Nissan Leaf 40kWh N-Connecta (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leaf 40kWh N-Connecta |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 73.655 km |
Eerste EV
- 1.204 km
Situatie:
Aanschaf: privé (private lease)
Vorige auto: Volvo v40 d4
Woon-werk afstand: 55km enkele reis (75% snelweg)
Auto: Nissan Leaf 40kWh, n-connecta met pro-pilot.
Begin van dit jaar heb ik besloten mijn Volvo v40 d4 r-design weg te doen en elektrisch te gaan rijden. Dit was wel een beetje met pijn in mijn hart en ik wist zeker dat ik de 190pk en 400nm zeker ging missen. Ik wist nog niet zeker welke EV het zou worden. Ik twijfelde tussen de e-Golf, de Ioniq en de Leaf. Alle drie goede auto's met een redelijke range en passend bij mijn budget. Uiteindelijk voor de Leaf gekozen omdat er een goede Private lease aanbieding voorbij kwam en omdat de Leaf een goed ruimte aanbod heeft.
Eerste ervaring:
De Leaf valt niet tegen. De auto is snel genoeg en is heel erg stil. Het rijden in een EV went heel snel en is erg comfortabel. De Leaf daagt niet uit om snel te rijden, juist het tegendeel, hij nodigt uit om rustig te rijden. De afwerking en uitstraling is goed voor een auto in deze prijsklasse. Daarnaast is er voldoende ruimte, ook voor een kinderstoel. Fijne rijhulp systemen. We hebben een n-connecta met pro-pilot. De lane departure warning heb ik wel gelijk uitgezet want hier werd ik knettergek van, vooral op 60-wegen.
Negatieve punten:
Er zijn ook een aantal negatieve punten aan de Leaf. Dit wist ik van te voren door het lezen van reviews. Hieronder kort een overzicht van de veel voorkomende klachten en mijn ervaring hiermee.
* zitpositie > het is inderdaad een nadeel dat je het stuur niet naar je toe kan halen. Ik heb een redelijke zitpositie kunnen vinden (met mijn 190cm). Echter de stoelen en zitpositie in mijn Volvo was een stuk beter.
* trage app > de app werkt in de meeste gevallen bij mij. Hij is soms inderdaad wat traag maar hij doet wat mij betreft wat de app zou moeten doen.
* hoog verbruik > tot nu toe valt het mij erg mee. Ik heb natuurlijk alleen nog maar in de zomer gereden en de snelheid op de snelweg is verlaagd naar 100km/u. Mijn verbruik is tot nu toe 145 Wh/km. Ik rij meestal 110 km/u op de snelweg. Gemiddeld gezien heb ik meestal nog 55% accu over als ik heen en terug naar mijn werk ben geweest (110km).
* Navigatie > in de 2020 Leaf zit het nieuwe navigatiescherm (8 inch). Deze werkt prima. Het is niet een heel modern systeem zeker niet voor een auto uit 2020 maar het voldoet wel.
* 1 fase laden > voor mij is 1 fase laden snel genoeg maar als je veel rijd snap ik dat het een beperking is. We hebben een laadpaal besteld, deze willen we in overleg met de monteur afzekeren op 20 amp. We hebben namelijk een 3-fase (3x25amp) aansluiting in huis waarvan we 1 fase vrij hebben gehouden voor de laadpaal. Hopelijk kunnen we dan met 4,4 kWh/h laden ipv 3.7 kWh/h.
* Rapidgate > ik heb nog geen gebruik te hoeven maken van een snellader dus hier kan ik nog geen oordeel over geven. Wel heb ik begrepen dat bij de nieuwe modellen het probleem deels is opgelost. Daarnaast denk ik dat de Leaf niet een auto is waar je mee naar Zuid-Frankrijk moet willen rijden. Max 500 km op een dag.
Ik zal proberen af en toe een update te geven. Zelf ben ik benieuwd naar het verbruik in de winter.
Update
- 7.500 km
Even een korte update van de ervaringen in de winter. Door de Lockdown een stuk minder kilometers gereden dan verwacht, tot nu toe 7500 km. Mijn verbruik sinds aanschaf staat nu op 160 Wh/km. De laadpaal is geinstalleerd. We hebben een 3-fase laadpaal gekocht zodat we niet de laadpaal hoeven te vervangen als we over een paar jaar een auto krijgen die wel 3-fase kan laden. Het aantal Ampere is aan te passen in de laadpaal dus dat kunnen we ook makkelijk aanpassen mocht het in de toekomst nodig zijn. In september hebben we 4800 WP aan zonnepanelen op ons huis gekregen waardoor we een groot deel van ons stroomverbruik zelf opwekken. Half november zijn de winterbanden eronder gekomen.
Het verbruik in de winter is toch wel wat hoger als dat ik verwacht had. Ik had verwacht zo'n 180 km rijbereik te hebben met voornamelijk snelweg kilometers maar dat red ik niet. Ik kom gemiddeld uit op 165 km. Voorbeeld: gister heb ik 121 km gereden, voornamelijk 110 km/u op de snelweg, 4 graden buitentemperatuur, 203Wh/km verbruik, 21% accu over bij thuiskomst.
De app werkt erg prettig, zeker voor het voorverwarmen van de auto als het gevroren heeft. Ik heb 1x gehad dat het voorverwarmen op afstand niet werkte verder is werkt de app probleemloos.
Stoelverwarming en stuurverwarming zijn erg fijn in de winter en zorgen ervoor dat de verwarming een paar graden kouder kan. De hulpsystemen zijn erg fijn, vooral de adaptive cruise control. Pro-pilot werkt prima, jammer dat het systeem het alleen doet op grote wegen. Op de meeste 80-wegen hier in de omgeving werkt het niet maar op de snelweg met je knie tegen het stuur is het een mooi hulpmiddel. De auto biedt voldoende bagageruimte ook voor de vakantie.
Ik heb sinds vandaag ook Leaf spy pro gedownload, daar zal ik de volgende keer mijn ervaringen over delen.
Hopelijk zal ik in 2021 wat meer (25000 km/j is mijn verwachting) kilometers rijden in deze fijne auto.
Update
- 73.655 km
Update na 3,5 jaar. Nog steeds er tevreden over de Leaf. Tot nu toe heeft hij me nog nooit laten staan en qua onderhoud zijn er ook nog geen gekke dingen geweest. Verbruik sinds aanschaf staat op 157 Wh/km wat ik erg netjes vind. Ik begin nu wel te merken dat de capaciteit minder word, LeafSpy geeft nu een SOH aan van 91%. Dit is wel wat minder als dat ik verwacht had omdat ik eigenlijk nooit snellaad.
De Leaf stelt zeker niet teleur. Het is een fijne reisauto voor afstanden tot 150 kilometer. De leaf is ruim genoeg voor ons gezin van 4 en hij is tot nu toe zeer betrouwbaar.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Nissan Leaf
