Nissan Leaf | Levering 2026 | Blijf op de hoogte met een aanmelding bij Terwolde Groningen! | 604 km rijbereik! (WLTP, 75 kWh-batterij) |
- 2026
- 1 km

Nissan Leaf 3.Zero Limited Edition 62 kWh 218PK | Navigatie | Leder | Stoel & Stuurverwarming | Adaptieve Cruise Control | Climate Control
- 2020
- 49.700 km

Nissan Leaf e+ Tekna 62 kWh ORIG. NL. NAP KM. | TREKHAAK AFNEEMBAAR | 360 CAMERA
- 2022
- 54.992 km