Nissan Leaf 2.Zero Edition (2018)

autoreview

Nissan Leaf 2.Zero Edition (2018)

Signalement

UitvoeringLeaf 2.Zero Edition
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 87%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kennismaking

  • 15.612 km

In de herfst van 2017 begon de zoektocht naar een betaalbare EV. De Hyundai Ionic vond ik niet mooi, Opel kon geen leverindicatie van de Ampera geven.....dus bleef de nieuwe Leaf over.

Daarop ging de rit naar de Nissan dealer waar net de Leaf werd voorgesteld. Een prima auto, ziet er veel beter uit als de eerste generatie, heeft leuke (moderne) opties, een actieradius van 370km en een gunstige prijs. Een Zero-edition was dan ook snel besteld en in maart geleverd.

Comfort:
De eerste indruk wat betreft comfort is positief, de Leaf is uitgerust met fijne stoelen, waarbij zaken als stoelverwarming en stuurverwarming zeker comfortverhogend werken. De adaptive cruisecontrol doet zijn werk, de stuurhulp voert zelf stuurcorrecties uit en met de klanken uit het multimediasysteem is het goed toeven. Mocht het regenen, doet de regensensor zijn werk en bij koude temperaturen schakel je de opwarmtimer in zodat ruiten krabben verleden tijd is en je in een warme auto stapt. Op de achterbank is er voor iedereen voldoende plaats, echter moet je je wel bewust zijn van het missen van voetenruimte onder de voorstoelen, die is er niet. Voor mij is dit geen probleem, maar wat langere mensen zullen daar al snel over klagen. De achterpassagiers worden overigens wel verwend met verwarmbare zitplaatsen. Op zich allemaal dik voor elkaar, echter zijn er wel een paar serieuze kanttekeningen te plaatsen bij dit verhaal.

De stoelen zijn zacht, echter mis je goede verstelmogelijkheden. Je kunt de zitting nauwelijks instellen, instellen van de kantelhoek is niet mogelijk, een instelbare lendensteun ontbreekt en de zittingen zijn vrij kort. Wil je dan de zitpositie verbeteren door het stuur te verstellen.....dat kan alleen in hoogte in de Leaf!! Daarnaast is de aanwezige middenarmsteun nauwelijks bruikbaar omdat hij te ver naar achteren is gepositioneerd. Iets wat ik voor een net geïntroduceerde auto in dit segment een grote misser vind. Zeker als ik na ga dat dit in mijn vorige auto van 15 jaar oud veel beter voor elkaar was.

Kijk ik naar het rijgedrag, dan is de Leaf een fijne wagen. Hij helt nauwelijks over, filtert oneffenheden netjes weg en mede door zijn lage zwaartepunt ligt hij koersvast op de weg.

* Adaptive cruisecontrol: Doet zijn werk netjes, kan met e-pedal ingeschakeld afremmen tot 0 wat zeer fijn is. Je hoeft bij een verkeerslicht geen voet op de rem te houden als je stil staat, en een enkel tikje op het stroompedaal is voldoende om de auto weer te doen laten accelereren.

* Pro pilot: Met pro pilot adverteert Nissan met een semi-autonome auto. Echter is met dat iets te ver gezocht. De pro pilot is fijn om tijdens zijwind/snelwegen te gebruiken als ondersteuning op het rijden. Echter zit pro pilot ook snel aan zijn grens kwa prestaties, bij een beetje scherpere bochten, vluchtheuvels of invoegstroken is hij snel de weg kwijt. Ook dien je wel je handen aan het stuur te houden, na 10 sec bij loslaten van het stuur geeft hij al signalen.

Prestaties:
Bij een elektromotor heb je het vermogen altijd meteen ter beschikking. Dat maakt dat de Leaf een ronduit snelle auto is. Met optrekken en tussenacceleraties laat je bijna iedereen achter je. Daarbij gaat dit alles in zo'n rust, dat je nauwelijks ervaart hoe snel het eigenlijk gaat.

De grote vraag bij een elektro-auto is steevast....hoe ver komt ie? Nissan gaf in het begin 370km op als rijbereik, in de praktijk geeft de dealer aan dat je met 250km moet rekenen.
Daarbij is het sterk afhankelijk van gebruik van de buitentemperatuur, het gebruik van airco/verwarming, de gereden snelheden en hoeveel petjes er in hun golf naast je staan.
Tot op heden ben ik niet verder gekomen als 220km op een acculading. Gaat de snelheid tussen de 100-130km/h dan is de accu na 120km al leeg.
Dan komt het moment van laden, wanneer je kunt laden met 40 ampere is de accu in 8uur vol. Echter thuis, waar ik 3x 25 ampere ben afgezekerd duurt het 12uur voordat de auto vol is. Dit komt gezien de auto maar op één fase kan laden, thuis ben je dan snel op 20Ampere begrensd.
Via een snellader (langs de snelweg) opladen moet overigens sneller gaan, in 45min zou je 80% vol moeten kunnen zitten.

Betrouwbaarheid:
De auto heeft nauwelijks problemen gehad.

Gebruikskosten:
Die zijn gewoon laag. Voor 10 euro heb ik de tank vol, wanneer ik zonnepanelen op het dak installeer komt de kostprijs nog lager uit. Wanneer je de Leaf zakelijk rijdt ben je met 4% bijtelling over een relatief laag aanschafbedrag spekkoper.

Algemeen:
De eerste ervaring in de Leaf is gemiddeld. Hij rijdt fijn, is snel, heeft leuke opties, is stil en ruim genoeg...echter valt het rijbereik nog tegen, ben benieuwd hoe dit nog gaat wijzigen met meer ervaring/warmere temperaturen. Je merkt wel dat Nissan een "winning number" op de markt had en zich er bij Leaf 2 vrij makkelijk van heeft afgemaakt. Zet de leaf tegenover een Golf, Astra, 308....dan zijn die auto's veel gebruiksvriendelijker. Die hebben betere stoelen, platte laadvloer bij opgeklapte achterbank (bij de leaf heb je 30cm hoogteverschil!!), betere graphics, betere multimedia ed. Nissan heeft zich er op dit gebied heel makkelijk af gemaakt, dat vind ik een gemiste kans.

UPDATE: 3-5 2018
Inmiddels zijn we 2 maand met de Leaf op op pad is de teller de 3.500km gepaseerd en begin ik een beetje aan de Leaf te wennen. Pluspunten zijn de stilte in de auto, het gemak van moderne hulpsystemen als de adaptive cruisecontrol, grootlichtassistent en de geintegreerde multimedia. Met de wat koude temperaturen zijn de verwarmbare stoelen en stuur een uitkomst.
Met de leaf is het heerlijk rustig/comfortabel/rustgevend rijden, doordat een zware rechtervoet direct wordt afgestraft door een daling in actieradius zul je dat snel laten. Ook is het een uitdaging zo zuinig mogelijk te rijden (al ga ik me daarvoor niet als een slak op de weg gedragen). De e-pedal is altijd ingeschakeld en standaard wordt ook in eco-stand gereden in drive modus. Remmen doen ik door de e-pedal bijna nooit meer.

Bij ritten met voornamelijk N-wegen is een bereik van 200km (met kachel aan) mogelijk. Neem je meer stukken snelweg, dan is na 120km de accu leeg. En dat valt toch tegen, ik had op een praktijkactieradius gerekend tussen de 250-280km maar dat blijkt met wat stukken snelweg erbij niet haalbaar. Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere Leaf rijders, misschien kunnen ze mij nog van tips voorzien om verder met de auto te komen.

UPDATE: 14-6-2018
Met het betere weer daalt het verbruik een beetje, waardoor de actieradius stijgt. Echter zijn dit geen schrikbarende wijzigingen. Bij warme temperaturen merk je wel dat de airco zijn tijd nodig heeft om het interieur aangenaam te koelen. Oplossing hiervoor is om de auto voor vertrek via de APP te laten voorkoelen, echter is de APP dermate traag dat je dan over een 3 min werk praat.

Ondanks de tegenvallende actieradius is de Leaf geen slechte auto, echter merk je gewoon dat hij op veel gebieden niet aan het niveau van een Astra/Golf kan tippen. Het is allemaal net een slag minder geavanceerd, doordacht en afgewerkt. Voorbeelden hiervan zijn missen van opbergvakken, ontbreken van sfeerverlichting, geen coming-home verlichting, omslachtige follow me home verlichting, missen van ventilatie voor achterpassagiers.

UPDATE: 01-08-2018
De zomer is volop hoogtij aan het vieren in Nederland. De laatste tijd proberen een beetje op het verbruik te letten. Met e-pedal ingeschakeld, de rijmodus in B-stand (meer genereren) bijna niet bijremmen met de rem en rustiger optrekken kom ik op wegen waar ik tot max. 100 km/h rijdt tot een verbruik van 16-17 KW/100km. Ik verbaas me er over dat Hyundai Ionic rijders waarden van 13,5 KW-100km halen. Ik ben dan ook erg benieuwd naar andere ervaringen van Leaf rijders.

UPDATE: 8-8-2018
Ik zag dat AW deze review als Highlight had geplaatst, waardoor ook veel reacties verschenen. Mensen die zich verbazen over het gebrekkige bereik (bij snelwegkm). Afgelopen week heb ik een rit vanuit Twente naar Arnhem gereden van 210km.
Conditie heenweg: 's ochtends, rustig verkeer, 70km snelweg, geen verwarming/airco aan. Ben rustig met het verkeer mee gereden, cruisecontrol op max 120km/h, echter rij je ook hele stukken 100 km/h door snelheidsbeperkingen.
Conditie terugweg: 's middags, drukker verkeer, 70km snelweg, 60% van de rit airco aan. Ben rustig met het verkeer mee gereden, cruisecontrol op max 120 km/h. Echter kwam op de laatste 20km na de snelheid niet boven de 100 km/h. Door het langzame verkeer kon de Leaf gelukkig goed regeneren.

Ik kwam thuis met 1% accu. Oftewel, de Leaf heeft de 210km afgelegd.
Echter, had ik de heenweg ook de Airco aan gehad en de terugweg ook gewoon 120 km/h kunnen rijden dan was dit bij lange na niet gelukt.
Geen probleem, dan had ik onderweg bijgeladen wat (wanneer je dat niet te snel achter elkaar doet) prima gaat.

Update: 6-10-2018
De Leaf is nu iets meer als een half jaar in mijn bezit, intussen is de 11.000km grens gepasseerd waardoor een duidelijk beeld van de auto op te maken is en we kunnen uitzoeken of de Leaf en ik vriendjes zijn geworden. En het antwoord daarop is ja, we zijn vriendjes geworden maar van liefde is geen sprake.

De Leaf maakt het voor mij mogelijk om lekker ontspannen rond te rijden. Het onderstel vind ik een fijne mix van comfort en sportiviteit, mede door het lage zwaartepunt ligt de auto heel stabiel op de weg en kun je hem snel door bochten heen dirigeren. Daarbij is het door ontbreken van een brandstofmotor lekker stil in de auto, wat bij draagt aan het gevoel van comfort. De adaptive cruisecontrol icm het niet meer hoeven schakelen maakt dat ik me niet meer hoef te ergeren aan voorliggers die geen constante snelheid aanhouden, waarbij zeker in een file je geniet van het automatisch rijden. Op snelwegen helpt de stuurhulp je ook heel behoorlijk binnen de lijnen te blijven, waarbij ik het heel jammer vind dat hij je elke 15sec dwingt om de handen aan het stuur te houden. Ik vind die waarschuwing geheel onnodig....Tesla's mogen immers ook zelfstandig sturen, dus laat mij ook zelf kiezen of ik die waarschuwing wil of niet.

De 150pk die deze auto heeft zijn ruim voldoende. Je bent als je wilt als eerste weg bij een stoplicht, tussenacceleraties zijn heerlijk snel. Dus op dat gebied ook niks te klagen. Over het rijbereik heb ik reeds voldoende geschreven, dat valt gewoon vies tegen. Ik had toch wel op een praktijk-bereik van 300km gerekend, daarom is er ook een officiële klacht ingediend bij Nissan NL. Een eerste onderzoek bij de dealer heeft niks opgeleverd, dus we wachten af. In de zomer is mijn gemiddelde verbruik 16,8 kw/100km, in de winter is dit snel 18,6 kw/h. Daarbij moet ik zeggen dat ik weinig snelweg rijdt....ga je dat doen kom je veel hoger uit.

Over het uiterlijk krijg ik veel positieve reacties, hij ziet er zeker van opzij lekker sportief uit. Van voren oogt hij wat vreemd, wat hoog en smal.
Wat ik zelf jammer blijf vinden is dat Nissan niet meer moeite heeft genomen de auto bij de tijd te brengen met de concurrentie. In de auto zitten knoppen die ook in een Suzuki Alto van 1984 terug te vinden zijn, als je de auto opent is er geen rondom verlichting, sfeerverlichting ontbreekt, graphics van het infodisplay zijn zeer beperkt. Daar is het geen slechte auto om, maar dat is het verschil tussen functioneel of emotioneel.
Daarnaast mis ik nog steeds een fatsoenlijke armsteun en een goed verstelbaar stuur.

Update: 18-12-2018
Zo net voor de kerstdagen een laatste update van het jaar. De auto blijkt een betrouwbare metgezel te zijn. Op een rammel in de wielophanging na wat is verholpen heeft de Leaf geen problemen gehad. De beperkte actieradius is en blijft het zwakte-punt van deze auto.

Zou ik de auto aanbevelen?
Dat is afhankelijk van je situatie. Wanneer je per normaal niet meer als 130-150km af legt kun je er goed mee uit de voeten. Rij je een enkele keer verder, dan kun je ook gerust even laden.
Rij je echter vaker afstanden van 150+ dan zou ik deze auto niet nemen.
Daarnaast is de concurrentie moderner, als ik de ervaringen lees van de Hyundai Kona Electric, dan zijn die ronduit positief.....en dan heb je wel meer praktisch gebruikgemak. Zou ik met het huidige aanbod weer een keuze moeten maken, dan maak ik de tocht naar de Hyundai-dealer.

Update: 19-11-2019
De auto inmiddels 1,75jaar in gebruik en 38.000km gereden. Top op heden 1x echt gestrand met een lege accu. Verder is de auto degelijk en blijft hij fijn om te rijden. De actieradius is meermaals over geschreven, die blijft tegenvallen op snelwegtempo. Echter, nu de overheid de snelheid terug schroeft heeft dit wel als voordeel dat de actieradius op de snelweg stijgt tot een ruime 200km. En daarmee kom je in NL het land wel door.

Update: 23-2-2022
De Leaf was toe aan zijn eerste APK, na vier jaar en 95.000km. De ervaring blijft hetzelfde. Het is een betrouwbare auto, maar de actieradius is heel beperkt.

Vragen beantwoord

Antwoord op enkele vragen:
- Blind voor de Leaf gekozen?
Ja, ik heb hem gezien in de showroom maar kon er toen nog niet mee rijden. Gezien de ervaring van Nissan in het bouwen van EV's had ik voldoende vertrouwen dat opgegeven actieradius van 385km in de praktijk zou betekenen dat 300km normaal verkeer, 250km snelwegverkeer wel mogelijk zou zijn.
- Hoe snel accelereer je?
Ik rij het meest via de Adaptive Cruisecontrol. Dan accelereert hij zelf, op een net tempo. De eco-knop staat altijd aan. En ja, bij ritten waar ik voldoende accucapaciteit heb wil ik ook wel eens genieten van de power die hij heeft.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Nissan Leaf

Nissan
Nissan Leaf 40kWh N-Connecta (5D/CVT)
€ 547
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (64)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.